Paljonko olisit valmis tinkimään elintasostasi luonnonsuojelun nimissä?
Suomen viennistä ja bruttokansantuotteesta 20% tulee metsäteollisuudesta. Jos metsät suojeltaisiin, olisitko valmis alentamaan elintasoasi 20%?
https://www.iltalehti.fi/telkku/ohjelmat/marja-sannikka/379512/yle-tv1/…
Kommentit (17)
Olen alentanut elintasoani yli 50% ympäristösyistä.
Laskin juuri, että keskimmäräiset kuukausi menoni ovat noin 720€ ja tähän päälle asumisesta (=vuokra vesi ja sähkö) tulevat kulut.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo alentanut elintasoani, koska olen työtön. Alemmas ei voi vajota. Ei ole kuule varaa kuluttaa yhtään mitään muuta kuin pakolliset.
Olisiko ympäristön ja ihmisten kannalta siis parempi, jos kukaan ei tekisi töitä? Matala tulotaso, matala kulutustaso ja ympäristö kiittäisi?
Tuet pois kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo alentanut elintasoani, koska olen työtön. Alemmas ei voi vajota. Ei ole kuule varaa kuluttaa yhtään mitään muuta kuin pakolliset.
Olisiko ympäristön ja ihmisten kannalta siis parempi, jos kukaan ei tekisi töitä? Matala tulotaso, matala kulutustaso ja ympäristö kiittäisi?
Ehkä enemmän voisi miettiä sitä, miten työtä ja sitä myöten tuloja voisi jakaa useammalle, eikä niinkuin nyt jolloin osa kuormittuu työtaakkansa alle ja osa on tahtomattaan työttömänä. (Toki on aina heitä, jotka eiväyt ole kykeneviä töihin ja varmaan heitäkin, jotka eivät haluakaan tehdä töitä mutta olisi kohtuutonta leimata kaikki työntekijät vain loisikisi)
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä enemmän voisi miettiä sitä, miten työtä ja sitä myöten tuloja voisi jakaa useammalle, eikä niinkuin nyt jolloin osa kuormittuu työtaakkansa alle ja osa on tahtomattaan työttömänä. (Toki on aina heitä, jotka eiväyt ole kykeneviä töihin ja varmaan heitäkin, jotka eivät haluakaan tehdä töitä mutta olisi kohtuutonta leimata kaikki työntekijät vain loisikisi)
Tuota kokeiltiin edesmenneessä Neuvostoliitossa. Ahkerat laiskistuivat, mutta laiskat eivät ahkeroituneet. Uskotko, että ihmisten perusluonne on muuttunut?
Voisin asua pienemmässä asunnossa, voisin harventaa ulkomaanmatkailua pysyvästi, voisin syödä hieman vähemmän ostoruokaa. Ei noista taida tulla kovin paljoa yhteensä.
No en todellakaan yhtään. Elintasoni on pyhä, ja kuuluu minulle! Sen sijaan muitten kuuluu tinkiä ja paljon, koska maailma pitää pelastaa.
Porvari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota kokeiltiin edesmenneessä Neuvostoliitossa. Ahkerat laiskistuivat, mutta laiskat eivät ahkeroituneet. Uskotko, että ihmisten perusluonne on muuttunut?
Ihmisen perusluonne on tuskin ihan mahdottomasti muuttunut. Olen niin nuori, että en tiedä NL:n toimista oikeastaan muuta kuin sen, mitä koulunhistorian tunneilla opin eli verraten vähän. Mutta minun on vaikea uskoa, etteikö työtä voitaisi oikeasti jakaa nykyistä enemmän. En usko muutenkaan olevan pulaa työstä vaan heistä, jotka ovat valmiita myös maksamaan tehdystä työstä.
Olemme hankkineet maalämmön , aurinkopaneelit, sähköauton ( jota lataamme 3/4 vuotta auringosta). Olemme vähentäneet lentämistä. Vaihdoimme lihan kanaan ja kalaan, käytämmö kestokasseja, kierrätämme ja kulutamme entistä enemmän ostamalla vähän saatuttavia palveluja.
Mielestäni olemme tehneet jo aika paljon, mutta en koe että elintasomme olisi laskenut. Esim. tuo aurinkoenergian lataaminen tai palvelujen ostaminen eivät laske elintasoa.
Enhän mä kuluta nytkään juuri mitään. Koska ei täällä ole enää mitään kuluttamisen arvoista.
Pitkäaikaistyöttömän kulutustaso on muutenkin olematon joten en oikeastaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Porvari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuet pois kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen perusluonne on tuskin ihan mahdottomasti muuttunut. Olen niin nuori, että en tiedä NL:n toimista oikeastaan muuta kuin sen, mitä koulunhistorian tunneilla opin eli verraten vähän. Mutta minun on vaikea uskoa, etteikö työtä voitaisi oikeasti jakaa nykyistä enemmän. En usko muutenkaan olevan pulaa työstä vaan heistä, jotka ovat valmiita myös maksamaan tehdystä työstä.
Harva työtätekevä ja palkkaa saava on valmis jakamaan sitä muiden kanssa. Puhumattakaan työnantajista. Kukahan tekisi neljännneksen töistäni samalla tehokkuudella?
Olen jättänyt lisääntymättä. Koiraakaan ei ole. Metsistämme on 10% suojeltu ja loppuosaa käsitellään luontoarvot huomioiden.
Menen pyytämään pomolta palkankorotusta että voin nostaa elintasoani