Leipää, perunaa, porkkanaa: Aika hiilaripitoista laihduttamista
Vai mitä olette mieltä? Voiko porkkanaa syödä laihdutuskuurilla rajattomasti, samoin ainakin neljä palaa leipää ja perunoitakin?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:24"]Komppaan. Kalorit alas, liikuntaa ja useat säännölliset ruokailut. Varo syömättömyyttä, ettei kroppa mene säästöliekille.
[/quote]
No se säästöliekki vaatii kyllä aika kovan kalorivajeen pitkäksi aikaa. Mutta ei tarvi olla kuin puoli päivää syömättä niin seuraava ruokailu menee helposti ahmimiseksi ja tulee syötyä yli tarpeensa, mutta silti on tunne että ei ole syönyt paljon ja on "oikeutettua" syödä paljon kun on niin kamala nälkä.
Itse lihoin yli satakiloiseiksi juuri noin että en syönty mitään aamulla enkä lounaaksi, vaan ensimmäinen ateria oli päivällinen tai illallinen. Sitten liityin kiloklubiin ja pyrin noudattamaan niitä ohjeita ja laihduin vajaassa vuodessa 27kg normaalipainoon. Toki niitä kiloja tuli sitten myös vuosien mittaan takaisin kuin kaloreiden laskeminen jäi pois. Nyt on taas laskennat menossa ja 10kg pitäisi saada pois. Varmaan kannattaisi aina välillä laskea kaloreita hamaan tulevaisuuteen asti jotta homma pysyy kuosissa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:17"]Minä olen laihduttanut jokunen vuosi sitten 80 kilosta 55 kiloon, ja hiilareita söin melko runsaasti koko ajan. Meni niin leipää, pastaa kuin valkoista riisiä. Makeita jälkkäreitäkin. Kunhan kalorit pitää riittävän alhaalla, mitä vaan voi syödä. [/quote] Komppaan. Kalorit alas, liikuntaa ja useat säännölliset ruokailut. Varo syömättömyyttä, ettei kroppa mene säästöliekille.
[/quote]
Säästöliekki, tuo av:n suurin legenda! Selittäkää säästöliekkihullut joskus, miksi keskitysleireillä tai Afrikan nälkäalueilla oli/on aika tikkulaihoja tyyppejä, vaikka heidänkin elimistö todennäköisesti on "säästöliekillä".
[/quote]
Säästöliekki on syy siihen, että siellä selvittiin hengissä niinkin pitkään.
Ei säästöliekki tarkoita sitä, että laihtuminen loppuu kokonaan. Mutta on ihan tutkittu fakta, että kalorivajeen kasvaessa elimistö kehittää uusia ja uusia tapoja säästää energiaa, ja kovin niukalla dieetillä rasvaa ei enää lähdekään siihen tahtiin kuin sitä laskennallisesti pitäisi (7000 kcal vastaa noin yhtä kiloa). Laihdutuksen kannalta harmillista on myös se, että kitukuuria ei voi millään ylläpitää ikuisesti vaan ennemmin tai myöhemmin on alettava syödä enemmän - ja jos elimistö on ollut kovassa nälässä, se kyllä hyödyntää siinä vaiheessa joka ikisen kalorin hyvin tehokkaasti, jolloin paino voi lähteä rajuunkin nousuun.
[/quote]
Tarvitaan vastaus, miten se takaisin nouseminen estetään? Kauniit puheet siitä, ettei saa palata aiempaan syömisen määrään ei vaan monellakaan onnistu.
[/quote]
Ei sitä voikaan estää. Tarpeellinen ravinteiden saanti, 300-500kaloria alle kulutuksen, ja liikunta estävät säästöliekille menon. Jos jo olet säästöliekillä liikunta myös auttaa sieltä pois, mutta joka tapauksessa muutamat ekat ateriat kroppa käyttää täysin hyödyksi ja lihot vähän. Aikaisemmin oli linkki ylen terveys kirjoitukseen, lue se, siinä on selitetty aika tarkkaan.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:53"]
Ihan hyvältä se ruokavalio mun silmään näyttää, mutta naurattaa vaan kun joka välissä lukee että "en ole ikinä syönyt näin paljon!!! Kamalan paljon ruokaa!"
ei se ylipaino syömättä tule.
[/quote]
Itseä kans huvittaa nämä juuri aloittaneet laihduttajat, jotaka ovat sairaaloisen lihavia ja tuskailevat että eivät jaksa syödä niin paljon mitä dietti edeyllyttäisi :) Onhan tähän selvä selityskin, eivät ole tottuneet syömään lainkaan energiaköyhää ruokaa, kuten vaikka vihanneksia ja juomaan vettä, vaan ovat tottuneet syömään rasvaista/makeaa ja juomaan makeaa, jossa energiatiheus on suuri ja aika vähällä syömisen määrällä saa energiaa yli tarpeensa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:24"]Komppaan. Kalorit alas, liikuntaa ja useat säännölliset ruokailut. Varo syömättömyyttä, ettei kroppa mene säästöliekille.
[/quote]
No se säästöliekki vaatii kyllä aika kovan kalorivajeen pitkäksi aikaa. Mutta ei tarvi olla kuin puoli päivää syömättä niin seuraava ruokailu menee helposti ahmimiseksi ja tulee syötyä yli tarpeensa, mutta silti on tunne että ei ole syönyt paljon ja on "oikeutettua" syödä paljon kun on niin kamala nälkä.
Itse lihoin yli satakiloiseiksi juuri noin että en syönty mitään aamulla enkä lounaaksi, vaan ensimmäinen ateria oli päivällinen tai illallinen. Sitten liityin kiloklubiin ja pyrin noudattamaan niitä ohjeita ja laihduin vajaassa vuodessa 27kg normaalipainoon. Toki niitä kiloja tuli sitten myös vuosien mittaan takaisin kuin kaloreiden laskeminen jäi pois. Nyt on taas laskennat menossa ja 10kg pitäisi saada pois. Varmaan kannattaisi aina välillä laskea kaloreita hamaan tulevaisuuteen asti jotta homma pysyy kuosissa.
[/quote]
Tuo säästöliekille meno riippuu myös paljon ihmisestä. Itsellä ateriointi rytmi oli aika samanlainen kuin sinulla, mutta laskin jo silloin kaloreita. Paino ei tippunut millään vaikka kalorit oli alle 2000 liikunnan kanssa. Vaihdoin syönti rytmin ja aika lailla samanlaisia tuloksia kuin sinullakin. Tsemiä laskutoimituksiin..
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:48"]
Tarvitaan vastaus, miten se takaisin nouseminen estetään? Kauniit puheet siitä, ettei saa palata aiempaan syömisen määrään ei vaan monellakaan onnistu.
[/quote]
Jos on mahdollisesti syöty vuosikymmeniä väärin, niin ei niitä uusia tapoja tehdä rutiiniksi muutamassa kuukaudessa. Kaloreiden laskemista ja syömisten kyttäämistä pitäisi jatkaa senkin jälkeen kun paino on saatu laskemaan, tätä pitää jatkaa ehkä vuosia, ennen kuin siitä tulee tapa elää ja syödä. Kyllähän se motivaation ylläpito voi olla haastavaa, ellei koe että hoikkuudesta olisi jotain merkittävää etua.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:46"]
Miksei toimisi? Mahdollisesti edelleen laajimmalla otoksella - tätä se oli julkaistaessa muutama vuosi sitten - tehdyssä, ruokavalion vaikutuksesta painonhallintaan tehdyssä tutkimuksessa todettiin nimenomaan, että naiset saivat keskimäärin parhaat tulokset Välimeren ruokavaliolla, joka on kasvis- ja viljapitoinen. Miehille sopi sitten keskimäärin paremmin runsasproteiininen ruokavalio. Tämä on ihan evoluutiobiologisestikin järkeenkäypää, koska jo paleoliittisissa yhteisöissä on todettu jäsenillä olleen sukupuolitetun työnjaon, ja siitä johtuen erilaisen ruokavalion. Vähän kärjistäen, esiäitimme ovat syöneet enemmän marjoja, juuria, munia ja toukkia esi-isien ottaessa parhaat palat päältä antiloopeista.
[/quote]
Itse luin vasta tutkimuksesta jonka mukaan kuidun määrä oli ratkaiseva. Toinen ryhmä ei muuttanut ruokavalitotaan muuten kuin että siihen lisättiin 30g kuitua. Toiselle ryhmälle laskettiin kalorit ja ravinteet kohdilleen ja sama 30g kuitua ruokavalioon. Kumpikin ryhmä laihtui saman verran.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:42"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:27"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:17"]Minä olen laihduttanut jokunen vuosi sitten 80 kilosta 55 kiloon, ja hiilareita söin melko runsaasti koko ajan. Meni niin leipää, pastaa kuin valkoista riisiä. Makeita jälkkäreitäkin. Kunhan kalorit pitää riittävän alhaalla, mitä vaan voi syödä. [/quote] Komppaan. Kalorit alas, liikuntaa ja useat säännölliset ruokailut. Varo syömättömyyttä, ettei kroppa mene säästöliekille. [/quote] Säästöliekki, tuo av:n suurin legenda! Selittäkää säästöliekkihullut joskus, miksi keskitysleireillä tai Afrikan nälkäalueilla oli/on aika tikkulaihoja tyyppejä, vaikka heidänkin elimistö todennäköisesti on "säästöliekillä". [/quote] Säästöliekki on syy siihen, että siellä selvittiin hengissä niinkin pitkään. Ei säästöliekki tarkoita sitä, että laihtuminen loppuu kokonaan. Mutta on ihan tutkittu fakta, että kalorivajeen kasvaessa elimistö kehittää uusia ja uusia tapoja säästää energiaa, ja kovin niukalla dieetillä rasvaa ei enää lähdekään siihen tahtiin kuin sitä laskennallisesti pitäisi (7000 kcal vastaa noin yhtä kiloa). Laihdutuksen kannalta harmillista on myös se, että kitukuuria ei voi millään ylläpitää ikuisesti vaan ennemmin tai myöhemmin on alettava syödä enemmän - ja jos elimistö on ollut kovassa nälässä, se kyllä hyödyntää siinä vaiheessa joka ikisen kalorin hyvin tehokkaasti, jolloin paino voi lähteä rajuunkin nousuun. [/quote] Tarvitaan vastaus, miten se takaisin nouseminen estetään? Kauniit puheet siitä, ettei saa palata aiempaan syömisen määrään ei vaan monellakaan onnistu. [/quote] Ei sitä voikaan estää. Tarpeellinen ravinteiden saanti, 300-500kaloria alle kulutuksen, ja liikunta estävät säästöliekille menon. Jos jo olet säästöliekillä liikunta myös auttaa sieltä pois, mutta joka tapauksessa muutamat ekat ateriat kroppa käyttää täysin hyödyksi ja lihot vähän. Aikaisemmin oli linkki ylen terveys kirjoitukseen, lue se, siinä on selitetty aika tarkkaan.
[/quote]
Luin, oli hyvä kirjoitus. Mutta itsellä ainut keino on ollut pysyä saavutetuissa mitoissa, että tarkkailen aina kaikkea syömistä. Yhtään ei kestä lipsua, muuten paino nousee heti.
Hiilareiden pelko on istutettu etenkin suomalaisiin naisiin todella tiukasti - mutta ironista kyllä, niin myös rasvan pelko. Pitäisi vissiin elää vedellä, proteiinilla ja kuiduilla jos naistenlehtiä on uskominen.
Oikeastihan hiilarit ovat elintärkeitä esimerkiksi aivotoiminnan ja lihaskasvun kannalta. Porkkana on niin matalakalorista että se on lähinnä kuitua ja karoteenia koko päivän energiansaannin mittakaavassa. Leipää on kaikenlaista - vaalea ranskanleipä on toki kuin pullaa vetäisi, mutta täysjyvä- ja ruistuotteet voivat olla hyv' lisä laihduttajankin ruokavalioon. Perunan hiilarit käyttäytyvät kehossa jostain syystä kuin hitaat hiilihydraatit, vaikka niiden kemiallinen koostumus vastaa nopeaa, ja tutkimusten mukaan perunaa syövät ovat terveempiä. Joidenkin tutkimusten mukaan he myös laihtuivat paremmin, mutta tähän suhtaudun varauksella - itse uskon, että kehot ovat erilaisia, ja niille sopivat erilaiset dieetit.
Juuri edellämainitun vuoksi olisi minusta hyvä, jos ihmiset ihmedieettien sijaan vain etsisivät omalle keholleen sopivan ruokavalion. Itse pelkäsin ennen rasvaa kuin hullu, en käyttänyt edes levitettä leivällä koska "rasva lihottaa". Mieheni käyttää paljon neitsytoliiviöljyä ruoissa ja sai puhuttua minulle järkeä, ja nykyään käytän oliivi- ja pähkinärasvaa paljonkin ruokavaliossani. Energiansaanti on pysynyt ennallaan mutta rasva on vaihtanut paikkaa vatsan seudulta rintoihin ja reisiin (mittaan itseäni säännöllisesti joten ei ole kuviteltua). Voin paljon paremmin näin. Sen sijaan tiedän ihmisiä, joiden vatsa oireilee ja turpoaa rasvaisesta ruoasta. He vannovat hiilareiden nimiin.
Summa summarum, se mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. En siis ala tuomitsemaan jonkun bloggaajan dieettiä vaikka se itselle ei hyvältä kuulostaisikaan.
Mä taidan olla väärillä ruokatavoillani ns säästöliekillä, kun mun päivittäiset kalorit ovat 1300-1500... Tällä pidän painoni "kurissa".
Haluaisin hoikistua viitisen kiloa, mitenkähän onnistuisi?
172/72
Itsellä kävi näin, että oli tarkoitus tiputtaa painoa viitisen kiloa. Sitten sainkin otettua itseäni niskasta kiinni ja lopetin tupakanpolton, jonka jälkeen pari kuukautta paino vain nousi. En jaksanut stressata, vaan päätin ensin panostaa tupakoimattomuuteen ja myöhemmin painonpudotukseen, joten tuli ehkä herkuteltua tavallista useammin. Nyt kuukauden olen koittanut tiputtaa painoa, ekana kahtena viikkona ei tapahtunut yhtään mitään ja ihmettelin kun kroppa junnaa paikallaan. Liikuntaa en voi tällä hetkellä harrastaa paljoa, sillä olen sairaslomalla ja leikkausjonossa polvileikkaukseen (ei liity painoon), ainoastaan vatsalihaksia ja jumppapallojumppaa tullut tehtyä. Suurin muutos onkin ollut ruokavalio ja nyt kahtena viimeisenä viikkona painoa lähtenyt 1,5kg/viikko eli kohta olen siinä painossa kuin omin ennen tupakanpolton lopetusta ja sitten vielä se -5kg siihen päälle
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:17"]
Minä olen laihduttanut jokunen vuosi sitten 80 kilosta 55 kiloon, ja hiilareita söin melko runsaasti koko ajan. Meni niin leipää, pastaa kuin valkoista riisiä. Makeita jälkkäreitäkin. Kunhan kalorit pitää riittävän alhaalla, mitä vaan voi syödä.
[/quote]
Paljon painat nyt?
[/quote]
53 kg viimeksi kun punnitsin jokunen viikko sitten.
Minulla ne elämäntavat jotka vakiintui oli aika paljon suositusten vastaisia. Esim. jätin kaikki välipalat pois ja aloin syödä vain 3 kertaa päivässä. Ja toisin kuin usein suositellaan, siirsin syömiseni iltapainotteisemmaksi, sillä olen luonnostani ilta- ja yöihminen. Iltanälkään oli niinkin helppo ratkaisu kuin syödä päivän tukevin ateria illalla!
En oikeastaan tunne koskaan nälkää aterioiden välillä, eikä ole mitään ruoka-aineita joita en söisi ollenkaan. Kasviksia pyrin syömään paljon ja limsat ja mehut olen jättänyt kokonaan pois. Viiniä juon jokusen kerran viikossa ruoan kanssa. Herkut syön aterioiden jälkiruokina, enkä pistä aterioiden välillä suuhuni muuta kuin vettä tai mustaa kahvia. Tällaiset elämäntavat on tulleet niin luonnolliseksi, ettei ole mitään halua niistä poiketa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:12"]Itsellä kävi näin, että oli tarkoitus tiputtaa painoa viitisen kiloa. Sitten sainkin otettua itseäni niskasta kiinni ja lopetin tupakanpolton, jonka jälkeen pari kuukautta paino vain nousi. En jaksanut stressata, vaan päätin ensin panostaa tupakoimattomuuteen ja myöhemmin painonpudotukseen, joten tuli ehkä herkuteltua tavallista useammin. Nyt kuukauden olen koittanut tiputtaa painoa, ekana kahtena viikkona ei tapahtunut yhtään mitään ja ihmettelin kun kroppa junnaa paikallaan. Liikuntaa en voi tällä hetkellä harrastaa paljoa, sillä olen sairaslomalla ja leikkausjonossa polvileikkaukseen (ei liity painoon), ainoastaan vatsalihaksia ja jumppapallojumppaa tullut tehtyä. Suurin muutos onkin ollut ruokavalio ja nyt kahtena viimeisenä viikkona painoa lähtenyt 1,5kg/viikko eli kohta olen siinä painossa kuin omin ennen tupakanpolton lopetusta ja sitten vielä se -5kg siihen päälle
[/quote]eli siis piti sanoa, että hitaasti mutta varmasti ja sitkeyttä..mitään ei tapahdu silmänräpäyksessä. Kyllä se paino tippuu kun katsoo mitä syö ja liikkuu miten pystyy!
Ihan hyvältä se ruokavalio mun silmään näyttää, mutta naurattaa vaan kun joka välissä lukee että "en ole ikinä syönyt näin paljon!!! Kamalan paljon ruokaa!"
ei se ylipaino syömättä tule.