Leipää, perunaa, porkkanaa: Aika hiilaripitoista laihduttamista
Vai mitä olette mieltä? Voiko porkkanaa syödä laihdutuskuurilla rajattomasti, samoin ainakin neljä palaa leipää ja perunoitakin?
Kommentit (34)
Tottakai porkkanaa voi syödä. Leipää söisin vähiten,perunaa voi myös syödä, kunhan se ei ole mitään tyyliin juustoperunoita.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:01"]
Vai mitä olette mieltä? Voiko porkkanaa syödä laihdutuskuurilla rajattomasti, samoin ainakin neljä palaa leipää ja perunoitakin?
[/quote]
Olen aikoinani Painonvartioiden piste-ohjelmalla laihduttanut aikoinani 20 kiloa puolessa vuodessa ihan nälkää näkemättä: söin ruisleipää, perunaa (keitettynä), porkkanoita, salaatteja. Enemmän hiilareita (jotka myös hyvin pitävät n älkää) kuin proteiineja. Olin energinen ja hyvässä kunnossa.
No jos laihdutuksen lähtötilanne on mallia "sumo" ja terveellisten hiilareitten sijasta toisena vaihtoehtona sipsit ja muut uppopaistetut suolaiset snacksit, on porkkana, ruisleipä ja peruna aika pieni paha.
Minä olen laihduttanut jokunen vuosi sitten 80 kilosta 55 kiloon, ja hiilareita söin melko runsaasti koko ajan. Meni niin leipää, pastaa kuin valkoista riisiä. Makeita jälkkäreitäkin. Kunhan kalorit pitää riittävän alhaalla, mitä vaan voi syödä.
Jos se toimii, niin miksi ei. Mulla pitää paremmin nälkää proteiinipitoinen ruokavalio, joten se toimii mulla. Ruokavalio koostuu pitkälti näistä: liha/kana/kala/kananmuna, rahka, salaatiti, vihannekset/juurekset, marjat ja rahka. Ja painoa olen pudottanut normaalipainon sisällä. Esimerkiksi superdieetissä aamupalalla on puuroa, itse korvaan sen rahkalla, marjoilla ja pellevansiemenrouheella/leseillä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:17"]Minä olen laihduttanut jokunen vuosi sitten 80 kilosta 55 kiloon, ja hiilareita söin melko runsaasti koko ajan. Meni niin leipää, pastaa kuin valkoista riisiä. Makeita jälkkäreitäkin. Kunhan kalorit pitää riittävän alhaalla, mitä vaan voi syödä.
[/quote]
Komppaan. Kalorit alas, liikuntaa ja useat säännölliset ruokailut. Varo syömättömyyttä, ettei kroppa mene säästöliekille.
Tietenkin se voi toimia! Monilla laihis loppuu siihen, kun muutetaan ruokavaliota niin paljon ettei siinä ole enää mitään sellaista mistä tykkää eikä silloin jaksa kauaa kärvistellä.
Kaikki ruokavaliot toimivat, kunhan syö vain tarpeeksi vähän.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:17"]Minä olen laihduttanut jokunen vuosi sitten 80 kilosta 55 kiloon, ja hiilareita söin melko runsaasti koko ajan. Meni niin leipää, pastaa kuin valkoista riisiä. Makeita jälkkäreitäkin. Kunhan kalorit pitää riittävän alhaalla, mitä vaan voi syödä. [/quote] Komppaan. Kalorit alas, liikuntaa ja useat säännölliset ruokailut. Varo syömättömyyttä, ettei kroppa mene säästöliekille.
[/quote]
Säästöliekki, tuo av:n suurin legenda! Selittäkää säästöliekkihullut joskus, miksi keskitysleireillä tai Afrikan nälkäalueilla oli/on aika tikkulaihoja tyyppejä, vaikka heidänkin elimistö todennäköisesti on "säästöliekillä".
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:27"][quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:17"]Minä olen laihduttanut jokunen vuosi sitten 80 kilosta 55 kiloon, ja hiilareita söin melko runsaasti koko ajan. Meni niin leipää, pastaa kuin valkoista riisiä. Makeita jälkkäreitäkin. Kunhan kalorit pitää riittävän alhaalla, mitä vaan voi syödä. [/quote] Komppaan. Kalorit alas, liikuntaa ja useat säännölliset ruokailut. Varo syömättömyyttä, ettei kroppa mene säästöliekille.
[/quote]
Säästöliekki, tuo av:n suurin legenda! Selittäkää säästöliekkihullut joskus, miksi keskitysleireillä tai Afrikan nälkäalueilla oli/on aika tikkulaihoja tyyppejä, vaikka heidänkin elimistö todennäköisesti on "säästöliekillä".
[/quote]
http://yle.fi/uutiset/eiko_laihdutus_onnistu_syypaa_voi_olla_kehon_saastoliekki/7107653
Tuossa on juttua. Myös lääkärini ja ravintoterapeuttini kertoivat asiasta, koska lihoin kortisoni kuurin aikana.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:01"]
[/quote]
Mikäs ihrakuoriainen täällä kitisee?
Kyllähän laihduttaa voi vaikka karkkia syömällä, mutta eihän se mitään terveellistä ole.
En ole koskaan kuullut että kukaan olisi saanut porkkanasta hiilarimyrkytystä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:17"]
Minä olen laihduttanut jokunen vuosi sitten 80 kilosta 55 kiloon, ja hiilareita söin melko runsaasti koko ajan. Meni niin leipää, pastaa kuin valkoista riisiä. Makeita jälkkäreitäkin. Kunhan kalorit pitää riittävän alhaalla, mitä vaan voi syödä.
[/quote]
Paljon painat nyt?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:03"]
Tottakai porkkanaa voi syödä. Leipää söisin vähiten,perunaa voi myös syödä, kunhan se ei ole mitään tyyliin juustoperunoita.
[/quote]
Kyllä minä olen syönyt laihduttaessa myös kerma- että juustoperunoita. Kaloreista se laihtuminen on kiinni, eikä siitä että mitä syö.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:27"]
[/quote]
[/quote]
Niin, eihän kukaan kuole nälkään, se on urbaanilegenda.
Kyllä se säästöliekki on ihan totta. Anorektikko kuolee lopulta laihdutukseen, kun elimistö alkaa säästää energiaa ja sammuttaa elintoimintoja
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:21"]
Jos se toimii, niin miksi ei. Mulla pitää paremmin nälkää proteiinipitoinen ruokavalio, joten se toimii mulla. Ruokavalio koostuu pitkälti näistä: liha/kana/kala/kananmuna, rahka, salaatiti, vihannekset/juurekset, marjat ja rahka. Ja painoa olen pudottanut normaalipainon sisällä. Esimerkiksi superdieetissä aamupalalla on puuroa, itse korvaan sen rahkalla, marjoilla ja pellevansiemenrouheella/leseillä.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta :D Miksi alapeukut?
[/quote]
[/quote]
Säästöliekki on syy siihen, että siellä selvittiin hengissä niinkin pitkään.
Ei säästöliekki tarkoita sitä, että laihtuminen loppuu kokonaan. Mutta on ihan tutkittu fakta, että kalorivajeen kasvaessa elimistö kehittää uusia ja uusia tapoja säästää energiaa, ja kovin niukalla dieetillä rasvaa ei enää lähdekään siihen tahtiin kuin sitä laskennallisesti pitäisi (7000 kcal vastaa noin yhtä kiloa). Laihdutuksen kannalta harmillista on myös se, että kitukuuria ei voi millään ylläpitää ikuisesti vaan ennemmin tai myöhemmin on alettava syödä enemmän - ja jos elimistö on ollut kovassa nälässä, se kyllä hyödyntää siinä vaiheessa joka ikisen kalorin hyvin tehokkaasti, jolloin paino voi lähteä rajuunkin nousuun.
Jos tämä on erään blogin innoittama aloitus, niin täytyy sanoa, että itsekin hämmästelin sitä porkkanan määrää. Kasvisten lisääminen ruokavalioon on sekä terveyden että painonhallinnan kannalta erittäin hyvä ratkaisu, mutta liika on aina liikaa, etenkin, jos yhtä ja samaa kasvista vedetään yli kilo päivässä.
Miksei toimisi? Mahdollisesti edelleen laajimmalla otoksella - tätä se oli julkaistaessa muutama vuosi sitten - tehdyssä, ruokavalion vaikutuksesta painonhallintaan tehdyssä tutkimuksessa todettiin nimenomaan, että naiset saivat keskimäärin parhaat tulokset Välimeren ruokavaliolla, joka on kasvis- ja viljapitoinen. Miehille sopi sitten keskimäärin paremmin runsasproteiininen ruokavalio. Tämä on ihan evoluutiobiologisestikin järkeenkäypää, koska jo paleoliittisissa yhteisöissä on todettu jäsenillä olleen sukupuolitetun työnjaon, ja siitä johtuen erilaisen ruokavalion. Vähän kärjistäen, esiäitimme ovat syöneet enemmän marjoja, juuria, munia ja toukkia esi-isien ottaessa parhaat palat päältä antiloopeista.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:42"]
[/quote]
[/quote]
Säästöliekki on syy siihen, että siellä selvittiin hengissä niinkin pitkään.
Ei säästöliekki tarkoita sitä, että laihtuminen loppuu kokonaan. Mutta on ihan tutkittu fakta, että kalorivajeen kasvaessa elimistö kehittää uusia ja uusia tapoja säästää energiaa, ja kovin niukalla dieetillä rasvaa ei enää lähdekään siihen tahtiin kuin sitä laskennallisesti pitäisi (7000 kcal vastaa noin yhtä kiloa). Laihdutuksen kannalta harmillista on myös se, että kitukuuria ei voi millään ylläpitää ikuisesti vaan ennemmin tai myöhemmin on alettava syödä enemmän - ja jos elimistö on ollut kovassa nälässä, se kyllä hyödyntää siinä vaiheessa joka ikisen kalorin hyvin tehokkaasti, jolloin paino voi lähteä rajuunkin nousuun.
[/quote]
Tarvitaan vastaus, miten se takaisin nouseminen estetään? Kauniit puheet siitä, ettei saa palata aiempaan syömisen määrään ei vaan monellakaan onnistu.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2015 klo 14:17"]
[/quote]
Paljon painat nyt?
[/quote]
53 kg viimeksi kun punnitsin jokunen viikko sitten.
Minulla ne elämäntavat jotka vakiintui oli aika paljon suositusten vastaisia. Esim. jätin kaikki välipalat pois ja aloin syödä vain 3 kertaa päivässä. Ja toisin kuin usein suositellaan, siirsin syömiseni iltapainotteisemmaksi, sillä olen luonnostani ilta- ja yöihminen. Iltanälkään oli niinkin helppo ratkaisu kuin syödä päivän tukevin ateria illalla!
En oikeastaan tunne koskaan nälkää aterioiden välillä, eikä ole mitään ruoka-aineita joita en söisi ollenkaan. Kasviksia pyrin syömään paljon ja limsat ja mehut olen jättänyt kokonaan pois. Viiniä juon jokusen kerran viikossa ruoan kanssa. Herkut syön aterioiden jälkiruokina, enkä pistä aterioiden välillä suuhuni muuta kuin vettä tai mustaa kahvia. Tällaiset elämäntavat on tulleet niin luonnolliseksi, ettei ole mitään halua niistä poiketa.
[/quote]
Mulla sama silloin kun laihdutin! En yleensä syö aamiaista enkä lounasta, koska minulla ei ole aamuisin nälkä. Syön kevyemmän "lounaan" joskus kuuden-seitsemän aikoihin, ja sitten illalla ennen nukkumaanmenoa tukevamman "päivällisen". Jos syön lounaan, se on yleensä voileipä tai kourallinen pähkinöitä.
Silloin kun herkuttelen, herkuttelen kunnolla - on parempi syödä munkki kerran viikossa kuin suklaapatukka päivässä "kun enhän mä koskaan herkuttele kunnolla, vähän jotain pientä vain".
Kahvia ja vettä kuluu tosi paljon, antaa myös kylläisyydentunnetta.