Lapsen perfektionistiset piirteet
Hei!
Lapseni on 9-vuotias, käy kolmatta vuosiluokkaa. Opettaja on kertonut viimevuonna käydyssä kasvatuskeskustelussa, että kun lapsi sai eräästä ympäristöopin kokeesta numeron 9, (joka mielestäni on erityisen hyvä numero) lapsi oli mennyt itkemään VESSAAN lukkojen taakse. Oppilaat olivat menneet koputtelemaan oven taakse ja opettaja rauhoitteli lastani. Voiko tuon ikäinen oikeasti olla noin perfektionistinen?
Kommentit (26)
Vanhempien asettamat paineet tekee lapsista tuollaisia.
Voi olla, mulla on kokemusta tuollaisesta lapsesta. Perfektionismi oli pahimmillaan juuri alakoulussa ja onneksi helpotti sitten yläkouluun (mutta ei se koulumenestykseen vaikuttanut, kun yläkoulusta pääsi 9,7 keskiarvolla).
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien asettamat paineet tekee lapsista tuollaisia.
Kyllä ne lapset osaa itsekin laittaa itselleen paineita. Meillä ainakin usein lapselle sanottiin, että 8 on hyvä numero, kun itki jotain 9,5 koearvosanaa. Ja että aina ei voi onnistua ja se on ihan ok ja pitää hyväksyä.
-3
Voi olla ja saakin olla. Eikä se ole kenenkään ulkopuolisen asettamaa, vaan lapsen luonteessa.
Saako lapsi kotona huomioita, kiitosta ja aikaa vanhempien kanssa muussa kuin suoritusten yhteydessä? Onko lapsesta mielikuva erittäin älykkäänä lapsena ja sitä hänelle peilataan takaisin enemmän kuin ehkä huomataan? Kehutaanko kotona lähinnä taitoja ja älyä vai kerrotaanko lapselle, että hänen kanssaan on kiva tehdä asioita ja varsinkin kiinnostavaa on kuulla mitä hän on päivän aikana tehnyt ja ajatellut ja mitä muuta hänellä mahtaa olla mielessään? Puhutaanko lapsen kanssa? Tehdäänkö hänen kanssaan jotain ihan vain siksi että se on hauskaa, eikä ketään kiinnosta kuka osaa ja miten hyvin?
Onko lapsella tanssi-, teatteri- tai muuta taide- tai ilmaisuharrastusta? Voisi olla hyvää vastapainoa.
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi kotona huomioita, kiitosta ja aikaa vanhempien kanssa muussa kuin suoritusten yhteydessä? Onko lapsesta mielikuva erittäin älykkäänä lapsena ja sitä hänelle peilataan takaisin enemmän kuin ehkä huomataan? Kehutaanko kotona lähinnä taitoja ja älyä vai kerrotaanko lapselle, että hänen kanssaan on kiva tehdä asioita ja varsinkin kiinnostavaa on kuulla mitä hän on päivän aikana tehnyt ja ajatellut ja mitä muuta hänellä mahtaa olla mielessään? Puhutaanko lapsen kanssa? Tehdäänkö hänen kanssaan jotain ihan vain siksi että se on hauskaa, eikä ketään kiinnosta kuka osaa ja miten hyvin?
Kysyikö joku sinulta mitään? Miksi alat heti syyllistää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi kotona huomioita, kiitosta ja aikaa vanhempien kanssa muussa kuin suoritusten yhteydessä? Onko lapsesta mielikuva erittäin älykkäänä lapsena ja sitä hänelle peilataan takaisin enemmän kuin ehkä huomataan? Kehutaanko kotona lähinnä taitoja ja älyä vai kerrotaanko lapselle, että hänen kanssaan on kiva tehdä asioita ja varsinkin kiinnostavaa on kuulla mitä hän on päivän aikana tehnyt ja ajatellut ja mitä muuta hänellä mahtaa olla mielessään? Puhutaanko lapsen kanssa? Tehdäänkö hänen kanssaan jotain ihan vain siksi että se on hauskaa, eikä ketään kiinnosta kuka osaa ja miten hyvin?
Kysyikö joku sinulta mitään? Miksi alat heti syyllistää?
En ole tuo jolle vastasit, mutta missä kohtaa viestissä syyllistetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi kotona huomioita, kiitosta ja aikaa vanhempien kanssa muussa kuin suoritusten yhteydessä? Onko lapsesta mielikuva erittäin älykkäänä lapsena ja sitä hänelle peilataan takaisin enemmän kuin ehkä huomataan? Kehutaanko kotona lähinnä taitoja ja älyä vai kerrotaanko lapselle, että hänen kanssaan on kiva tehdä asioita ja varsinkin kiinnostavaa on kuulla mitä hän on päivän aikana tehnyt ja ajatellut ja mitä muuta hänellä mahtaa olla mielessään? Puhutaanko lapsen kanssa? Tehdäänkö hänen kanssaan jotain ihan vain siksi että se on hauskaa, eikä ketään kiinnosta kuka osaa ja miten hyvin?
Kysyikö joku sinulta mitään? Miksi alat heti syyllistää?
En ole tuo jolle vastasit, mutta missä kohtaa viestissä syyllistetään?
Niin. Missäköhän? Mietipä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi kotona huomioita, kiitosta ja aikaa vanhempien kanssa muussa kuin suoritusten yhteydessä? Onko lapsesta mielikuva erittäin älykkäänä lapsena ja sitä hänelle peilataan takaisin enemmän kuin ehkä huomataan? Kehutaanko kotona lähinnä taitoja ja älyä vai kerrotaanko lapselle, että hänen kanssaan on kiva tehdä asioita ja varsinkin kiinnostavaa on kuulla mitä hän on päivän aikana tehnyt ja ajatellut ja mitä muuta hänellä mahtaa olla mielessään? Puhutaanko lapsen kanssa? Tehdäänkö hänen kanssaan jotain ihan vain siksi että se on hauskaa, eikä ketään kiinnosta kuka osaa ja miten hyvin?
Kysyikö joku sinulta mitään? Miksi alat heti syyllistää?
Moikka, tämä on keskustelupalsta, jossa olevaan aloitukseen vastasin. Täällä ei osoiteta kysymyksiä tai aloituksia suoraan tietyille henkilöille, vaan yleisesti (ellei erikseen mainita, keneltä toivotaan vastauksia).
Jos luet viestini uudelleen, huomaat, että se sisältää pelkkiä kysymyksiä, joita voi miettiä suhteessa lapseen, joka on perfektionistinen. Viestini ei sisällä yhtään väitettä kenestäkään. Miksi tulkitset vuorovaikutusta tarkastelevat kysymykset syyllistämiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi kotona huomioita, kiitosta ja aikaa vanhempien kanssa muussa kuin suoritusten yhteydessä? Onko lapsesta mielikuva erittäin älykkäänä lapsena ja sitä hänelle peilataan takaisin enemmän kuin ehkä huomataan? Kehutaanko kotona lähinnä taitoja ja älyä vai kerrotaanko lapselle, että hänen kanssaan on kiva tehdä asioita ja varsinkin kiinnostavaa on kuulla mitä hän on päivän aikana tehnyt ja ajatellut ja mitä muuta hänellä mahtaa olla mielessään? Puhutaanko lapsen kanssa? Tehdäänkö hänen kanssaan jotain ihan vain siksi että se on hauskaa, eikä ketään kiinnosta kuka osaa ja miten hyvin?
Kysyikö joku sinulta mitään? Miksi alat heti syyllistää?
Moikka, tämä on keskustelupalsta, jossa olevaan aloitukseen vastasin. Täällä ei osoiteta kysymyksiä tai aloituksia suoraan tietyille henkilöille, vaan yleisesti (ellei erikseen mainita, keneltä toivotaan vastauksia).
Jos luet viestini uudelleen, huomaat, että se sisältää pelkkiä kysymyksiä, joita voi miettiä suhteessa lapseen, joka on perfektionistinen. Viestini ei sisällä yhtään väitettä kenestäkään. Miksi tulkitset vuorovaikutusta tarkastelevat kysymykset syyllistämiseksi?
Et sinä vastannut aloitukseen.
Aloit hakea aggressiivisesti vikaa vanhemmista, kasvatuksesta ja kotioloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi kotona huomioita, kiitosta ja aikaa vanhempien kanssa muussa kuin suoritusten yhteydessä? Onko lapsesta mielikuva erittäin älykkäänä lapsena ja sitä hänelle peilataan takaisin enemmän kuin ehkä huomataan? Kehutaanko kotona lähinnä taitoja ja älyä vai kerrotaanko lapselle, että hänen kanssaan on kiva tehdä asioita ja varsinkin kiinnostavaa on kuulla mitä hän on päivän aikana tehnyt ja ajatellut ja mitä muuta hänellä mahtaa olla mielessään? Puhutaanko lapsen kanssa? Tehdäänkö hänen kanssaan jotain ihan vain siksi että se on hauskaa, eikä ketään kiinnosta kuka osaa ja miten hyvin?
Kysyikö joku sinulta mitään? Miksi alat heti syyllistää?
Moikka, tämä on keskustelupalsta, jossa olevaan aloitukseen vastasin. Täällä ei osoiteta kysymyksiä tai aloituksia suoraan tietyille henkilöille, vaan yleisesti (ellei erikseen mainita, keneltä toivotaan vastauksia).
Jos luet viestini uudelleen, huomaat, että se sisältää pelkkiä kysymyksiä, joita voi miettiä suhteessa lapseen, joka on perfektionistinen. Viestini ei sisällä yhtään väitettä kenestäkään. Miksi tulkitset vuorovaikutusta tarkastelevat kysymykset syyllistämiseksi?
Et sinä vastannut aloitukseen.
Aloit hakea aggressiivisesti vikaa vanhemmista, kasvatuksesta ja kotioloista.
Toivon sinulle hermoston rauhaa loppuelämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi kotona huomioita, kiitosta ja aikaa vanhempien kanssa muussa kuin suoritusten yhteydessä? Onko lapsesta mielikuva erittäin älykkäänä lapsena ja sitä hänelle peilataan takaisin enemmän kuin ehkä huomataan? Kehutaanko kotona lähinnä taitoja ja älyä vai kerrotaanko lapselle, että hänen kanssaan on kiva tehdä asioita ja varsinkin kiinnostavaa on kuulla mitä hän on päivän aikana tehnyt ja ajatellut ja mitä muuta hänellä mahtaa olla mielessään? Puhutaanko lapsen kanssa? Tehdäänkö hänen kanssaan jotain ihan vain siksi että se on hauskaa, eikä ketään kiinnosta kuka osaa ja miten hyvin?
Kysyikö joku sinulta mitään? Miksi alat heti syyllistää?
Moikka, tämä on keskustelupalsta, jossa olevaan aloitukseen vastasin. Täällä ei osoiteta kysymyksiä tai aloituksia suoraan tietyille henkilöille, vaan yleisesti (ellei erikseen mainita, keneltä toivotaan vastauksia).
Jos luet viestini uudelleen, huomaat, että se sisältää pelkkiä kysymyksiä, joita voi miettiä suhteessa lapseen, joka on perfektionistinen. Viestini ei sisällä yhtään väitettä kenestäkään. Miksi tulkitset vuorovaikutusta tarkastelevat kysymykset syyllistämiseksi?
Et sinä vastannut aloitukseen.
Aloit hakea aggressiivisesti vikaa vanhemmista, kasvatuksesta ja kotioloista.
Toivon sinulle hermoston rauhaa loppuelämääsi.
Ja sama aggressiivisuus senkus jatkuu.
Meidän perheen perfektionisti sai teini-iässä autismidiagnoosin.
Hyvin hän joka tapauksessa menestyy. On saanut toimintaterapiassa paljon apua niihin ongelmiin joita mm. liiallinen perfektionismi aiheuttaa.
Hänen perfektionisminsa ylsi ennen terapiaa aivan valtaviin mittasuhteisiin. Jokainen pieni perfektionisti ei todellakaan ole autisti. Siihen tarvitaan muitakin oireita. Meillä perfektionismi oli vaan ainoa mikä näkyi päällepäin ja siihen liittyi hirvittävän kovat itselle asetetut vaatimukset.
Kaipa tuo parempi piirre silti on kuin meikäläisen koulua käydessä. Ei paljon kiinnostanut kokeisiin lukeminen, kunhan jotenkin jaksoin raahautua kouluun.
Kamalaa, jos kertomasi on totta, ja jos lapsi ei saanu edes vessassa olla rauhassa..!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi kotona huomioita, kiitosta ja aikaa vanhempien kanssa muussa kuin suoritusten yhteydessä? Onko lapsesta mielikuva erittäin älykkäänä lapsena ja sitä hänelle peilataan takaisin enemmän kuin ehkä huomataan? Kehutaanko kotona lähinnä taitoja ja älyä vai kerrotaanko lapselle, että hänen kanssaan on kiva tehdä asioita ja varsinkin kiinnostavaa on kuulla mitä hän on päivän aikana tehnyt ja ajatellut ja mitä muuta hänellä mahtaa olla mielessään? Puhutaanko lapsen kanssa? Tehdäänkö hänen kanssaan jotain ihan vain siksi että se on hauskaa, eikä ketään kiinnosta kuka osaa ja miten hyvin?
Kysyikö joku sinulta mitään? Miksi alat heti syyllistää?
Moikka, tämä on keskustelupalsta, jossa olevaan aloitukseen vastasin. Täällä ei osoiteta kysymyksiä tai aloituksia suoraan tietyille henkilöille, vaan yleisesti (ellei erikseen mainita, keneltä toivotaan vastauksia).
Jos luet viestini uudelleen, huomaat, että se sisältää pelkkiä kysymyksiä, joita voi miettiä suhteessa lapseen, joka on perfektionistinen. Viestini ei sisällä yhtään väitettä kenestäkään. Miksi tulkitset vuorovaikutusta tarkastelevat kysymykset syyllistämiseksi?
Et sinä vastannut aloitukseen.
Aloit hakea aggressiivisesti vikaa vanhemmista, kasvatuksesta ja kotioloista.
Toivon sinulle hermoston rauhaa loppuelämääsi.
Ja sama aggressiivisuus senkus jatkuu.
Miten sinun viestisi liittyvät aiheeseen?
Ajatelkaa, jos te jossain yhteisössä haluaisitte hetken mielenrauhaa - edes muutaman minuutin, jotta toivutte järkytyksestä - mutta esimies/pomo/kollegat tulisivat perääsi jopa vessaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi kotona huomioita, kiitosta ja aikaa vanhempien kanssa muussa kuin suoritusten yhteydessä? Onko lapsesta mielikuva erittäin älykkäänä lapsena ja sitä hänelle peilataan takaisin enemmän kuin ehkä huomataan? Kehutaanko kotona lähinnä taitoja ja älyä vai kerrotaanko lapselle, että hänen kanssaan on kiva tehdä asioita ja varsinkin kiinnostavaa on kuulla mitä hän on päivän aikana tehnyt ja ajatellut ja mitä muuta hänellä mahtaa olla mielessään? Puhutaanko lapsen kanssa? Tehdäänkö hänen kanssaan jotain ihan vain siksi että se on hauskaa, eikä ketään kiinnosta kuka osaa ja miten hyvin?
Kysyikö joku sinulta mitään? Miksi alat heti syyllistää?
Moikka, tämä on keskustelupalsta, jossa olevaan aloitukseen vastasin. Täällä ei osoiteta kysymyksiä tai aloituksia suoraan tietyille henkilöille, vaan yleisesti (ellei erikseen mainita, keneltä toivotaan vastauksia).
Jos luet viestini uudelleen, huomaat, että se sisältää pelkkiä kysymyksiä, joita voi miettiä suhteessa lapseen, joka on perfektionistinen. Viestini ei sisällä yhtään väitettä kenestäkään. Miksi tulkitset vuorovaikutusta tarkastelevat kysymykset syyllistämiseksi?
Et sinä vastannut aloitukseen.
Aloit hakea aggressiivisesti vikaa vanhemmista, kasvatuksesta ja kotioloista.
Toivon sinulle hermoston rauhaa loppuelämääsi.
Ja sama aggressiivisuus senkus jatkuu.
Miten sinun viestisi liittyvät aiheeseen?
Kommentoin aggressiivista kirjoittelua. Joka on myös täysin asiantuntematonta puppua.
Voi olla ja saa olla, lapsi vasta opettelee tunteiden ilmaisua ja ne joskus ovat vähän liioiteltuja.