Mistä se vanhempien naisten permanenttimuoti tulee?
Siis se pienillä rullilla tehty permis aika lyhyeen tukkaan. Miltä aikakaudelta se on? En muista nähneeni sellaisia muotikuvia miltään ajalta, mutta jostainhan se muoti on peräisin, kun se on niin mieleinen niin monille. Tiedättekö jotain aikakautta tai ihmisiä, joiden kuvissa sitä näkisi? Kiinnostaa.
Kommentit (70)
Helppohoitoisuus, ja koska suomalainen hius on vähän sellaista ohutta luirua, joillakin jopa harvenee, niin tekee runsaamman näköiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla oli semmoinen ainakin jostain 60-luvulta kuolemaansa 2010 asti. Samanlainen kuin siinä mainoksessa missä se kolmekymppinen nainen remontoi jazzin tahdissa. Pukeutumistyylikin oli sama.
En ole nähnyt mainosta, mistähän sen näkisi? Kukaan ei ole vielä laittanut linkkejä kuviin, missä tästä näkisi muotikuvaversion. Tossa yhdessä linkissä on lähinnä 1920-luvun laineet, ei nämä mummopermikset ole sellaisia.
ap
Tämä:
Aikanaan (40-50 -luvuilla?) naiset ottivat "kestokiharat" naimisiin mennessään. Eli se oli jonkinlainen statussymboli.
Pari syytä: lyhyet hiukset, sellaiset pari-kolme senttiset harmaat hiukset on monen naisen ylpeyden aihe siksi, että syöpähoidot on vieneet sen ihanan pitkän tukan. Olen iloinen jokaisen puolesta joka tällaista kampausta kantaa!
Toinen syy lyhyisiin permanentattuihin hiuksiin lienee sama kuin 70-kympisellä äidilläni. Hormonitoiminnan muuttuessa hiukset ovat harventuneet ja päälaen nahka paistaa läpi. Lyhyt päänahkaan liiskaantunut tukka ei kovin hyvältä näytä. Permanentti kohottaa hiukset päänahasta ja antaa volyymia.
Mummomuoti on aina sitä, mikä on ollut muotia niiden mummojen ollessa nuoria. Tuskin aloittajakaan heittää 65 täyttäessään päähän permanentin ja alkaa kuunnella Säkkijärven polkkaa ja Eino Gröniä.
Vierailija kirjoitti:
Ne kiharat on ainoa tapa lisätä vähän kuohkeutta ohueen liruun miettikää miltä se lyhyt lättänä tukka näyttääkään....
Näin kans luulen.
Seiskarilla oli maatalon emännilläkin permanentit. Ehkä haluttiin vanha eukko pitkässä letissä-lookista eroon.
Vaikka musta se akkaletti on itseasiassa satakertaa makeempi kuin kankea pottatukkapermis 🙄
Vierailija kirjoitti:
https://imagesvc.meredithcorp.io/v3/mm/image?url=https%3A%2F%2Fstatic.o…
Kunnon mummopermikset tyttökultien tyyliin!
Mummollani oli aina tuollaiset, perua just varmaan jostain 40-luvulta, kun oli nuori - piti kiinni tyylistä loppuun asti. Äidilläni ei ole sellaisia eikä tule (vaikka on lyhyet hiukset), on yli 70-vuotias - eikä minullekaan tule koskaan, sen voin vannoa! Pitkät hiukset hautaan asti! 💪🏻😁
Toivon vilpittömästi, ettet sairastu syöpään eikä hormonitoiminnan muutokset saa hiuksiasi ohenemaan liruksi.
Mun äidillä on ollut ainakin 30 vuotta, ikää on nyt noin 70. Mielestäni ei ole kovin helppohoitoinen, permanentti pikkukiharaa, mutta silti käyttää paplareita. Seuraavana aamuna on kuin petolinnun perse. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Pari syytä: lyhyet hiukset, sellaiset pari-kolme senttiset harmaat hiukset on monen naisen ylpeyden aihe siksi, että syöpähoidot on vieneet sen ihanan pitkän tukan. Olen iloinen jokaisen puolesta joka tällaista kampausta kantaa!
Toinen syy lyhyisiin permanentattuihin hiuksiin lienee sama kuin 70-kympisellä äidilläni. Hormonitoiminnan muuttuessa hiukset ovat harventuneet ja päälaen nahka paistaa läpi. Lyhyt päänahkaan liiskaantunut tukka ei kovin hyvältä näytä. Permanentti kohottaa hiukset päänahasta ja antaa volyymia.
Tuo se syy varmaan on.
Ei suomalainen tukka ole keskimäärin paksu, tuuhea.
Parempi vähän edes kiharaa kuin ihan sellainen sukupuoleton miestukka, joka sekin oli aika yleinen.
Itse otan permanenttiä sen vuoksi, että hiukset ohuuntuneet hurjaa vauhtia, mitä vanhemmaksi käyn. Järkyttävä päätämyöten, sähköinen ja rasvoittuu äkkiä luiru on oma hius muuten.
Pätee kaikkiin... me yritetään näyttää pitkään siltä, mikä nuorena oli muodikasta.
Esim nahkaliivejä käyttä vain 80 luvulla diskoilleet. Avoinaisia kauluspaitoja 90 luvulla popedaa kuunnelleet...
Myöhemmin voi tulla pientä säätöä, mutta tuolta tulee ne "outoudet". Ymmärsin kun katsoin Areenasta dokkareita 60 ja 70-luvun nuorista.
Alkaa jo olla niin kauan tuosta lyhyestä käkkärämuodista, että kohta se tulee taas. 15-vuotiaiden mummot ovat Kouvola-kananperse -sukupolvea.
Aina vain riittää niitä, jotka eivät ilmeisesti tajua, mitä permanentilla tarkoitetaan. Permis antaa tukea kampaukselle. Suora tukka ei ikinä pysty samaan. Permistä ei ole mikään pakko jättää säkkärälle. Jos haluaa kampaajalta permiksen, ei tarkoita sitä, että hlö haluaa kulkea pää säkkärällä. Voi esim. föönata sileäksi ja kuohkean näköiseksi.
Minun mummi muutti maalta kaupunkiin nuorena tyttönä 50-luvun alussa. Hän kertoi, että sellaisen permiksen hankkiminen oli ihan eka asia mikä piti tehdä jos ei halunnut näyttää maalaiselta. Trendikkäillä mimmeillä oli lyhyt kihara, landepaukuilla pitkä letti.
Vierailija kirjoitti:
Minun mummi muutti maalta kaupunkiin nuorena tyttönä 50-luvun alussa. Hän kertoi, että sellaisen permiksen hankkiminen oli ihan eka asia mikä piti tehdä jos ei halunnut näyttää maalaiselta. Trendikkäillä mimmeillä oli lyhyt kihara, landepaukuilla pitkä letti.
Kuitenkin kommarit omivat pitkän letin seiskarilla. Ja maalla taisi mennä toisinpäin 😀
Vierailija kirjoitti:
Alkaa jo olla niin kauan tuosta lyhyestä käkkärämuodista, että kohta se tulee taas. 15-vuotiaiden mummot ovat Kouvola-kananperse -sukupolvea.
Housussas on kaananperse.
Oli kommareilla poikamainen kypärätukkakin cool.
Kerrostetut pehkot taisi tulla charlien enkeleistä ja viimeistään kasarilla. Ja ne kreppikiharat 😅
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä on ollut ainakin 30 vuotta, ikää on nyt noin 70. Mielestäni ei ole kovin helppohoitoinen, permanentti pikkukiharaa, mutta silti käyttää paplareita. Seuraavana aamuna on kuin petolinnun perse. En ymmärrä.
No minkälaisen kampauksen laittaisit äidillesi? Kiinnostaa tietää, kun omat tyttäret aina kritisoivat hiuksiani. Itse en halua aivan lyhyttä hiusmallia, koska silloin siellä kampaajalla pitää juosta muutaman viikon välein.
Niin tulee aika ajoin muotiin ja kiva, kun aineet ovat tulleet hellävaraisimmiksi.
Kyllä välillä ihmettelen noita muotivirtauksia esim että hiukset on leikattu epätasaiseksi kuin nirhimällä tai, että niille ei ole näytetty kampaa vuosikausiin. Ei tuo sormilla pukittu pehkokaan hienolta näytä.
Hiustyylit muuttuvat ja vanha tulee taas muotiin. Kestokiharat ovat kätevä ohuessa, lasimaisessa hiuksessa.