Lapsi haluaa vain 2000e tietokoneen joululahjaksi
Mitä teen? Lapsi 11v. Ei toivo muuta. Ei ole varaa eikä halua ostaa noin kallista lahjaa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin 11v n 1400€ kone joululahjaksi. Se oli siis ihan alanliikkeestä ja abaut kaikki osat erikseen eli piti itse se kasata. Lapsi kävi jokaisen osan läpi minkä siihen halusi ja laittoi ylös. Tämä rupeama alkoi jo marraskuussa. Niitä vertailtiin ja tutkittiin yms. Näytönohjainhan siinä maksoikin aika paljon.
Se oli siis myös sen vuoden synttärilahja.
Poika myös itse kasasi koneen isänsä avustuksella.
Uskallettiin tilata se, koska lapsi ollut hyvin kiinnostunut koneista pienestä pitäen.
Harrastanut monta vuotta koodauskoulua netissä. Koulussa toimii tietokonevastaavana eli laittaa myös opettajien koneet toimintaan.
Ei juurikaan pelaa koneella, esim mitään Fortnitea varten sitä ei olisi ostettu. Lähinnä ohjelmoi yms, tekee videoita ja editoi niitä.
Minecraftia välillä pelaa, mutta sekin on lähinnä isojen systeemien rakentelua.1400€ kone ohjelmointia ja minecraftiä varten :D
Vai että oikein tietokonevastaava.. hohhoijaa.
No onhan tuo vaatimatonta kyllä. Uusin työkoneen Max 3v välein ja jokaisen hinta on ollut reippaasti yli 3000€. Softahommissa nyt laskentatehosta kannattaa maksaa koska aika on rahaa.
Pakko kyllä ihmetellä minkälaisissa softahommissa tarvitset 3000e laskentatehoa... Hyvin harva homma vaatii tuommoisia laitteita: jos kone on hidas niin luultavammin on kyse siitä että käytät sitä väärin.
Eri asia tietty jos on varaa ja haluaa ostaa itselleen kivoja asioita: en kuitenkaan suoralta käsin osta tuota laskentateho-selitystä
Harvinaisen pihalla oleva "ammattilainen" jos luulee tarvitsevansa 3000€ koneen ohjelmointiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin 11v n 1400€ kone joululahjaksi. Se oli siis ihan alanliikkeestä ja abaut kaikki osat erikseen eli piti itse se kasata. Lapsi kävi jokaisen osan läpi minkä siihen halusi ja laittoi ylös. Tämä rupeama alkoi jo marraskuussa. Niitä vertailtiin ja tutkittiin yms. Näytönohjainhan siinä maksoikin aika paljon.
Uskallettiin tilata se, koska lapsi ollut hyvin kiinnostunut koneista pienestä pitäen.
Harrastanut monta vuotta koodauskoulua netissä. Koulussa toimii tietokonevastaavana eli laittaa myös opettajien koneet toimintaan.
Ei juurikaan pelaa koneella, esim mitään Fortnitea varten sitä ei olisi ostettu. Lähinnä ohjelmoi yms, tekee videoita ja editoi niitä.
Minecraftia välillä pelaa, mutta sekin on lähinnä isojen systeemien rakentelua.1400€ kone ohjelmointia ja minecraftiä varten :D
No onhan tuo vaatimatonta kyllä. Uusin työkoneen Max 3v välein ja jokaisen hinta on ollut reippaasti yli 3000€. Softahommissa nyt laskentatehosta kannattaa maksaa koska aika on rahaa.
Pakko kyllä ihmetellä minkälaisissa softahommissa tarvitset 3000e laskentatehoa... Hyvin harva homma vaatii tuommoisia laitteita: jos kone on hidas niin luultavammin on kyse siitä että käytät sitä väärin.
Eri asia tietty jos on varaa ja haluaa ostaa itselleen kivoja asioita: en kuitenkaan suoralta käsin osta tuota laskentateho-selitystä
Linux dockereissa kun ajelet virtuaalikoineita simuloidessasi paikallisesti lopputuotteen palvelinympäristöä niin kyllä siinä vain alkaa aika nopeasti markettikone yskiä ja puhista.
Ei tarvi sen kummempi olla käyttötapaus.
Mitä hittoa sitten olet fiksuna ihmisenä kommentoimassa ketjua josta puhutaan lapsen pelikoneesta? Ymmärräthän että tuo sun esimerkki ei ole verrattavissa yleisesti ohjelmointiin millään tavalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen pihalla oleva "ammattilainen" jos luulee tarvitsevansa 3000€ koneen ohjelmointiin
Juuri tätä tarkoitan että kannattaa ostaa lapselle kunnon työkalu niin ymmärrys asioista ehkä kehittyy sille asteelle että ymmärtää mitä sovelluskehitys nykypäivänä vaativimmillaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senpä takia tämä koneen kasaus paperilla alkoi jo ajoissa. Osan osista sai halvemmalla muualta, osa oli tarjouksessa jne. Me halusimme panostaa tähän harrastukseen. Jos poika olisi pelannu lätkää niin tämä summa olisi mennyt jo siihen vuodessa (jos riittää). Ja tosiaan toimii tietokoneapuna koulussa alemmille luokille, sekä osalle opettajia.
Sai myös itse kasattua mulle itselleni vanhoista koneista "uuden ja paremman" koneen.
Pelkäksi pelikoneeksi ei oltaisi tosiaan ostettu.
Mutta voihan tuon rahan laittaa vaikka heppaharrastukseen jos haluaa.
En ota mitään kantaa siihen, minkälainen ja -hintainen kone on hyvä. Muuten ihmettelen näitä "periaatteessakaan ei ikinä osteta mitään noin kallista" - sen sijaan jouluna tulee läjä kympin paketteja, joissa on sitä sun tätä mikä on unohdettu tai nakattu roskiin uutenavuotena. Kärjistän, tiedän, mutta olen viime vuosina alkanut teinien kanssa tehdä niin, että lahjoja tulee vähemmän, mutta ne voivat olla kalliimpia, jos ne ovat sitä mitä lapsi OIKEASTI haluaa ja mitä tulee pitkään käyttämään. Kesällä ostin 14-vuotiaalle niin kalliin pelilaitteen, että sanoin sen olevan synttärilahja ja joululahja ja osan maksoi itse säästöistään (mummo esim. antaa lahjat yleensä rahana). Vähän olen nyt muuta ostanut jouluksi, sekin tarkasti harkittua.
Pelaaminen on poikani rakkain harrastus, pelikavereissa on kavereita vuosien takaa, osallistuvat kilpailuihinkin jne. eli ei ole mitään aivotonta räiskimistä ja aggressioiden purkamista. Lisäksi katselee youtube-videoita ym. ja mitä olen niitä itsekin nähnyt, niin aika usein käsittelevät jotain ihan asia-aihetta kuten vaikka historiaa. Pojalla on monesta asiasta tosi hyvät tiedot, eikä sitä kaikkea ole todellakaan koulussa käsitelty. Tuntuu, että monilla nämä tietokoneet ja pelikoneet ovat joku punainen vaate, turhuuksien turhuus, joka ajaa lapsukaiset syrjäytymisen kierteeseen aivan väistämättä...
Toki on eri asia, jos sitä rahaa ei kerta kaikkiaan ole, eikä tule. Mutta aika monella sitä rahaa tuntuu olevan ja esim. kirpparilla ja "halpakaupoissa" voidaan ostaa kympeillä kaikenlaista sälää, mitä ei ole etukäteen suunniteltu, mutta jos joku käyttää kerralla isomman summan suunniteltuun ostokseen ja pihistelee muuten, niin se on pahinta törsäystä mitä voi olla. Lapsillekin voi opettaa, että jotain viikkorahoja tai lahjarahoja ei ole pakko juosta heti tuhlaamaan. Itse asiassa esikoinen ostikin juuri tietokoneen aikanaan pullonkeräys- ja lahjarahoilla, jotka oli sijoitettu. Ei ikinä mennyt ostamaan karkkia rahoillaan vaan säästi kaiken.
No olet ostamatta, ostakoon märkäkorva itse kun ikää on puolet enemmän. Aina ei saa kaikkea mitä haluaa.
Linux dockereissa kun ajelet virtuaalikoineita simuloidessasi paikallisesti lopputuotteen palvelinympäristöä niin kyllä siinä vain alkaa aika nopeasti markettikone yskiä ja puhista.
Ei tarvi sen kummempi olla käyttötapaus.