Perheenäiti ystävystyy ja hakee kätevää hoitopaikkaa mukuloille
Äh, taas tuli pyyntö kyläilemään ja tutustumaan perheen lapsiin. Tutustuin yhdessä tilaisuudessa perheenäitiin, hän halusi vaihtaa puhnroa, olla Facebook-kaveri ja sopia kahvit kaupungilla. Ok, mukavan tuntuinen nainen ja aikuisiälläkin voi ystävystyä.
No juteltiin yhdestä juhlasta ja hän oli tulossa mielellään mukaan, koko perheen kanssa. Selitin, että nämä juhlat on vuosia toisensa tunteneiden tyttökaverieni juhlat mökillä, tavataan pitkästä aikaa ihan vakiporukalla.
No, nyt pitäisi kyläillä heillä. Ja mitä olen Facesta lukenut niin sama kaava: ensin tutustutaan uuteen ihmiseen ja hehkutetaan. Sitten tämä uusi ystävä on niin ihana, että ottaa perheen lapset hoitoon. Ja sitten ne on hoidossa yksi ilta viikossa. Ny mietin että ei ikinä. En mene kylään niin ei tule niitä kotivierailuja ja jään niin etäiseksi ettei minulle voi antaa lapsia hoitoon kun en ole edes nähnyt mukuloita.
Onko muita ideoita, neuvoja? Miten pääsen luikertelemaan irti tästä tuttavuudesta aiheuttamatta ihan hirveen pahaa mieltä? Paha lapsiallergia? Kiireinen? Joku fobia etten voi käydä kylässä?
Kommentit (25)
Minä menisin ja ystävystyisin, mutta myös kieltäytyisin napakasti lastenhoidosta. Se on työtä, rahanarvoista sellaista, ja jos ap:lla ei ole itsellä lapsia (sen vaikutelman sain, mutta onko?), eikä hän niinmuodoin hyödy yya-meiningistä, hän voi minusta oikein hyvin kysyä, että "jos vahdin lapsia, miten ajattelin korvata ne työtunnit minulle, tekemällä meillä vastaavan tuntimäärän vievän siivouksen, sopiiko?"
Tyyppi vaikuttaa sen tason hyväksikäyttäjältä, että pyynnöt loppuvat varmasti siihen. Ei ole järkeä hommata vapaa-aikaa joutumalla vastaavan ajan käyttämään vaikkapa nyt toisen kodin siivoamiseen.
Vastavuoroisuus on kaiken a ja o. En ikinä kehtaisi pyytää ystäviltäni mitään, jota en kykene vastavuoroisesti korvaamaan ikinä.
Hienoa että tämä tuli nyt selväksi, ei tarvitse olla enää yhteyksissä!
En ota riskiä, että hän suostuisi siivoamaan nro 24, haluan pitää kontaktoinnin tietyllä tasolla. Ja silloin tällöin näkeminen on ok, tyyppi on ihan hauska. Mutta jotkut ovat valmiit viemään ystävyyden nopeasti läheisemmäksi ja minua ainakin alkaa vaivaamaan, kun aika ei riitä kunnolla läheisillekään ystäville.
Minulla on useampi vastaava tuttu, naapuri, työkaveri, harrastuksen myötä tai tutun tuttu. Yleensä vaan ratkaisu on ollut katkaista yhteydenpito mutta oikeammalla tuntuu säätää lämpötilaa :)
Sain hyviä neuvoja, kiitos!! ja normaalin kuramäärän, ei-kiitos ;) terveiset Ap
Minkäikäisiä lapsia? Meille eräs täti tuo erään lapsen aina välillä (lapsi on kuopuksen vanha päiväkotikaveri), mutta ei se mua haittaa, kun mun lapset saa siitä leikkikaverin. Kyseisen lapsen kodissa eivät ole lapseni vierailleet ikinä (enkä siis minäkään). Ei ole ikinä kutsuttu, enkä kehtaa itseäni/lapsiani kutsua toisille kylään, mutta mitä siitä. :D
Jos et halua olla enää yhteydessä, niin et vaan ole. Sano suoraan tai ala välttelemään.
Olet tainnut törmätä meidän naapuriin :D!
Minä sanoisin suoraan, että en halua ottaa vastuuta toisten lapsista, toimii! Tosin voi olla, ettet muutakaan yhteydenottoa enää saa, mutta.. ;).