Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkäri pakottaa työkokeiluun

Vierailija
03.03.2015 |

Noloa kyllä keski-ikäistä ihmistä laittaa kokeilemaan oman alan töitä joita on jo ehtinyt tehdä paikkansa rikki. Tuo on vain sitä, että jonnekin pitää saada, eihän sillä mitään merkitystä ole työllistymisen kannalta, eikä muutenkaan. Huomioidaanko se 9 euron ylläpitokorvaus muuten toimeentulotuessa tuloksi? Toivottavasti ei, niin saan jo lähemmäs 2000 e/kk tulonsiirtoja: työkokeilu+asumistuki+toimeentulotuki ja lapsilisät.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuollainen 9 euroa päiväaaä -työ pitäisi kieltää.

Vierailija
22/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:34"]Olen ollut työkokeilussa ja nöyryyttävä kokemus oli. [/quote] Onneksi mulla ei. Sain sitten työkokeilun jälkeen palkkatukipaikan ja olen kylöä tykännyt olla:)

[/quote]

Tää on harvinaista että ilmainen työkokeilu johtaa oikeisiin palkkatöihin. Yleensä yritykset hyödyntävät vain ilmaista työvoimaa sen harjottelun ajan ja kun edellisen harjottelijan aika tulee täyteen, otetaan työkkäristä toinen tilalle.

Olen ollut kuudessa eri paikassa tässä ilmaisessa työkkärin työharjottelussa, eikä kukaan ole palkannut sen jälkeen vaikka työni olen hoitanut esimerkillisesti, ja saanut jopa yrittäjiltä simputusta (luulisi olevan ennemmin kiitollisia kun joku tulee tekemään ilmaiseksi heidän yritykseensä töihin mutta paskat :/) ja huomannut, että ei näillä kenelläkään ole alunperinkään ollut tarkoitusta palkata lisää työntekijöitä. Harjoittelijana minulle on myös laitettu ihan yhtälailla suuri vastuu ja työtaakka kun palkkatöissä oleville, eikä mitään opastusta töihin ole ollut.
[/quote]
No olen kai ollut onnekas kun kaikki on mennyt niin kuin oppikirjoissa:D olen ryhmäavustajana ja ikinä en ole joutunut ottamaan vastuuta ryhmästä yksin ja kuitenkin työkaverit pitävät minua tasavertaisena työntekijänä. Harmi että kaikilla se ei mene näin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella 9€ eu huomioida ttt:een? Ymmärrän jos 20% jätetään huomiotta, kuten palkkatulosta, mutta että olisi kokonaan "ilmaista rahaa"?

Vierailija
24/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oteta huomioon toimeentulotuessa.

Vierailija
25/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en elämäni aikana tule sekunttiakaan tekemään vieraan taskuun taksvärkkiä/ilmaistyötä. Alentakoot kuukaudeksi toimeentulotuesta -20%. Eipä ole paha peloite.

Vierailija
26/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:32"]

On sillä se merkitys, että työkokeilua järjestävän kunnan ei tarvitse enää maksaa sinusta sakkomaksua valtiolle. Nykyisinhän kunnat joutuvat maksamaan puolet jokaisen pitkäaikaistyöttömän työmarkkinatuesta. Toinen tärkeä vaikutus on se, että viralliset työttömyysluvut kaunistuvat, kun sinua ei enää lasketa työttömäksi.

[/quote]

Kyllä lasketaan työttömäksi: työtön on jokainen, joka ei ole opiskelija, jolla ei ole yritystä ja jolla on vähemmän kuin 4 tuntia/vko säännöllistä työtä työsuhteessa. Tilastoissa työkokeilija on työtön ja vasta eriteltäessä erilaisia työttömiä on työkokeilija yksi "alalaji".

Vierailija
27/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:43"]

Millä perusteella 9€ eu huomioida ttt:een? Ymmärrän jos 20% jätetään huomiotta, kuten palkkatulosta, mutta että olisi kokonaan "ilmaista rahaa"?

[/quote]

http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/-/view/1846782

11 § 
Huomioon otettavat tulot

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Tuloina ei kuitenkaan oteta huomioon: 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

5) työttömyysturvalaissa ja julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa tarkoitettua kulukorvausta, Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetussa laissa (566/2005) tarkoitettua ylläpitokorvausta,työttömyysturvalain 6 luvun 3 b §:ssä tarkoitettua korotusosaa, työttömyysturvalain 6 luvun 3 b §:ssä tarkoitetun korotetun ansio-osan ja työttömyysturvalain 6 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetun ansio-osan erotusta, työttömyysturvalain 6 luvun 3 c §:ssä tarkoitettua muutosturvalisää, työttömyysturvalain 6 luvun 3 c §:ssä tarkoitetun muutosturvan ansio-osan ja työttömyysturvalain 6 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetun ansio-osan erotusta sekä työttömyysturvalain 7 luvun 5 §:ssä tarkoitettua työmarkkinatuen korotusosaa; eikä

- - - - - - - - - - - - - -

Vierailija
28/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:43"]

[/quote]

Kai sillä pyritään kannustamaan edes menemään sellaiseen kokeiluun, jos kulukorvaus heti vietäisiin toisella kädellä pois niin eipä se ketään motivoisi.

Vierailija
29/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilussa saat kylläkin työmarkkinatuen etkä toimeentulotukea. Hassua että valitat, työkokeilussa ei tarvitse olla minimissään olikohan se nyt 2 päivänä viikossa 4 tuntia. Ei siinä ole mitään noloa, lisäksi voit kokeilla minkä tahansa alan töitä. Kannattaa selvittää asiat itse eikä vain kuunnella työkkärin puolta. :)

Vierailija
30/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:13"]

Mikä tuo 9 euron päiväkorvaus oikein on olevinaan? Sillä just ehkä vartin tekee päivässä töitä ja loppupäivän nukkuu varastossa tai vessan lattialla.

[/quote]

Sillä saa ostettua lounaan.

Vierailija
31/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:32"]

On sillä se merkitys, että työkokeilua järjestävän kunnan ei tarvitse enää maksaa sinusta sakkomaksua valtiolle. Nykyisinhän kunnat joutuvat maksamaan puolet jokaisen pitkäaikaistyöttömän työmarkkinatuesta. Toinen tärkeä vaikutus on se, että viralliset työttömyysluvut kaunistuvat, kun sinua ei enää lasketa työttömäksi.

[/quote]

Onko se tosiaan että jokaisen pitkäaikaistyöttömän? Muistaakseni ennen oli 1000 päivää työmarkkinatukea saaneiden rahasta puolet.

Vierailija
32/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:13"]

Mikä tuo 9 euron päiväkorvaus oikein on olevinaan? Sillä just ehkä vartin tekee päivässä töitä ja loppupäivän nukkuu varastossa tai vessan lattialla.

[/quote]

Sillä saa ostettua lounaan.

[/quote]

Joo, jaksaa paremmin puurtaa, kun on maha täynnä.

Vierailija
33/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt äkkiä sinne lusmuilemasta ja lopeta ruikutus. Minua ei kiinnosta pennin edestä kustantas tällaisten ihmisten oleilua.

Vierailija
34/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:19"]

Mene nyt äkkiä sinne lusmuilemasta ja lopeta ruikutus. Minua ei kiinnosta pennin edestä kustantas tällaisten ihmisten oleilua.

[/quote]

Ajattele, kun joudut kustantaa vaikka et halua, nautin :) Syön omenaviineriä, istun koneella ja kohta Netflixin pariin. ap

Vierailija
35/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mene kokeiluun paikkaan, josta sinulla ei ole kokemusta? Onhan se naurettavaa kokeilla vaikka kaupan kassaa tai hyllyntäyttämistä, jos siitä on jo monen vuoden palkallinen kokemus ennestään. Ties vaikka löytäisit elämäsi ammatin jostain ihan oudosta paikasta :)

Ja sitä 9 e/pvä ei huomioda toimeentulotuessa.

Vierailija
36/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin ihan mielelläni pariksi kuukaudeksi työkokeiluun, mun bruttopalkka (laskin tähän siis ansiosidonnaisen jota saan, (+normaalin päivärahan lisäksi oli vielä 5 euron korotettu ansio-osa ja kulukorvaus) oli yli 13€ / h, yli 4 euroa enemmän tunnissa  kuin silloin ennen kun tein palkkatöitä! Lisäksi vielä asumistukikin. Ei sitä miellä orjatyöksi kyllä millään.

Toisaalta työkokeilupaikkani oli tosi rento. :) 

Mutta ei tuollaista työtä kyllä kamalan kauan halua / jaksa tehdä, kun tosiaan tietää että siitä ei muutoin "hyödy" mitenkään, ei ansioluettelossa, ei edes tulevan koulutuksen työharjoitteluissakaan.. :/ 

Vierailija
37/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:34"]

Kaikki tuollainen 9 euroa päiväaaä -työ pitäisi kieltää.

[/quote]

Niin pitäs koska ne estää työllistymistä. Onhan se selvä asia ettei palkata ketään kun ilmaiseksi saa orjia.

Vierailija
38/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 13:10"]

Työkokeilussa saat kylläkin työmarkkinatuen etkä toimeentulotukea. Hassua että valitat, työkokeilussa ei tarvitse olla minimissään olikohan se nyt 2 päivänä viikossa 4 tuntia. Ei siinä ole mitään noloa, lisäksi voit kokeilla minkä tahansa alan töitä. Kannattaa selvittää asiat itse eikä vain kuunnella työkkärin puolta. :)

[/quote]

Voi saada molempia tttuen ja työmarkkinatuen. Ainakin itse sain, kun on lapsikin ja ap:lla on myös lapsia. Sehän riippuu ihan siitä mitkä ovat tulot ja menot. Ja saahan ap nytkin varmaan molempia, työtön, kun on. Ei se työmarkkinatuki nyt niin suuri ole, että sillä kokonaisuudessaan pärjäisi, joten melkein aina on haettava myös tttukea. Eli työttömän tuet ovat ( en luettele ansiosidonnaista saavan, koska heistä en tiedä mitä saavat)

Työmarkkinatuki tai

korotettu työmarkkinatuki + kulukorvaus jonkin toimenpiteen aikana.

Asumistuki, jos tarvetta, usein on.

Lapsilisät, jos lapsia.

Mahdollisesti toimeentulotuki, jos jää vajetta ja aika usein jääkin.

Vierailija
39/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni lähti työvoimakoulutukseen ja hän saa normaalin ansiosidonnaisen päälle tuon kulukorvauksen 9 € /pvä. Se ei tule Kelalta vaan kassasta. Se on hyvä määrä, mies saa sillä maksettua kulkemisen ja opiskelija-aterian. Se tosin laskee minulle maksettavan kotihoidon tuen hoitolisää vastaavan määrän.

Pitkäaikaistyötön on ihminen, joka on ollut yli vuoden yhtäjaksoisesti työttömänä. Jos hänen kohdalleen ei ole tehty mitään toimenpiteitä, kunta joutuu maksamaan sakkoa. On ihan oikein, että jos ei oma-aloitteisesti tee tilanteensa hyväksi mitään, laitetaan esimerkiksi työkokeiluun. Yksi työkokeilun merkitys on saada luotua alalle suhteita mahdollista työllistymistä varten.

Jos olisimme osanneet ennakoida, että mies jää työttömäksi, en olisi jatkanut hoitovapaata. Nyt en voi palata töihin ennen kesäkuuta, ja tämä on aikamoista kituuttamista. Onneksi meillä on Suomessa tällainen yhteiskunnallinen turvaverkko, ja onneksi olemme säästäneet pahan päivän varalle. Niille rahoille on ollut käyttöä. Mies kouluttautuu nyt uudelle alalle, ja töitä on jo luvassa, jahka opinnot saadaan ensin päätökseen. Suomessa on hyvä elää, vaikka elämäntilanteet joskus heittelevät huonompaankin suuntaan.

Vierailija
40/55 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei osaa edes vastata miksei mene johonkin muun alan työkokeiluun, jos oma ala on kerran hyödytön eikä sovellu hänelle. Hänen ajatustoimintansa on sillä tasolla että juuri ja juuri hahmottaa syövänsä omenaviineriä :D.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan