Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajoaako teillä muillakin hampaat suuhun?

Vierailija
03.03.2015 |

Paikkautin pari vuotta sitten molemmilta puolilta poskihampaita, mutta jo nyt joudun varaamaan uutta aikaa samaa toimenpidettä varten. Kummaltakin puolelta paikat ovat joko lähteneet tai hajoamassa.

Tuntuu, että en uskalla enää syödäkään normaalisti, kun heti jos suuhun sattuu esim. kirsikan kivi (hillon mukana, juuri tänä aamuna kävi näin) tai vaikka pekaanipähkinöiden joukkoon jäänyt pieni siru kuoresta, tuntuu että hampaat halkeavat niihin osuessaan. Yritän kyllä pureskella ruokani varovaisesti, mutta rajansa varovaisuudellakin!

Miten voi olla etteivät kalliit paikat kestäneet tämän kauemmin? Tosiaan kummaltakin puolelta paikka-aineet hajoilleet ja lähteneet siruina irti, ihan muutaman viime kuukauden sisään. Ihan kuin niihin olisi ohjelmoitu ajankohta, milloin alkavat murentua. :/

Ne pähkinätkin ovat terveellisiä ja tärkeä osa ruokavaliotani. En missään tapauksessa haluaisi luopua niiden syömisestä, ja toisaalta kaupoissa ei ole tarjolla sellaisia pekaanipähkinöitä, jotka myytäisiin 100-prosenttisella lupauksella ettei mukana tule yhtäkään kuoren sirpaletta. Varmaan sellaisten valmistaminen olisi käytännössä mahdotonta. Pystyttekö te muut syömään noita ongelmitta?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:52"]

Jos ne noin nopeasti hajoaa epäilisin että olet yöpurija ja tarvitsisit kiskot hampaisiin yöksi.

[/quote]

Hassua kyllä, itse olen todella paha yöpurija, enkä pysty käyttämään kiskoja kun en pysty nukkumaan sellaiset suussa, mutta paikkoja ei ole koskaan hajonnut. Paikkaamattomia hampaita kyllä, etuhampaistakin on kärjet muovia kun on tullut kirskuteltua ja rouskuteltua nekin öisin pilalle, samoin halkaistua pari poskihammasta.

Vierailija
22/25 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 12:12"]

Kyllä jollain geeneillä on syy hampaiden lujuuteen. Vaimoni on yli viisikympinen ja ei koskaa ollut reikiä hampaissa. Olen kateelinen hänen purukalustostaan.

[/quote]

Syö juustoa, se vahvistaa luustoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ihan sama vika, ja olen ominaisuuden perinyt äidiltäni. Harmillista, koska olen hampaita hoitanut ikäni hyvin.

Vierailija
24/25 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:36"]

Jotain vikaa on nykyisissä paikoissa, jos eivät kestä. Mulla on vuosikymmeniä vanhoja amalgaamipaikkoja, ja niiden ympäriltä hajoavat hampaat ennen paikkoja.

[/quote]

Jep, mulle kävi juuri noin kuukausi sitten. Hammas oli oireillut jo pari vuotta (söin leipää, jossa oli joitakin kovia siemeniä, sen jälkeen bannasin kaikki siemenleivät meiltä), ja viimein neljä viikkoa sitten hampaasta lohkesi iso pala, ja muutaman amalgaamihitusen kaivoin pois suustani sen hampaanpalan lisäksi. Hammaslääkäri korjasi hampaan ja nyt on amalgaamin tilalla sitten muovia. Hampaat ovat nyt kunnossa ja olenkin ostellut paljon porkkanoita, kun tuntuu, että voin taas pitkästä aikaa reilusti purra kummalla posken puolella tahansa. Minulla on hyvin vähän paikkoja (viimeksi reikä hampaissa v. 1997) ja suurin osa niistä amalgaameja. Paikat pysyvät, hampaat ovat sitten hauraampia.

Vierailija
25/25 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kummallista kyllä jotenkin liukenee hampaat :-\ SEn jälkeen kun täytin 40, on alkanut hampaiden kärjet mennä ihan läpikuultaviksi, ja sitten niitä täysin läpikuultaviksi muuttuneita osia lohkeilee vaan pieninä paloina pois. En syö tai juo usein mitään hapanta mikä selittäisi hampaiden syöpymisen. Syön vain 3 kertaa päivässä ja sen tavallista ruokaa, ei esim. limsoja eikä kovin usein sitrushedelmiäkään. Ainoa muutos elintapoihini on että olen viimeisen 1,5 vuoden aikana laihduttanut ja vielä on 10 kg jäljellä tavoitteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi