Hajoaako teillä muillakin hampaat suuhun?
Paikkautin pari vuotta sitten molemmilta puolilta poskihampaita, mutta jo nyt joudun varaamaan uutta aikaa samaa toimenpidettä varten. Kummaltakin puolelta paikat ovat joko lähteneet tai hajoamassa.
Tuntuu, että en uskalla enää syödäkään normaalisti, kun heti jos suuhun sattuu esim. kirsikan kivi (hillon mukana, juuri tänä aamuna kävi näin) tai vaikka pekaanipähkinöiden joukkoon jäänyt pieni siru kuoresta, tuntuu että hampaat halkeavat niihin osuessaan. Yritän kyllä pureskella ruokani varovaisesti, mutta rajansa varovaisuudellakin!
Miten voi olla etteivät kalliit paikat kestäneet tämän kauemmin? Tosiaan kummaltakin puolelta paikka-aineet hajoilleet ja lähteneet siruina irti, ihan muutaman viime kuukauden sisään. Ihan kuin niihin olisi ohjelmoitu ajankohta, milloin alkavat murentua. :/
Ne pähkinätkin ovat terveellisiä ja tärkeä osa ruokavaliotani. En missään tapauksessa haluaisi luopua niiden syömisestä, ja toisaalta kaupoissa ei ole tarjolla sellaisia pekaanipähkinöitä, jotka myytäisiin 100-prosenttisella lupauksella ettei mukana tule yhtäkään kuoren sirpaletta. Varmaan sellaisten valmistaminen olisi käytännössä mahdotonta. Pystyttekö te muut syömään noita ongelmitta?
Kommentit (25)
Ehkäpä kannattaa välttää ruokia joissa on riskejä?
Hammasluu on ihmisillä erinlaista ja geeneillä on asiankanssa jotain tekemistä. Toisilla kellastuu hampaat nopeammin kuin toisilla.
Olen miettinyt olisikohan nykyisissä ruoissa niin paljon säilöntäaineita, että vaikuttavat hammaskiilteeseen ?
Minulla on kerran käynyt noin ja tuli ilmi että edellinen (virolainen) hammaslääkäri oli tunaroinut paikkauksen kanssa. Sinne on voinut jäädä mm.bakteereja väliin tai niin kuin minulla, se paikka ei sopinut purentaan, jolloin pureskelin sen siis rikki. Ja hammstakin lohkesi iso pala.
Kyllähän noita lohkeamisia tulee. Pikemminkin niin että paikat pysyy mutta hammasta lohkeaa.
Surauta kaikki ruoka sellaiseksi muodikkaaksi vauvanmössöksi ja nauti autuas ilme naamalla ;)
Niin lujaa ei vielä ole tullut turpiin.
Purentakisko, kysy hammaslääkäriltä
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:02"]
Kyllähän noita lohkeamisia tulee. Pikemminkin niin että paikat pysyy mutta hammasta lohkeaa.
Surauta kaikki ruoka sellaiseksi muodikkaaksi vauvanmössöksi ja nauti autuas ilme naamalla ;)
[/quote]Kaikki sapuska vaan blenderiin ja muusiksi, toki noinhan vanhuksille syötetää sapuskat ja kehtaavat valittaa, ettei ruoka enään maistu millekkään.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 10:52"]
Jos ne noin nopeasti hajoaa epäilisin että olet yöpurija ja tarvitsisit kiskot hampaisiin yöksi.
[/quote]
Eikö tämän olisi pitänyt näkyä hampaissa ennen paikkaustakin? Mieheni ei ainakaan ole huomannut, että narskuttelisin öisin.
ap
Keliakia jonka "ansiosta" kalsiumin puute?
Jos ne noin nopeasti hajoaa epäilisin että olet yöpurija ja tarvitsisit kiskot hampaisiin yöksi.
[/quote]
Just näin, mulla hajosi hampaita/paikkoja juuri tuolleen ja myöhemmin jouduttiin poistamaan niitä, kun olin purrut ne halki juureen asti ja jumalaton särky.
Nyt mullakin on kiskot öisin suussa, toivoisin jälkikäteen, että joku olisi ehdottanut niitä aikaisemmin.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:17"]
[/quote]
Eikö tämän olisi pitänyt näkyä hampaissa ennen paikkaustakin? Mieheni ei ainakaan ole huomannut, että narskuttelisin öisin.
ap
[/quote]
Ei munkaan mies tiennyt, mutta hammaslääkäri kyllä tiesi mitä puhui.
Jotain vikaa on nykyisissä paikoissa, jos eivät kestä. Mulla on vuosikymmeniä vanhoja amalgaamipaikkoja, ja niiden ympäriltä hajoavat hampaat ennen paikkoja.
Narskuttelu rupeaa näkymään hampaissa usein vasta keski-ikäisenä. Omat hampaani ovat täynnä hiusmurtumia: tästä johtuen hampaat sekä värjäytyvät helpommin että uudet paikat (erityisesti muovipaikat, jos näillä paikataan lohkeamia) eivät tahdo pysyä. Nykyisin minulla on kiskot öisin.
Tuo muovipaikkojen lohkeaminen tai irtoaminen on aika yleinen ongelma. Ne eivät vain yksinkertaisesti pysy niin hyvin kuin vanhat amalgaamipaikat.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:38"]
27v eikä yhtään reikää ikinä.
[/quote]
Minun vanhempani syöttivät makeaa ja leivonnaisia lapsesta asti, joten minulta ei erityisemmin kysytty. Ja olivat vielä yhtä ystävällisiä jättäessään hampaiden pesun minun kontolleni.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 11:42"]
Narskuttelu rupeaa näkymään hampaissa usein vasta keski-ikäisenä. Omat hampaani ovat täynnä hiusmurtumia: tästä johtuen hampaat sekä värjäytyvät helpommin että uudet paikat (erityisesti muovipaikat, jos näillä paikataan lohkeamia) eivät tahdo pysyä. Nykyisin minulla on kiskot öisin.
Tuo muovipaikkojen lohkeaminen tai irtoaminen on aika yleinen ongelma. Ne eivät vain yksinkertaisesti pysy niin hyvin kuin vanhat amalgaamipaikat.
[/quote]
minullakin on hiushalkeamia hampaissa. Voikohan tällaisia edes oikoa? Olen miettinyt oikomishoitoa ja ikää on 42v. Muuten eivät toistaiseksi ole suuhun hajonneet.
Kyllä jollain geeneillä on syy hampaiden lujuuteen. Vaimoni on yli viisikympinen ja ei koskaa ollut reikiä hampaissa. Olen kateelinen hänen purukalustostaan.
Mulla ainakin irtoaa vuosittain paikkoja hampaista, loputon paikkauskierre alkoi kun olin lyhyen ajan sisällä 2000luvun alussa ensin nokkakolarissa kyydissä ja muutama viikko sen jälkeen ajoin hirvikolarin +100kmh mittarissa.