Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TABU: Nukutuksen riskit leikkauspotilaalle!!!!

Vierailija
03.03.2015 |

Ei ole kovin harvinaista, että leikkausta varten nukutettu potilas ei koskaan herää nukutuksesta vaan menehtyy pian leikkauksen jälkeen tai vasta vuosien kooman jälkeen. Tästä syystä nukutusta yritetään välttää viimeiseen asti.

Tuttavani oli sellainen sektiofanaatikko ja jäi sille tielleen (lapsi pelastui) muutama vuosi sitten.

Osaako joku kertoa maallikolle miksi näin käy, mitä se nukutus tekee ihmiselle?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tähän aloitukseen piti sotkea sektio ja vieläpä käyttää termiä fanaatikko? 1/5. Ei jatkoon.

Vierailija
2/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän nuo nukutuksen riskit ole tiedossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio tehdään erittäin harvoin nukutuksessa. Suunniteltu, FANAATTINEN sektio ei juuri koskaan.

Vierailija
4/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoisia tapahtuu että hoitsu annostelee nukutusaineen mutta unohtaa kipulääkkeen. Nukutusaine ei vaikuta kivun tuntemiseen mitenkään ja potilas tuntee kaiken vaikka ei voi liikkua.

Leikkaukseen kuolleet saattaa olla juuri näitätapauksia - kuolevat kipuun...

Vierailija
5/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutonauru vitoselle

Vierailija
6/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:39"]Semmoisia tapahtuu että hoitsu annostelee nukutusaineen mutta unohtaa kipulääkkeen. Nukutusaine ei vaikuta kivun tuntemiseen mitenkään ja potilas tuntee kaiken vaikka ei voi liikkua.

[/quote]

Eiköhän ne annostelut hoida anestesialääkäri. Enkä usko, että mitään alzheimerhoitajiakaan on, jotka noin vaan unohtavat työnsä peruselementit.

Vierailija
7/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:39"]Semmoisia tapahtuu että hoitsu annostelee nukutusaineen mutta unohtaa kipulääkkeen. Nukutusaine ei vaikuta kivun tuntemiseen mitenkään ja potilas tuntee kaiken vaikka ei voi liikkua.

[/quote]

:D apua... Se kipu on silti vaikka ottaisi särkylääkettä, sitä ei vain tunne. Ei kipuun kuole.

Vierailija
8/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se sentään onneksi varsin harvinaista että anestesiassa tulee vakavia komplikaatioita. Mutta mahdollista toki, ja siksi on ihan järkevää välttää yleisanestesiaa silloin kun sen käyttö ei ole ihan välttämätöntä. 

Moni moittii esim sitä miksi Suomessa ei suoliston tai  mahalaukun tähystyksiä tai tiettyjä hammashoidon toimenpiteitä tehdä oletusarvoisesti nukutuksessa kuten jossain muualla, mutta se liittyy juuri siihen ettei haluta tarpeettomasti ottaa niitä anestesiaan liittyviä riskejä. Itse en haluaisi yleisanestesiaa mainittuihin toimenpiteisiin, kivunlievityksen (ja myös mahdollisen pelon rauhoittamisen) voi hoitaa riskittömämmin täsmälääkkeillä.

Vierailija
9/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus ei ole koskaan riskitöntä. Aina on esim. keuhkoembolian vaara. Sektioita varten ei yleensä nukuteta, ainakaa itse valittuja sektioita. Ehkä jossain maailmalla saa rahalla nukutuksen sektioon.

Mutta sen sijaan lapset nukutetaan esimerkiksi korvien putkitusta varten. Siksi kummastuttaa, kun tälläkin palstalla oikein kehuskellaan miten mentiin yksityiselle ja saatiin heti se putkitus, ou jee.

Vierailija
10/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä paskaa!

Vierailija
11/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, Suomessa eräs anestesialääkäri sammui kesken leikkauksen sillä seurauksella, että potilas heräsi. Hieman traumaattista, kun tajuaa että suolet tms. ovat vielä pöydällä eikä pysty sanomaan mitään. Iltalehdet repivät tästä mielettömiä lööppejä!

Kyllä ihmisen pitäisi sen verran sitää kipua ja epämukavuutta, ettei tarvitse joka tilanteessa hengellä leikkiä.

Vierailija
12/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:48"]

Heh, Suomessa eräs anestesialääkäri sammui kesken leikkauksen sillä seurauksella, että potilas heräsi. Hieman traumaattista, kun tajuaa että suolet tms. ovat vielä pöydällä eikä pysty sanomaan mitään. Iltalehdet repivät tästä mielettömiä lööppejä!

Kyllä ihmisen pitäisi sen verran sitää kipua ja epämukavuutta, ettei tarvitse joka tilanteessa hengellä leikkiä.

[/quote]

Käsittämättömintä minusta on nämä kauneusleikkaukset. En ymmärrä, miten joku ottaa jopa henkeään uhkaavia riskejä vain parantaakseen ulkonäköään. Itse en menisi kyllä yhteenkään leikkaukseen muuta kuin jos on terveyssyistä pakko. 

Vierailija
13/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutuspiikki väärään hiemankin paikkaan tökättynä pysäyttää ainakin hengityksen vie puhekyvyn. Taju lähtee hapenpuutteen takia. Tämä tieto - jos mikä - saa lääkärin käden vapisemaan... :D

Vierailija
14/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri kävi lonkkaleikkauksessa eikä sitäkään nukutettu.

Vierailija
15/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vitun tabu? Kyllä jokainen ihminen tietää että nukutus on aina riski, ja anestesialääkäri kartoittaa ne riskit jokaisen potilaan kohdalla. T. 23 kertaa nukutettu (yhtä monta isoa leikkausta)

Vierailija
16/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mäkin ihmettelen, että mikä tabu. Kyllä nämä hyvin tarkkaan on kerrottu ennen leikkausta, että riskejä on. Mulle yritettiin ensin puuduttamalla saada luun päät vedettyä kohdalleen. Totesivat sitten, että pakko tää on leikata, tarttee ruuveja ja nukuttivat.

Vierailija
17/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole leikattu sitten lapsuuden, mutta jotenkin epäilen, että lahdentakaisilla kauneusklinikoilla erityisesti korostettaisiin että tässä muuten sitten saattaa mennä henki.

Vierailija
18/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta mitä joku sanoi, etä on paljon tapauksia (yksikin on liikaa) joissa nukutettu on halvaantuneena ja tuntee ja kuulee aivan kaiken. Tuskaa ei voi varmaan sanoin kuvailla ja mitkä traumat se jättää.

Uskoisin, että nukutuksessa kuolevat tai sen jälkeen menehtyvät komplikaatioihin joita voi aiheuttaa itse nukutusaine, liikkumattomuus (veritulpat) ja elimistön sietokyky sillä leikkaus on aina stressitila.

Kipuunkin voi kuolla, mutta itse moneen kertaan leikattuna ja nukutettuna en olekipua tuntenut kun vasta leikkauksen jälkeen (yhden kerran tehtiin paikallispuudutuksessa toimenpide raskauden takia johon yleensä nukutetaan eli poistettiin luusta ruuveja ja sinne asti kun kipulääke ei vaan riitä, joten vaikka olin ihan huumattuna niin muistan kun laitteet piippasi, koska elimistöni ei kestänyt kunnolla tuota kiputilaa ja oli lähellä etteivät nukuttaneet minua siihen paikkaan. Onneksi tilanne rauhottui jollain tropilla. Paniikkia en tuntenut.).

Kyllä itse kipulääkkeisiinkin voi kuolla ja kyseessä on vaan autonomisen hermoston lakko. Hengityslama tai joku muu mihin ei keritä tai pystytä reagoimaan tarpeeksi nopeasti tai tehokkaasti. Intubointi nyt on helppo juttu, mutta moni muu, kuten kollapsi (käsitykseni mukaan tulee tosin mieluummin opiaattien lopetuksesta kun niiden aikana) ei olekaan. 

Kipulääke estää tuntemasta kipua, mutta silti elimistö voi siihen reagoida. Itselläni sattui yksi vatsaepisodi johon meinasin kuolla. Myöhemmin kun luin papereita niin verenpaineeni on ollut kipujen aikana sellaisella tasolla, että oli lähellä ettei suonet räjähtäneet. Jos olisin kuollut niin olisin kuollut ensisijaisesti kivun aiheuttamiin seurauksiin. Onneksi kivun aiheuttaja saatiin viime hetkellä kuriin ja toivuin, mutta traumat jäi.

Tuosta puudutusaineen pistämisestä väärään kohtaan. Jo pelkkä tavallinen rokote jos sen pistää pakaraan väärään kohtaan eli päähermoon mikä kulkee selän ja pakaroiden yli jalkoihin niin voi käydä niin ettei potilas kävele jokuseen viikkoon, mutta yleisimmin tilanne kyllä korjaantuu.

Eli ap:lle. Nukutuksen riskejä monia muita kun itse nukutus sinällään, mutta joita siitä voi seurata. sydänoireet ja paljon muita. Pääosin kuitenkin nukutus on turvallista, niin paljon sitä tehdään verrattuna tapauksiin joissa tapahtuu jotain ikävää. Pienissäkin toimenpiteissä voi sattua jotain mikä johtaa verenhukkaan. Näistä syistä nukutettava tutkitaan ennen nukutusta huolellisesti verikokein ja haastattelemalla sekä katsomalla peruskuntoon vaikuttavat seikat, jotta riskit voidaan minimoida.

Minusta on turhaa nostaa haloota tälläisestä asiasta, koska useimmiten jos nukutetaan niin vaihtoehtoja ei ole. He, jotka haluavat kauneusleikkauksiin niin he ovat varmaan päätöksensä tehneet ja uskoisin, että niissäkin leikkauksissa suurin riski on toimenpiteen jälkeen mahdollisesti tulevat komplikaatiot ei itse nukutus.

Vierailija
19/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:46"]Nukutus ei ole koskaan riskitöntä. Aina on esim. keuhkoembolian vaara. Sektioita varten ei yleensä nukuteta, ainakaa itse valittuja sektioita. Ehkä jossain maailmalla saa rahalla nukutuksen sektioon.

Mutta sen sijaan lapset nukutetaan esimerkiksi korvien putkitusta varten. Siksi kummastuttaa, kun tälläkin palstalla oikein kehuskellaan miten mentiin yksityiselle ja saatiin heti se putkitus, ou jee.
[/quote]

Se putkitus pitäisi tehdä anyway kovassa infektiokierteessä (4 antibiootit peräkkäin sun muuta mitä onkaan rajana) ja yksityiselle pääsee nopeasti. Sehän on hyvä.

Vierailija
20/22 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2015 klo 09:52"]

Mikä vitun tabu? Kyllä jokainen ihminen tietää että nukutus on aina riski, ja anestesialääkäri kartoittaa ne riskit jokaisen potilaan kohdalla. T. 23 kertaa nukutettu (yhtä monta isoa leikkausta)

[/quote]

Ihan samaa mieltä, kyllä nukutuksen riskeistä puhutaan ihan riittävästi. Itse sairastan astmaa ja joka leikkausta ennen on anestesialääkäri käynyt vielä erikseen juttelemassa minun kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän