Oletko tullut raskaaksi, vaikka imetät eivätkä kuukautiset ole alkaneet?
Kaipaan kokemuksia, onko joku onnistunut tulemaan raskaaksi, vaikka imettää yhä eikä kuukautiset ole alkaneet synnytyksen jälkeen?
Toiveena toinen lapsi, esikoinen on nyt 1v 2kk vanha. Imetän yhä, imetyskertoja on noin 3-6 vuorokaudessa. Kuukautiset eivät ile alkaneet, ovulaatiota en ole tikuttanut. Ehkäisyä ei ole ja seksiä on ollut koko tämän ajan, siis koko vauvavuodenkin, vähintään 2 kertaa viikossa.
Lisään vielä, että esikoinen oli todellinen tissitakiainen vuoden ikään asti, jolloin imetyskertoja oli helposti 10-12 vuorokaudessa, joten ei ihme ettei kiertoni ole alkanut. Olen kuitenkin kuullut, että ovulaatio voi tapahtua, vaikkei menkkoja vielä olekaan.
N33
Kommentit (29)
Aloin odottaa toista lastamme, kun imetin vielä ekaa, eikä välissä kuukautisia ehtinyt tulla yksiäkään. Esikoinen oli kyllä jo reilu 1,5 v kun toinen raskaus alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tehdä toisen lapsen noin pienellä ikäerolka? Tulee todella rankkaa.
Toiveena useampi lapsi, ja olen tosiaan "jo" 33-vuotias. Eikös 2 vuotta ole aika perus ikäero sisaruksille? Tiedostan, että tulee raskasta.
Ap
Valinta on tietysti sinun. Vastasyntynyt ja uhmaikäinen ovataika kauhea yhdistelmä, mutta mikäpä siinä jos tykkäät.
En ole itse tullut mutta käly on. Vauva oli vasta 4 kk ikäinen kun testi näytti taas plussaa.
Se ei ole edes mitenkään tavatonta vaikka sitkeässä elääkin uskomus että täysimetys toimisi hyvänä ehkäisykeinona. Yhtä riskaabelia kun keskeytetty yhdyntä vissiin, ainakin tulosten perusteella.
Siksi ehkäisyn aloituksesta puhutaan jälkitarkastuksen yhteydessä btw.
Olen. Lapsilla on ikäeroa vuosi ja kahdeksan kuukautta, toivottuja lapsia molemmat.
On mahdollista tulla raskaaksi, mikäli kiertosi käynnistyy imetyksestä huolimatta. Tällöin joko huomaat olevasi raskaana tai sitten kuukautisesi alkavat. Minulla imetys on pitänyt kierron kokonaan pois, esikoisen imetys kesti 1 v 5 kk ja kuopuksen 1 v 9 kk ja molemmista kuukautiset alkoivat 2 vk - 1 kk imetyksen loppumisen jälkeen. Ja vasta imetysten päätyttyä uudestaan raskautuminen on onnistunut. Joskus luin jostain että imetys on varma ehkäisykeino noin 2%:lle naisista, luulen että kuulun itse näihin. :D
Laitoksella mua vauvanhoidossa opastanut Kätilö ties kertoa kokemuksestaan että kyllä voi raskautua vaikka imettää eikä oo menkkoja. Eihän se tartte kun ovulaation ennen niitä eroja menkkoja. Sille tuli toinen kun eka oli vasta ihan vauva.
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista tulla raskaaksi, mikäli kiertosi käynnistyy imetyksestä huolimatta. Tällöin joko huomaat olevasi raskaana tai sitten kuukautisesi alkavat. Minulla imetys on pitänyt kierron kokonaan pois, esikoisen imetys kesti 1 v 5 kk ja kuopuksen 1 v 9 kk ja molemmista kuukautiset alkoivat 2 vk - 1 kk imetyksen loppumisen jälkeen. Ja vasta imetysten päätyttyä uudestaan raskautuminen on onnistunut. Joskus luin jostain että imetys on varma ehkäisykeino noin 2%:lle naisista, luulen että kuulun itse näihin. :D
Tää, ap, hyvää faktaa
Olen tullut. Esikoinen oli 7kk ikäinen ja täysimetyksellä 6kk ikäiseksi. Olin 25v itse silloin ja esikoinen sai alkunsa hoidoilla.
Ihan tavallista se on. Yleisempää oli 50-60-luvuilla, kun ehkäisyä ei niinkään ollut käytetty. Ainakin mun isoäiti sai 10 lasta kaikki noin 2-4 vuoden ikäerolla, usein ei ollut kuulemma edes mensut ehtineet alkaa kun edeölisen lapsen imetys yhä päällä.