Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä ekonomeille

Vierailija
02.03.2015 |

Olen peruskoulun viimeisellä luokalla, ja kauppatieteet kiinnostavat. Mielessäni on muutamia kysymyksiä joihin olisi mukava saada vastauksia. Vastaukset totta kai riippuvat työpaikasta jne. mutta jos jotain yleispäteviä vastauksia saisi.

- Minkä ammattinimikkeen alla työskentelet?

- Oletko tyytyväinen palkkaan? (Voit myös kertoa palkkasi suunnilleen, jos tahdot)

- Onko sinulla hyvä matematiikka- ja kielipää? Pärjääkö ilman esim. ruotsin kattavaa osaamista?

- Onko ekonomeille kysyntää, vai oletko kenties työttömänä tai eri ammatissa työskentelemässä?

- Mikä oli keskiarvosi peruskoulun päättötodistuksessa?

- Mitä erityistaitoja ammatissasi tarvitsee tai mistä on hyötyä?
Kiitos jo etukäteen, lisäilen tuohon alas vielä kysymyksiä jos tulee jotain mieleen. :)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:24"]

Mikäli yliopiston pääsykokeisiin lukeminen tökkii, suosittelen lämpimästi tradenomin tutkintoa. Valitettavasti tradenomin tutkintoa vähätellään, usein yliopisto-opiskelijoiden tai asiasta tietämättömien taholta. En tietenkään yleistä:) trade-opinnot antavat kuitenkin pääsyn tietoon ja materiaaliin, jota riittää niin paljon kuin omaa kiinnostusta riittää. Tämä mahdollistaa myös erikoistumisen. Itse opiskelen BBA tradenomiksi, eli englanniksi. Koen, että koulutus täyttää odotukseni täysin. Suunnitelmissani oli hakea lukemaan kauppatieteitä mutta työni puolesta minulla ei ollut mahdollisuutta panostaa pääsykokeisiin kokopäiväisesti. Usein ammattikorkeakoulua vähätellään yliopiston rinnalla ja opiskelijoiden taitotasoa arvostellaan. Jos sulla riittää motivaatiota panostaa opintoihin, niin opinnoissa menestyneenä tradena sulla on mahdollisuudet mihin vaan. Myös maisterin opintoihin yliopistoon eli kauppatieteiden maisteriksi. Tsemppiä opintoihin!

[/quote]

Jos lukuintoa ja kiinnostusta riittää, niin suosittelisin kuitenkin kauppatieteiden opiskelua mielummin kuin tradenomin tutkintoa. Kuitenkin kaikki riippuu siitä, millaista työtä haluaisit tulevaisuudessa tehdä. Joihinkin tehtäviin on kelpoisuusvaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto, jolloin tradenomin paperit ei riitä.

Tradenomin tutkinto on kelpo yleistutkinto, mutta sillä on vaikea erottautua. Amk:ssa ei ole samanlaista mahdollisuutta opiskella "poikkitieteellisesti" kuin yliopistossa. Mikä tarkoittaa sitä, että vaikka olisit "erilainen tradenomi" ja suuntautmisvaihtoehtosi olisi jokin muu, kuin perus liiketalous, niin samasta suuntautumisvaihtoehdosta valmistuu suunnilleen samat kurssit käyneitä tradenomeja paljon muitakin. Yliopistossa taas on mahdollista sivuainevalinnoilla rakentaa sellainen tutkinto, jolla erottautuu muista. 

Olen itse koulutukseltani tradenomi ja aloitin valmistumisen jälkeen maisterin opinnot yliopistossa, eikä tradenomin papereilla maisterinkoulutusohjelmiin pääsy ole mikään läpihuutojuttu, koska kilpailu myös niistä opiskelupaikoista on kovaa. Kärjistäen voisi sanoa, että jos todistuksesta ei löydy vitosen riviä, joudut hakemaan maisterin opintoihin normaalin valintakokeen kautta. Lisäksi yliopistoilla on eri käytännöt siitä, kuinka paljon tradenomin opinnoista saa hyväksilukuja, kun valintakokeen kautta aloittaa opinnot. Voi olla, että joissakin yliopistoissa tradenomin tutkinnosta saa vain joitakin kursseja hyväksiluettua, kun taas toisessa yliopistossa voi päästä suoraan maisterin opintoihin. Eli jos ktm tutkinto kiinnostaa, ei kannata ajatella, että tradenomin papareilla olisi maisterin opintoihin yhtään sen helpompi päästä, kuin olisi ollut alunperin kandinopintoihinkaan.

Vierailija
2/7 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, eikö täällä ole yhtään ekonomia?

Vierailija
4/7 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vielä kysyä, että pitääkö ennen koulutukseen hakemista olla lukio käytynä? En löytänyt netistä mitään tietoa.

Vierailija
5/7 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli yliopiston pääsykokeisiin lukeminen tökkii, suosittelen lämpimästi tradenomin tutkintoa. Valitettavasti tradenomin tutkintoa vähätellään, usein yliopisto-opiskelijoiden tai asiasta tietämättömien taholta. En tietenkään yleistä:) trade-opinnot antavat kuitenkin pääsyn tietoon ja materiaaliin, jota riittää niin paljon kuin omaa kiinnostusta riittää. Tämä mahdollistaa myös erikoistumisen. Itse opiskelen BBA tradenomiksi, eli englanniksi. Koen, että koulutus täyttää odotukseni täysin. Suunnitelmissani oli hakea lukemaan kauppatieteitä mutta työni puolesta minulla ei ollut mahdollisuutta panostaa pääsykokeisiin kokopäiväisesti.

Usein ammattikorkeakoulua vähätellään yliopiston rinnalla ja opiskelijoiden taitotasoa arvostellaan. Jos sulla riittää motivaatiota panostaa opintoihin, niin opinnoissa menestyneenä tradena sulla on mahdollisuudet mihin vaan. Myös maisterin opintoihin yliopistoon eli kauppatieteiden maisteriksi.

Tsemppiä opintoihin!

Vierailija
6/7 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tottakai pitää lukio käydä ensin, vai luulitko että ysiltä mennään suoraan yliopistoon? Jos näin on niin olen todella huolissani opinto-ohjauksen tasosta yläasteella..

Vierailija
7/7 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 19:15"]

Haluaisin vielä kysyä, että pitääkö ennen koulutukseen hakemista olla lukio käytynä? En löytänyt netistä mitään tietoa.

[/quote]

Käytännössä täytyy olla joko ylioppilas tai ammattikoulun käynyt, että voi hakea kauppatieteitä opiskelmaan. Kuitenkin niin, että esimerkiksi tämän kevään ylioppilas voi hakea, vaikka saa lakin vasta hakuajan päättymisen jälkeen.  www.kauppatieteet.fi -sivulta löydät lisätietoa hakemisesta :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan