Onko täällä ihmisiä, jotka eivät aja autoa? Miksi ette aja?
Kommentit (58)
Mulla on OCD. En uskalla ajaa ajokorttia sillä olen varma, että pelkäisin ajaneeni jonkun päältä ja murehtisin sitä sitten päivät pitkät.
Viime viikolla ajoin. Huomenna ajan taas.
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta kun myin autoni pois. Julkisilla ja taksilla mennään.
Miksi myit sen pois?
En aja ku oon niin humalassa. Oon ollu ajamatta n.3 tuntia.
Kaikki se ihmisiä kiinnostaakin.
Ei ole mitään tarvetta.
Asun Helsingissä ja julkisilla tai fillarilla pääsee tästä kohden jopa nopeammin paikkaan kun paikkaan kuin parkkiruutuja ihmetellessä.
Ajokortti toki on ja käytössäkin lapsiperheaikaan. Ekologisetkin syyt ovat mielessä, yksityisautoilu ei ole ympäristöystävällistä.
Ei tarvetta ja auton pitäminen on kallista, käytän nekin rahat mielummin muuhun. Julkinen liikenne toimii hyvin ja tarvittaessa taksilla. Juna-asema lähellä jos muualle pitää päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi myit sen pois?
No en tarvinnut sitä enää.
En ole koskaan tuntenut tarvetta moiseen eikä autot ole koskaan kiinnostaneetkaan millään tavalla. Asun Helsingin keskustassa ja liikun kaikkialle joko kävellen tai raitiovaunulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi myit sen pois?
Eri, mutta etätöiden myötä myin pois. Ajan kylläkin joskus vuokra-autolla tarvittaessa. Tänä vuonna olen kerran vuokrannut auton.
En hankkinut edes ajokorttia, koska minusta autolla ajaminen vaikutti aina kovin tylsältä puuhalta. Tämä tapahtui kauan sitten, sillä olen jo kuusikymppinen.
Ei mulla rahaa ja tarvetta nyt ole, mutta paniikkihäiriön takia en koskaan tule ajamaan.
Ei onnistunut ajokortin suorittaminen hahmotushäiriön takia. On sen verran lievä, että en tiedä olisko onnistunut automaattivaihteisen ajaminen, jos olis käynyt 100 lisätuntia. Ja lievyyden vuoksi ehdittiin "diagnosoida" tyhmyydeksi. Mutta jää rahaa paljon enemmän muuhun, kun ei tarvitse autoilla. Eikä tarvitse ottaa siivoojan hommia vastaan.
Ajoin viimeksi 16.10, kun pantiin mökki talvilepoon. Seuraavan kerran todennäköisesti aja vapun tienoilla, kun taas lähdetään maalle. Kaupungissa ei tarvita autoa, kun lähes kaikkialle pääsee kävellen.
Ihan muiden turvallisuuden takia. Mulla on varmaan joku diagnosoimaton ADD, kun sitä on muutenkin ehdoteltu. En vaan saa keskityttyä liikenteessä, vaikka kuinka skarppaan. Huomikyky ei millään riitä kaiken sen havainnoimiseen, jota pitäis havainnoida yhtäaikaa. En myöskään osaa jotenkin hallita autoa, en tiedä mistä ongelmasta se johtuu, mutta tosi vaikea esim. arvioida esim. kapealla tiellä kääntyessä milloin on vielä tiellä ja milloin enää ei.
En ole koskaan hankkinut ajokorttia.
Olen oikeastaan aina asunut paikoissa, joissa on hyvä julkinen liikenne. Päivittäisiin menemisiin ei autoa todellakaan ole tarvinnut. Ja taksilla on päässyt, jos julkisilla ei.
Olen myös tajunnut, että auton hankinta ja ylläpito olisi aika kallista, joten ei ole ollut mielenkiintoa omistaa sitä. Olen kyllä harkinnut ajokortin hankkimista siltä varalta, että joskus olisi tarve kuitenkin ajaa, mutta toisaalta tiedostan, että minun heikolla motoriikallani ajotaito ei pysy yllä, jollei sitä harjoita jatkuvasti. Eli melkein se auto sitten pitäisi olla. Ja sitten toisaalta minusta tuskin koskaan tulisi hyvää kuskia, tai sellaista, joka nauttii ajamisesta. Olisin ratissa varmaan koko ajan hermostunut ja matelisin tien tukkeena.
Ja nyt alkaa olla ikääkin. Muutaman iäkkään sukulaisen kyydissä olen joutunut istumaan, ja kyllä on pelottanut. En halua, että minusta tulee samanlainen ääliö, joka ei osaa lopettaa ajamista ajoissa, kun kerran on vauhtiin päässyt.
No, en ajasi ellei olisi pakko. Maalla on pakko auto olla. Jos fillarilla pääsis tai halvalla yleisillä, niin toki kävisi ja käyttäisin.
En koskaan palstaile silloin kun ajan.
Koko elämän asunu pk-seudulla ja niin kauan ku täällä oleskelen nii en koe autolle tarvetta. Jos vertaa auton kätevyyttä ylläpitokustannuksiin, epäekologisuuteen ja lainoihin plus omaan vastuuseen liikenteessä niin mielummin oon ilman. Vastustan myös isojen kaupunkien muuttumista aina vaan autopainotteisimmiksi, USA:ssa on jo pariin kertaan yritetty rakentaa henkilöautoille omia tunneliväyliä ja se ei osottautunu mikskään muuks kun rahan ja ajan hukaks. Mitä enemmän julkista liikennettä hiotaan niin sitä isompi nettohyöty yhteiskunnalle, en haluais olla tulevaisuudessa jossa sen sijaan ihannoidaan jotain itseajavia kaaroja.