Naiset salilla
kysyisin, että millä perusteella valitsette liikkeenne salilla? Harmittavan harvoin olen nähnyt naisten tekevän ns. Isoja liikkeitä salilla, kuten kyykkyä tai penkkiä :/ tai jos näitä tehdään, niin ei uskalleta laittaa tarpeeksi painoa. Jätetään pois selkä- ja polvivaurioiset, jotka ei pysty vamman vuoksi tekemään. Isot respectit täältä niille naisille, jotka uskaltautuvat tangon alle ja käydä kyykyssä :)
Kommentit (23)
minun puolesta ihan sama mitä liikkeitä kuhan on hyvä kroppa ja tiukat housut
T: M28 (Jyväskylästä)
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:37"]minun puolesta ihan sama mitä liikkeitä kuhan on hyvä kroppa ja tiukat housut
T: M28 (Jyväskylästä)
[/quote]
Häivy
Riippuu varmaan salista, missä käy. Sillä salilla, missä itse käyn, naiset kyllä tekee kyykkyä ja penkkiä ja mavea. Itse en voi tehdä syväkyykkyä selkävaivan takia. Mutta penkki ja mave menee hyvin. Ainoa vain, että olen kyllä melko hitura muihin naisiin verrattuna. Oma penkkimaksimi on vain 50kg ja en meinaa millään saada sitä kovemmaksi.
Mä teen PT:n ohjelman mukaan, pääpaino aina vapailla painoilla tehtävissä liikkeissä. Teen siis myös ne mavet ja kyykyt, painojen määrä vaihtelee treenikierrosta riippuen mutta 5x5-viikoilla vedetään todella isoilla painoilla.
Kelpaako se? Ei minulla ollut tarkoitus arvoittaa kenenkään harjoittelua. Mielenkiinnosta halusin kysyä asiasta. Viime viikolla oli uutisissa juuri suomalaisten lihaskunnosta ja siitä, kuinka naisilla parempi käsitys omasta terveydestään ja motivaatiosta huolehtia siitä. Vähän tuli provoisoitua, kun luin tuosta räikkösen morsiammen treeniohjelmasta, jossa mutulla 8 liikettä pakaroille? Miksi?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:39"]
Riippuu varmaan salista, missä käy. Sillä salilla, missä itse käyn, naiset kyllä tekee kyykkyä ja penkkiä ja mavea. Itse en voi tehdä syväkyykkyä selkävaivan takia. Mutta penkki ja mave menee hyvin. Ainoa vain, että olen kyllä melko hitura muihin naisiin verrattuna. Oma penkkimaksimi on vain 50kg ja en meinaa millään saada sitä kovemmaksi.
[/quote]
ja myönnän, että oli kova paikka mennä tälle salille, kun se ei ollutkaan perinteinen naissali, vaan naiset treenaa todella kovaa.
Suurin osa naisista käy salilla vain juttelemassa ja ne vähät liikkeet tehdään tosi pienillä paikoilla ja silleen hosumalla. Palautuksista ei ole tietoakaan.
Ja edellinen jatkaa vielä sen verran, että olen laittanut merkille, että naiset tosiaan suosivat erilaisia laitteita, erityisesti reiden lähentäjä-ja loitontajia.
Hienoa kuulla :) itse kävin vaimon kanssa salilla, jonn hänellä kortti, niin yllätyin vain kun yksi kyykky teline salilla ja olikin vapaana meidän käytössä koko ajan :) omalla salilla treenaa pääosin yleisurheilijoita ja seurassa pelaavia palloilijoita, jotka samanlaista treeniä tekeevät mihin itse olen tottunut.
Vaikka itsekkin olen mies niin eipä ole tullut tähän mennessä tullut katsottua naisia sillä silmällä salilla tai minkälaiset housut heillä on?
ap.
Mä en koskaan tehnyt kyykkyä tai tavallista penkkiä salilla, ennen kuin mulle tehtiin kuntosaliohjelma salilla, joihin ne laitettiin ja käytiin tekniikat läpi. En kyllä suosittelekaan mitään muuta tapaa aloittaa kyykkyä tai penkkiä kuin että joku katsoo, että tekee oikein, väärin tekemisen seuraukset voi olla kohtalokkaat.
Mutta uskoisin myös, että naiset ajattelevat kuten itsekin ajattelin pitkään, että se rautaosasto ei ole naisia varten. Ja usein mun salilla siellä on ne isoja rautoja kiskovat miehet niin varsinkin naiset, jotka pelkäävät lihasmassaa varmasti kokevat, että se harjoittelu ei ole heitä varten ja vielä kun lisätään se, että tuntuu epämieluisalta mennä sinne äijien keskelle niin naiset eivät sit ehkä sinne oo tunkemassa.
Yleensä myös jos on tehty joku saliohjelma aloittelijalle niin ei siinäkään ole välttämättä noita liikkeitä ja moni voi tehdä sen virheen, että treenaa vuosikausia sillä ohjelmalla salilla, joka on tehty vuonna kirves ja miekka. Että uusia liikkeitä ei vain tule kokeiltua.
Itse kiinnostuin penkistä ja kyykystä bodypumpin myötä mutta bodypumpissa niitä helpotetaan ja muutenkin siellä tottuu pienillä painoilla hinkuttamiseen, joten toisaalta bodypump avaa uuden liikemaailman, jos ei ole vapailla painoilla tehnyt mutta samalla se opettaa erilaisen tavan treenata kuin saliharjoittelu.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:47"]Hienoa kuulla :) itse kävin vaimon kanssa salilla, jonn hänellä kortti, niin yllätyin vain kun yksi kyykky teline salilla ja olikin vapaana meidän käytössä koko ajan :) omalla salilla treenaa pääosin yleisurheilijoita ja seurassa pelaavia palloilijoita, jotka samanlaista treeniä tekeevät mihin itse olen tottunut.
Vaikka itsekkin olen mies niin eipä ole tullut tähän mennessä tullut katsottua naisia sillä silmällä salilla tai minkälaiset housut heillä on?
ap.
[/quote]
Menitkö pummilla sisään?
Minkälainen on perinteinen naissali? En itse ole niin innostunut salikävijä, että haluaisin salilla asua, niin opiskelulla päätynyt siihen lopputulokseen, että tietyillä isoilla liikkeillä säästää aikaa ja terveyden kannalta riittävän treenin saa aikaiseksi :) olen siis mies sh, joka hyötyy hyvästä fysiikasta työssään.
ap
Se on ongelma tosiaan joillakin saleilla, että sinne tankopuolelle on naisena hankala mennä. Jos et ole tuttu salilla, eli miehet tietävät, että nostat kyllä rautaa siinä missä muutkin omilla resursseillasi, et pääse edes penkkiin tai saa tankoa itsellesi.
Olen kulkenut salilla parisenkymmentä vuotta ja on kyllä ärsyttänyt, kun on mennyt kysymään, että teetkö vielä pitkään, tekisin myös oman penkkitreenin, äijät katsoo hymähdelleen, että voi voi, nyt joku ämmä tulee pilaaman heidän treenit, kun heistä olisi mukavampi pitää koko rautaosasto itsellään ja istuskella väliajat penkillä ja rupatella viikonloppureissuistaan.
No, onneksi nyt olen löytänyt huippusalin, missä pääsee naisetkin telineisiin ihan rauhassa
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:47"]Hienoa kuulla :) itse kävin vaimon kanssa salilla, jonn hänellä kortti, niin yllätyin vain kun yksi kyykky teline salilla ja olikin vapaana meidän käytössä koko ajan :) omalla salilla treenaa pääosin yleisurheilijoita ja seurassa pelaavia palloilijoita, jotka samanlaista treeniä tekeevät mihin itse olen tottunut. Vaikka itsekkin olen mies niin eipä ole tullut tähän mennessä tullut katsottua naisia sillä silmällä salilla tai minkälaiset housut heillä on? ap. [/quote] Menitkö pummilla sisään?
[/quote]
kirvelevät 8 erkkiä visiitistäni maksoin. Ap
Eiköhän se riipu lähinnä salilla käynnin tarkoitusperistä. Olen itsekin palloilija ja teen paljon mm. kyykkyä, penkkiä ja käsipainoilla. Iso osa naisista käy salilla kuitenkin ulkonäkölähtöisistä syistä, joten heidän treeninsä ymmärrettävästi keskittyy eri lihasten treenaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 15:54"]
Se on ongelma tosiaan joillakin saleilla, että sinne tankopuolelle on naisena hankala mennä. Jos et ole tuttu salilla, eli miehet tietävät, että nostat kyllä rautaa siinä missä muutkin omilla resursseillasi, et pääse edes penkkiin tai saa tankoa itsellesi.
Olen kulkenut salilla parisenkymmentä vuotta ja on kyllä ärsyttänyt, kun on mennyt kysymään, että teetkö vielä pitkään, tekisin myös oman penkkitreenin, äijät katsoo hymähdelleen, että voi voi, nyt joku ämmä tulee pilaaman heidän treenit, kun heistä olisi mukavampi pitää koko rautaosasto itsellään ja istuskella väliajat penkillä ja rupatella viikonloppureissuistaan.
No, onneksi nyt olen löytänyt huippusalin, missä pääsee naisetkin telineisiin ihan rauhassa
[/quote]
harmi, että tuolleen katsovat ja ajattelevat. Kaikkensa kun antaa niin ei minusta painoilla hirveästi ole edes väliä :) tiedä sitten miten pitäisi arkoja naisia katsoa "kutsuvasti" tankojen välistä, että tekemään vain että ei väärin tulkita :D luulisi kyllä jo, että olisi näistä sukupuolirooleista päästy eroon, että ei katsota ketään kieroon tai mitään. Itse tosin tottunut treenaamaan naistenkin kanssa kun urheiluaikoihin yhteisiä pallotreenejä tehtiin aamuisin ja puntillekkin yhdessä mahduttiin.
ap
Ihan viimeisen vuoden aikana naiset on alkaneet tekemään enemmän kyykkyä, penkkiä ja mavea. Mä sain kolme vuotta kulkea salilla niin että kertaakaan ei tarvinnut toisen naisen kanssa vuorotella tai jonotella tangoille, mutta vuoden sisällä olen useamman kerran nähnyt jonkun naisen tangoilla. Ja koko tän neljä vuotta olen käynyt salilla 3-5 kertaa viikossa.
[/quote]
Mä en ole jostain syystä nähnyt tässä ikinä mitään ongelmaa. Nuorempana tyttönä toki aikoinaan jännitti ne ensimmäiset kerrat mennä sinne "miesten puolelle", mutta nykyisin viihdyn jopa paremmin äijien keskellä.
Oman kokemukseni mukaan toiset naiset kyttäävät paljon uteliaammin mitä salilla teet, miehet antaa sinun tehdä rauhassa omaa treeniä. Mutta toisaalta ovat kyllä olleet minulle oikein ystävällisiä aina jos on tarvinnut muutama sana vaihtaa. Rinnakkaiselona onnistunut jopa penkin tekeminen vuorotellen, vaikka sille miehelle olisikin tarvinnut lisätä muutama kiekko aina hänen vuorollaan.
[/quote]
Mun salilla kaikki käyttäytyy ihan hyvin mutta itseäni vaivaa enemmän tunkea väliin treenaamaan, kun teen naisena pienillä painoilla. Esimerkiksi kun aloitin niin sopiva penkkipaino oli pelkkä tanko, kyllä siinä varmasti sivullista ihmetyttää, että miksi edes pitää varata koko penkkiä tuollaisen hinkuttamisen vuoksi. Mutta kun jostain pitää aloittaa ja kyllähän se itsetuntoa kysyy, kun juuri ja juuri itse jaksaa tehdä penkkiä vaikka 25 kilolla ja vieressä joku tekee 50 kilolla. Ja penkkiä ei voi kuitenkaan harjoitella ilman, että tekee itse sitä penkkipunnerrusta, joten vaikka vaikealta tuntuu niin kannattaa silti tehdä sitä liikettä ja niillä pienillä painoilla.
Tekisin vielä kyykkyjä ja esim. maastavetoa, mutta kun selkä napsahti vähän aikaa sitten eikä anna periksi tuollaisille liikkeille. Penkkipunnerrusta teen 20kg:n tangolla. Kelpaako se? Kyselee N40 166cm/56kg