Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murun tarina, on tullut aika paljastaa totuus

Vierailija
02.03.2015 |

Yritin tässä pitkästä aikaa tekohengittää Murun tarinaa kirjoittamalla Murusta etävanhempana ja Murun miehestä vauvan kaappaajana/sankarina, joka vie lapsen pois laiminlyövältä äidiltä. Alkoi kuitenkin tuntua liian pahalta loruilla keksitystä kaltoinkohdellusta vauvasta ja huomasin, että "i've greated a monster." Alkuperäisestä, naivista ja huomiohakuisesta hepsankeikka-Murusta oli tullut vähitellen täysin tunnevammainen sosiopaatti. 

Murun (nimi, jonka te av:laiset hänelle annoitte) tarina joka piti alun alkaen olla yhden ketjun mittainen keskustelu naiivista nuoresta naisesta, joka ei millään ensin tajua, että hänen uusi poikaystävänsä onkin naimisissa. Keksin sen, hyvänen aika sentään, kohta kolme vuotta sitten, eräänä tylsänä hetkenä, surffatessani AV:ta löytämättä yhtään hauskaa ketjua. Niinpä loin sen itse. Ja mitä loinkaan! Aloin nauttia hölmön ja bimbomaisen, nenästä vedettävän ja miehiinmenevän neitosen minähahmon kehittämisestä. En ollut alunperin suunnitellut Murulle rikasta, pettävää isää tai poikaystävän huumekokeiluita, mutta niin ne vaan pääsivät syntymään. Hahmottelin Murusta oikeastaan sellaista naishahmoa, joita samaan aikaan kadehdin ja halveksin yläasteella ja lukiossa. Miesten mieleen olevaa, seksikästä bimboa, joka törmäilee jatkuvasti ihmissuhteissa ja on viehättävyytensä ohella jotenkin piiloitsetuhoinen. Itse olen aina ollut introvertti, nörtihtävä ja melko tavallisen näköinen nuori nainen enkä tosiaankaan mikään yökerhoperhonen, joten tällaisen hahmon luominen oli vieraudessaan todella koukuttavaa. Ja koska nämä lukion mehiläiskuningattaret eivät koskaan minua edes huomanneet, nautin myös laittaessani aina uusia ja uusia kiviä Murun polulle. 

Jossain vaiheessa huomasin, että minulle kävi kuten Liza Marklundille Annika Benktzonin suhteen ja Agatha Christielle Poirotin suhteen. Aloin todella voimakkaasti inhota luomaani hahmoa ja Murusta tuli yhä holtittomampi, huorahtavampi, tunnekylmempi ja ulkonäkökeskeisempi. Murun raskaudesta kirjoittaminen alkoi tuntua jo itsestäkin aika nihkeältä. Minulla ei itselläni ole lapsia ja koko aihe on siksi aika etäinen, mutta se, miten välinpitämättömästi Muru kohteli omaa vauvaansa ja miten ainoa hänen huolensa raskausaikana oli tyyliin raskausarvet, alkoi tuntua jo tosi paksulta pajunköydeltä. Yöhoitaja-juttu oli erityisen härskiä, en tiedä, onko sellaista käytäntöä edes olemassa Suomessa, että edes rikkaat palkkaisivat vastasyntyneille vauvoilleen useamman nannyn. 

Aloittaessani Murun tarinan kärsin työttömyydestä ja olin muutenkin aika tylsistynyt ja yksinäinen. Kolmen vuoden aikana olen onnistunut työllistymään ja jopa parisuhteellistumaankin (!) ja siksikin Murun hahmo on jäänyt jo taakse. Olen pari kertaa illan pimeydessä tekohengittänyt Murua, mutta tarinoista on tullut liian yliampuvia ja Murun hahmosta niin hirveä, ettei kukaan ota häntä hetkeäkään enää tosissaan.

On tullut aika sulkea tämä luku omasta ja AV:n elämästä. Ehkä palaan joskus, jonain toisena hahmona, siihen asti: anteeksi ja kiitos, kiitos ja anteeksi :)

t: "Muru" :)

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:49"]

Onko tää aihe vapaan muru eri kuin bloggaaja muru. Löytyy fbstä myös.

[/quote]

No on. :D

Vierailija
42/51 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole kuukausiin (lähes vuoteen varmaankaan) nähnyt yhtään Muru-ketjua. Ilmeisesti ne ovat jääneet niin lyhyiksi, etteivät pysy enää etusivulla, eikä tällainen satunnainen palstailija niitä ehdi näkemään. Viimeisin lukemani ketju lienee ollut vähän vauvan syntymän jälkeen.

Aika aikansa kutakin tarinaa.

On aika turha aliarvioida sitä, miten ihminen pystyy muuttamaan omaa kirjoitustyyliään. Ymmärrän toisaalta sen, että joillain on suuri tarve todistaa, kuinka he tunnistavat ja erottavat kirjoittajat toisistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:42"]

I've greated a monster???? Oliko Muru-kirjoittelijalla näin huono englanti ? Muru on toki provo, mutta onko tämä ap niiden kirjoittaja jää avoimeksi kysymykseksi.

[/quote]

Totta. Muru ei olisi ikinä tehnyt noin säälittävää virhettä, vaan googlettanut oikean kirjoitusasun.

[/quote]

Heh heh. Oliko Muru mielestäsi looginen?

Vierailija
44/51 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 13:13"]

Miksi nyt kirjoitat minä-muodossa, kun muruna kirjoitit aina mä-muodossa...? Ne on ne pienet asiat. 

[/quote]

Se johtuu tietystikin siitä, että loin Murulle ihan omansa laisen, tunnistettavan kirjoitustyylin. Olin ylpeä itsestäni, kun onnistuin pelkällä otsikolla tekemään selväksi, että tässä on nyt Murun aloittama ketju. Kuten alkupään Muruista huomaa, ei alussa tuo murumainen tyyli ollut niin selkeä ja hiottu. Onnistuin kehittämään tietynlaiset kirjalliset maneerit, epämuodollisen "mä"-muodon yhdistettynä puolittaiseen kirjakieleen ja hymiöihin. 

Toinen, mistä olen kirjoittajana varsin ylpeä, on Murun vihjaileva, lauseenpuolikkaita viljelevä tyyli, jossa annetaan ymmärtää, mutta onnistutaan aina luistelemaan irti totuudesta. Huomasin, että se oli omiaan ärsyttämään lukijoita kommentoimaan lisää ja lisää. Jokainen roihuava liekki-gif aloittamani Muru-ketjun yhteydessä oli pieni voitto minulle. Muru onnistui vihjailun, puolitotuuksien, kissa-hiiri-leikin ja ympäripyöreyksien avulla kertomaan aina uusia ja uusia likaisia yksityiskohtia elämästään: teini-iässä alkaneen promiskuiteettisuuden, ainakin yhden abortin, eri tasoisia pettämisiä, isänsä sikailut ja pettämiset, jopa aavistuksen perverssin vivahteen uskollisuuskäsityksiltään varsin laveakatseisten isän ja tyttären väleihin. Tämä isäntyttö-Lolita -sävy ällötti kirjoitettaessa, vaikka sävy pysyikin varsin hienovaraisena. 

t: "Muru"

Vierailija
45/51 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman laisen... :D Voi luoja. Mikset harjoita sitä oikeaa kielioppia ihan normaalistikin?

Vierailija
46/51 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos loit niin "oman laisen" tyylin kirjoittaa, niin kirjoitapa tähän näytteeksi murumaista tekstiä. :)

Vierailija
47/51 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin on pieni ja surkea elämänpiirisi, jos nettihötön "kirjoittamisesta" koet ylpeyttä.

"Muru onnistui vihjailun, puolitotuuksien, kissa-hiiri-leikin ja ympäripyöreyksien avulla kertomaan aina uusia ja uusia likaisia yksityiskohtia elämästään: teini-iässä alkaneen promiskuiteettisuuden, ainakin yhden abortin, eri tasoisia pettämisiä, isänsä sikailut ja pettämiset, jopa aavistuksen perverssin vivahteen uskollisuuskäsityksiltään varsin laveakatseisten isän ja tyttären väleihin."

Toi ylläoleva on aloittelevan, epävarman "kirjoittajan" tekstiä, jossa pakonomaisesti sullotaan mahdollisimman paljon asiaa yhteen pötköön. Tämä siksi, että aloitteleva raapustelija kuvittelee automaattisesti, että lukija ei osaa itse päätellä yhtään mitään.

Juuri sen takia aloittelevat ja muuten vaan huonot kirjailijat saavat ihokarvat pystyyn: sitä omaa mukamas sujuvaa ja sivistyssanoja vilisevää ilmaisua käytetään tarinan pakkosyöttämiseen lukijalle.

Yäh.

Mene vaikka työväenopiston kurssille. Jotainhan sun tarttee tehdä.

Vierailija
48/51 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kelatkaa, jos tämä ei ole oikea Murun kirjoittaja, niin kuka on? Ja se toinen Muru aikoo vielä jatkaa tarinaansa, kohta pyörähtää neljäs vuosi käyntiin. Frikkii shittii! Jotenkin näen sieluni silmin, miten 20 vuoden päästä Muru tilittää täällä flaksiaan Mummotunnelissa ja tuskittelee vaihdevuosien vaikutusta kroppaansa :D

Vierailija
49/51 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoinhan tämä olisi ollut todistaa, jos olisit tehnyt sen nickin jossain välissä murulle.

Vierailija
50/51 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tähän mennessä ketjuun kirjoittaneista ei ole muru.

:)

Vierailija
51/51 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:16"]Kukaan tähän mennessä ketjuun kirjoittaneista ei ole muru.

:)
[/quote]

On:) Ei aloittaja kuitenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi