Kauhukakara kaupassa
Harmittaa suunnattomasti kun lamaannuin enkä toiminut kaupassa nähdessäni seuraavan tilanteen:
Isompi lapsi ehkä 5-6 v repi pienempää 3-4 v kaksin käsin hiuksista niin että pää heilui. Vanhemman ottaessa erilleen potki vielä lujaa pienempää. Ja mitä teki vanhemmat. Sanoivat vain "Jessehermanni ei saa" thats it. Minä olisin vienyt lapsen rangaistuksena pois kaupasta ja toinen vanhempi olisi saanut hoitaa ostokset loppuun.
Omat lapseni järkyttyivät tilanteesta ja minäkin lamaannuin. Enpä ole aiemmin nähnyt noin pahasti kenenkään toisen lapsen pahoinpitelevän toista. Ei ollut enää mitään "pojat on poikia"-nahinaa.
Vanhemmilla oli useampi lapsi mukana.
Piti vain päästä päivittelemään asiaa jonnekin. Kiitos hei.
Kommentit (26)
Tosi väliinpitämätöntä käytöstä vanhemmilta.. Itse lapsena pikkusiskoni (2v nuorempi) oli minua kohtaan ilkeä ja saattoi tehdä jotain kuten alkamaan vaan lyödä. Kerran suuttui jostain minulle ollessaan ehkä 4-vuotias ja heitti minua kattotiilellä jalkaani, aloin itkemään kamalasti ja vanhempani järkyttyivät kauheasti ja raahasivat siskoni kellariin jäähylle. Mä en tiedä miksi mutta tää on vaan jäänyt mieleeni kun sisko siellä kellarissa itki. Että pienempikin voi olla se ilkeä, ei aina isompi. Mutta mun kävi vaan tosi paljon sääliksi sitä vaikka itseeni sattui paljon. Vanhempani omasta mielestä tekivät oikein että laittoivat siskon vastuuseen teosta, mutta toisaalta väärin laittaa kellariin yksin itkemään.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:30"]Sinä et tiedä onko JesseHermanni ihan tavallinen lapsi vai onko hänellä joku erityinen syy käytökseensä. Sääliksi käy pikkusisarusta, jonka vanhemmat jättivät kiusattavaksi.
[/quote]
Olkoot vaikka millainen lapsi niin ei sitä hakata muita. Ei ollut mikään selvästi kehitysvammainen joka ei ymmärrä.
Ei sympatiaa pahoinpitelijälle heru. Kyseessä oli lestadiolaisperhe.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 14:47"]Tosi väliinpitämätöntä käytöstä vanhemmilta.. Itse lapsena pikkusiskoni (2v nuorempi) oli minua kohtaan ilkeä ja saattoi tehdä jotain kuten alkamaan vaan lyödä. Kerran suuttui jostain minulle ollessaan ehkä 4-vuotias ja heitti minua kattotiilellä jalkaani, aloin itkemään kamalasti ja vanhempani järkyttyivät kauheasti ja raahasivat siskoni kellariin jäähylle. Mä en tiedä miksi mutta tää on vaan jäänyt mieleeni kun sisko siellä kellarissa itki. Että pienempikin voi olla se ilkeä, ei aina isompi. Mutta mun kävi vaan tosi paljon sääliksi sitä vaikka itseeni sattui paljon. Vanhempani omasta mielestä tekivät oikein että laittoivat siskon vastuuseen teosta, mutta toisaalta väärin laittaa kellariin yksin itkemään.
[/quote]
Mitä olisi pitänyt tehdä? Ottaa syliin ja pussailla, antaa toinenkin tiili käteen ja kehottaa heittämään uudestaan? Ei, kyllä lapsella pitää olla rajat sekä säännöt mitä totellaan, ja jos ei niin tulee rangaistus. Vanhempi päättää rangaistuksen, mutta kunhan on edes sellainen että lapsi muistaa sen. En ymmärrä mikä nykyajan vanhempia vaivaa kun lapsia ei saisi komentaa, pelätään että lapselle tulee mukamas 'traumoja'. Vapaankasvatuksen vanhemmat saavat kiittää itseään, ovat luoneet tänne lapsistaan kiusaajia, joiden takia muuten jo hieman järkkyneet nuoret harrastelevat näitä koulupuukotuksia sekä -ampumisia. Lastenkasvatus voi olla hankalaa, mutta itse on se valinta lapsen pitämisestä tehty. Vastuu pitää kantaa.
Ei joka lasta voi kasvattaa samalla tavoin,eikä jokainen välitä seuraamuksista,ei asettua toisen asemaan,ei ymmärtämään tilannetta kokonaisuutena.
Minusta tavan lasten kanssa tekemisissä olevilla on valtava väärinkäsitys siitä,että täysin näissä taidoissa kykenemätön lapsi saataisiin lähinnä vallan alle ja tottelemaan.
Ei onnistu. Mutta jos vaikka onnistuisi riittävällä kärsivällisyydellä saamaan lapsen lopulta käsittämään maailmaa vähän eri vinkkelistäkin.
Turhauttaa tuommoinen ulkopuolelta ohjeistaminen,kun varmastikin kaikki keinot on koko ajan käytössä 24/7.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 16:52"]Ei joka lasta voi kasvattaa samalla tavoin,eikä jokainen välitä seuraamuksista,ei asettua toisen asemaan,ei ymmärtämään tilannetta kokonaisuutena.
Minusta tavan lasten kanssa tekemisissä olevilla on valtava väärinkäsitys siitä,että täysin näissä taidoissa kykenemätön lapsi saataisiin lähinnä vallan alle ja tottelemaan.
Ei onnistu. Mutta jos vaikka onnistuisi riittävällä kärsivällisyydellä saamaan lapsen lopulta käsittämään maailmaa vähän eri vinkkelistäkin.
Turhauttaa tuommoinen ulkopuolelta ohjeistaminen,kun varmastikin kaikki keinot on koko ajan käytössä 24/7.
[/quote]
Mitä?
Ihan turha on vaatia kaupassa anteeksipyyntöä jos tietää,ettei sellaista tule. Ollaanko kaupassa 5h ja odotetaan,jos lapsi ei sitä sano? Tilanne jää jumiin.
Ja kyllä minäkin olen opettanut pienemmälle,milloin ei kannata jäädä tilanteeseen sitä kärjistämään ja oikein kaivamaan tappelua aikaan,kun minä aikuisena näen että on tulossa varma lyönti kun toinen lapsista oikein usutetaan siihen kun ei vielä hillinnyt itseään.
Nyt isompana koululaisena jo onnistuu eikä iskuja tule pienemmälle noissakaan hermostumistilanteissa.