Miksi monet lihansyöjänaiset vieroksuvat metsästystä
Oli sukulaistyttö käymässä ja sain osakseni ankaran moraalisaarnan, koska metsästän. Tyttö itse kuitenkin pisteli hyvällä ruokahalulla naamaansa tehotuotettua lihaa.
Väitän että metsästetty tai kalastettu liha on monta kertaa eettisempää kuin kaupan altaasta ostettu. Eläimet saavat elää lajityypillistä elämää eikä niillä ole tuotantoeläinten ikävää viimeistä matkaa, joka stressaa.
Sen ymmärrän, että kasvissyöjä vieroksuu metsästystä, mutta miksi lihansyöjänaiset?
Kommentit (38)
vähän vieroksun metsästämistä koska en itse haluaisi tappaa, enkä haluisi miestäkään joka harrastaa viattomien eläinten tappamista..
tajuan kyllä että metsästys on tehotuotantoa fiksumpi tapa. ja syön kyllä jonkun verran lihaa vaikka morkkis siitäkin tulee.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:02"]vähän vieroksun metsästämistä koska en itse haluaisi tappaa, enkä haluisi miestäkään joka harrastaa viattomien eläinten tappamista..
tajuan kyllä että metsästys on tehotuotantoa fiksumpi tapa. ja syön kyllä jonkun verran lihaa vaikka morkkis siitäkin tulee.
[/quote]
Osta riistaa toisilta. Ihan samalla tavalla se sinun antibioottilehmäsi tapetaan :) riistassa ainakin varmistat ekologisuuden.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:02"]
vähän vieroksun metsästämistä koska en itse haluaisi tappaa, enkä haluisi miestäkään joka harrastaa viattomien eläinten tappamista..
[/quote]
Miksi tulee morkkis, jos syöt ihmiselle tyypillistä ravintoa?
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:02"]vähän vieroksun metsästämistä koska en itse haluaisi tappaa, enkä haluisi miestäkään joka harrastaa viattomien eläinten tappamista.. tajuan kyllä että metsästys on tehotuotantoa fiksumpi tapa. ja syön kyllä jonkun verran lihaa vaikka morkkis siitäkin tulee. [/quote] Osta riistaa toisilta. Ihan samalla tavalla se sinun antibioottilehmäsi tapetaan :) riistassa ainakin varmistat ekologisuuden.
[/quote]
No, ei ihan! Riista saa kulkea metsässä toteuttaen lajityypillistä käyttäytymismallia. Antibioottilehmällä taasen olisi kyllä tarve ulkoiluun tai ainakin suurempaan liikkumatilaan. Sen alkuperäinen esi-isä eli alkuhärkä vaelsi päivässä helposti yli 4 kilometriä ja tasankoalueilta löytyi sille ruokaa ja juomaa. Lehmä ei ole yhtä pitkälle domestikoitu kuin koira, joten sillä on vielä monia tällaisia tarpeita, jotka eivät toteudu. Esim. lehmä ei koskaan söisä likaantuneelta laitumelta, jossa ulosteita, jos se saisi päättää. Se ei myöskään makaa ulosteiden päällä, kuten nykyisessä sisäkasvatuksessa.
Naudoilla on parhaat ystävät ja ne pystyvät tunnistamaan kymmeniä lajitovereita. Nyt ne elävät liian pienissä tiloissa ja liian suurissa laumoissa, joka on niille stressaavaa. Laumassa on nimittäin tarkka arvojärjestys. Jos on enemmän tilaa, niin nokkapokkaakin tulisi vähemmän.
Mm. tämän takia metsästetty liha on AINA parempi vaihtoehto.
Ehkä ajattelevat metsästyksen huonoja puolia: salametsästystä, kannan liiallista verotusta, jalkarautoja, tapetaan uhanalaisia lajeja tms. Kaikki ei ole selvillä millaista metsästys on Suomessa verrattuna muihin maihin.
Itse pidän metsästystä hyvänä tapana tuottaa lihaa kunhan homma hoidetaan asiallisesti. Suomessa taitaa olla syötävien lajien osalta eniten arvostelua lintujen suhteen (kevätmetsästys, kanalinnut, hanhien ja sorsien tunnistaminen)?
En hyväksy pelkästään huviksi metsästämistä. Komeillaan ilveksen kaatamisella tai ammutaan sitten vaikka naapurin kissa, pääasia että jotain saalista tulee. Jos taustalla kannan harventaminen ja ruhon käyttö ruuaksi, asia ok.
Tunnen muuten muutaman, jotka eivät syö tehotuotettua lihaa, ainoastaan riistaa ja kalaa.
Syön lihaa, mutta silti minusta ei ikinä olisi ampumaan eläintä. Tosin en myöskään moralisoi heitä, jotka metsästävät (oma miehenikin kuuluu heihin). Joten yleistys on turhaa. En tiedä ketään, joka vastustaisi metsästystä samalla, kun vetää pihviä huiviinsa...
minä hyväksyn metsästyksen harrastuksena, mutta en ymmärrä sitä. ruokaa saa kaupasta. mitä jännää ja alkukantaisen vaiston tyydyttämistä metsästys enää edes on? kun ammutaan saalis metrien päästä ilman taistelun tms tuomaa jännitystä ja testosteronin mylvintää kehossa? siinä ei vaan oo mun mielestä järkeä? toisaalta, onko missään mitään järkeä, toiset harrastaa sitten jotain muuta.. en tiedä.. aika ympäripyöreää paskaahan minä tässä nyt suollan, mutta ei näillä valvotuilla öillä oikeen muutakaan irtoo :D
En tunne tuollaisia naisia. Minusta metsästys on eettinen tapa hankkia lihaa.
Hyvä otanta sulla, AP.
Meillä syödään lihaa. Painotan lapsille, että jos ei kaikkea jaksaisikaan, niin liha tulee syödä, koska joku elukka on antanut ainoan henkensä sen edestä että pääsee meidän lautaselle.
Eksä veteli sitä lihaa kyllä puoli lautasta, nykyään ollaan lasten kanssa enempi sekaravinnon syöjiä, eli kasvikset ja peruna on sitä ruokaa, liha on pieni lisuke.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:02"]vähän vieroksun metsästämistä koska en itse haluaisi tappaa, enkä haluisi miestäkään joka harrastaa viattomien eläinten tappamista.. tajuan kyllä että metsästys on tehotuotantoa fiksumpi tapa. ja syön kyllä jonkun verran lihaa vaikka morkkis siitäkin tulee. [/quote] Osta riistaa toisilta. Ihan samalla tavalla se sinun antibioottilehmäsi tapetaan :) riistassa ainakin varmistat ekologisuuden.
[/quote]
No, ei ihan! Riista saa kulkea metsässä toteuttaen lajityypillistä käyttäytymismallia. Antibioottilehmällä taasen olisi kyllä tarve ulkoiluun tai ainakin suurempaan liikkumatilaan. Sen alkuperäinen esi-isä eli alkuhärkä vaelsi päivässä helposti yli 4 kilometriä ja tasankoalueilta löytyi sille ruokaa ja juomaa. Lehmä ei ole yhtä pitkälle domestikoitu kuin koira, joten sillä on vielä monia tällaisia tarpeita, jotka eivät toteudu. Esim. lehmä ei koskaan söisä likaantuneelta laitumelta, jossa ulosteita, jos se saisi päättää. Se ei myöskään makaa ulosteiden päällä, kuten nykyisessä sisäkasvatuksessa.
Naudoilla on parhaat ystävät ja ne pystyvät tunnistamaan kymmeniä lajitovereita. Nyt ne elävät liian pienissä tiloissa ja liian suurissa laumoissa, joka on niille stressaavaa. Laumassa on nimittäin tarkka arvojärjestys. Jos on enemmän tilaa, niin nokkapokkaakin tulisi vähemmän.
Mm. tämän takia metsästetty liha on AINA parempi vaihtoehto.
[/quote]
Minä juuri puhuin metsästyksen eettisyydestä ja ekologisuudesta. Tapaaminen kuitenkin on samankaltainen prosessi. Siksi tuo ensimmäinen jota lainasin tuntui niin hölmöltä. Hän söi tehotuotettua liha, koska riistan _tappaminen_ tuntui pahalta.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:06"] [quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:02"]vähän vieroksun metsästämistä koska en itse haluaisi tappaa, enkä haluisi miestäkään joka harrastaa viattomien eläinten tappamista.. tajuan kyllä että metsästys on tehotuotantoa fiksumpi tapa. ja syön kyllä jonkun verran lihaa vaikka morkkis siitäkin tulee. [/quote] Osta riistaa toisilta. Ihan samalla tavalla se sinun antibioottilehmäsi tapetaan :) riistassa ainakin varmistat ekologisuuden. [/quote] No, ei ihan! Riista saa kulkea metsässä toteuttaen lajityypillistä käyttäytymismallia. Antibioottilehmällä taasen olisi kyllä tarve ulkoiluun tai ainakin suurempaan liikkumatilaan. Sen alkuperäinen esi-isä eli alkuhärkä vaelsi päivässä helposti yli 4 kilometriä ja tasankoalueilta löytyi sille ruokaa ja juomaa. Lehmä ei ole yhtä pitkälle domestikoitu kuin koira, joten sillä on vielä monia tällaisia tarpeita, jotka eivät toteudu. Esim. lehmä ei koskaan söisä likaantuneelta laitumelta, jossa ulosteita, jos se saisi päättää. Se ei myöskään makaa ulosteiden päällä, kuten nykyisessä sisäkasvatuksessa. Naudoilla on parhaat ystävät ja ne pystyvät tunnistamaan kymmeniä lajitovereita. Nyt ne elävät liian pienissä tiloissa ja liian suurissa laumoissa, joka on niille stressaavaa. Laumassa on nimittäin tarkka arvojärjestys. Jos on enemmän tilaa, niin nokkapokkaakin tulisi vähemmän. Mm. tämän takia metsästetty liha on AINA parempi vaihtoehto. [/quote] Minä juuri puhuin metsästyksen eettisyydestä ja ekologisuudesta. Tapaaminen kuitenkin on samankaltainen prosessi. Siksi tuo ensimmäinen jota lainasin tuntui niin hölmöltä. Hän söi tehotuotettua liha, koska riistan _tappaminen_ tuntui pahalta.
[/quote]
Juu, en viestiäsi arvostellut vastasin vain lähinnä teille molemmille. Halusin vain viedä ajatusketjun pidemmälle, sillä en koe, että nauta tapetaan samalla tavalla kuin vaikkapa hirvi tai peura. Nautaa menee teurastamossa läpi 50-80 eläintä tunnissa. Odottelu on pitkä prosessi, koska eläin saattaa kuulla ja haistaa (jopa nähdä), kun toisia tapetaan. Sitä ennen on pitkä kuljetusmatka teurastamolle. Nautahan nyt pääsee vielä helpolla verrattuna sikaan.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:06"] [quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:02"]vähän vieroksun metsästämistä koska en itse haluaisi tappaa, enkä haluisi miestäkään joka harrastaa viattomien eläinten tappamista.. tajuan kyllä että metsästys on tehotuotantoa fiksumpi tapa. ja syön kyllä jonkun verran lihaa vaikka morkkis siitäkin tulee. [/quote] Osta riistaa toisilta. Ihan samalla tavalla se sinun antibioottilehmäsi tapetaan :) riistassa ainakin varmistat ekologisuuden. [/quote] No, ei ihan! Riista saa kulkea metsässä toteuttaen lajityypillistä käyttäytymismallia. Antibioottilehmällä taasen olisi kyllä tarve ulkoiluun tai ainakin suurempaan liikkumatilaan. Sen alkuperäinen esi-isä eli alkuhärkä vaelsi päivässä helposti yli 4 kilometriä ja tasankoalueilta löytyi sille ruokaa ja juomaa. Lehmä ei ole yhtä pitkälle domestikoitu kuin koira, joten sillä on vielä monia tällaisia tarpeita, jotka eivät toteudu. Esim. lehmä ei koskaan söisä likaantuneelta laitumelta, jossa ulosteita, jos se saisi päättää. Se ei myöskään makaa ulosteiden päällä, kuten nykyisessä sisäkasvatuksessa. Naudoilla on parhaat ystävät ja ne pystyvät tunnistamaan kymmeniä lajitovereita. Nyt ne elävät liian pienissä tiloissa ja liian suurissa laumoissa, joka on niille stressaavaa. Laumassa on nimittäin tarkka arvojärjestys. Jos on enemmän tilaa, niin nokkapokkaakin tulisi vähemmän. Mm. tämän takia metsästetty liha on AINA parempi vaihtoehto. [/quote] Minä juuri puhuin metsästyksen eettisyydestä ja ekologisuudesta. Tapaaminen kuitenkin on samankaltainen prosessi. Siksi tuo ensimmäinen jota lainasin tuntui niin hölmöltä. Hän söi tehotuotettua liha, koska riistan _tappaminen_ tuntui pahalta.
[/quote]
Juu, en viestiäsi arvostellut vastasin vain lähinnä teille molemmille. Halusin vain viedä ajatusketjun pidemmälle, sillä en koe, että nauta tapetaan samalla tavalla kuin vaikkapa hirvi tai peura. Nautaa menee teurastamossa läpi 50-80 eläintä tunnissa. Odottelu on pitkä prosessi, koska eläin saattaa kuulla ja haistaa (jopa nähdä), kun toisia tapetaan. Sitä ennen on pitkä kuljetusmatka teurastamolle. Nautahan nyt pääsee vielä helpolla verrattuna sikaan.
[/quote]
Juu, asun maalla, minulla on eläimiä, metsästän ja osallistun joskus eläinten lopettamiseen. Sikoja en tuosta syystä ole halunnut edes kasvattaa.
Naiset eivät ole biologisia metsästäjiä.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 11:30"]Naiset eivät ole biologisia metsästäjiä.
[/quote]
Ei, he ovat abioottisia keräilijöitä.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 11:30"]
Naiset eivät ole biologisia metsästäjiä.
[/quote]
Mikä on biologinen metsästäjä? Koitin googlettaa tätä suomeksi ja englanniksi, mutta termi on selkeästi sun oma.
kai ne aattelee, et se liha tulee suoraa lihatiskiltä. Vähän niinku sähkö tulee seinästä.
metsästäjän tytär