miksi lapset pitäisi tehdä nuorena?
Itse tahdon elää ja matkustella ennen lapsia mahdollisimman paljon. Ehkä joskus 35-vuotiaana voisin lapsia miettiä, mutta nyt en todellakaan.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:33"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:56"]
Huomaat kyllä aikanasi, että miksi ne lapset olisi kannattanut tehdä nuorena. On ihan tieteellinen fakta, että naisten paras aika lasten saantiin ei ole 3kympin tienoilla. :)
[/quote] Paras aika on naisella kuin naisella saada lapsia ennen vaihdevuosien alettua. Ja kukas määrää, mikä on paras aika lasten saantiin? Yksilöllinen juttu.
[/quote]
Ei sitä kukaan määrääkään, mutta on naiivia ajatella, että olisi sama saada ne lapset nuorena ja vetreänä, kuin vanhana ja ei niin vetreänä. :)
[/quote]
Vetreyskin on naisella niin yksilöllistä, ei kaikki vetreyttään menetä ikälukemansa mukaan.
[/quote]
Toki on, mutta ihminen vanhenee silti kokoajan, eikä ole 3kymppisenä keholtaan smanlainen, kuin 2kymppisenä. Ihan turha siitä on hermostua, että luonto on ajatellut asian näin. :)
[/quote]
Millä perusteella kaksikymppinen siiderivalas on "keholtaan vetreämpi" kuin kolmekymppinen terveellisesti elävä? Eiköhän nuorilla ihmisillä elintavat ole paljon olennaisempi asia kuin muutama vuosi ikäeroa. Eri asia olisi tietenkin vertailla vaikka 20-vuotiasta ja 50-vuotiasta
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:43"]
Iäkkäiden mammojen lapsista joita yleensä 40v hikimamma imettää 6v asti ja ramppaa mll.n kerhoissa, niiiin niistä kasvaa tissiposkia. Lukioon lukioon...sunnuntaisin koko perhe makkaraa paistamassa laavulla.yök
[/quote]
Mitähän ihmettä tämä tarkoittaa. Salaperäisimpiä kirjoituksia mitä olen nähnyt.
Ei kaikkien elämä voi kulkea, eikä tarvitsekaan, saman kaavan mukaan. Tulin äidiksi 31-vuotiaana ja minulle se oli juuri sopiva ikä. Jaksoin oikein hyvin vauvan kanssa, olin motivoitunut, enkä ole kokenut jääneeni mistään paitsi lapsen takia. Ajattelin näitä juuri hiljattain, kun luin tapauksesta, jossa parikymppinen pariskunta oli lähtenyt toistuvasti bailaamaan ja jättänyt vauvan yksin kotiin. Ainakin nuo kyseiset ihmiset tulivat vanhemmiksi aivan liian aikaisin ja kypsymättöminä.
Niin ja tiedoksi nro 19:lle - nyt jo pariakymmentä lähestyvä poikamme viihtyy varsin hyvin meidän kalkkisten seurassa eikä todellakaan häpeä meitä :)
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:30"]Mutta haluaisin silti sanoa oman mielipiteeni tähän, jotka sanovat, että "kun nuorena tekee lapset, niin sitten joskus 40-vuotiaana tai siitä eteenpäin on aikaa itselle, matkustamiselle jne."
Tuossa on vain yksi pikku juttu: Mistä sitä mitenkään voi tietää jonnekkin 15-20 vuoden päähän, millainen oma elämäntilanne silloin on? Mitä, jos on silloin on vaikka mennyt työpaikka alta, on työttömänä, eikä heikomman rahatilanteen vuoksi pääsekään toteuttamaan niitä haaveitansa elämällä itsellensä ja esimerkiksi matkustellen? Tai mitä jos on vaikka vammautunut, sairastunut tai loukkaantunut ja silloin menee aikaa ja rahaa hoitoihin ja terveyspalveluihin?
Sitä ei voi koskaan varmuudella tietää, millainen se oma elämäntilanne on vaikka joskus 15-20 vuoden päästä.[/quote]
Niinhän se menee toisinkin päin: jos ajattelee, että haluaa nyt matkustella, luoda uraa ilman taukoja, keskittyä harrastuksiin tai mikä nyt kellekin on tärkeää ja myöhemmin haluaa saada lapsia, ei voi kuitenkaan tietää, voiko niitä lapsia sitten enää saada, tai onko esimerkiksi terveys siinä kunnossa että niitä kannattaa tehdä. Entä jos kumppani jättää tai menehtyy, eikä uutta löydy tuosta vain?
Siksi sitä varmaan sanotaankin, että elämä on valintoja.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:30"]
Hedelmällisyys ja fyysinen kunto. Noin esimerkiksi.
[/quote]
Hedelmällisyys ehkä on nuoremalla parempi mutta fyysinen kunto ei sitä välttämättä todellakaan ole.
Naisten fyysisestä kunnosta ei ole niin paljon tilastoja tehty, mutta jos katsoo vaikka nuorten miesten fyysistä kuntoa, niin se on ainakin Suomessa heikompi kuin koskaan. Armeijahan tästä pitää omia tilastojaankin ja ne kertovat karua kieltään. Ihminen saavuttaa usein fyysisen kunnon huippunsa ikävälillä 25-35 vuotta, siis myöhemmin kuin korkeimman hedelmällisyytensä.
Monelle on käynyt niin että ei oo edes suunnitellut että vauva hankitaan mutta kappas vaan vauva ilmoittanut tulostaan. Itse en halunnut edes lapsia ja ajattelinkin että ei koskaan. Alkoi armoton vauvakuume n 36-37 v. Ei ollut miestä siinä vaiheessa mutta löytyi myöhemmin ja halusin myös naimisiin. Vauva tuli yli 40 v ja terve poika.
Jokaisen oma valinta. Itse olen tyytyväinen, että nyt 35-vuotiaana minulla on teinejä talossa. Ja olen nuori. Tämä sopi minulle.
Minkä ihmeen takia tästä pitää aina kinastella? Viisautta on se, että elää elämäänsä itselleen mieluisalla tavalla eikä arvostele toisten tapoja. Minulla sitä aikaa matkustella on sitten silloin, kun sinä pyörität vaippoja, toimii se toisinkin päin :)
Huomaat kyllä aikanasi, että miksi ne lapset olisi kannattanut tehdä nuorena. On ihan tieteellinen fakta, että naisten paras aika lasten saantiin ei ole 3kympin tienoilla. :)
Joo, ihan viisasta. Lapsen saatuasi et voi enää koskaan elää etkä matkustaa minnekään. Olet lukittu neljän seinän sisälle loppuelämäsi ja kasvatat juuret kiinni kotisohvaasi.
Ei niitä pidäkään tehdä nuorena, mutta toki ne saa tehdä nuorena, eikä se ole yhtään huonompi vaihtoehto. Miettikääpä millaista elämä olisi, jos jokainen sitä suorittaisi saman mallin mukaan.
Minua kiinnostaa tietää, mitä niin erinomaista ja upeaa on siinä, että lapset ovat muuttaneet omilleen kun olet nelikymppinen. Moni nuori äiti hehkuttaa tätä vaihtoehtoa kuin se olisi jokin upea saavutus ja sen jälkeen voi aloittaa sen todellisen elämän. Aivan kuin se lapsiperhe-elämä olisi jotain pakkopullaa ja ahdistavaa ja se oikea elämä alkaa vasta, kun ne lapset ovat lentäneet maailmalle.
En tiedä, johtuuko oma asenteeni siitä, että parikymppisenä ehdin elää itselleni mutta minä nautin meidän perheestämme ja lapsistani. Viihdyn heidän kanssaan, tykkään matkustaa juuri lasten kanssa eikä minulla ole mikään kiire saada heitä ulos talosta.
Olen viisikymppinen, kun lapseni muuttavat omilleen enkä oleta olevani raihnainen vanhus. Minulla on työelämää jäljellä vielä 15 vuotta tuossakin iässä, joten sitä työtäkin ehdin tehdä vielä pitkään sen jälkeen kun lapset ovat muuttaneet kotoa. Elän todennäköisesti 80-vuotiaaksi, joten 30 vuotta ilman lapsia riittää mainiosti.
Miksi siis on tärkeää saada ne lapset pois pesästä mahdollisimman nuorena? Mitä sellaista aiot tehdä, mitä et voi tehdä, kun lapset ovat kotona? Oletko laittanut elämäsi jäähylle lasten takia vai mistä tuollainen vimma ja kilpailu siitä, kuka saa lapset ulos ensimmäisenä?
7: Eiköhän tuo ole vastaus niille vanhemmille äideille, jotka hehkuttaa matkustelua ym. ennen lasten saamista.
[/quote] Paras aika on naisella kuin naisella saada lapsia ennen vaihdevuosien alettua. Ja kukas määrää, mikä on paras aika lasten saantiin? Yksilöllinen juttu.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:24"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:20"]
[/quote]
Ei sitä kukaan määrääkään, mutta on naiivia ajatella, että olisi sama saada ne lapset nuorena ja vetreänä, kuin vanhana ja ei niin vetreänä. :)
[/quote]
Vetreyskin on naisella niin yksilöllistä, ei kaikki vetreyttään menetä ikälukemansa mukaan.
[/quote]
Toki on, mutta ihminen vanhenee silti kokoajan, eikä ole 3kymppisenä keholtaan smanlainen, kuin 2kymppisenä. Ihan turha siitä on hermostua, että luonto on ajatellut asian näin. :)
[/quote]
Ehkäpä keholtaan niin, mutta minä olisin ollut henkisesti täysin keskenkasvuinen äiti parikymppisenä. Aika häkkiin olisin tuntenut joutuvani, vielä pitkään yli 3-kymppisenäkin.