Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko antaa neuvoja? (Helsingissä yöaikaan liikkuminen)

Vierailija
01.03.2015 |

Eli olen 13-vuotias tyttö. Olen (hyvin todennäköisesti) lähdössä lempibändini konserttiin tämän vuoden kesäkuussa. Konsertti on Helsingissä, mutta minä asun pienellä maalaispaikkakunnalla tuntien matkan päästä Helsingistä. Eli tuo pääkaupunkiseudulla liikkuminen (varsinkin ilta- ja yöaikaan, konsertti alkaa siis klo 20.00 ja loppuu joskus parin tunnin päästä sen jälkeen) on minulle aika vierasta. Siksi kysyisin neuvoja:

Ensinnäkin, olen puoliksi ulkomaalaistaustainen (ei-eurooppalainen), mutta joku saattaisi luulla minua melko tummaksi suomalaiseksi (eli minulla on mustat hiukset ja kulmakarvat yms. sekä tummanruskeat silmät mutta aika vaalea iho, kesällä kuitenkin rusketun helposti).

Siksi haluaisin kysyä, että kuinka yleisiä ovat suomalaisten tekemät viharikokset ulkomaalaisia kohtaan SEKÄ ulkomaalaisten tekemät viharikokset suomalaisia kohtaan.

/

Toiseksi, jos tarvitsen joltain apua liikkumiseen (tai siis jos kysyn joltain suuntaa yms.), niin kuinka luotettavaa porukka siellä on? Noin niinkuin yleisesti. Eli voinko luottaa ihmisten antamiin ohjeisiin?

/

Kolmanneksi haluaisin kysyä, että jos minulla on esim. kännykkä tai rahaa kädessä, niin kuinka helposti joku saattaa varastaa sen?

/

Minulle ei nyt tule mieleen muuta kysyttävää, mutta kysyn kuitenkin jos myöhemmin tulee. Ja noiden lisäksi saa antaa myös muita vinkkejä Helsingissä liikkumiseen.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:37"]

Eli olen 13-vuotias tyttö. Olen (hyvin todennäköisesti) lähdössä lempibändini konserttiin tämän vuoden kesäkuussa. Konsertti on Helsingissä, mutta minä asun pienellä maalaispaikkakunnalla tuntien matkan päästä Helsingistä. Eli tuo pääkaupunkiseudulla liikkuminen (varsinkin ilta- ja yöaikaan, konsertti alkaa siis klo 20.00 ja loppuu joskus parin tunnin päästä sen jälkeen) on minulle aika vierasta. Siksi kysyisin neuvoja: Ensinnäkin, olen puoliksi ulkomaalaistaustainen (ei-eurooppalainen), mutta joku saattaisi luulla minua melko tummaksi suomalaiseksi (eli minulla on mustat hiukset ja kulmakarvat yms. sekä tummanruskeat silmät mutta aika vaalea iho, kesällä kuitenkin rusketun helposti). Siksi haluaisin kysyä, että kuinka yleisiä ovat suomalaisten tekemät viharikokset ulkomaalaisia kohtaan SEKÄ ulkomaalaisten tekemät viharikokset suomalaisia kohtaan. / Toiseksi, jos tarvitsen joltain apua liikkumiseen (tai siis jos kysyn joltain suuntaa yms.), niin kuinka luotettavaa porukka siellä on? Noin niinkuin yleisesti. Eli voinko luottaa ihmisten antamiin ohjeisiin? / Kolmanneksi haluaisin kysyä, että jos minulla on esim. kännykkä tai rahaa kädessä, niin kuinka helposti joku saattaa varastaa sen? / Minulle ei nyt tule mieleen muuta kysyttävää, mutta kysyn kuitenkin jos myöhemmin tulee. Ja noiden lisäksi saa antaa myös muita vinkkejä Helsingissä liikkumiseen.

[/quote] ratikassa pitää olla varuillaan koska siellä moni on menettänyt rahat. Eli ei pidä olla kovin huoleton ja istu ikkunan viereen lähelle kuljettajaa

Vierailija
62/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:07"]Hyvin se menee, kunhan et nauti mitään päihteitä, päihtynyt nuori kun on helppo kohde kaikenlaisille hörhöille. Ja jos olet kaverisi tai serkkusi seurassa, niin ei todellakaan mitään hätää. 
[/quote]

Joo, en aio ottaa mitään päihteitä. Äitini antoikin muuten ohjeen, etten saa ottaa vastaan juomaa/ruokaa keneltäkään vieraalta :D

-13v tyttö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:46"]

Sellanen vinkki että yöaikaan kannattaa välttää metroja sekä metroasemia.

[/quote]

Metrot eivät kulje öisin.
[/quote] Et taida asua Helsingissä? Kyllä metrot vielä kymmeneltä kulkevat

Vierailija
64/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mamu

Vierailija
65/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:46"] Sellanen vinkki että yöaikaan kannattaa välttää metroja sekä metroasemia. [/quote] Metrot eivät kulje öisin. [/quote] Et taida asua Helsingissä? Kyllä metrot vielä kymmeneltä kulkevat

[/quote]

Se on vielä ilta-aikaa.

Vierailija
66/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on erittäin vaikea uskoa että tämän tekstin olisi kirjoittnut 13 -vuotias.  

Nimimerkki: opettaja 

Vierailija
67/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:15"]Minun on erittäin vaikea uskoa että tämän tekstin olisi kirjoittnut 13 -vuotias.  

[/quote]

Rakastan, kun ihmiset kirjoittavat näin! Pidän sitä todella suurena kohteliaisuutena :)

-13v tyttö

Vierailija
68/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Muslimit, Afrikkalaiset ja Romanit pitäisi karkottaa Suomesta. Heti tulisi helsingistäkin turvallisempi kaupunki.

Vierailija
69/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:15"]

Minun on erittäin vaikea uskoa että tämän tekstin olisi kirjoittnut 13 -vuotias.  

[/quote]

Opettajaa sä et oo nähnytkään, pelle!

Vierailija
70/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:15"]

[/quote]

Kyllä niitä fiksujakin lapsia aina on. Varmasti olisin itsekin 13-vuotiaana kyennyt kirjoittamaan näin... Ei se nyt mitään ydinfysiikkaa ole kirjottaa selkeää suomenkieltä.

Vierailija
71/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on ihan samanlaista porukkaa kuin muuallakin Suomessa, tosin täällä on enemmän ulkomaalaisia, maahanmuuttajia ja turisteja. Olen itse asunut Helsingissä 10 vuotta eikä mua ole kertaakaan ryöstetty, tsekkiläinen työkaverini ryöstettiin kerran (hän asui maassa n 6kk). Työkaverilta siis vietiin lompakko ja kännykkä ratikassa. Rahaa tai kännykkää ei kannata pitää kädessä kuin niitä käyttäessä ja esim. kännykkää kannattaa käyttää harkiten. Tämä pätee kyllä ihan missä tahansa, ei kannata heilutella rahatukkoa tai roikottaa puhelinta kädessä puolihuolimattomasti. En tiedä tapahtuuko Helsingissä rikoksia enemmän kuin muualla mutta uskoisin että samassa suhteessa kuin muissakin kaupungeisa. Ihmiset on täällä mielestäni mukavia ainakin pääsääntöisesti kuten muuallakin. Jos kysyy neuvoa niin ihmiset kyllä neuvovat, mutta esim. minä en tiedä kovinkaan paljon katujen nimiä ja mulla on huono suuntavaisto. Ei kuitenkaan kannata kysellä tyypeiltä jotka vähääkään pelottavat (humalaiset, vihaisen näköiset, oudosti käyttäytyvät). Keskustassa pyörii paljon turisteja varsinkin kesällä, joten älä ihmettele jos eivät puhukaan suomea :)

Kannattaa tutustuua sivuihin http://www.reittiopas.fi/ jos aiot liikkua julkisilla. Jos sulla on älypuhelin niin niissä on yleensä karttaohjelmia tms joten opettele käyttämään sellaista, tulee varmempi olo liikkua. Myös Google Mapsista voi olla apua.

Mun mielestä Helsingissä varsinkin keskustassa ja kantakaupungin alueella on turvallista liikkua, koska täällä on aina ihmisiä ja suurin osa ihan tavallista porukkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän