Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko antaa neuvoja? (Helsingissä yöaikaan liikkuminen)

Vierailija
01.03.2015 |

Eli olen 13-vuotias tyttö. Olen (hyvin todennäköisesti) lähdössä lempibändini konserttiin tämän vuoden kesäkuussa. Konsertti on Helsingissä, mutta minä asun pienellä maalaispaikkakunnalla tuntien matkan päästä Helsingistä. Eli tuo pääkaupunkiseudulla liikkuminen (varsinkin ilta- ja yöaikaan, konsertti alkaa siis klo 20.00 ja loppuu joskus parin tunnin päästä sen jälkeen) on minulle aika vierasta. Siksi kysyisin neuvoja:

Ensinnäkin, olen puoliksi ulkomaalaistaustainen (ei-eurooppalainen), mutta joku saattaisi luulla minua melko tummaksi suomalaiseksi (eli minulla on mustat hiukset ja kulmakarvat yms. sekä tummanruskeat silmät mutta aika vaalea iho, kesällä kuitenkin rusketun helposti).

Siksi haluaisin kysyä, että kuinka yleisiä ovat suomalaisten tekemät viharikokset ulkomaalaisia kohtaan SEKÄ ulkomaalaisten tekemät viharikokset suomalaisia kohtaan.

/

Toiseksi, jos tarvitsen joltain apua liikkumiseen (tai siis jos kysyn joltain suuntaa yms.), niin kuinka luotettavaa porukka siellä on? Noin niinkuin yleisesti. Eli voinko luottaa ihmisten antamiin ohjeisiin?

/

Kolmanneksi haluaisin kysyä, että jos minulla on esim. kännykkä tai rahaa kädessä, niin kuinka helposti joku saattaa varastaa sen?

/

Minulle ei nyt tule mieleen muuta kysyttävää, mutta kysyn kuitenkin jos myöhemmin tulee. Ja noiden lisäksi saa antaa myös muita vinkkejä Helsingissä liikkumiseen.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:04"]Minua pelottaisi päästää oma lapseni yksin noin myöhään ulos. Vaikka tiedän, ettei välttis heti ensimmäisellä kerralla tulisi ryöstetyksi ja raiskatuksi. Mutta silti. Ja me asutaan sentään aika lähellä keskustaa. Yksi harrastus tytöllä on, joka loppuu kahdeksalta ja hän kävelee sieltä puoli tuntia kotiin. Se minua aina joskus hieman huolettaa, mutta vielä enemmän pelkään metroa ja metroasemilla hengaavia porukoita.  Jos menet serkkusi kanssa konserttiin, niin pyydä että jompi kumpi serkkusi vanhemmista tulee teitä vastaan. Eivät hekään ehkä halua jännätä, selviättekö te tytöt ongelmitta kotiin vai joudutteko kulttuurisen rikastuksen kohteeksi. Kerro nyt mihin konserttiin olet menossa, kun ei se kerran ollut 1D! Tämä käy jo liian jännäksi :-D [/quote] Kiitos neuvoista ja konsertti on All Time Low'n :) -13v tyttö

[/quote]

Kyseinen bändi näyttää esiintyvän Helsingissä The Circus -yökerhossa Kampin keskuksessa joten eipä siinä paljoa tarvitse vaeltaa kun bussitkin tulevat ties mistä kauppakeskuksen pohjakerrokseen.

Vierailija
22/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi lähteä 13 v pikkukaupungista Hkiin saman ikäisen kanssa. Joko itse lähtisin mukaan tai sitten sitä ei lähdetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
24/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:40"]Nosto
[/quote]

Vierailija
25/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ihan samanlaista potukkaa kuin muuallakin Suomessa, paitsi enemmän totuttu ulkomaalaistaustaisiin. En nyt kävelis missään kännykkä tai rahat kädessä niin että ne voidaan varastaa. Ja ihmisiltä voi kyllä kysyä neuvoa, multa tulee kaikki turistit kyselemään aina neuvoja. :D Helsinki on ihan normaali, suht rauhallinen kaupunki. En myt missään puistoissa kävelis yksin yöllä, niin kuin en missään muuallakaan. Mutta ei täällä ole tullut rikollisuutta tai rasismia vastaan ikinä, vaikka mun ex-mies on afrikkalainen.
Tervetuloa vaan :)

Vierailija
26/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin on itsestäänselvyys, ettei kuljeta julkisilla paikoilla kännykkä tai rahat kädessä. Siinähän kerjää tulla ryöstetyksi. Niitä varten on taskut ja laukut. Toisekseen, en usko sinun joutuvan kohtaamaan väkivaltaa, koska olet noin nuori. Keskustassa on myös paljon poliiseja etenkin viikonloppuiltaisin. Haukkumista saatat kuulla, mutta ne on vain sanoja. Missä keikka on? Ei kannata kulkea Kaisaniemenpuiston tai syrjäisten katujen läpi.

- helsinkiläinen nainen

Vierailija
27/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikavalinnaksi poliisi, jotta saat nopeasti apua rikastuksen jälkeen. Jos känny on kulttuuriteon jälkeen vielä tallella.

Vierailija
28/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:44"]Saa kyllä aika säälittävä olla jos 13v tytön kimppuun käy. Kyllä mun mielestä voi luottaa ohjeisiin mitä ihmisiltä saa. Mut ei varmaa kannata käydä kysyy miltää 15 vuotiaitten räkänokkien jengiltä. Koska ne neuvoo päin vittuu. Mut tyylii joku pariskunta?
[/quote]

Okei, kiitos vinkeistä :)

Niin ja tuohon sinun neuvoosi mitenkään liittymättä niin haluaisin vielä lisätä aloitukseen, etten todellakaan pukeudu siis mitenkään paljastavasti/provosoivasti yms.

-13v tyttö

Vierailija
29/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho siis porukkaa :D
5

Vierailija
30/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvillä mielin voit liikkua Helsingissä. Kesällä tuohon klo 22 aikaan on tosi paljon ihmisiä vielä liikkeellä, joten aina on joku johon turvautua. Varsinkin kun joku iso konsertti loppuu, niin ihmisiä vielä enemmän. Onko kyseessä kenties 1D? Kannattaa tietysti katsoa valmiiksi bussien tmv. aikataulut, ja miettiä hieman reittejäkin etukäteen valmiiksi, mutta tarvittaessa kysyt tietysti reippaasti vaikka ohikulkijoilta. Ja Helsingissä on paljon ulkomaalaistaustaisia ihmisiä, joten et varmasti erotu joukosta sen enempää kuin muutkaan.

Vierailija
31/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen vinkki että yöaikaan kannattaa välttää metroja sekä metroasemia.

Vierailija
32/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en uskaltaisi päästää omaa qeåvuotiasta Heksinkiin yksin edes linnanmäkireissulle, saati myöhäiseen konserttiin.
Asumme Tampereella. En päästä keskustaan täälläkään klo 21 jälkeen.

Vierailija
33/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku kaveri lähdössä mukaan?

Vierailija
34/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, kiitos kaikille neuvoista! Ja yhdelle joka kysyi, niin tulen luultavasti kulkemaan bussilla/ratikalla suurimman osan matkaa (en kuitenkaan kokoaikaa, siksi näitä kyselinkin), eli tuskin puistojen yms. läpi joudun paljon kulkemaan :)

-13v tyttö

Vierailija
35/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 kirjoittaa omasta 13~vuotiaasta. Sori virhe.

Vierailija
36/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, 13-vuotiaaksi kirjoitat todella hyvin. Äikännumerosi taitaa olla kymppi. Miten kauan olet lukenut av:ta? Enpä tiennytkään, että täällä pyörii lapsiakin.

Vierailija
37/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko mahdollista että tulisit vaikka äidin tai isän kyydillä ja se sitten odottelis sua vaikka jossain mäkkärissä? Jos et yhtään tunne Helsinkiä niin olisi kaikista helpointa.

kyllä varmasti pärjäisit itsekin, mutta ei sitten tarvitsisi stressata että löydätkö ajoissa paikalle yms. 

Vierailija
38/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä konsertti on? Voit selvittää etukäteen reitit ja katsoa myös puhelimen kartasta, oletko menossa oikeassa paikassa.

Musta tien kysymisessä pitää käyttää järkeä, kaupungissa liikkuu kaikenlaisia ihmisiä, katsele joku sen näköinen, johon luottaisit. Tuskin kukaan nyt väärin haluaa neuvoa.

Musta pärjää, kun katselee vähän ympärilleen ja käyttää maalaisjärkeä. 22 aikaan illalla on jo juhlimaan meneviä ihmisiä, mutta ei sellaisia, joita pitäisi alkaa pelätä.

Vierailija
39/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:46"]

Sellanen vinkki että yöaikaan kannattaa välttää metroja sekä metroasemia.

[/quote]

Voi sielläkin matkustaa ihan normaalisti mutta ei kannata jäädä hengailemaan.

Vierailija
40/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keikka ei ole 1D:n. Pari kaveriani on kuitenkin menossa sinne :D

Niin, ja aion kysyä ainakin parilta kaveriltani, että pääsevätköhän he mukaan (tai haluavatko tulla). Ja serkkuni asuu pääkaupunkiseudulla, saatan kysyä häneltäkin että voisiko tulla.

-13v tyttö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi