Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitteko antaa neuvoja? (Helsingissä yöaikaan liikkuminen)

Vierailija
01.03.2015 |

Eli olen 13-vuotias tyttö. Olen (hyvin todennäköisesti) lähdössä lempibändini konserttiin tämän vuoden kesäkuussa. Konsertti on Helsingissä, mutta minä asun pienellä maalaispaikkakunnalla tuntien matkan päästä Helsingistä. Eli tuo pääkaupunkiseudulla liikkuminen (varsinkin ilta- ja yöaikaan, konsertti alkaa siis klo 20.00 ja loppuu joskus parin tunnin päästä sen jälkeen) on minulle aika vierasta. Siksi kysyisin neuvoja:

Ensinnäkin, olen puoliksi ulkomaalaistaustainen (ei-eurooppalainen), mutta joku saattaisi luulla minua melko tummaksi suomalaiseksi (eli minulla on mustat hiukset ja kulmakarvat yms. sekä tummanruskeat silmät mutta aika vaalea iho, kesällä kuitenkin rusketun helposti).

Siksi haluaisin kysyä, että kuinka yleisiä ovat suomalaisten tekemät viharikokset ulkomaalaisia kohtaan SEKÄ ulkomaalaisten tekemät viharikokset suomalaisia kohtaan.

/

Toiseksi, jos tarvitsen joltain apua liikkumiseen (tai siis jos kysyn joltain suuntaa yms.), niin kuinka luotettavaa porukka siellä on? Noin niinkuin yleisesti. Eli voinko luottaa ihmisten antamiin ohjeisiin?

/

Kolmanneksi haluaisin kysyä, että jos minulla on esim. kännykkä tai rahaa kädessä, niin kuinka helposti joku saattaa varastaa sen?

/

Minulle ei nyt tule mieleen muuta kysyttävää, mutta kysyn kuitenkin jos myöhemmin tulee. Ja noiden lisäksi saa antaa myös muita vinkkejä Helsingissä liikkumiseen.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on joku teinien megatapahtuma ja keskustassa, niin eiköhän niitä muitakin faneja liiku kulmilla, joten seuraat niitä ja muutenkin pysyttelet sen jengin lähistöllä.

Mutta 13v yksin vieraassa kaupungissa..? Onko sulla vanhempien lupa? Missä majoitut? Eikö joku sinut majoittava voisi olla saattamassa?

Vierailija
42/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää on ettei näytä avuttomalta. Siis jos tarvitsee neuvoja, niin kysyy rohkeasti tai katsoo ympärilleen määrätietoisesti mikä kadun nimi on jne. Ei mitään anteeksipyytelevää asennetta mutta toki kohtelias pitää olla. Mahdolliset pahantekijät huomaa kyllä kuka on hermostunut ja pulassa avuttomana. Moni helsinkiläinenkin on usein tilanteessa että ei tiedä ihan tarkkaan missä joku paikka on jne.

Kysy neuvoja mieluummin aikuisilta kuin nuorilta. Joku nuorisojengi voi ryöstää toisen nuoren, mutta aikuiset (25+) suhtautuu sinuun suojelevasti ellei satu joku ihan hullu kohdalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on hyvin turvallinen kaupunki.

Vierailija
44/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:48"]Ohhoh, 13-vuotiaaksi kirjoitat todella hyvin. Äikännumerosi taitaa olla kymppi. Miten kauan olet lukenut av:ta? Enpä tiennytkään, että täällä pyörii lapsiakin.
[/quote]

Kiitos :) Ja joo, äidinkieli on joka vuosi kymppi (monien mielestä olen muutenkin kielellisesti lahjakas kun osaan puhua kolmea kieltä). Ja 9-vuotiaana löysin tämän palstan, kirjoittelemaan aloin joskus 10-vuotiaana.

-13v tyttö

Vierailija
45/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelisin, että jos jossain päin Suomea vähän keskivertoa tummempi iho ei kiinnitä huomiota, niin se on Helsingissä. Mutta toisaalta ei ole ihan tavallista, että 13-v. liikkuu yksin noin myöhään. Kun olin ikäisesi, se oli itse asiassa aika tavallista, mutta nykyään on tiukempaa. Jos näkisin nuoren tytön yksin myöhään ulkona, saattaisin jäädä vähän katsomaan perään, onko hänellä joku aikuinen mukana tai tietääkö, mihin on menossa. Melkein arvaan, mihin konserttiin 13 v. on kesällä menossa :). Eikö olisi kivempi, jos saisit jonkun kaverin mukaan ja sitten jonkun aikuisen hakemaan teitä tms? Mutta valoista kesäyö ja keskusta on kyllä turvallista. On kyllä tosi huono tuuri, jos tulee Hlsingissä ryöstetyksi, ihan oikeasti. 

Vierailija
46/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:48"]Ohhoh, 13-vuotiaaksi kirjoitat todella hyvin. Äikännumerosi taitaa olla kymppi. Miten kauan olet lukenut av:ta? Enpä tiennytkään, että täällä pyörii lapsiakin.
[/quote]
En ole ap, mutta voin kertoa että ainakin omasta kaveripiiristäni lähes jokainen käy av:ssä. Olemme siis kaikki 14-vuotiaita tyttöjä.
Mutta ap:lle sanoisin että kierrä metroasemat ja syrjäiset kadut kaukaa. Kallio on myös sellainen paikka jossa et halua kesäyönä liikkua yksin. Mutta uskon ettei ongelmia tule jos pysyttelet muiden ihmisten lähettyvillä :)

Vierailija
47/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan katsot valmiiksi kaikki bussit ja ratikat, aikataulut ym, niin pitäisi sujua ihan hyvin:-) ja että varmasti pääsit yöksi kotiin, että varmasti yöbussi kulkee ym, jos keikka venyykin/matkalla mutkia, ruuhkaa. keikoilta usein myös tulee porukkaa yhtenä isona virtana niin et jää yksin. Vara-akku kännykkään, laita vaikka repun pohjalle vararahaakin, ettei kaikki mene jos lompakko pöllitään.

Vierailija
48/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sinä aio ihan yksin lähteä reissuun? Joku kaveri edes seuraksi ja yövytte jonkun luotettavan tutun luona, niin ei tarvitse maksaa jollekin randomtyypille luonnossa majapaikasta. Älä ole naiivi. Jätkien luo ei mennä vain nukkumaan.

Eipä semmoiset ikävät jutut satu kohdalle jonkun tilaston mukaan, niin sellaisia on turha miettiä. Täällä on mamuja joka lähtöön hyvässä ja pahassa. Metrossa ja metroasemilla kannattaa olla skarppina ja vältellä hörhöjä.

Vierailija
49/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille joka kysyi, niin olen selvittänyt reittiohjeet, puhelimessani on sellainen sovellus :)

Ja kyllä, minulla on vanhempieni lupa (heille tosin yksi ehto on, että joku kaveri tulee mukaan). En saisi yksin ostettua lippuakaan.

Ja olen juuri ajatellutkin mennä kyselemään neuvoa joltain aikuisilta pariskunnilta, äideiltä joilla on mukanaan lapsia jne. :)

-13v tyttö

Vierailija
50/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaan hyviä kokemuksia Helsingistä kun olen siellä ihan tollona itku silmässä joutunut pyytämään apua että minne pitää mennä. Mutta minustakin kuulostat kyllä hyvin nuorelta liikkumaan yksin.

Vierailija
51/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:51"]Jos se on joku teinien megatapahtuma ja keskustassa, niin eiköhän niitä muitakin faneja liiku kulmilla, joten seuraat niitä ja muutenkin pysyttelet sen jengin lähistöllä.

Mutta 13v yksin vieraassa kaupungissa..? Onko sulla vanhempien lupa? Missä majoitut? Eikö joku sinut majoittava voisi olla saattamassa?
[/quote]

Niin ja majoitun luultavasti pk-seudulla asuvan serkkuni luona.

-13v tyttö

Vierailija
52/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen metrolla vaikka mihin aikaan ja ei oo sattu7nut mitään . Riihimäellä pelkäsin asemalla. 

Vierailija
53/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 13-vee, oletko tulossa One Directionin konserttiin? Missä kaukana asut?

Tuon konsertin jälkeen on sellainen tilanne, että ihmisiä vaeltaa valtavana laumana ja liikennevälineisiin voi olla vaikea päästä. Kyllä se ruuhka siinä ajan kanssa purkautuu, mutta ikävältä tuntuu ajatus, että joku ulkopaikkakuntalainen on siellä turvattomana palloilemassa. Etkö saa jompaa kumpaa vanhempaasi saattamaan tai tulemaan vastaan?

Vierailija
54/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:55"]Et kai sinä aio ihan yksin lähteä reissuun? Joku kaveri edes seuraksi ja yövytte jonkun luotettavan tutun luona, niin ei tarvitse maksaa jollekin randomtyypille luonnossa majapaikasta. Älä ole naiivi. Jätkien luo ei mennä vain nukkumaan.

Eipä semmoiset ikävät jutut satu kohdalle jonkun tilaston mukaan, niin sellaisia on turha miettiä. Täällä on mamuja joka lähtöön hyvässä ja pahassa. Metrossa ja metroasemilla kannattaa olla skarppina ja vältellä hörhöjä.
[/quote]

Lähden luultavasti jonkun kaverini/14-vuotiaan serkkuni kanssa. Ja jos menen serkun kanssa niin hänen luonaan luultavasti yövynkin :) Ja en todellakaan ajatellut mennä kenenkään ventovieraan pojan luokse yöksi.

-13v tyttö

Vierailija
55/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:58"]Hei 13-vee, oletko tulossa One Directionin konserttiin? Missä kaukana asut?

Tuon konsertin jälkeen on sellainen tilanne, että ihmisiä vaeltaa valtavana laumana ja liikennevälineisiin voi olla vaikea päästä. Kyllä se ruuhka siinä ajan kanssa purkautuu, mutta ikävältä tuntuu ajatus, että joku ulkopaikkakuntalainen on siellä turvattomana palloilemassa. Etkö saa jompaa kumpaa vanhempaasi saattamaan tai tulemaan vastaan?
[/quote]

Ei ole edelleenkään 1D:n keikka :D Ja asun Uudenkaupungin seuduilla (en tosin Uudessakaupungissa vaan yhdessä naapurikunnassa).

Ja en saa, minulla kun on kolme pikkusisarusta joista kaksi ovat taaperoikäisiä, ja äitini pitää vahtia heitä kotona. He alkavat aina itkemään autossa yms., ja kun matka on yli 3h ja on vieläpä kesä (kuuma), niin ei siitä tulisi yhtään mitään.

-13v tyttö

Vierailija
56/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:46"]

Sellanen vinkki että yöaikaan kannattaa välttää metroja sekä metroasemia.

[/quote]

Metrot eivät kulje öisin.

Vierailija
57/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pelottaisi päästää oma lapseni yksin noin myöhään ulos. Vaikka tiedän, ettei välttis heti ensimmäisellä kerralla tulisi ryöstetyksi ja raiskatuksi. Mutta silti. Ja me asutaan sentään aika lähellä keskustaa. Yksi harrastus tytöllä on, joka loppuu kahdeksalta ja hän kävelee sieltä puoli tuntia kotiin. Se minua aina joskus hieman huolettaa, mutta vielä enemmän pelkään metroa ja metroasemilla hengaavia porukoita. 

Jos menet serkkusi kanssa konserttiin, niin pyydä että jompi kumpi serkkusi vanhemmista tulee teitä vastaan. Eivät hekään ehkä halua jännätä, selviättekö te tytöt ongelmitta kotiin vai joudutteko kulttuurisen rikastuksen kohteeksi.

Kerro nyt mihin konserttiin olet menossa, kun ei se kerran ollut 1D! Tämä käy jo liian jännäksi :-D

Vierailija
58/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:37"]

Eli olen 13-vuotias tyttö. Olen (hyvin todennäköisesti) lähdössä lempibändini konserttiin tämän vuoden kesäkuussa. Konsertti on Helsingissä, mutta minä asun pienellä maalaispaikkakunnalla tuntien matkan päästä Helsingistä. Eli tuo pääkaupunkiseudulla liikkuminen (varsinkin ilta- ja yöaikaan, konsertti alkaa siis klo 20.00 ja loppuu joskus parin tunnin päästä sen jälkeen) on minulle aika vierasta. Siksi kysyisin neuvoja: Ensinnäkin, olen puoliksi ulkomaalaistaustainen (ei-eurooppalainen), mutta joku saattaisi luulla minua melko tummaksi suomalaiseksi (eli minulla on mustat hiukset ja kulmakarvat yms. sekä tummanruskeat silmät mutta aika vaalea iho, kesällä kuitenkin rusketun helposti). Siksi haluaisin kysyä, että kuinka yleisiä ovat suomalaisten tekemät viharikokset ulkomaalaisia kohtaan SEKÄ ulkomaalaisten tekemät viharikokset suomalaisia kohtaan. / Toiseksi, jos tarvitsen joltain apua liikkumiseen (tai siis jos kysyn joltain suuntaa yms.), niin kuinka luotettavaa porukka siellä on? Noin niinkuin yleisesti. Eli voinko luottaa ihmisten antamiin ohjeisiin? / Kolmanneksi haluaisin kysyä, että jos minulla on esim. kännykkä tai rahaa kädessä, niin kuinka helposti joku saattaa varastaa sen? / Minulle ei nyt tule mieleen muuta kysyttävää, mutta kysyn kuitenkin jos myöhemmin tulee. Ja noiden lisäksi saa antaa myös muita vinkkejä Helsingissä liikkumiseen.

[/quote] älä lähde yksin , ota kaveri mukaan. Kysy neuvoa mieluummin naispuolisilta ja vähän vanhemmilta. Sulla on varmaan älykännykkä ja tutkaile Hgin keskustan karttaa jo aiemmin. Ei tää niin suuri stadi oo. Älä pidä kännykkää kädessä ja piilottele rahat. Takin taskuun voi jättää esim kympin jos tulee sellainen tiukka tilanne. Itsellä ei oo ikinä tullut. Eikä oo varastettu mitään. Kaisaniemen puistoon ei kannata nuoren tytön mennä edes päiväaikaan. 

Vierailija
59/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee, kunhan et nauti mitään päihteitä, päihtynyt nuori kun on helppo kohde kaikenlaisille hörhöille. Ja jos olet kaverisi tai serkkusi seurassa, niin ei todellakaan mitään hätää. 

Vierailija
60/71 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:04"]Minua pelottaisi päästää oma lapseni yksin noin myöhään ulos. Vaikka tiedän, ettei välttis heti ensimmäisellä kerralla tulisi ryöstetyksi ja raiskatuksi. Mutta silti. Ja me asutaan sentään aika lähellä keskustaa. Yksi harrastus tytöllä on, joka loppuu kahdeksalta ja hän kävelee sieltä puoli tuntia kotiin. Se minua aina joskus hieman huolettaa, mutta vielä enemmän pelkään metroa ja metroasemilla hengaavia porukoita. 

Jos menet serkkusi kanssa konserttiin, niin pyydä että jompi kumpi serkkusi vanhemmista tulee teitä vastaan. Eivät hekään ehkä halua jännätä, selviättekö te tytöt ongelmitta kotiin vai joudutteko kulttuurisen rikastuksen kohteeksi.

Kerro nyt mihin konserttiin olet menossa, kun ei se kerran ollut 1D! Tämä käy jo liian jännäksi :-D
[/quote]

Kiitos neuvoista ja konsertti on All Time Low'n :)

-13v tyttö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän