Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytön kaveri houkuttelee rikkomaan kaikkiaperheen sääntöjä

Vierailija
01.03.2015 |

3-luokkalaisista tytöistä on kyse. Meillä on säännöt että kun tulee enemmän läksyjä pitää tulla koulusta kotiin ensin tekemään läksyt. Tämä siksi, että tyttö ei jaksa illalla enää tehdä niitä. Menee hutiloimiseksi ja väsyneeksi itkeskelyksi lopulta.

Kaveri suostuttelee/jankkaa/painostaa lähtemään heille tai jonnekin. Tyttö ei pysy tiukkana vaan lähtee useinkin. Sitten iltariita läksyjen kanssa. Ei siinä muuten mitään mutta kun koenumerot on pudonneet viime vuodesta 9:stä 7:ksi. Kaveri saa kotonaan tahtonsa läpi kaikessa, lapsi päättää mitä perheessä tehdään ja nyt yrittää ajaa samaa agendaa meidän perheeseen.

Lisänä se, että tämä tytön kaveri ei suostu leikkimään tai edes puhumaan meillä ollessaan tyttäreni kaksoissiskolle mitään. Dissaa tämän täysin, kuin hän olisi tyhjää ilmaa.

mua niin ärsyttää, mitähä tässä tekisi.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:10"] Tuollaisia lapsia on aina ollut ja tulee olemaan. Älä anna lapsesi leikkiä sellaisen lapsen kanssa, kun huomaat, ettei seura sovi. [/quote]   Komppaan. [/quote] Minä en antaisi oman lapseni leikkiä AP:n lapsen kanssa. Tyttö ei noudata edes äitinsä/kodin määräämiä sääntöjä. Lisäksi tyttö on vietävissä ilman käsitystä oikeasta ja väärästä. Sen lisäksi tyttö on perheestä, jossa lapsen huonokäytös on kaverien syy. Jokainen vanhempi toivoo lapselleen parempia kavereita.

[/quote]

Minä en haluaisi olla sinun lapsesi.
[/quote]

Enkä minä sinun äitisi. :x

Siinä vaiheessa, jos oma vanhemmuus on niin kujalla, että lapsen kavereita syyllistetään siitä, että oma lapsi rikkoo oman kodin sääntöjä kenen tulee katsoa peiliin.

Omille lapsilleni alkoi muovautua vastuu omista teoistaan sekä käsitys oikeasta ja väärästä jo päiväkoti-ikäisenä. Tuo tuskin on kovin erikoista.

Eiköhän tuo voisi olla jopa ihan perusoletuksena "huonommillakin" vanhemmilla. :)

Vierailija
2/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:10"]

Tuollaisia lapsia on aina ollut ja tulee olemaan. Älä anna lapsesi leikkiä sellaisen lapsen kanssa, kun huomaat, ettei seura sovi.

[/quote]

Komppaan.
[/quote]

Minä en antaisi oman lapseni leikkiä AP:n lapsen kanssa.

Tyttö ei noudata edes äitinsä/kodin määräämiä sääntöjä.

Lisäksi tyttö on vietävissä ilman käsitystä oikeasta ja väärästä.

Sen lisäksi tyttö on perheestä, jossa lapsen huonokäytös on kaverien syy.

Jokainen vanhempi toivoo lapselleen parempia kavereita.

[/quote]

Hieno kirjoitus. AP syyllisti lasta.

Tähän lähti mukaan moni.

Pitäiskö katsoa peiliin ja keskittyä ihan siihen omaan kasvatustehtävään? Taitaa riittää tekemistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:10"]

Tuollaisia lapsia on aina ollut ja tulee olemaan. Älä anna lapsesi leikkiä sellaisen lapsen kanssa, kun huomaat, ettei seura sovi.

[/quote]

Komppaan.
[/quote]

[/quote]

Totta.:)

Täällähän jo monta kertaa tuomittiin AP:n lapsen kaveri.

Hänkään ei ansaitse kavereita. :(

Nyt niitä on kaksi.

Vierailija
4/53 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mm. Viestien 51-52 oikein sekoilee keskenään :D

Vierailija
5/53 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:09"] [quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:10"] Tuollaisia lapsia on aina ollut ja tulee olemaan. Älä anna lapsesi leikkiä sellaisen lapsen kanssa, kun huomaat, ettei seura sovi. [/quote]   Komppaan. [/quote] Minä en antaisi oman lapseni leikkiä AP:n lapsen kanssa. Tyttö ei noudata edes äitinsä/kodin määräämiä sääntöjä. Lisäksi tyttö on vietävissä ilman käsitystä oikeasta ja väärästä. Sen lisäksi tyttö on perheestä, jossa lapsen huonokäytös on kaverien syy. Jokainen vanhempi toivoo lapselleen parempia kavereita. [/quote]   Minä en haluaisi olla sinun lapsesi. [/quote] Enkä minä sinun äitisi. :x Siinä vaiheessa, jos oma vanhemmuus on niin kujalla, että lapsen kavereita syyllistetään siitä, että oma lapsi rikkoo oman kodin sääntöjä kenen tulee katsoa peiliin. Omille lapsilleni alkoi muovautua vastuu omista teoistaan sekä käsitys oikeasta ja väärästä jo päiväkoti-ikäisenä. Tuo tuskin on kovin erikoista. Eiköhän tuo voisi olla jopa ihan perusoletuksena "huonommillakin" vanhemmilla. :)

[/quote]

Sinä et vain halua ymmärtää. En kuitenkaan usko, että sinunkaan lapsesi eivät koskaan rikkoisi kodin sääntöjä.

Vierailija
6/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 20:41"] Hyppääkö lapsesi kaivoon jos joku ehdottaa? Lapsesi on toiminut väärin koska on rikkonut sääntöjä. Yrittää vaan selitellä ja sinä vielä nielet. Hankaluuksia tulee olemaan elämässä, jos ei opi ottamaan vastuuta omista teoistaan... [/quote]   Älä viitsi, aikuinen ihminen. Avaa ne silmäsi, niin kenties huomaat, että juuri tytöissä, melko pienissäkin, on sellaiseen manipulointiin kykeneviä, että hirvittää. Me aikuisetkaan emme ole samanlaisia keskenämme, niin myös lapsissa on arempia, kiltimpiä, jotka taipuvat kovan painostuksen alla. Ap, juttele tyttäresi kanssa. Kysy häneltä, mitä hän saa irti tästä "kaverisuhteesta". Viettäkää sellainen luottamuksellinen , ihan kahdenkeskinen ilta vaikka ja koita saada tyttäresi avautumaan. Saattaa nimittäin olla, että hän ei oikeasti haluaisikaan olla tämän toisen tytön kanssa, muta ei kykene yksinään, ilman apua, irtautumaan. [/quote] Jaa että oikein tytöissä näitä löytyy? Minä olen molemmat lapseni opettanut siihen, että he ovat itse vastuussa omista teoistaan. Kaveripiiri vaihtuu ja viimeistään murrosiässä houkutuksia löytyy. Se miten lapsi niihin suhtautuu on hyvin pitkälti kiinni siitä miten olet lapsesi kasvattanut. AP:n ajatusmaailmaa käyttäen hänen tyttönsä tulee teini-iässä kotiinsa humalassa, koska kaverit käskivät... Juu ja äiti jatkaa syyttelyä. T: Äiti jolla on päässään avoimet silmät ja järki. [/quote] Korjaan: äiti jatkaa kaverien syyttelyä.

[/quote]

xD xD xD kyl sä oot viksu:)

Vierailija
7/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on paljon rajattomia lapsia. Yrittävät sitten jallittaa muut samaan kelkkaan. Ei kunnioiteta muita ja painostus on kovaa. Käsittämätöntä että ap:n tytön kaverissa ei av-mammat näe mitään korjattavaa.

Vierailija
8/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ala-asteella sellainen todella manipuloiva kaveri, aina sai houkuteltua minut takaisin kaverikseen keinolla taikka toisella, tunteisiin vetoamalla, kiristämällä, kääntämällä luokkakaverini minua vastaan jne. Toivoin lapsena, että vanhempani, luokkani opettaja tms joku aikuinen olisi puuttunut tähän. Minulla oli todella heikko itseluottamus, vaikka ulospäin olinkin vähän rämäpäinen. Kaiken lisäksi olin koulukiusattu, joten pelkäsin menettäväni sen ainoan kaverini joka olikin pahin vihollinen. Kannattaa yrittää vähän laajemmin kartoittaa tilannetta, onko lapsella millainen itsetunto, onko koulussa jotain muuta ongelmaa ollut jne. Parhaiten autat lastasi sillä, että opetat hänet olemaan jämäkämpi ja sanomaan ei. Ja teet selväksi, että välität ja rakastat häntä kaikesta huolimatta, lapsellasi voi olla kova tarve saada joltakulta hyväksyntää, ja siksi alistuu kaverinsa pompotteluun. 

Vierailija
9/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 20:41"] Hyppääkö lapsesi kaivoon jos joku ehdottaa? Lapsesi on toiminut väärin koska on rikkonut sääntöjä. Yrittää vaan selitellä ja sinä vielä nielet. Hankaluuksia tulee olemaan elämässä, jos ei opi ottamaan vastuuta omista teoistaan... [/quote]   Älä viitsi, aikuinen ihminen. Avaa ne silmäsi, niin kenties huomaat, että juuri tytöissä, melko pienissäkin, on sellaiseen manipulointiin kykeneviä, että hirvittää. Me aikuisetkaan emme ole samanlaisia keskenämme, niin myös lapsissa on arempia, kiltimpiä, jotka taipuvat kovan painostuksen alla. Ap, juttele tyttäresi kanssa. Kysy häneltä, mitä hän saa irti tästä "kaverisuhteesta". Viettäkää sellainen luottamuksellinen , ihan kahdenkeskinen ilta vaikka ja koita saada tyttäresi avautumaan. Saattaa nimittäin olla, että hän ei oikeasti haluaisikaan olla tämän toisen tytön kanssa, muta ei kykene yksinään, ilman apua, irtautumaan. [/quote] Jaa että oikein tytöissä näitä löytyy? Minä olen molemmat lapseni opettanut siihen, että he ovat itse vastuussa omista teoistaan. Kaveripiiri vaihtuu ja viimeistään murrosiässä houkutuksia löytyy. Se miten lapsi niihin suhtautuu on hyvin pitkälti kiinni siitä miten olet lapsesi kasvattanut. AP:n ajatusmaailmaa käyttäen hänen tyttönsä tulee teini-iässä kotiinsa humalassa, koska kaverit käskivät... Juu ja äiti jatkaa syyttelyä. T: Äiti jolla on päässään avoimet silmät ja järki. [/quote] Korjaan: äiti jatkaa kaverien syyttelyä.

[/quote]

xD xD xD kyl sä oot viksu:)
[/quote]

Jep. Ongelmat ei ratkea sillä että syytellään muita omista virheistä. :)

Turmiollinen tapa kasvaa. Johtaa myöhemmin esim työelämässä samanlaiseen käytökseen.

Tuntuuko tutulta vai miksi naureskelet? Tietenkin se sattuu, kun huomaa ongelmia ihan siinä omassa käytöksessä.

Vierailija
10/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suoraan sanonut yhdelle lasteni kaverille, että meille on nyt parin viikon porttikielto kun tahallaan houkutteli lapseni kiellettyihin puuhiin. Tämä kaveri oli vielä itse paikalla ja kuulemassa kun kielsin, mutta silti jatkoi houkuttelua. Omakin lapsi tietenkin sai rangaistuksen, mutta tiedän että tämä kaveri toimi agitaattorina siinä asiassa (ja on vieläpä vanhempi, oma ekalla ja kaveri viidennellä). Kyllä kavereillekin voi ja pitää tehdä selväksi, että meillä ollaan meidän perheemme säännöillä.

Vierailija
11/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:27"]Nykyään on paljon rajattomia lapsia. Yrittävät sitten jallittaa muut samaan kelkkaan. Ei kunnioiteta muita ja painostus on kovaa. Käsittämätöntä että ap:n tytön kaverissa ei av-mammat näe mitään korjattavaa.
[/quote]

Emmehän me edes tiedä tästä tytöstä mitään? Hänellä esim on kotonaan omat säännöt joita noudattaa.

Keskittykää kasvattamaan ne omat lapset. Siinä on kyllä tehtävää teille. Koko tuleva elämä vaatii lapseltanne kykyä erottaa oikea väärästä, hyvät kaverit huonoista.

Vierailija
12/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 20:41"] Hyppääkö lapsesi kaivoon jos joku ehdottaa? Lapsesi on toiminut väärin koska on rikkonut sääntöjä. Yrittää vaan selitellä ja sinä vielä nielet. Hankaluuksia tulee olemaan elämässä, jos ei opi ottamaan vastuuta omista teoistaan... [/quote]   Älä viitsi, aikuinen ihminen. Avaa ne silmäsi, niin kenties huomaat, että juuri tytöissä, melko pienissäkin, on sellaiseen manipulointiin kykeneviä, että hirvittää. Me aikuisetkaan emme ole samanlaisia keskenämme, niin myös lapsissa on arempia, kiltimpiä, jotka taipuvat kovan painostuksen alla. Ap, juttele tyttäresi kanssa. Kysy häneltä, mitä hän saa irti tästä "kaverisuhteesta". Viettäkää sellainen luottamuksellinen , ihan kahdenkeskinen ilta vaikka ja koita saada tyttäresi avautumaan. Saattaa nimittäin olla, että hän ei oikeasti haluaisikaan olla tämän toisen tytön kanssa, muta ei kykene yksinään, ilman apua, irtautumaan. [/quote] Jaa että oikein tytöissä näitä löytyy? Minä olen molemmat lapseni opettanut siihen, että he ovat itse vastuussa omista teoistaan. Kaveripiiri vaihtuu ja viimeistään murrosiässä houkutuksia löytyy. Se miten lapsi niihin suhtautuu on hyvin pitkälti kiinni siitä miten olet lapsesi kasvattanut. AP:n ajatusmaailmaa käyttäen hänen tyttönsä tulee teini-iässä kotiinsa humalassa, koska kaverit käskivät... Juu ja äiti jatkaa syyttelyä. T: Äiti jolla on päässään avoimet silmät ja järki.

[/quote]

Kenties minäkin ymmärrän kasvatuksesta jotakin, ainakin olemme saaneet omat lapsemme kunnialla aikuisiksi. Kaikki kolme toimivat kouluaikanaan tutoreina. Itse olen toiminut useammalle lapselle tukivanhempana, johon olen saanut koulutuksenkin. Olen toiminut paljon myös kouluympäristössä  ja ihan omin silmin ja korvin todistanut lähes uskomatonta manipulointia lasten kesken, nimenomaan tyttöjen.

Etkö todellakaan ole elämäsi aikana kohdannut tällaisia manipuloijia, heitä on nimittäin aikuisissakin paljon?

Tottakai vanhempien tehtävä on yrittää valmentaa lapsia myös tällaisiin tilanteisiin. Kouluikään tullessa tosin kodin merkitys vähenee ja kavereiden merkitys korostuu. Joku lapsi saattaa totella tällaista manipuloijaa pelätessään, että muuten jää yksin. Toinen voi pelätä tottelemattomuudesta aiheutuvaa kiusaamista. Syitä on monia, aivan kuin luonteitakin. Osa meistä ajattelee kapea-alaisesti, toiset miettivät asioita ja syitä laajemminkin.

Vierailija
13/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:39"]

Emmehän me edes tiedä tästä tytöstä mitään? Hänellä esim on kotonaan omat säännöt joita noudattaa. Keskittykää kasvattamaan ne omat lapset. Siinä on kyllä tehtävää teille. Koko tuleva elämä vaatii lapseltanne kykyä erottaa oikea väärästä, hyvät kaverit huonoista.

[/quote]

Kaikilla lapsilla ei ole sääntöjä. Tuon viittaamani kaverin perheessä ei ainakaan. Koen moraalista velvollisuutta yrittää edes hiukan kasvattaa myös tätä kaveria, sillä hänkin kaipaa rajoja vaikkeivät vanhemmat niitä laita. Sen huomaa esim. siitä, että "rajattomat" lapset usein viihtyvät perheissä, joissa lapsilla on rajat. Välittävän aikuisen tarve on kova. Antamani porttikielto oli radikaali teko, mutta sen annoin kun olin monta kertaa hänelle puhunut hölmöilyjen jälkeen ja typeryydet toistuivat aina vain.

t. 41

Vierailija
14/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 22:39"]

Emmehän me edes tiedä tästä tytöstä mitään? Hänellä esim on kotonaan omat säännöt joita noudattaa. Keskittykää kasvattamaan ne omat lapset. Siinä on kyllä tehtävää teille. Koko tuleva elämä vaatii lapseltanne kykyä erottaa oikea väärästä, hyvät kaverit huonoista.

[/quote]

Kaikilla lapsilla ei ole sääntöjä. Tuon viittaamani kaverin perheessä ei ainakaan. Koen moraalista velvollisuutta yrittää edes hiukan kasvattaa myös tätä kaveria, sillä hänkin kaipaa rajoja vaikkeivät vanhemmat niitä laita. Sen huomaa esim. siitä, että "rajattomat" lapset usein viihtyvät perheissä, joissa lapsilla on rajat. Välittävän aikuisen tarve on kova. Antamani porttikielto oli radikaali teko, mutta sen annoin kun olin monta kertaa hänelle puhunut hölmöilyjen jälkeen ja typeryydet toistuivat aina vain.

t. 41

[/quote]

Olet aivan oikeassa.

Vierailija
15/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia lapsia ei myöskään laiteta kotona tottelemaan aikuisia. Ovat kuin elopellossa. Sitten käy noita ap:n kertomia juttuja.

Vierailija
16/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:10"]

[/quote]

Komppaan.

Vierailija
17/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:10"]

[/quote]

Komppaan.
[/quote]

Vierailija
18/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 21:10"] Tuollaisia lapsia on aina ollut ja tulee olemaan. Älä anna lapsesi leikkiä sellaisen lapsen kanssa, kun huomaat, ettei seura sovi. [/quote]   Komppaan. [/quote] Minä en antaisi oman lapseni leikkiä AP:n lapsen kanssa. Tyttö ei noudata edes äitinsä/kodin määräämiä sääntöjä. Lisäksi tyttö on vietävissä ilman käsitystä oikeasta ja väärästä. Sen lisäksi tyttö on perheestä, jossa lapsen huonokäytös on kaverien syy. Jokainen vanhempi toivoo lapselleen parempia kavereita.

[/quote]

Minä en haluaisi olla sinun lapsesi.

Vierailija
19/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uus kaveri tilalle, kivempi ja kauniinpi.

Vierailija
20/53 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvältä kuulosta. Tuo numeroiden lasku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä