Kelan elatustuesta tietäville kysymys?
Jos sinulla on varmaa tietoa, tai omakohtaista kokemusta niin voisitko valaista asiaa. Itsellä vuonna 2007 tehty sopimus, että saan sossun maksaman elatustuen (nyk Kelasta) ja etä maksaa sossuun lapsikorotuksensa työttömyysrahasta.
No, muuten se ei minua kiinnostaisi mutta se, että en saa täyttä tukea vaan siitä häviää jonnekin yht 14 euroa (7 euroa per lapsi), on ihmetyttänyt jo pitemmän aikaa. Onko muita jotka eivät saa jostain syystä täyttä elatustukea Kelasta ja onko selvinnyt että miksi näin on?
Kommentit (13)
Kun tietääkseni perivät sen itse, eli hän ei saa sitä ollenkaan. Ei ole tullut kysyttyä Kelasta miksi näin on mutta joskus olen miettinyt miksi joku samassa tilantessa oleva kaveri on saanut täyden tuen Kelasta. Pieni summa kuitenkin, ettei viitsi nähdä vaivaa mutta se periaate olisi kiva tietää.
Ei siinä sitten mitään, jos tuollainen raha on sulle pieni summa... Mutta millä tavoin viestin näpytteleminen kelan sivulle vaatii enemmän vaivaa kuin av:lle?
Haluan keskustella, enkä pelkästään informoida :) Ja onhan se nyt kun lapsilisääkin leikattiin, niin hieman epäreilua, että kaikkiin Kelan elatustukea saaviin ei satu saman verran vaan minuun enemmän.
Minulla tytär syntyi -94 ja silloin tehtiin sopimus, siihen aikaan maksoi kunta, sitten muuttui kelaan jossain vaiheessa. Mun tytär sai huomattavasti vähemmän viimeiset vuodet kuin mitä minimi on, ja syy on siinä että kun sopimus tehdään, sitä seuraava indeksikorotus ei koske sitä sopimusta. Silloin 90-luvulla laman takia meni oliko jopa kymmenisen vuotta että korotuksia ei tullut, ja kun taas alkoi tulla, niin ne oli prosenttikorotuksia, eli mun lapsen elatusmaksu ei koskaan noussut niin paljon kuin nuoremmilla. Mun mielestä se on erittäin epäreilua, ehkä joskus vanhoina hyvinä aikoina kun maksu nousi joka vuosi tuollainen sääntö oli ihan ok, mutta meidän tapauksessa elatusmaksun ostovoima oli surkean pieni jo sen laman takia, ja sitten vielä jäi todella paljon jälkeen nykytasosta. En tiedä mikä siinäkin touhussa on ideana, että ne on prosenttikorotuksia eikä niin että tänä vuonna minimisumma on x euroa ja sillä hyvä.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:06"]
Haluan keskustella, enkä pelkästään informoida :) Ja onhan se nyt kun lapsilisääkin leikattiin, niin hieman epäreilua, että kaikkiin Kelan elatustukea saaviin ei satu saman verran vaan minuun enemmän.
[/quote]
No sitten. Kerrotko mitä teidän sopimus sanoo? Mille summalle se on tehty? Et voi mitenkään verrata tuota lapsilisäjuttua saamaasi elatustukeen. Kaikki täysin eri asiaa ja elatus riippuu täysin sopimuksesta.
6, sinulla on myös ollut epäreilu tuo tilanne. Lapsetkin joutuu eriarvoiseen asemaan. Ei myöskään kaikki etät ole yhteistyökykyisiä, kun on kyse elatusmaksujen tarkistuksesta.
Sopimuksesta en osaa sanoa, lastenvalvoja sen teki ja vei läpi oman mielensä mukaan. Nimet alle ja äkkiä pois. Se tilanne on niin ahdistava, ettei siinä pysty ajatella. Minulla ei ole omaa paperiakaan siitä sopimuksesta itsellä, siksi en tiedä siitä enempää. ap
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:07"]
Minulla tytär syntyi -94 ja silloin tehtiin sopimus, siihen aikaan maksoi kunta, sitten muuttui kelaan jossain vaiheessa. Mun tytär sai huomattavasti vähemmän viimeiset vuodet kuin mitä minimi on, ja syy on siinä että kun sopimus tehdään, sitä seuraava indeksikorotus ei koske sitä sopimusta. Silloin 90-luvulla laman takia meni oliko jopa kymmenisen vuotta että korotuksia ei tullut, ja kun taas alkoi tulla, niin ne oli prosenttikorotuksia, eli mun lapsen elatusmaksu ei koskaan noussut niin paljon kuin nuoremmilla. Mun mielestä se on erittäin epäreilua, ehkä joskus vanhoina hyvinä aikoina kun maksu nousi joka vuosi tuollainen sääntö oli ihan ok, mutta meidän tapauksessa elatusmaksun ostovoima oli surkean pieni jo sen laman takia, ja sitten vielä jäi todella paljon jälkeen nykytasosta. En tiedä mikä siinäkin touhussa on ideana, että ne on prosenttikorotuksia eikä niin että tänä vuonna minimisumma on x euroa ja sillä hyvä.
[/quote]
Mulla kävi sama. Vuonna -95 tehtiin elatussopimukset kahdesta lapsesta ja isä ei sitten koskaan itse maksanutkaan vaan sain kunnan minimin. Joskus 2000-luvun alkupuolella sitten huomasin elareiden olevan minimiä pienempiä ja kun asiaa selvittelin, niin sain saman selityksen.
Luulisi että minimi on minimi, mutta näinhän se ei tosiaan ollut. Aika epäreilulta tuntui.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:37"]
Luulisi että minimi on minimi, mutta näinhän se ei tosiaan ollut. Aika epäreilulta tuntui.
[/quote]
Minimi on todellakin minimi eli nolla euroa.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:07"]
[/quote]
Mulla kävi sama. Vuonna -95 tehtiin elatussopimukset kahdesta lapsesta ja isä ei sitten koskaan itse maksanutkaan vaan sain kunnan minimin. Joskus 2000-luvun alkupuolella sitten huomasin elareiden olevan minimiä pienempiä ja kun asiaa selvittelin, niin sain saman selityksen.
[/quote]
Ja tätäkään asiaa ei puhuta niin että edes kaikki asianosaiset sen tietäisivät. Jostain syystä tuntuu että joitain asioita/sääntöjä ei halutakaan yleiseen tietoon, ja ihmiset ovat väärässä luulossa. Esim. sitä ei kerrota että kun on ulosotossa velkoja ja on pitkään työttömänä ja sitten pääsee töihin, on oikeus hakea 3kk vapautuksen palkan ulosmittauksesta että pääsee työttömyyden jälkeen jaloilleen. Eikä sitä kerrota että etuutta varten (työttömyyskorvaus ym.) pitää hakea eri verokortti kuin se mikä postissa tulee kotiin.
Eka indeksikorotus ei korota vielä elatusapua. Siinä apu jää pienemmäksi tuesta. Tuki maksetaan aina avun suuruisena. Jos elatussopimuksessa on maininta että apu on sovittu pieneksi maksukyvyttömyyden vuoksi niin sitten saa täyden tuen. Jos mainintaa ei ole niin saa avun suuruisena. Näin se meni sillon kun kunta maksoi vielä tuet.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2015 klo 11:50"]
Eka indeksikorotus ei korota vielä elatusapua. Siinä apu jää pienemmäksi tuesta. Tuki maksetaan aina avun suuruisena. Jos elatussopimuksessa on maininta että apu on sovittu pieneksi maksukyvyttömyyden vuoksi niin sitten saa täyden tuen. Jos mainintaa ei ole niin saa avun suuruisena. Näin se meni sillon kun kunta maksoi vielä tuet.
[/quote]
Lastenvalvoja vetänyt kuntaan päin. Sillä niitä ylennyksiä ropisee sitten. Köyhien lasten kustannuksella.
Niitä pitäisi vähän selvitellä ja olisi hyvä että tukia saataisiin ulosmitattua mahdollisimman paljon.
Jos se on ihmetyttänyt sua jo pidempään niin miksi et ole kysynyt Kelasta? Kysyminen kun on niin pirun helppoa. Voihan olla, että isän olis pitänyt maksaa sulle se lapsikorotus suoraan ja se on tuo puuttuva summa.