Pertti Kurikan Nimipäivät - mitä mieltä?
Kuulin koko kappaleen äsken Youtubesta ekaa kertaa. Olin kuullut siitä todella negatiivisia arvioita aiemmin. Olin hieman positiivisesti yllättynyt, tosin mun mielestäni Euroviisut on täysin väärä areena ko. kappaleelle ja en usko, että sillä on mitään mahdollisuuksia voittaa. Yllättävän hyvin he soittavat myös, tosin sitäkin voisi petrata. En tosin tiedä, miten kehitysvammaisuus vaikuttaa musiikin teossa. Mutta on tuossa kappaleessa jotain "potkua" kieltämättä. Aika sekavia tunteita herättää.
Kommentit (56)
Niin Suomihan onkin aina taistellut Euroviisujen kärkisijoista. PKN ei varmasti poikkea Suomen tavanomaisesta menestyksestä yhtää huonompaan suuntaan. Nopeasti vilkaisten Suomi on ollu 6 kertaa Euroviisujen jumbo.
Olen tyytyväinen viisukokelaaseen. Olin tyytyväinen aikanaan myös Lordin valintaan, vaikka 90% suomalaisista häpesi silmätkin päästään, kun se oli lähdössä viisuihin.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 08:22"]
Niin Suomihan onkin aina taistellut Euroviisujen kärkisijoista. PKN ei varmasti poikkea Suomen tavanomaisesta menestyksestä yhtää huonompaan suuntaan. Nopeasti vilkaisten Suomi on ollu 6 kertaa Euroviisujen jumbo.
Olen tyytyväinen viisukokelaaseen. Olin tyytyväinen aikanaan myös Lordin valintaan, vaikka 90% suomalaisista häpesi silmätkin päästään, kun se oli lähdössä viisuihin.
[/quote]
Tuolla logiikalla voitaisiin siis lopettaa koko euroviisutouhu Suomen osalta. Jos ei kerta voittoa biisillä tavoitella niin sama se sitten on lähettääkö sinne ketään esiintymään. Näillekin rahoille olisi paljon tärkeämpiä kohteita tässä maassa!
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 08:22"]
Jos kappaleen esittäisi joku tavallinen punkbändi, ei heitä olisi valittu UMK:hon ollenkaan saati sitten euroviisuedustajiksi. Väitän, että jos otetaan bändiläisten kehitysvammaisuus pois kuviosta, niin he eivät olisi saaneet edes murto-osaa nyt saamistaan äänistä. Mutta kukkahattutädit luulevat, että suvaitsevaisuutta on asettaa kehitysvammaiset erityisasemaan ja äänestivät nämä sitten euroviisuihin.
Mielestäni on hienoa, että pojat pääsevät harrastamaan rakastamaansa musiikkia ja saavat esiintyä ympäri Suomen ja kohta jopa ulkomaille. Mutta kappale itsessään ei ole euroviisukamaa, eikä se tule siellä menestymään, paitsi, jos myös ulkomailla tulee samanlainen kukkahattujen hypetys...
[/quote]
Olisiko viime vuoden voittajabiisi voittanut ellei sitä olisi esittänyt parrakas nainen? Dana International, jos olisi syntynyt naiseksi? Lordi ilman hirviömaskeja? Ne kaikki seksikkäät vähäpukeiset naiset ketkuttamassa jonkin tusinapopin tahtiin vuosien varrella ilman ulkonäköään? Euroviisuissa on kyse ulkomusiikillisista seikoista vähintään yhtä paljon kuin musiikista ja on aina ollut. PKN:llä ulkomusiikilliset tekijät ovat vain vähän totutusta poikkeavia.
Oma mielipiteeni on, että biisi on aika kuraa, mutta niin kyllä olivat monet muutkin. Punk nyt ei ole minun musiikkimakuuni ylipäänsä. Ihan mielenkiintoista vaihtelua kuitenkin. Joka tapauksessa propsit PKN:n pojille. On aina hienoa, jos joku pääsee toteuttamaan unelmaansa lähtökohtien vaikeuksista ja muiden ennakkoluuloista välittämätttä.
Oli se musta parempi kuin ne muut ehdokkaat ja lisäks mua niin kauheesti kiinnosta koko euroviisupaska, joten ihan hyvä artisti lähettää sinne.
Kyllähän muut maat ymmärtää, että Suomi on jo niin epätoivoinen, että yrittää vammaispisteillä voittoon. Voitto varmistuisi, jos joku vielä astuisi kaapista ulos.
Huonoin kappale kuin myös esittäjät ikinä. En koe muuta kuin myötähäpeää. Mahtaa herättää ihmetystä ettei maallamme ollut muuta tarjottavaa kuin vetää kehitysvamma säälikortti esiin. Vai onko tämä tarkoitettu vitsiksi, ei edes hyvä sellainenkaan.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 08:45"]
Huonoin kappale kuin myös esittäjät ikinä. En koe muuta kuin myötähäpeää. Mahtaa herättää ihmetystä ettei maallamme ollut muuta tarjottavaa kuin vetää kehitysvamma säälikortti esiin. Vai onko tämä tarkoitettu vitsiksi, ei edes hyvä sellainenkaan.
[/quote]
Voi vittu miten pihalla ihmiset ovat... Siis muun muassa SINÄ.
Jos joku muu maa panisi vammaisbändin asialle, ajattelisin ihan samalla tavalla, että kas, kun kerjäävät säälipisteitä
No, onneksi olen omalla pihallani jossa saan olla kuin haluan ja onneksi meillä on sentään vielä mielipiteen vapaus, sinä et sitä voi estää!
Kappale oli paras. Pystyn samaistumaan täysin tämän nyky-yhteiskunnan kieputukseen: tee sitä, pyöritä tätä, ole koko ajan liikkeessä - vaikkakin turhassa - kunhan osallistut johonkin kansakoulutukseen, työttömien hereilläpysymiskoulutukseen tms. Kukaan ei osaa ratkaista tän yhteiskunnan ongelmia oikealla tavalla! Pelkkää byrokratiaa ja pyöritystä.
En edes muista, millainen oli Satin Circuksen kappale, jotain young & party kamaa... täysin triviaalia sanomaa huonolla musalla.
Paljon melua tyhjästä. Suomalaisia tuntuu kiinnostavan, ketään muuta todellisuudessa ei.
Euroviisut eivät koskaan ole olleet musiikkikilpailu. Kyse on politikoinnista ja arvojen esille tuomisesta. Euroviisuissa erilaisuus on aina ollut valttia musiikkiin nähden.
Mielestäni kappale on sanoituksiltaan ja sävellyksiltään hirveää kuunneltavaa, johon pystyisi alle kouluikäinen lapsikin. Kappaleeseen on myös vaikea samaistua. Mutta musiikki on muutakin, kuin se mitä korvasi kuulevat.
Ette taida ymmärtää minkälainen ttabu kehitysvammaisuus on maailmalla. Turkissa ynm. monissa lähi-idän ja etelä-euroopan maissa vanhemmat pitävät kahitysvammaisia lapsiaan kellarissa lyöden heitä kepillä ja ruokkien tähteillä ja roskilla. Vieraiden tullessa heidät tejljetään lukkojen taakse, ettei kukaan näkisi heitä tai tuntisi itseään vaivaantuneeksi.
Kyse ei ole säälipisteiden kalastelusta, päinvastoin. Olen helvetin ylpeä, että Suomessa vammaiset voivat vaikka perustaa bändin ja nauttia siitä. Mutta olen vielä ylpeämpi siitä, että Suomen kansa on valmis lähettämään nämä vilpittömän aidot ihmiset omina itseinään miljoonien katsojien eteen näyttämään, että näin meillä!
Miksi pitäisi nolostua tai hävetä, mikäli vammainen ihminen käyttäytyy vammaisesti? Se on todellisuutta.
Ei ole mitään väliä, vaikkei PKN saisi yhtäkään pistettä. Se on jo suvaitsevaisuuden riemuvoitto, että koko Eurooppa näkee ja voi mennä itseensä, komeroihin lukitun vähemmistönsä vuoksi. Tarkoitus on avata ihmisten silmiä ja saada heidät miettimään.
Tämä on miljoona kertaa suurempi tabu, kuin seksuualivähemmistö. Ja se on jatkunut koko ihmiskunnan, sekä maailmankaikkeuden alusta asti. Jokaisessa maailman maassa on vammaisia, he ovat maailman suurin vähemmistö, jota on mokutettu evoluution toimesta niin kauan, kuin elämää on maapallolla ollut.
Nyt on aika ottaa ensimmäinen oikea askel kohti aitoa inhimillisyyttä. Tämä kappale on maailman suurimman vähemmistön hymni ja se tulee onneksi juuri Suomesta.
Ainoa hyvä asia tässä kappaleessa on että se on tarpeeksi lyhyt
[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 20:19"]
Ainoa hyvä asia tässä kappaleessa on että se on tarpeeksi lyhyt
[/quote]
Toisella kommenttilistalla joku rehellinen ja aito puolusti Nimipäiviä näin: ”On niin hassua ja söpöä kun vammaiset meuhkaavat lavalla”
Jos kappaleen esittäisi joku tavallinen punkbändi, ei heitä olisi valittu UMK:hon ollenkaan saati sitten euroviisuedustajiksi. Väitän, että jos otetaan bändiläisten kehitysvammaisuus pois kuviosta, niin he eivät olisi saaneet edes murto-osaa nyt saamistaan äänistä. Mutta kukkahattutädit luulevat, että suvaitsevaisuutta on asettaa kehitysvammaiset erityisasemaan ja äänestivät nämä sitten euroviisuihin.
Mielestäni on hienoa, että pojat pääsevät harrastamaan rakastamaansa musiikkia ja saavat esiintyä ympäri Suomen ja kohta jopa ulkomaille. Mutta kappale itsessään ei ole euroviisukamaa, eikä se tule siellä menestymään, paitsi, jos myös ulkomailla tulee samanlainen kukkahattujen hypetys...