Mikä ihme avuksi järkyttävän kuivaan talvi-ihoon?
Silmien avaaminen ja sulkeminen tuntuu siltä kuin laskostaisi paperia ja silmänympärykset on mustat ja ryppyiset kuivuudesta. Iho hilseilee ja kutiaa. Rasvaan ihoa kolme kertaa vuorokaudessa kun tuntuu niin keljulta.
Vinkit jakoon pliis!
Kommentit (41)
Johnson baby oil, hajuton. Tuota ihoon pysyy 3-4 päivää vaikka käy suihkussa.
Jos on amme niin pohjalle noin 10cm lämmintä vettä ja ruiskaus öljyä sitten vaan läträän.
Noilla kalliilla "merkki" voiteilla ei tee paskaakaan.
Mä käytän talvikuukaudet helokkiöljykapseleita. Ei tarvitse ihan niin paljon lotrata kosteusvoiteiden kanssa. Nyt ei ole vielä tarvinnut rasvailla kehoa joka päivä, vain kasvot, taisin lokakuussa alkaa syömään. Normaalisti heti pakkasten alettua se kutina on aivan järkyttävää jos ei rasvaa joka paikkaa.
Oon tehnyt itse rasvaisemman voiteen kookosöljystä, helokkiöljystä, kaakaovoista ja apteekin hajusteettomasta perusrasvasta. Toimi yllättävän hyvin! Kaikki hajusteelliset ja lisäaineelliset on pahasta.
Äidilläni ihan halkeilee käsien iho pakkasilla. Ostin hänelle working handsia ja kehui sitä.
Mutta suosittelen eniten oikeita rasvahappoja syötynä. Mulla ainakin toi helokkiöljy tuntuu auttavan.
Jee, lisää vinkkejä <3 . Toivottavasti hyötyy minun lisäkseni ehkä joku muukin!
Öljykapseleita olen napsinut ja myös hyväksi havainnut. Gluteenittomuutta en ole testannut, senkin voisi tehdä! Hajusteistakin ihan samaa mieltä: tuskin haittaavat kaikkia, mutta tällä hetkellä kirvelee ajatuskin mistään hajustetusta.
Taidankin ensiapuna nyt heti pyykätä ja nostaa makuuhuoneeseen kuivumaan.
Ala syömään kalaöljyä plus helokkiöljyä.
Toimivat yhdessä paremmin.
Kuivaan vartalon ihoon tehoaa mulla parhaiten Ceridal Lipolotion, apteekista. Se on öljymäinen ja hajusteeton. Levittyy ohuelti ja helposti iholle. Erityisen kuiviin kohtiin esim. kasvoissa ja käsissä Bepanthen-voide, se rasvainen, on paras pakkasella.
Käytän samaa perusvoidetta kuin atoopikot lapseni, eli Canoderm. Pitääpä tutustua tuohon helokkiöljyyn
Iho tarvitsee kosteutta. Ja jotta kosteus pysyy ihossa, se lukitaan rasvalla. Eli pelkkä rasvaisen voiteen läträys korppukuivalle iholle ei tee muuta kuin pehmentää ihoa. Mutta ei kosteuta.
Olen itse atoopikko ja hoidan ihoani näin: pesen puhdistusöljyllä. Suihkutan kasvovettä runsaasti. Sekoitan kämmenellä seerumia ja 1-2 tippaa kasvoöljyä. Sen hieron kasvoille.
Mun hilseilevän kuivaan selkään auttoi kollageenilisä ja silmänympärysihottumaan muutto pois koneellisen ilmanvaihdon ääreltä.
Jos käsien kuivuus ja halkeilu on ongelmana, niin Dermosililla on myynnissä kätevä käsien tuplakosteutus-paketti. Siinä tulee kaksi voidetta ja puuvillahanskat. Minä laitan niiden päälle vielä muovihanskat ja tällä tavoin käteni selviää talvesta. Täällä netissä voin sanoa, että jopa teini-ikäinen poikani suostuu näitä käyttämään, koska ovat niin tehokas keino. Suosittelen!
Sheavoi eli karitevoi. Mulla on atooppista ihottumaa joka oli apteekin voiteilla aivan rutikuiva ja kipeä, edes kortisoni ei meinannut tuoda tulosta. Vuosi sitten sain suosituksen käyttää tuota sheavoita ja tämä talvi on mennyt oikein hyvin, ei ole tarvinnut vahvempia voiteita.
Vierailija kirjoitti:
Rasvaat liikaa.
Lopetin rasvaamisen kokonaan ja oireet nykyään paljon miedomat kuin aikaisemmin
Minä jos olen pari päivää rasvaamatta niin on jo iho rikki. Perusvoide ei mitenkään voi pahentaa iho oireita kenelläkään. Olet melkoinen luonnon oikku jos sulla on parempi rasvaamatta
Ilmankostuttajaa suosittelen minäkin. Yöksi makkariin pöhisemään, auttaa kyllä kuivaan ihoon.
Eka rasvainen creme ja päälle öljy lukitsemaan se kosteus
Kosteutus j a hyvät rasvat SISÄISESTI. Ulkoisesti kasvovettä monta kerrosta, taputtelet uuden kerroksen ihoon, kun edellinen on hieman ehtinyt jo imeytyä. Seerumi (paras maailmassa on BioEffectin EFG-seerumi, mutta se on aivan järjettömän hintaista), kosteusvoide ja sen päälle vielä Ainun tai vastaavan "vaipparasva". Kuulostaa hullulta laittaa naamaan jotain joka on tarkoitettu vauvan takapuoleen, mutta se todella auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sheavoi eli karitevoi. Mulla on atooppista ihottumaa joka oli apteekin voiteilla aivan rutikuiva ja kipeä, edes kortisoni ei meinannut tuoda tulosta. Vuosi sitten sain suosituksen käyttää tuota sheavoita ja tämä talvi on mennyt oikein hyvin, ei ole tarvinnut vahvempia voiteita.
Tää mullakin käytössä, pitää atooppisen ihottuman hyvin pitkälle rauhallisena, yhdessä suolasaippuan kanssa parhaat keinot talvikuivuudesta selviämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on todella kuiva, melkeinpä atooppinen iho. Olen huomannut, että parhaiten toimivat luomut luonnonrasvat. Hamppuöljy, siinä on omegoita, samoin kookos- ja extra virgen oliiviöljy, myös kaakaovoi on hyvä. Nämä toimivat myös hiushoitoina. Lisänä iholle laitan kuivalle iholle tarkoitettuja vartalovoiteita.
En enää asu keskyslämmitteusessä asunnossa ja sekin auttaa. Kasvojen ihoa ei kiristä, vaikka rasvaa vähemmän.
Juuri mietin tänään sitä miten paljon paremmassa kunnossa ihoni on muutettuani asuntoon missä on painovoimainen ilmanvaihto. Keskuslämmitteisissä taloissa on huikean kuiva ilma talvisin, jopa 10% luokkaa.
Mulla toimii:
- Ilmankostutin makuuhuoneessa (Ufox)
- Pesu öljypohjaisella tuotteella, ei saippuapohjaisella
- Kosteuden kerrostaminen: reilusti kosteuttavaa kasvovettä, päälle kosteuttava seerumi (mielellään hyaluronihappoa sisältävä), lopuksi öljy joka sitoo kosteuden ihoon.
- Kovalla pakkasella ulkoiluun iholle vedetön paksu voide
Mulla on riittänyt kun rasvaan kämmenet, varpaanvälit ja kantapäät Lemon Juice & Glycerin kevyellä käsivoiteella jota saa marketista 250ml pullon vitosella. Jalkapohjista otan toisinaan ennen rasvausta kovettunutta pintaa pois hienolla viilalla, mutten missään nimessä raspilla joka vain repii ja altistaa haavaumien synnylle.
Lisäksi mulla on jo pitkään ollut kuivasilmäisyyttä, joka korostuu talviaikaan. Siihen auttaa Oftagel-silmätipat.
Ilmankostutin on myös käytössä, koska iho-oireiden lisäksi kuiva ilma rikkoo myös hengitysteiden limakalvot jolloin tauditkin tarttuu tosi herkästi.
Suosittelen ihon pesuun suolasaippuaa. Se puhdistaa ja hoitaa ihoa luonnollisesti.
Suolan mineraalit ravitsevat ihoa ja ylläpitävät ihon kosteustasapainoa.
Suolasaippua on hyvä kuivata käytön jälkeen. Aidossa luonnontuotteessa saattaa joskus olla teräviä kohtia käytössä kulumisen myötä. Joskus saippua on siloinen.