Milloin aletaan puhua siitä, miten epätasa-arvoisessa asemassa
sinkkutaloudet ovat asumiskulujen kannalta?
Pariskunnat/perheet maksavat kaksin asumiskulunsa, kun sinkku/yh maksaa saman summan yksin. Tämä pitäisi ehdottomasti huomioida verotuksessa.
Nimimerkillä vuokra kasvukeskuksessa 800 euroa/kk kaksiosta. Jos asuisin jonkun kanssa, olisihan se naurettavan suuri summa (400 euroa) mikä jäisi kuukaudessa enemmän rahaa käyttöön. Puhumattakaan muista kuluista kuten sähkö, vakuutukset ym.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Jos mahtuisit puolison kanssa asumaan samassa asunnossa, niin asut kyllä melko leveästi. Jos mielestäsi et mahtuisi pienempään, niin etköhän puolison kanssa asuessa tarvitsisi isomman asunnon eli ei ne kulut puolella vähenisi.
Mutta siitä olen samaa mieltä, että verotus voisi olla jotenkin talouskohtaista. Onhan se hölmöä, että jos yksin tienaa 4000€ niin siitä jää käteen vähemmän kuin, jos avopuolisot tienaavat kukin 2000€/pää.
Asun 56 neliön kaksiossa kaksin teinini kanssa. Nukun olohuoneessa. En tiedä, onko tämä kovinkaan leveästi eletty. Olen tehnyt kovasti töitä päästessäni 3000+ tuloille, mutta itseasiassa kannattaisi varmaan tienata tonni vähemmän bruttona niin saisin asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, etsi itsellesi joku jakamaan niitä kuluja, esim kämppis.
Kiitos, minulla on jo ”kämppis” eli teini-ikäinen lapseni. Hitto muutenkin mitä ratkaisuja. Haluatteko te muut asuntoonne vieraan ihmisen asumaan aikuisiällä? Muuttaa solukämppään? Ap
No se on ihan valintakysymys. Joko oma rauha tai halvempi asuminen. Ja siitä rauhasta pitää sitten maksaa.
Oletko tosissasi tämän mielipiteesi kanssa, että minun tulisi ottaa kaksiooni, jossa asun lapseni kanssa, joko vielä ylimääräinen vieras kämppis tai muuttaa soluasuntoon?
No mitä sinä sitten tällä aloituksellasi vaadit? Halvempaa vuokraa siksi, että satut olemaan sinkku? Just.
Sitä, että se tulisi ottaa huomioon että kaksinasuvat tai perheenä asuvat maksavat puolet vähemmän. Sinkku tai yh-taloudet voisivat saada helpotusta verotuksessa tai vastaavasti vuokrat voisivat mennä henkilömäärän mukaisesti eikä asuntokohtaisesti.
Omistusasunnoista en tässä puhu mitään.No mutta oletkos miettinyt, että perheellisillä menee enemmän rahaa ruokaan, sähköön, veteen ja muihin elämisen kustannuksiin? Tämä on kyllä nyt ihan täyttä höpönlöpöä koko aloitus.
Minullakin on perhe (lapsi). Kahden aikuisen taloudessa on kaksi maksajaa. Jos heidän vuokransa on 800 euroa, säästöä tulee joka kuukausi 800 euroa (molemmilta 400 euroa) verrattuna minuun, joka asun lapseni kanssa kaksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, minulla on jo ”kämppis” eli teini-ikäinen lapseni. Hitto muutenkin mitä ratkaisuja. Haluatteko te muut asuntoonne vieraan ihmisen asumaan aikuisiällä? Muuttaa solukämppään? Ap
No se on ihan valintakysymys. Joko oma rauha tai halvempi asuminen. Ja siitä rauhasta pitää sitten maksaa.
Oletko tosissasi tämän mielipiteesi kanssa, että minun tulisi ottaa kaksiooni, jossa asun lapseni kanssa, joko vielä ylimääräinen vieras kämppis tai muuttaa soluasuntoon?
Teinin seurustelukumppani voi muuttaa teille. Hän ei ole vieras vaan läheinen ihminen, joka maksaa osan vuokrasta, vedestä ja sähköstä omien ruokiensa lisäksi. Ja tietenkin hoitaa oman osansa siivouksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinin seurustelukumppani voi muuttaa teille. Hän ei ole vieras vaan läheinen ihminen, joka maksaa osan vuokrasta, vedestä ja sähköstä omien ruokiensa lisäksi. Ja tietenkin hoitaa oman osansa siivouksista.
Aina paranee ehdotukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mahtuisit puolison kanssa asumaan samassa asunnossa, niin asut kyllä melko leveästi. Jos mielestäsi et mahtuisi pienempään, niin etköhän puolison kanssa asuessa tarvitsisi isomman asunnon eli ei ne kulut puolella vähenisi.
Mutta siitä olen samaa mieltä, että verotus voisi olla jotenkin talouskohtaista. Onhan se hölmöä, että jos yksin tienaa 4000€ niin siitä jää käteen vähemmän kuin, jos avopuolisot tienaavat kukin 2000€/pää.
Asun 56 neliön kaksiossa kaksin teinini kanssa. Nukun olohuoneessa. En tiedä, onko tämä kovinkaan leveästi eletty. Olen tehnyt kovasti töitä päästessäni 3000+ tuloille, mutta itseasiassa kannattaisi varmaan tienata tonni vähemmän bruttona niin saisin asumistukea.
Sovi työnantajan kanssa, että rupeat tekemään lyhyempää työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina paranee ehdotukset.
Mikä tuossa on kummallista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sinä sitten tällä aloituksellasi vaadit? Halvempaa vuokraa siksi, että satut olemaan sinkku? Just.
Sitä, että se tulisi ottaa huomioon että kaksinasuvat tai perheenä asuvat maksavat puolet vähemmän. Sinkku tai yh-taloudet voisivat saada helpotusta verotuksessa tai vastaavasti vuokrat voisivat mennä henkilömäärän mukaisesti eikä asuntokohtaisesti.
Omistusasunnoista en tässä puhu mitään.No mutta oletkos miettinyt, että perheellisillä menee enemmän rahaa ruokaan, sähköön, veteen ja muihin elämisen kustannuksiin? Tämä on kyllä nyt ihan täyttä höpönlöpöä koko aloitus.
Minullakin on perhe (lapsi). Kahden aikuisen taloudessa on kaksi maksajaa. Jos heidän vuokransa on 800 euroa, säästöä tulee joka kuukausi 800 euroa (molemmilta 400 euroa) verrattuna minuun, joka asun lapseni kanssa kaksin.
Olisit jättänyt eroamatta jos noin korpeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina paranee ehdotukset.
Ensinnäkin se, ettei minun teinilläni ole seurustelukumppania. Toisekseen se, että harva yläkoululainen/lukiolainen käy tienaamassa vuokrarahoja töissä käymällä. Kolmannekseen se, että ehkäpä oletetun seurustelukumppanin vanhemmilla olisi myös sanansa sanottavana siihen, muuttaako heidän alaikäinen lapsensa pois kotoa. Neljännekseen se, että en edelleekään halua pieneen asuntooni ketään kolmatta aikuista asumaan, ellei kyse olisi omasta miehestäni ja silloinkin hankkisimme varmasti kolmion. Ap
Ite valinnut hankkia lapsen ja saa vielä hyvää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit jättänyt eroamatta jos noin korpeaa.
Ero ei korpea, mutta tämä epäkohta yhteiskunnassa kyllä.
Aika kovia kommentteja. Tiedän itsekin miten parisuhteessa ja omassa asunnossa olevat puheillaan sortavat yksin maksavia, esimerkkejä edellä. Yritä sinnitellä ja nauretaan paskaisesti aina kun joku räksyttäjä päätyy eroon ja on kusessa toimeentulonsa ym kanssa. Ja sitten vanhana kun ovat omaishoitajia, me nautitaan elämästä! Tai kun se tukipilari jonka takaa huutelevat, heittää veivinsä. Ristinsä kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina paranee ehdotukset.
Ensinnäkin se, ettei minun teinilläni ole seurustelukumppania. Toisekseen se, että harva yläkoululainen/lukiolainen käy tienaamassa vuokrarahoja töissä käymällä. Kolmannekseen se, että ehkäpä oletetun seurustelukumppanin vanhemmilla olisi myös sanansa sanottavana siihen, muuttaako heidän alaikäinen lapsensa pois kotoa. Neljännekseen se, että en edelleekään halua pieneen asuntooni ketään kolmatta aikuista asumaan, ellei kyse olisi omasta miehestäni ja silloinkin hankkisimme varmasti kolmion. Ap
Teinin seurustelukumppani voi olla jo 18-vuotias, joka käy töissä opiskelujen ohella, jos siis opiskelee.
Sinulle paras ratkaisu on ruveta tekemään osa-aikaista työtä siihen asti, kun lapsesi asuu kotona. Saat vapaa-aikaa ja kaipaamaasi asumistukea. Kun lapsi muuttaa pois muutaman vuoden kuluttua, voit muuttaa halpaan yksiöön asumaan. Kas noin, siinä sinulle ratkaisu.
Nämä on juuri niitä jotka roikkuvat surkeassa parisuhteessa omaisuuden ja lasten takia.
Elämä on epäreilua, tasan ei mene nallekarkit. Sittenhän pitäisi alkaa vaatimaan että samassa kaupungissa kaikki kaksiot on saman hintaisia, kaikki saa samaa palkkaa jne. Sinkun/yhn ainoa ratkaisu on tehdä töitä kahden edestä että on varaa samaan kuin pariskunnilla. Tai vaihtoehtoisesti tyytyä vaatimattomampaan elintasoon. Itse nautin siitä että olen elänyt vuosikymmeniä veitsenterällä, taistellut että on saanut sen mitä haluaa ja tarvitsee. Nyt on säästöjä, kiva koti jne. Ja kaikki IHAN ITSE maksettu ja hankittu. Ei ole tarvinnut passata laiskaa puolisoa eikä pitää tyytyväisenä. On saanut tehdä ihan mitä haluaa. Lisäksi on myös joutunut opettelemaan uusia asioita mitä naimisissa oleva nainen ei yleensä edes viitsi opetella, kun työt voi sysätä puolisolle, avuttomaksi heittäytyen. Miten hyvältä tuntuu kun onnistuu, herättää joissakin suurta kateutta.
Kyllähän muakin ottaa päähän se että kun käyn töissä ja asun yksin niin minun taloudessa on paljon vähemmän rahaa kuin taloudessa missä asuu kaksi töissä käyvää ihmistä.
Se on varmaan kaikkien tiedossa että yksinasuvilla on paljon tiukempaa rahasta?
En syyllistä tästä asiasta niitä ihmisiä ketkä asuu kimpassa vaan syyllistän tästä asiasta yhteiskuntaa ja verotusta.
En vaadi tukia yhteiskunnalta vaan vaadin verotuksen keventämistä ja sitä että hinnat laskisi.
Nettotulot minun taloudessa on 1900e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Aika kovia kommentteja. Tiedän itsekin miten parisuhteessa ja omassa asunnossa olevat puheillaan sortavat yksin maksavia, esimerkkejä edellä. Yritä sinnitellä ja nauretaan paskaisesti aina kun joku räksyttäjä päätyy eroon ja on kusessa toimeentulonsa ym kanssa. Ja sitten vanhana kun ovat omaishoitajia, me nautitaan elämästä! Tai kun se tukipilari jonka takaa huutelevat, heittää veivinsä. Ristinsä kullakin.
Sepä. Ja tuloeroja selitetään sillä, että kahdella aikuisella yhdessä asuvalla on korkeammat kulut. Ihanko totta, ihan niin paljon korkeammat että yhden aikuisen taloudessa maksetaan kaksinkertaista vuokraa ja kaikki laskut ihan itse.
Missä pumpulissa osa oikein elää, onko nämä jotain miestensä elättejä? Sieltä on hyvä huudella, että muuta lapsinesi soluasuntoon. Odottakaapa vaan, jos itseänne kohtaa sama tilanne että jäätte lapsen kanssa kahden ja maksatte kaiken omasta pussista. Saattaa ääni kellossa muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän muakin ottaa päähän se että kun käyn töissä ja asun yksin niin minun taloudessa on paljon vähemmän rahaa kuin taloudessa missä asuu kaksi töissä käyvää ihmistä.
En syyllistä tästä asiasta niitä ihmisiä ketkä asuu kimpassa vaan syyllistän tästä asiasta yhteiskuntaa ja verotusta.
En vaadi tukia yhteiskunnalta vaan vaadin verotuksen keventämistä ja sitä että hinnat laskisi.
Nettotulot minun taloudessa on 1900e/kk.
Verotukseen muutoksia siltä osin, että yksin kaiken maksava aikuinen saa helpotusta ja siltä osin kompensaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot minun taloudessa on 1900e/kk.Verotukseen muutoksia siltä osin, että yksin kaiken maksava aikuinen saa helpotusta ja siltä osin kompensaatiota.
Mitä helpotuksia yksin maksava saa? Yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään?
Hommaa pakastin ja osta alennuksesta näitä perhepakkauksia ettei mene hukkaan. Jaa ensin pienempiin osiin ja osta vaatteet kirpparilta. Muista olla onnellinen siitä mitä sinulla on, ei ole herkkua roikkua parisuhteessa jossa ei ole mitään hyvää. Raitista ilmaa riittää ja ystävät voi valita. Vapaus on hienointa yksin tai lasten kanssa eläessä, välttyy monelta turhalta tuttavuudeltakin.
Miten teinin isä osallistuu Laosensa elatuksen? Elareiden pitäisi olla sellaiset, että ne kattaa puolet lapsesta johtuvista kuluista.