Kysymyksiä homoliittojen kannattajille
1. Hyväksytkö polyamorian? Kannatatko polyamoristen avioliitto-oikeutta? Miksi/miksi et?
2. Hyväksytkö aikuisten sisarusten väliset suhteet, entä kannatatko avioliitto-oikeutta sisaruspareille? Miksi/miksi et?
Ihan vilpittömästi kysyn koska olen nyt vähän ihmeissäni. Homoliittojen kannattajat perustelevat kantaansa esim. sanomalla että kaikki rakkaus on saman arvoista ja että aikuisten välisiä suhteita ei pidä rajoittaa lainsäädännöllä. Jos näin on niin miksi polyamoria -ja sisarusliittojakin ei voitaisi laillistaa?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:33"]
1. Hyväksyn, siis minusta olisi OK, että se olisi laillista, mutta henkilökohtaisesti paheksun moniavioisuutta, enkä ikinä haluaisi olla sellaisessa suhteessa.
2. En hyväksy, koska insestisuhteet tuottavat todennäköisemmin sairaita lapsia. Huonot resessiiviset geenit ilmenevät tällaisten liittojen tuottamissa lapsissa helpommin. Voisin hyväksyä sillä ehdolla, että toinen puolisoista steriloidaan.
[/quote]
Miksi paheksut jotain sen takia, että et itse sellaisessa haluaisi olla. En minäkään haluaisi olla homoliitossa koska olen hetero, mutta ei tulisi mieleenkään paheksua homoliittoja.
[/quote]
En paheksu oman mieltymykseni takia, vaan koska en usko, että esim. neljä puolisoa voivat jokainen sitoutua toisiinsa yhtä syvästi. Se on aivan liian epätodennäköistä. Moniavioisuus todennäköisesti aiheuttaa jatkuvaa mustasukkaisuutta, tai osa siihen sisältyvistä suhteista on vain "fuckbuddyja".
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:07"]
Sisarusparien sterilointi olisi vähän sama asia kuin vammaisten pakkosteriloinnit Natsi-Saksassa: "Voihan ne vammasetkin olla naimisissa, kunhan eivät lapsia hanki". Oletteko te sterilisaatioiden ehdottajat sitä mieltä että esim. vakavia perinnöllisiä sairauksia sairastavat pitäisi steriloida ennen kuin saisi avioitua? (Vielä viime vuosisadan alussa esim. kuurot eivät saaneet avioitua koska heidän ei haluttu hankkivan kuuroja lapsia)
[/quote]
Jos on niin vammainen, ettei pystyisi huolehtimaan lapsista, ei pitäisi hankkia lapsia.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:27"]Katsos nyt ap, näillä on sentään perusteluja, toisin kuin teillä homoliittojen vastustajilla. Teidän vastustajien perustelut on luokkaa "raamattu sanoo jotain" tai "ei nyt vaan käy". :) [/quote] Kannattaisi tutustua tarkemmin meidän vastustajien argumentteihin jos tiedät niistä oikeasti noin vähän. Aloita vaikka täältä: http://hyviauutisia.net/2007/03/04/homoseksuaalisuus/ Lainaus tuolta sivulta: "Homoseksuaalisen käyttäytymisen vastustajat tukeutuvat ennen muuta luonnollisuusargumenttiin (s. 181-182), jonka mukaan mies ja nainen ovat komplementaarisia eli toisiaan täydentäviä ja toisilleen sopivia kumppaneita. Samaa sukupuolta olevat kumppanit eivät toteuta komplementaarisuutta, vaan joutuvat jäljittelemään sitä. Esim. homo- ja lesboseksissä joudutaan jäljittelemään heteroseksiä korvaamalla naisen vastaanottava sukupuolielin miehen anuksella tai miehen antava elin sormella tai lelulla. Täydellisimmilläänkin homoseksi saa muotonsa heteroseksin kautta ja on vain sen varjo"
[/quote]
Ja miksi sinä haluat kieltää tämän?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 17:33"]
1. Hyväksyn, siis minusta olisi OK, että se olisi laillista, mutta henkilökohtaisesti paheksun moniavioisuutta, enkä ikinä haluaisi olla sellaisessa suhteessa.
2. En hyväksy, koska insestisuhteet tuottavat todennäköisemmin sairaita lapsia. Huonot resessiiviset geenit ilmenevät tällaisten liittojen tuottamissa lapsissa helpommin. Voisin hyväksyä sillä ehdolla, että toinen puolisoista steriloidaan.
[/quote]
Miksi paheksut jotain sen takia, että et itse sellaisessa haluaisi olla. En minäkään haluaisi olla homoliitossa koska olen hetero, mutta ei tulisi mieleenkään paheksua homoliittoja.
[/quote]
En paheksu oman mieltymykseni takia, vaan koska en usko, että esim. neljä puolisoa voivat jokainen sitoutua toisiinsa yhtä syvästi. Se on aivan liian epätodennäköistä. Moniavioisuus todennäköisesti aiheuttaa jatkuvaa mustasukkaisuutta, tai osa siihen sisältyvistä suhteista on vain "fuckbuddyja".
[/quote]
No miksi sitä polyamoriaa sitten on edes olemassa jos siitä kaikki vaan muka kärsii? Homoudestakin sanottiin ennen, että toisen miehen on mahdotonta tykätä toisesta miehestä.
Ap siis ei itse osaa perustella, vaan linkkaa muiden perusteluja puolestaan?
Ok, mä sallisin molemmat vaihtoehdot, vaikka polyjä en sinällään kattoisi hyvällä, homot ovat vielä helpompia ymmärtää. En tiedä miksi, ehkä muutaman vuoden päästä ajattelen jo toisin, Olen aikoinani vastustanut tätä homojenkin oikeuksia.
Sisarukset, toivon vain, että eivät hanki lapsia. Ei sen vuoksi, etten hyväksyisi vammaisia, mutta ehkä siksi, että riskit ovat turhan suuret. Mutta en kieltäisi hankkimasta, mutta suosittelisin adoptiota lämpöisesti.