Olen aikuisopiskelija ja opettaja suhtautuu kuin
idioottiin. Opiskelen aikuisiällä siksi koska halusin vaihtaa alaa ja opiskella uuden tutkinnon sitä varten. Opettaja suhtautuu sillä tavalla kuin olisin aivan tollo ja holhoaa tietyissä asioissa sillä tavalla että hermot meinaa mennä.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Miksi aikuiseen ei voi suhtautua kuin aikuiseen, vaikka hän onkin opiskelija? Kiva kun on ihan hyvä työhistoria takana ja perheellinen ihminen, ihan normaalina aina pidetty. Nyt vaan sattunut haluamaan vaihtaa alaa, niin tuliko minusta sen takia joku jälkeenjäänyt dille?
Kommentit (25)
Vaikea kommentoida, kun et kerro mitään esimerkkitilannetta.
Aikuiskoulutuksessakin kuitenkin sillä opettajalla on velvollisuus ohjata ja neuvoa opiskelijoita ja pitää huolta että kaikilla on ainakin mahdollisuus pysyä mukana kelkassa.
Itse olen kolmekymppinen opiskelija ja minustakin tuntui aluksi että yks samanikäinen opettaja puhui välillä mulle kuin 10 vuotta nuoremmalle vähän holhoavasti. Se tuntui tosi hassulta, tai tuli tunne että vaikutan varmaan tosi lapselliselta ja alkoi hävettää. Toisaalta itsellä ois tehnyt alitajuisesti mieli suhtautua tähän opettajaan taas kuin kaveriin, kun omat kaverit on samanikäisiä, varsinkin kun tää opettaja on tosi mukava. Ehkä just sen takia tuntuikin sitten entistä nolommalta tai lapsellisemmalta jos tää kohteli jotenkin kuin tosi nuorta. Ainakin mä huomaan että tällä opettajalla on tosiaan sellainen ns. opettajan rooli, tai halua käyttäytyä opettajamaisesti, oon oppinut erottamaan sen ja tän ihmisen oman persoonan. Ja ilahdun aina kun se oma persoona tulee enemmän esiin :D Mutta noin yleisesti se on varmaan vähän vaikeaa puolin ja toisin suhtautua eri tavalla kun on alitajuisesti tottunut suhtautumaan, eli esim. opettajan siihen että joku opiskelija onkin vanhempi ja opiskelijankin siihen että joku on opettaja eikä kaveri vaikka onkin nuori. Jos sun tapauksessa opettaja on paljon itseä nuorempi, niin varmaan alitajuisesti haluat suhtautua siihen kuin yleensä sen ikäisiin suhtaudut ja sitten kun se taas yrittää suhtautua sinuun kuin opiskelijoihin yleensä holhoten, niin se aiheuttaa sen että susta tuntuu että opettaja pitää ihan tyhmänä, vaikka ei se oikeasti ehkä kuitenkaan tyhmänä pidä, se vaan tuntuu siltä kun odotukset menee niin pahasti pieleen. En tiedä saitko tästä pointtia irti.
Mulla opettajat suhtautui hyvin. Olin 38 kun aloitin AMK-opinnot nuorison kanssa. Kyllähän siinä eka viikko meni sitä sulatellessa, että oon muita melkein sen 20 vuotta vanhempi, mutta pääsin aika nopeasti ikäkriisistäni yli. En huomannut opettajien taholta mitään holhoamista vaan suhtautuivat niin kuin muihinkin. Paitsi yksi opettaja kerran selosti mulle lapsistaan ja avioerosta, mitä ei ehkä olis nuoremmalle opiskelijalle alkanut tilittämään.
Mulla ei ehkä senkään puoleen ollut ongelmaa, kun olin luokan skarpein ja panin opettajat tiukalle. Eikä mulla ollut ongelmaa sanoa opettajalle, jos musta näytti että se on laskenut pieleen :-D
On monta mahdollisuutta. Ehkä olet älykäs ja korkeammasta tutkinnosta tai vaativammasta ammatista pakon takia "alempaan" vaihtava ja opettajalla on jäänyt lässytys päälle, kun opetettavat ovat tyypillisesti vähemmän älykkäitä.
Opettaja haluaa tuntea itsensä tärkeäksi ja selittää kuin hölmöläiselle yksinkertaisiakin asioita, koska se saa hänet tuntemaan itsensä viisaammaksi ja osallistuvaksi. Yksikään opettaja, joka joutuu opettamaan samaa opiskelijaa jopa vuosia, tuskin haluaa ajatella, että samat asiat voisi opiskella kotona tai paljon lyhyemmässä ajassa.
Ja lopuksi opettaja ei välttämättä tiedosta sitä, että toisten virheitä on helpompi huomata kuin omia ja hän jotenkin ajattelee käsittämisessä olevan vikaa, jos tekee jonkun virheen. Opiskelija ei tietenkään ole ikinä hengittämässä opettajan niskaan ja huomioimassa opettajan virheitä.
-Mies 29v-