Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aikuisopiskelija ja opettaja suhtautuu kuin

Vierailija
28.02.2015 |

idioottiin. Opiskelen aikuisiällä siksi koska halusin vaihtaa alaa ja opiskella uuden tutkinnon sitä varten. Opettaja suhtautuu sillä tavalla kuin olisin aivan tollo ja holhoaa tietyissä asioissa sillä tavalla että hermot meinaa mennä.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Miksi aikuiseen ei voi suhtautua kuin aikuiseen, vaikka hän onkin opiskelija? Kiva kun on ihan hyvä työhistoria takana ja perheellinen ihminen, ihan normaalina aina pidetty. Nyt vaan sattunut haluamaan vaihtaa alaa, niin tuliko minusta sen takia joku jälkeenjäänyt dille?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:55"]

Se on vaan se, kun kokemus osoittaa, että sitä holhousta ja lässytystä ja läsnäolopakkoa tarvitaan.

[/quote]

Aikuisilla?

[/quote]

joo, nimenomaan. Aikuisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein opintoja yliopistossa ollessani 35+ ja mulle sattui todella fiksuja proffia ja lehtoreita. Ainoastaan yhdellä HY:n vastanimitetyllä kurssin vetäjällä oli vaikeuksia suhtautua siihen, että minulla oli jo "elämä" (hallitsin jo varsin hyvin erään pakollisen kurssin sisällöt ja etenin nopeasti) ja hän sitten osaltaan aktiivisesti hidasteli nopeaa tahtiani (katsoi sen olevan muilta pois). Kaikkien muiden kanssa sujui normaalisti, olin yksi muista. 

Vierailija
4/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:43"]

Kyllähän aikuisopiskelussa olisi paljon kehittämisen varaa. Suhtautuminen ja opetusmenetelmät ovat usein kuin yläasteella, eikä ole minkäänlaista halua sopeuttaa niitä ryhmän tarpeisiin ja osaamiseen.

Läsnäolopakon noudattaminen on usealle kouluttajalle tärkeämpää kuin opiskeltavan asian hallinta. Ei sallita poikkeavia opiskelumenetelmiä ja seurataan kaikkea epäolennaista opiskelijan osaamisen/oppimisen sijaan.

[/quote]

Nimenomaan. Johtuneeko siitäkin, että samat opettajat opettaa niitä suoraan peruskoulusta tulleita ja myös aikuisia. Lässyttävät sitten akikille kuin pikkulapsille. Todella loukkaavaa kyllä. Tekisi mieli vetää naaman eteen aikaisemmat todistukset ja työtodistukset, ja käskeä sen jälkeen opettajan näyttää omansa.

[/quote]

Outo asenne. Oppilaitoksessasi sinä olet opiskelija ja opettaja opettaja ja sinun ohjaajasi. Riippumatta historiastasi ja taustastasi. Mitä teet siellä, jos tekee mieli vedellä papereita esiin ja osoittaa paremmuutensa? Tuossa tilanteessa, tuossa oppilaitoksessa sinä olet oppipoika. Vähän nöyryyttä nyt. Ei opettaja ole sinun kilpailijasi. Älä itsekään asennu niin. 

Vierailija
5/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein toisen tutkintoni kolmikymppisenä yliopistossa. Kaikkea ei tarvinnut opiskella uudelleen, sillä sain aiemmasta tutkinnosta korvaavuuksia. Yliopistossa kursseja voi tenttiä eli läsnäolopakkoa ei ollut. Tosin monista kursseista voin sanoa, että parempi oli osallistua opetukseen ja varsinkin harjoituksiin, sillä muuten kurssien läpäiseminen oli työlästä.

Vierailija
6/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa hullu ajatus mieleen, jos se ope on aina tottunut olemaan porukan vanhin ja aikuinen ja auktoriteettisin, ja nyt ei yhtäkkiä olekaan eikä kestä sitä.. Vähän niinkuin jos työporukkaan, jossa olisi 10 miestä ja 1 nainen (joka on tottunut olemaan Se Porukan Nainen), tulisi yhtäkkiä toinenkin nainen.

Vierailija
7/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 23:03"]

Tulipa hullu ajatus mieleen, jos se ope on aina tottunut olemaan porukan vanhin ja aikuinen ja auktoriteettisin, ja nyt ei yhtäkkiä olekaan eikä kestä sitä.. Vähän niinkuin jos työporukkaan, jossa olisi 10 miestä ja 1 nainen (joka on tottunut olemaan Se Porukan Nainen), tulisi yhtäkkiä toinenkin nainen.

[/quote] ei unohtakaa koko juttu, olen kipeänä.

Vierailija
8/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa... Olen 39 v. ja opiskelen uutta tutkintoa yliopistossa. Ei mulle kyllä lässytetä. Eikä kenellekään muullekaan, vaikka nuorimmat ovat 19-vuotiaita.

Vierailija
9/25 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:25"]

idioottiin. Opiskelen aikuisiällä siksi koska halusin vaihtaa alaa ja opiskella uuden tutkinnon sitä varten. Opettaja suhtautuu sillä tavalla kuin olisin aivan tollo ja holhoaa tietyissä asioissa sillä tavalla että hermot meinaa mennä.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Miksi aikuiseen ei voi suhtautua kuin aikuiseen, vaikka hän onkin opiskelija? Kiva kun on ihan hyvä työhistoria takana ja perheellinen ihminen, ihan normaalina aina pidetty. Nyt vaan sattunut haluamaan vaihtaa alaa, niin tuliko minusta sen takia joku jälkeenjäänyt dille?

[/quote]

Sama kokemus, tosin olimme kaikki aikuisia. Opettaja oli käsittämättömän asiaton ja sanoi rehellisesti että työ ei kiinnosta enää lainkaan. Opetusviraston loppukyselyssä oli pakko antaa huono arvio kyseisestä linjasta.

Vierailija
10/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia kokemuksia muilla?

Vierailija
11/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän aikuisopiskelussa olisi paljon kehittämisen varaa. Suhtautuminen ja opetusmenetelmät ovat usein kuin yläasteella, eikä ole minkäänlaista halua sopeuttaa niitä ryhmän tarpeisiin ja osaamiseen.

Läsnäolopakon noudattaminen on usealle kouluttajalle tärkeämpää kuin opiskeltavan asian hallinta. Ei sallita poikkeavia opiskelumenetelmiä ja seurataan kaikkea epäolennaista opiskelijan osaamisen/oppimisen sijaan.

Vierailija
12/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nimenomaan. Johtuneeko siitäkin, että samat opettajat opettaa niitä suoraan peruskoulusta tulleita ja myös aikuisia. Lässyttävät sitten akikille kuin pikkulapsille. Todella loukkaavaa kyllä. Tekisi mieli vetää naaman eteen aikaisemmat todistukset ja työtodistukset, ja käskeä sen jälkeen opettajan näyttää omansa.

Vierailija
13/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minkälaisia tilanteita tarkoitat?

Olen itsekin aikuisopiskelija ja kyllä opettaja suhteuttaa käytöksensä sen mukaisesti. Olen joskus ihaillutkin sitä että on varmasti hankalaa keskittyä opetukseen ja muuttaa opetustapoja kun ekalla tunnilla on pahimmassa tapauksessa teiniangstisia räkänokkia ja 45min kuluttua samassa penkissä istuu täysin päinvastainen yleisö.

Vierailija
14/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

No nyt kuulostaa siltä perinteiseltä "mä tiedän jo kaiken"- aikuisopiskelijalta.

Ei riitä kyky avata sitä omaa ajatusmaailmaa ja hyväksyä uusia näkökulmia, kun "tiedän paremmin".

Tuonlaisia on aina 1-2 kpl/aikuisopiskelijaryhmä.

Vierailija
15/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koin ton opettajan lässytyksen loukkaavana jo yläasteella. Yläasteen englannin opettaja puhui kaikille kuin ne olisivat päiväkodissa, hyvin hitaasti selkokielellä. Toisaalta se kolme vuotta kehitti hermoja vaikkei niinkään englannin osaamista.

Vierailija
16/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:49"]

Kerro minkälaisia tilanteita tarkoitat?

Olen itsekin aikuisopiskelija ja kyllä opettaja suhteuttaa käytöksensä sen mukaisesti. Olen joskus ihaillutkin sitä että on varmasti hankalaa keskittyä opetukseen ja muuttaa opetustapoja kun ekalla tunnilla on pahimmassa tapauksessa teiniangstisia räkänokkia ja 45min kuluttua samassa penkissä istuu täysin päinvastainen yleisö.

[/quote]

Monenlaisia tilanteita tullut vastaan. Ei jotenkin luota että ihmiset osaa hoitaa asiansa. Puuttuu sellaisiin asioihin joihin ei pitäisi. Jotenkin ihmeellisen holhoava asenne. Kokemusta on hyvistäkin opettajista. Mutta lähinnä yksi on tällainen. Aika nöyryyttävältä tuntuu sellainen.

Vierailija
17/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:51"]

[/quote]

[/quote]

No nyt kuulostaa siltä perinteiseltä "mä tiedän jo kaiken"- aikuisopiskelijalta.

Ei riitä kyky avata sitä omaa ajatusmaailmaa ja hyväksyä uusia näkökulmia, kun "tiedän paremmin".

Tuonlaisia on aina 1-2 kpl/aikuisopiskelijaryhmä.

[/quote]

En ole kuvailemasi kaltainen opiskelija. Mitän tarvetta ei ole päteä millään. Mutta vähättely tuntuu todella ikävältä.

Vierailija
18/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan se, kun kokemus osoittaa, että sitä holhousta ja lässytystä ja läsnäolopakkoa tarvitaan.

Vierailija
19/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen amk:ssa nuorisopuolella ja olen 27. En kuitenkaan näytä yhtään sen vanhemmalta kuin ne 20-vuotiaatkaan. Ilmeisesti ulkonäön perusteella minuakin voi kohdella kuin pikkulasta. Onneksi tätä paskaa ei ole enää kauan jäljellä.

Vierailija
20/25 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:55"]

[/quote]

Aikuisilla?