Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä äidistä, joka ei anna lastensa tehdä vaateostoksia?

Vierailija
28.02.2015 |

Juttelin juuri erään kaverini kanssa, joka päivitteli, että on niin rankkaa käydä lasten (13- ja 16-vuotiaat) kanssa vaateostoksilla. Kysyin häneltä, miksei voi vain antaa rahaa ja lähettää lapset ostamaan mielesiä vaatteita. Ei kuulemma voi, koska lapset eivät kykene valitsemaan itse sopivia vaatteita. Siis mitä? Kyseessä ovat tosiaankin ihan normaalit lapset, ei kehitysvammaa tms. Mitenköhän tuo vanhempikin pärjää parin vuoden päästä kun muuttaa omaan asuntoon. Mitä mieltä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei ehkä itsekään mieti niin syvällisesti noita vaatteita. Itse mietin vaatteita ostaessani

- mitä vaatekaapista puuttuu seuraavan vuoden sisällä, eri tilanteisiin sopivat ja sopivan lämpimät vaatteet (alusvaatteet, yöpuvut, sisävaatteet, ulkovaatteet, urheiluvarusteet, juhlavaatteet eri vuodenaikoihin)

- minkä kokoinen lapsi on, kuinka nopeasti kasvaa

- että vaate olisi sopiva juuri silloin kun sitä tarvitaan. Esim sandaalit ostetaan toukokuussa juuri sopivina, monta muuta asiaa voi ostaa vaikka vähän isona "valmiiksi"

- että vähän käytettävät vaatteet on edullisia, ja paljon käytettävät laadukkaita

- voiko sisarus periä vaatteen?

- onko materiaali hengittävä

- onko materiaali vedenpitävä jos tarpeen

- käykö vaate yhteen omistajansa muiden vaatteiden kanssa

- onko kenkä jalalle terveellisen muotoinen, istuvatko rintaliivit oikein

- juhlavaatteet ei "ali" eikä "yli"

- onko vaate helppo pestä, tuleeko kestämään pesuja kunnollisena

- että vaate/kenkä on mukava, ei hankaa eikä pistä mistään

- yleensä teen ensin kirpparikierroksen, ja osta puoli-ilmaiseksi mitä helpolla löytyy, loput ostan kaupasta, tosin hyödyntäen erilaisia -20% tarjouskuponkeja ym tarjouksia

- tyylin pitää olla lapselle/nuorelle mieleinen, mutta kuitenkin myös yleisesti ottaen jotenkin tyylikäs tai vähintään asiallinen

- joskus saa tietysti ostaa jotain ekstraa ihan vain siksi että näkee jotain kivaa. Pääosin kuitenkin mennään järkevällä linjalla. Mikä tarkoittaa: siivoa vaatekaappi, tee lista, mene mahdollisesti kirpputorille, mene sen jälkeen kauppoihin ja vertaile, tee sitten päätökset

Väitän, että ei tätä kovin moni teini handlaa. Mutta ei taida handlata ap:kään, kun ei edes tiedä, mistä puhutaan...

Vierailija
22/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisin onnesta soikeana, jos meidän 15-vee haluaisi itse mennä vaateostoksille. Tällä hetkellä se pitää raahata ostoksille hupparin hupusta kiskoen ja silloinkin ostetaan ihan tasan tarkkaan välttämättömin. Ihan siisti kundi, mutta muoti ei kiinnosta ja tykkää käyttää perussiistejä vaatteita tyyliin farkut, T-paita ja huppari. Ongelmaan on sellainenkin ratkaisu, että käy lapsen kanssa kaupassa sovittamassa oikean koon ja sitten voi netissä tilata lapsen kanssa yhdessä sopivat värit ja määrän. :) Tai siis tässä tapauksessa minä tiedän mitä farkkuja kundilla on kaapissa jo kolme paria ja jos tarvitsee uudet, niin ostetaan samanlaiset sieltä samasta kaupasta. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli vaikeaa käydä vaateostoksilla, suorastaan mahdotonta. Annoin vapauden ostaa seiskalla ite. Ihan ok vaatteita ostaa. Poika kysymyksessä.

Vierailija
24/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:31"]Voin vaan kuvitella kun Lissu 14v. lähetettäisiin ostamaan lämpimiä talvikenkiä, niin neiti tulisi kotiin takaisin jotkut H&M:n parin kympin tennarit mukana ja lopuilla rahoilla ois ostanu ES:ssää. :D
[/quote]
Voin sanoo ettei ES ole se juttu 14-vuotiailla tytöillä. Ainakaan yleensä...

Vierailija
25/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö... Mä kyllä olen ostanut tuonikäisten poikien vaatteet. En tiedä eroaako tyttöjen toiminta tästä jotenkin, jos noi mun omat olis tyttöjä, niin ostoksena olisi varmaan jotain nirunarutoppeja ja persepaistaatakkeja talvivaatteiksi.

Omilleni tilaan pääosin netistä, katotaan yhdessä mikä miellyttää, teen tilauksen, sovitellaan ja valitaan vielä kivoimmat päältä, loput lähetän takaisin. Ei ongelmia.

Vierailija
26/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:09"]

Tätini ostaa edelleen serkulleni vaatteet. Serkku on kohta 21-vuotias yliopisto-opiskelija. On kylläkin miespuolinen, joten tässä ei ainakaan aiemmin ole AV:n mielestä ollut mitään omituista.

[/quote]

Kyllä minäkin ostan 19-vuotiaalle pojalleni vaatteet, ettei ihan mitä sattuu päälleen pukisi.

[/quote] luotan poikaani, ei osta mitään älyttömyyksiä ja ei nyt äitiään kuuntelisi edes koska on jo 18 vee.

Vierailija
27/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:25"]12 v kävu kaverin kanssa vaateostoksilla. Tuloksena 2 kpl liian pieniä paitoja ja korolliset lenkkarit joista tuli niin kipeät jalat et lapsi vietiin viikon ajan kouluun ja takas..
[/quote]

No, hän oli 12, AP:n tapauksessa toinen on jo 16... Hieman eroa.
[/quote]vastadin koska toinen lapsista 11 v.

Vierailija
28/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 14v ja 15v saavat kk-rahaa, jolla ostavat itse kaikki vaatteensa, myös talvivaatteet ja kengät. Äkkiä oppivat tekemään järkeviä hankintoja. Joskus kysyvät ja laittavat valokuvaa, että kannattaako ostaa, jos ovat epävarmoja. En silloinkaan ota jyrkästi kantaa suuntaan tai toiseen. Toki keskustellaan välillä kotona, mitä tarvitsevat, mutta jatkuvasti vähemmän, kun oppivat itse arvioimaan paremmin tarpeensa. Joskus olen neuvonut ostamaan esim. coretex-kengät.

Mun mielestä on tärkeää antaa teinien oppia itse ottamaan vastuu valinnoistaan ja rahankäytöstään, en ole heitä kuitenkaan aina neuvomassa. Vaatteiden hankinta on hyvä tapa aloittaa ymmärtää sekä rahankäyttöä että miettimään tarpeitaan. Aikaisemmin kun maksoin teinien ostokset, ostivat enemmän ja turhempia vaatteita, osa jäi kaappiin käyttämättä. Nyt harkitsevat tarkemmin ja käyttävät kaikkea, mitä ostavat.

Vierailija
29/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:34"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:25"]12 v kävu kaverin kanssa vaateostoksilla. Tuloksena 2 kpl liian pieniä paitoja ja korolliset lenkkarit joista tuli niin kipeät jalat et lapsi vietiin viikon ajan kouluun ja takas..
[/quote]

No, hän oli 12, AP:n tapauksessa toinen on jo 16... Hieman eroa.
[/quote]vastadin koska toinen lapsista 11 v.
[/quote]

Eikä ollut kuin AP:n kaverilla oli 13- ja 16-vuotiaat lapset...

Vierailija
30/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko jotkut ostaa aikusille miehille vaatteet? Voi hyvää päivää.

Vierailija
31/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä 12 v järkevä tytär käy yksinäänkin. Joskus oken mukana.

Vierailija
32/32 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:38"]

ap ei ehkä itsekään mieti niin syvällisesti noita vaatteita. Itse mietin vaatteita ostaessani

- mitä vaatekaapista puuttuu seuraavan vuoden sisällä, eri tilanteisiin sopivat ja sopivan lämpimät vaatteet (alusvaatteet, yöpuvut, sisävaatteet, ulkovaatteet, urheiluvarusteet, juhlavaatteet eri vuodenaikoihin)

- minkä kokoinen lapsi on, kuinka nopeasti kasvaa

- että vaate olisi sopiva juuri silloin kun sitä tarvitaan. Esim sandaalit ostetaan toukokuussa juuri sopivina, monta muuta asiaa voi ostaa vaikka vähän isona "valmiiksi"

- että vähän käytettävät vaatteet on edullisia, ja paljon käytettävät laadukkaita

- voiko sisarus periä vaatteen?

- onko materiaali hengittävä

- onko materiaali vedenpitävä jos tarpeen

- käykö vaate yhteen omistajansa muiden vaatteiden kanssa

- onko kenkä jalalle terveellisen muotoinen, istuvatko rintaliivit oikein

- juhlavaatteet ei "ali" eikä "yli"

- onko vaate helppo pestä, tuleeko kestämään pesuja kunnollisena

- että vaate/kenkä on mukava, ei hankaa eikä pistä mistään

- yleensä teen ensin kirpparikierroksen, ja osta puoli-ilmaiseksi mitä helpolla löytyy, loput ostan kaupasta, tosin hyödyntäen erilaisia -20% tarjouskuponkeja ym tarjouksia

- tyylin pitää olla lapselle/nuorelle mieleinen, mutta kuitenkin myös yleisesti ottaen jotenkin tyylikäs tai vähintään asiallinen

- joskus saa tietysti ostaa jotain ekstraa ihan vain siksi että näkee jotain kivaa. Pääosin kuitenkin mennään järkevällä linjalla. Mikä tarkoittaa: siivoa vaatekaappi, tee lista, mene mahdollisesti kirpputorille, mene sen jälkeen kauppoihin ja vertaile, tee sitten päätökset

Väitän, että ei tätä kovin moni teini handlaa. Mutta ei taida handlata ap:kään, kun ei edes tiedä, mistä puhutaan...

[/quote]

Erittäin hyvin kirjoitettu ja minä olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä (ei ollut oma kirjoitukseni).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän