Siis mitä -ittua. Nyt minullakin se mekko vaihtoi väriä
Tunti sitten katsoin ja katsoin ja katsoin kuvaa ja ajattelin, että niillä viiraa päässä, jotka näkee sen kultavalkoisena. Ja nyt se näkyy täälläkin kultavalkoisena... Onko tämä joku kollektiivinen psykoosi? Putin levittää avaruudesta jotain myrkkyä tai jotain?
Kommentit (238)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:45"]
Tausta vaikuttaa. Jos katsoo pelkkää mekkoa ja peittää taustan, se on sinimusta. Jos katsoo koko kuvaa, se on valkokulta. Tai näin ainakin mulla.
[/quote]
No ei kyllä ole mitään vaikutusta.
No, tässä kuvankäsittelyohjelman erottelu (ylhäällä)
https://pbs.twimg.com/media/B-0JhtPUIAAGm-8.png:large
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:35"]
Ihmettelen näitä jotka kutsuu tyhmiksi aivovammasiksi niitä jotka näkevät koltun eri värissä?? Eiköhän tässä ole tulllut aika paljon todisteita miten ihmiset näkee tuon värin erilaisena:)
[/quote]
Minun näkeminä kuva on ainakin ollu eri missä se on ollut erivärien. Joktku ovat nyt ottaneet asiakseen provota aiheesta tämän päivän ja väittävät sen vaihtavat väriä. Vitut se mitään väriä vaihda, ne on eri kuvia.
[/quote]Ollaan tässä ihan kavereiden kanssa ja suuri osa näkee mekon kultavalkoisena ja toiset sinimustana ja jotkut siniruskeana. Ihan samaa kuvaa katsotaan.
[/quote]
Riippuu miten aivot tulkitsevat näkemäänsä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:22"] http://www.wired.com/2015/02/science-one-agrees-color-dress/ ite näin tuon sinimustana enkä tajua miten kukaan voi nähdä sitä muun värisenä. kyllä vissiin sitte voi :D mutta sinimusta se on [/quote] Kiinnostaisi tietää miten sinimustat näkevät tuon vasemman kuvan? [/quote] No tuossa vasemmassa mekko näyttää kulta-valkoiselta. Kaksi muuta on selvästi sini-mustia.
[/quote] Noin minäkin sen tuossa näen. Eilen näin koko päivän mekon valkoisena, tänään sinisenä. Eli miksi haukutte, kun itsekin näette valkoisena?
[/quote]
En näe sitä valkoisena tuossa vasemmassakaan kuvassa. Vaan vaaleansinisenä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:22"] http://www.wired.com/2015/02/science-one-agrees-color-dress/ ite näin tuon sinimustana enkä tajua miten kukaan voi nähdä sitä muun värisenä. kyllä vissiin sitte voi :D mutta sinimusta se on [/quote] Kiinnostaisi tietää miten sinimustat näkevät tuon vasemman kuvan? [/quote] No tuossa vasemmassa mekko näyttää kulta-valkoiselta. Kaksi muuta on selvästi sini-mustia.
[/quote] Noin minäkin sen tuossa näen. Eilen näin koko päivän mekon valkoisena, tänään sinisenä. Eli miksi haukutte, kun itsekin näette valkoisena?
[/quote]
En ole koskaan nähnyt mekkoa tuon värisenä ja tajuan, että kyse on jostain ylivalotuksesta. Tuo keskimmäinen oli mielestäni se kuva, joka kiersi julkisuudessa. Se taas on täysin selvästi sini-musta.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 02:01"]
Photoshoppasin kuvasta värit huvikseni mustalle taustalle ja valkoiselle taustalle.
Otin värejä sekä varjo-kohdasta että valoisammasta kohdasta.
Tässä lopputulos http://aijaa.com/XEuWdk
Itse en huomaa väreissä eroja eri taustojen päällä.
[/quote]
Kiinnostaisi kuulla miten sini-mustana näkevät näkevät tuon kuvan mustalla taustalla olevat värit, ja ovatko ne samoja kuin valkoisella taustalla olevat värit.
Kuvassa on myös alkuperäinen kuva mekosta. Eli siihenkin voi verrata niitä värejä.
[/quote]
Samoja värejä näkyy molemmissa taustoissa, mustalla taustalla värit hieman haaleampia, mutta samoja värejä.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 02:01"]
Photoshoppasin kuvasta värit huvikseni mustalle taustalle ja valkoiselle taustalle.
Otin värejä sekä varjo-kohdasta että valoisammasta kohdasta.
Tässä lopputulos http://aijaa.com/XEuWdk
Itse en huomaa väreissä eroja eri taustojen päällä.
[/quote]
Kiinnostaisi kuulla miten sini-mustana näkevät näkevät tuon kuvan mustalla taustalla olevat värit, ja ovatko ne samoja kuin valkoisella taustalla olevat värit.
Kuvassa on myös alkuperäinen kuva mekosta. Eli siihenkin voi verrata niitä värejä.
[/quote]
Samoja värejä näkyy molemmissa taustoissa, mustalla taustalla värit hieman haaleampia, mutta samoja värejä.
[/quote]
Eli myös mustalla taustalla näet värit mustana ja sinisenä?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 11:23"]Te valkoisena näkevät, oletteko nyt ihan rehellisiä siinä, että pidätte sitä ihan oikeasti puhtaanvalkoisena? Minä näen sen sinisenä, mutta ymmärrän kyllä jos joku tulkitsee sen olevan varjossa oleva valkoinen.
Mikähän sen todellinen väri luonnossa ja luonnonvalossa on? Veikkaan vaaleanharmaata tai vaaleansinistä.
[/quote]
Se näyttää puhtaanvalkoiselta siten, että kuva on otettu huonolla kameralla. Itse väri joka näkyy kuvassa ei ole puhtaanvalkoinen vaan valkoinen joka on hieman sinertävä.
Mulla vaihtui väri kun otin piilolinssit pois.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:22"]http://www.wired.com/2015/02/science-one-agrees-color-dress/
ite näin tuon sinimustana enkä tajua miten kukaan voi nähdä sitä muun värisenä. kyllä vissiin sitte voi :D
mutta sinimusta se on
[/quote]
Tässä linkissä oli juttua siitä taustan vaikutuksesta ja paljon muutakin, en kokonaan lukenut.
Ei se silmistä johdu kummin päin näkee, seon aivojen tulkinta. Silmälääkäristä ei oo apua:) ja valaistuksella tarkoitetaan sitä kuvan ottohetken valaistusta. Omasta mielestäni mekko on valkokultainen, en pysty näkemään sitä sinisenä vaikka yritän. Toki näen että kuvassaväri on vaalean sinertävä mutta aivoni tulkitsevat että se johtuu siitä että kuva on otettu hänärässä. Sama ilmiö kun iltapäivällä, kun lumikinokset ulkona näyttävät sinisiltä vaikka tiedät että ne ovat edelleen valkoisia. Aivot yrittää päätellä kuvasta noin sen mekonkin valkoiseksi
Mutta siis itse näin ensin sinimustana, sitten valkokultana, enkä saanut enää sinimustaa takaisin, ennenkuin peitin näytöstä kaiken muun paitsi mekon... Ihme juttu kyllä!
No mä olin vielä äsken pistämässä pääni pantiksi että se on valko-kultainen ja äsken katsoin uudestaan niin oli musta-sininen. Mitä ihmettä?!!!?
Kyllä te ootte hulluja. Mä lähen nukkumaan, katotaan onko mekko aamulla punanen.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:50"]
Ei se silmistä johdu kummin päin näkee, seon aivojen tulkinta. Silmälääkäristä ei oo apua:) ja valaistuksella tarkoitetaan sitä kuvan ottohetken valaistusta. Omasta mielestäni mekko on valkokultainen, en pysty näkemään sitä sinisenä vaikka yritän. Toki näen että kuvassaväri on vaalean sinertävä mutta aivoni tulkitsevat että se johtuu siitä että kuva on otettu hänärässä. Sama ilmiö kun iltapäivällä, kun lumikinokset ulkona näyttävät sinisiltä vaikka tiedät että ne ovat edelleen valkoisia. Aivot yrittää päätellä kuvasta noin sen mekonkin valkoiseksi
[/quote]Näin just. Ei siis ole kyseessä värisokeudesta tai tyhmyydestä:D
Minä en käsitä, miten kukaan voi nähdä siinä mustan häivääkään!! Itse näen sen vaalenasinisenä ja beigenä...
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:35"]
Ihmettelen näitä jotka kutsuu tyhmiksi aivovammasiksi niitä jotka näkevät koltun eri värissä?? Eiköhän tässä ole tulllut aika paljon todisteita miten ihmiset näkee tuon värin erilaisena:)
[/quote]
Jos ihminen näkee värin erillaisena kuin se on se tarkoittaa että ihmisessä on vikaa. Asia EI ole mielipidekysymys vaan musta on musta eikä se ole mielipide.
On täysin eri asia värit mistä ei kukaan tiedä miltä ne näyttää. Eli esim. mitä sävyä joku on
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:54"]Minä en käsitä, miten kukaan voi nähdä siinä mustan häivääkään!! Itse näen sen vaalenasinisenä ja beigenä...
[/quote]
Noin mäkin luulin pitkään mutta nyt näen sen musta-sinisenä. Ja ihan samaa kuvaa katsoin vähän ajan kuluttua uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:35"]
[/quote]
Jos ihminen näkee värin erillaisena kuin se on se tarkoittaa että ihmisessä on vikaa. Asia EI ole mielipidekysymys vaan musta on musta eikä se ole mielipide.
On täysin eri asia värit mistä ei kukaan tiedä miltä ne näyttää. Eli esim. mitä sävyä joku on
[/quote]
No mites kun jotkut näkee että se vaihtaa väriä????
Tausta vaikuttaa. Jos katsoo pelkkää mekkoa ja peittää taustan, se on sinimusta. Jos katsoo koko kuvaa, se on valkokulta. Tai näin ainakin mulla.