Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sinulla on lapsia ja suhtkoht järkevässä järjestyksessä oleva koti niin kerro salaisuutesi

Vierailija
30.11.2021 |

En tarkoita, että pitäisi olla viimeisen päälle kliinisen kiiltävä joka nurkasta, mutta ei tässä meidän sikolätissä ole minkäänlaista järkeä sitten alkuunsa. En ehdi kuin järjestää tavaroita ruuanlaiton ja pyykin pesemisen päälle, perussiivous jää liian vähälle. Pitäisi varmaan karsia tavaraa ja paljon.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samaa ongelmaa. Meillä auttoi, kun siivottiin vaatekomero ja kaappeja, ja heitettiin sieltä kaikki 20 vuotta vanha turha, käyttämätön roina pois.

Vierailija
2/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroita kannattaa ehdottomasti karsia. Meillä on myös johdoton ja pölypussiton varsi-imuri ja lapset (5v ja 6v) erityisesti ovat siitä innostuneet.

Olen kyllä ehkä huono neuvomaan. Meillä sattuu olemaan ihan siistit lapset eli sinällään päästään helpolla. Tykkäävät huvikseen laitella pyykkiä ja tiskiä koneeseen. Mutta tuo imuri on auttanut siihen, ettei tavarat ole juurikaan ikinä levällään. Mies on suurin sottapytty, mutta sekin osaa viedä sukkansa ja roskansa sinne minne kuuluu. Sormet ristissä toivon että lapset on teineinäkin yhtä siistejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat suoraan paikalleen, pyykit suorilta pesukoriin, astiat koneeseen ja koneen tyhjennys heti, kun pesun jälkeen on valmis. Pöytien pyyhkimisessä ei kauaa mene. Varsi-imuri on kätevä ja sillä saa aina nopeasti roskat pois. Lapset kannattaa pienestä pitäen ottaa mukaan siivoukseen ja opettaa, että esim askartelujen/piirtelyn jälkeen jäljet siivotaan ennen uutta tekemistä. Tietty kun karsii turhan krääsän, niin saa siistimmän näköistä.

- kolmen pienen lapsen äiti

Vierailija
4/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaisuuteni: lapset on kohta kolmekymppisiä ja poissa nurkista.

Edessä se on joskus sinullakin.

Vierailija
5/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole varsi-imuria, mutta mun mielestä harja ja kihveli pelastavat myös. Meillä käytetään itseasiassa niitä enemmän kuin imuria.

Vierailija
6/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se, eli kun tavaraa ei ole liikaa ja kaikelle on paikkansa, niin järjestyksen pitäminen on helppoa.

Meillä myös ihan tasan jokainen on vastuussa järjestyksen ylläpitämisestä. Siitä ei luista yksikään tässä taloudessa asuva millään tavalla, ei teinit eivätkä aikuiset. Lapset oppivat pitämään jo pieninä siisteyttä itsestään selvyytenä ja ketään ei tarvitse kehottaa mitenkään. Jokainen osaa ja jokainen pystyy, jokaisella on myös aikaa korjata jälkensä ja laittaa esimerkiksi vaatteensa oikeaan paikkaan.

Koska kaikki tekevät näin, on siivoaminen helppoa ja nopeaa. Kaikki tekevät oman osuutensa ja koko kaksi kerroksinen isohko omakotitalo on yhdessä nopeasti siivottu. Eikä tässä yksinkään kenelläkään aikaa hurjasti mene, vaan esimerkiksi 18 vuotiaalla oli viime viikolla koeviikko, joten hän pääsi perjantaina kotiin jo puolenpäivän jälkeen. Niinpä hän imuroi lattiat ja pesaisi vessat, keittiö olikin jo siisti. Pölyä kerääviä pintoja meillä ei paljoa ole.

Vierailija
7/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua stressaa enemmän siivottomuus kuin siivoaminen. Se kai sitten on mun salaisuus.

Vierailija
8/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla.

Iso talo ja kaikelle paikka.

Vierailija
9/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljen lastenhuoneen oven, niin hyvältä näyttää.

Vierailija
10/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja kerta viikkoon. Lapset pistävät vaatteet pyykkiin, ei lattioille. Tavaroille oma paikkansa, jos ei ole , on liikaa tavaraa. Aina heti tiskit koneeseen ja pöytäpinnat puhtaaksi.

Vierailija
11/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on äänieristetyssä kellarissa äitinsä kanssa.

t. Frizl

Vierailija
12/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaran vähentäminen auttoi. Samoin se että lapset tykkäävät siivota, se on heidän mielestään kivaa yhteistä tekemistä. Tosin tämä varmaan muuttuu jossain vaiheessa kun kasvavat.. mutta meillä on kyllä nykyään siistimpää kuin silloin kun asuttiin miehen kanssa kahdestaan, on tässä itsekin varmaan tullut aktivoiduttua enemmän kun haluaa lapsille siistin ympäristön. Mutta mitään himosiivoojia ei missään nimessä olla edelleenkään.

Vierailija
13/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla.

Iso talo ja kaikelle paikka.

Meillä taas on niin päin, että on pieni talo, joten tavaraa ei voi olla paljoa ja kaiken on oltava paikallaan, tai muuten talo repeilee liitoksistaan. Meillä olemme myös molemmat miehen kanssa aika siistejä. Mieskin tuntuu kotona jättävän sellaisen siivotun vanan jälkeensä liikkuessaan kotona. 

Vierailija
14/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi iso koti ratkaisee tavaraongelman, eli jos on paljon tilaa niin saa enemmän anteeksi tässä suhteessa. Itselläni ei ole tarpeeksi isoa kotia, joten kodissa on silloin väkisinkin hieman liikaa tavaraa. Lasten kanssa tavaraa on joka tapauksessa enemmän kuin mitä olisi ilman lapsia. Itse olen ajatellut suhtautua tähän nykytilanteeseen rennosti, vaikka en siihen täysin tyytyväinen olekaan. Sitten kun lapsi kasvaa ja elämä helpottuu tässä suhteessa, alan taas karsia tavaroita kovalla kädellä. Viimeistään tämä tapahtuu siinä vaiheessa kun lapsi muuttaa pois kotoolta. Sitä ennen yritän vain pitää kodin jokseenkin hallinnassa. Itse en tarvitse juurikaan mitään maallista mammonaa, mutta lapsen takia olen sisustanut kotini ns. normaaliksi kodiksi. Heti kun lapsi muuttaa pois karsin ainakin puolet huonekaluista pois, koska itselleni ne edustavat lähinnä "näytelmärekvisiittaa".

Vierailija
15/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ASUNNON KOKO vaikuttaa asiaan. Muutimme tilavasta oktsta vuokrarivarkkn. Eli aiempi oli 180m2 ja nyt 100m2. Entisessä oli väljää ja siisti, tässä megalomaaninen sotku koko ajan. Heti on sotkun tunne kun muutama lelu lattialla, lisäksi niin ahdasta että törmää joka paikkaan. Tän piti olla väliaikaista eli myytiin vanha ensin ja tarkoitus ostaa nopeasri uusi. No nyt mennyt 3v eikä vieläkään ole löytynyt sopivaa uutta kotia. Tuun hulluksi tässä sikolätissä!

Vierailija
16/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä siivotaan leikkien jälkeen, viimeistään ennen iltatoimia.

Vierailija
17/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aina iltaisin varmistetaan että astianpesukone on tyhjennetty ja likaiset koneeseen. Keittiö muutenkin siistiksi illalla. Monen täällä mainitsema varsi imuri on ollut meillä kanssa hyvä ostos. Jotenki sillä tulee herkemmin imuroitua ku se että kaapista sen ison imurin ottaa. Koululainen on myös oppinut että illalla putsataan oma huone niin että tavarat kaappiin ja esim. koulupöydän pyyhkäisee ja pikaisesti isommat roskat varsi imurilla ottaa.

Meillä on myös ollut sellainen sääntö että kaikkia leluja ei leväytetä pitkin kotia vaan aina entiset siivotaan ennen uuden ottamista. Meillä ei myöskään tasoilla hirveästi ole koristeita tai muita härpäkkeitä että siivous sujuisi nopeasti. Sitten kun lapset kasvaa voi kori ulkonäköä enemmän miettiä

Vierailija
18/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan muita eli se maltillinen tavaramäärä. Lisäksi säilytysratkaisuksi sellainen, että on helppo siivota ja heitellä tavarat vain koreihin, niin se sujuu lapsiltakin. Jos ei kaikkea halua myydä/lahjoittaa, niin leluja voi säilyttää esim. varastossa ja pitää vain osaa näytillä. Sitten, kun lapset alkaavat kaivata joitain leluja, viette vanhoja varastoon ja haette kaivatut sisälle.

Vierailija
19/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn jokaikisen kaapin läpi kaksi kertaa vuodessa. Kaikki rikkinäinen, liian pieni tai muuten käyttämätön tavara lähtee kiertoon tai roskiin. Ja kun esim, brion junaradalla ei enää leikitty, hankin kannellisen, tiiviin muovilaatikon ja pakkasin sen varastoon. Ja jokaisella tavaralla on paikkansa, ja se ei ole missään tasolla.

Vierailija
20/37 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä siivotaan leikkien jälkeen, viimeistään ennen iltatoimia.

Väärin.