Miksi Yhdysvallat on ns.unelma maa?
Perjantai illan ratoksi tällaista pohdintaa. Minä kävin joku aika sitten kielimatkalla siellä päin ja tapasin "monia" ihmisiä, jotka janosivat kansalaisuutta. Esimerkiksi eräs saksalainen, mikä yllätti minut täysin. Tosin kaupunki, jossa olin käymässä oli Los Angeles ja tämä nainen oli ammatiltaan nayttelijä, joten sinänsä oikeaan paikkaan tullut. Mutta suomalainen ujous iski, enkä kehdannut kysyä häneltä ja "muilta" vastaavia haaveita omanneilta, miksi he haluasivat Yhdysvaltoihin noin paljon (erittäin voimakkaasti koin että he olettivat minun tuntevan myös samoin). Eli kysytäänpä ihan rehdisti että mikä siellä Amerikoissa vetää ihmisiä, jopa Eurooppalaisista "laatu"maista?
Kommentit (138)
"Lapsesi lähetät myöhemmin aika todennäköisesti kouluun, jossa on metallinpaljastimet ja vartiat (sic) oven suussa ja opetus on niin ala-arvoista, että pistää sanattomaksi."
Parempaa koulua minun lapseni ovat USAssa kayneet kuin koskaan Suomessa. Valmistuneet kolmesta maailman parhaasta yliopistosta.
Mika tassa pistaa sanattomaksi on satuilusi.
Noh.. Nyt kun meidän perhe kuuluu Yhdysvaltojen parhaimmin tienaavaan top 1% porukkaan niin elintaso on hyvä, mutta tarjoilijaksi tai sihteeriksi ei tänne kannata tulla. Me kyllä asutaan todella kalliissa kaupungissa ja meillä on 2 lasta. Muutetaan toivottavasti Suomeen takaisin jossain vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 22:58"]
Sano yksikin syy miksi USA olisi miljonääriksi aikovalle parempi paikka kuin Suomi?
Onhan Suomessakin menestyneitä miljonäärejä tosin köyhälistö ei ole niin syvällä kuin USA:ssa. [/quote]
Tämä pisti silmään. Se yksi syy on miljonäärien verotus. Toinen syy on se, että kun kansalla on ostovoimaa, ostaa se helpommin mitä tahansa, mitä myyt.
[/quote]
Ei vaan tarkoitin sitä, että kuinka muka USA:ssa olisi helpompi päästä kotiapulaisesta miljonääriksi omalla työllään?
[/quote] Two words: Elin Nordegren.
[/quote]
HAH, HAH! Elin Nordegren muka esimerkki kotiapulaisesta, josta tuli miljonääri? Salli mun nauraa J J J. No, joo joo, tuli, miljonääri tuli, muttei omalla työllään! . Tai niin, kyllähän hän myi kuusi vuotta tavaraa… Amerikkalainen unelma…
Nordegren pokasi satumaisella tuurilla maailman parhaiten palkitun urheilijan ja lyhyttä aviolittoa seuranneessa erossa kääri taskuunsa miljoonia
Wikipedia: Eldrig Woods on maailman parhaiten palkattu urheilija, ja hänen vuositulonsa vuonna 2008 olivat noin 128 miljoonaa dollaria, joista suurin osa tuli sponsorisopimuksista, joita Woodsilla on paljon.
Woods meni naimisiin 5. lokakuuta 2004 ruotsalaisen Elin Nordegrenin kanssa. Nordegren muutti parin yhteisestä talosta pois joulukuussa 2009, kun sai selville Woodsin avioliiton aikaisista seksisuhteista useisiin toisiin naisiin.[3] Pari erosi virallisesti 23. elokuuta 2010.
Itse olen asunut Yhdysvalloissa aika kauan, ja maan kansalaisuutta olisimme voineet hakea, mutta ei ole ollut mitään kiirettä siihen. Olemme viihtyneet hyvin, ja maa on meille toinen kotimaa. Emme ole rikkaita, vaan jokseenkin hyvätuloisia. Veroja pitää täälläkin maksaa, ja "monessa muodossa" eli kun summataan, niin pian siitä tulee ihan mukava summa.
Toisin kuin luullaan, niin täällä on sosiaaliturva, ja köyhätkin synnyttävät lapsia paljon, ja ihan sairaalassa sen tekevät :). Ei ole taitanut yksikään vauva vatsaan jäädä. Toki kaikki täällä on kovasti hinnoiteltu, mitään ei saa ilmaiseksi. Asioilla ja palveluilla on hinta, mutta ne eivät ole kiveen kirjoitettu. On minunkin lääkärilaskuissa ollut korkeita hintoja, mutta se ei tarkoita että tulevat itselle maksettavaksi. Lääkäri ja vakuutusyhtiö neuvottelevat hinnan kaikille sopivaksi. Tätä systeemiä on vaikea muutamalla sanalla kuvata. Hyvä puoli on se, että itse saa valita sellaiset palvelut kuin omaan elämäntilanteeseen sopii. Meillä on aika perusvakuutus työn puolesta, ja hyvin on toiminut. Lääkäriin pääsee nopeasti, ja vaiva kuin vaiva hoidetaan ilman jonotusta.
Uskon, että vähävarainenkin voi elää täällä ihmisarvoista elämää, sellainen yleistuntuma minulla on. Voin vain kuvitella kuinka paljon täällä on ihmisiä, joilla olisi kaikki mahdollisuudet, mutta elämä ei vain ole oikein hallussa. Heillekin löytyy apua monessa muodossa, jos sitä haluaa vastaanottaa. Kaikki eivät halua.
Kaikki eivät halua edes terveysvakuutusta, vaikka siihen olisi mahdollisuus, vaan he hoidattavat itsensä ilmaiseksi.
Meille tämä elämäntapa sopii hyvin, on vapaus ja vastuu. Itse päätämme mitä näillä teemme.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 21:39"]
Siis jenkkilässähän on moni asia paljon huonommin kuin esim Suomessa. Luulisi että noin isossa maassa hommat toimii ja kaikki on uutta,hienoa,nykyaikaista,mahtavaa! Mutta..totuus on toinen. Paljon paljon ränsistyneitä paikkoja, roska-autot on ihan outoja romuja, pelastustoimet esim palokalusto on surkea,lumen yllättäessä ei ole kalustoa ja suljetaan koulut yms viikoiksi..siis on paljon sellaista mikä on paljon huonommin ja jäljessä kehityksestä kuin esim meillä.
[/quote]
No ensinnäkin USA on 50 osavaltion muodostama maa eikä piskuinen Suomi. Asukkaita on 60-kertainen määrä. Osavaltioiden välillä on isoja eroja ja niiden sisälläkin. Suomi on hyvin verrattavissa itä-koillisrannikkoon ja länsirannikkoon. Valtaosin eivät talvet ole suomalaisen kestoisia kuin pohjoisosissa - tämä talvi on ollut aivan poikkeuksellinen - sään liikkeet on isoja ja ukkoset, lumimyräkät sun muut ankaria. Sen takia ei käytetä yleisesti talvirenkaita eikä aurauskalustoa ymv. ole niin paljon vaan pääosin mennään suolauksella. Kouluja ei siltikään suljeta "viikoiksi" vaan ehkä joiksikin päiviksi vuodessa lumen takia. (Kesäkelillä muuten kouluja voidaan myös sulkea kuumuuden takia.)
Ainakin meidän pikkukaupungissa (itärannikon tristate-aluetta) missä meininki ei kovin hirveästi suomalaisesta poikkea, pelastuslaitoksen värkit ja roska-autot ovat ihan kunnollisia ja niissä on kätevät lajittelulaatikot ja me lajitellaan kotona jätteet paljon tehokkaammin kuin Suomessa - muovit, lasit, paperit, pahvit, komposti, puutarhajäte, sekajäte - ja muutaman kerran vuodessa myös isommat roskat ja ongelmajäte haetaan aikataulun mukaan postilaatikolta. Toimii siis mielestäni huomattavasti paremmin kuin Suomessa, jossa pitää lajitellut kamat itse kuljetella keräyspisteisiin ja jäteasemille.
Voisitte vähän miettiä ennen kuin purskauttelette noita "USA on sitä ja tätä ja tuota"-heittojanne. Varmasti kaikkialta löytyy ongelmia, kun etsii.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 01:05"]
En tosiaan pidä minään unelma maana. Ajattele nyt. Ellei ole hyvää duunipaikkaa ja sen myötä varaa hyvään vakuutukseen niin mm. Joutuisit synnyttämään kotona, koska ei ole varaa mennä sairaalaan (ja juu, kotisynnyttäjä mammat älkää nyt vaivauta edes tarttua tähän). Mikäli ylipäätään sairastut ja ei ole vakuutusta niin hengenlähtö hyvin lähellä. Äitiyslomaa käsitettä ei ole, koska kun olet selviytynyt synnytyksestä niin palaat melko rivakkaan tahtiin töihin. Lapsesi lähetät myöhemmin aika todennäköisesti kouluun, jossa on metallinpaljastimet ja vartiat oven suussa ja opetus on niin ala-arvoista, että pistää sanattomaksi. Vielä myöhemmin toivot säästäneesi lapsesi opiskeluja varten, kun muksulta menikin sivu suun se harvoille ja valituille jaettava stipendi. Mikäli olet alemmassa sosiaaliluokassa niin varmana pysyt siellä tai vajoat vain alemmas. Mutta jos olet jo valmiiksi rikas, niin sitten pärjäät, eli siitä vaan, tervemenoa.
[/quote]
Tämä on sellaista potaskaa, että ei voi sanoa kuin huh huh.
Nro 84 jatkaa....Kun puhutaan rikkaista ja miljonääreistä, niin minusta amerikkalaisen ja suomalaisen välillä on tässä suhteessa suuri ero. Amerikkalaiset ovat rohkeita riskinottajia ja suomalaiset pelokkaita, varman päälle pelaajia. No, kysyn teiltä, että kummalla on paremmat edellytykset menestyä ja rikastua. Syyt tähän erilaisuuteen perustuvat tietenkin kummankin maan kulttuuriin. Amerikassa voi yrittää ja erehtyä, ja taas yrittää. Ei ole häpeä epäonnistua, vaan se on yksi tapa oppia ja kehittyä. Suomessa tällaiseen käyttäytymiseen ei missään nimessä kannusteta, ja se selittää täysin suomalaisten turvallisuushakuisuuden. Eli yhteenvetona voisin sanoa, että suomalaiset ovat hyviä työläisiä, mutta eivät menestyjiä. Jos suomalaiset voisivat tulla tänne vapaasti, niin uskon, että suurin osa heistä tulisi erittäin hyvin toimeen työläisinä. Menestymiseen tarvitaankin sitten jo eri asenne.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:17"]
Perjantai illan ratoksi tällaista pohdintaa. Minä kävin joku aika sitten kielimatkalla siellä päin ja tapasin "monia" ihmisiä, jotka janosivat kansalaisuutta. Esimerkiksi eräs saksalainen, mikä yllätti minut täysin. Tosin kaupunki, jossa olin käymässä oli Los Angeles ja tämä nainen oli ammatiltaan nayttelijä, joten sinänsä oikeaan paikkaan tullut. Mutta suomalainen ujous iski, enkä kehdannut kysyä häneltä ja "muilta" vastaavia haaveita omanneilta, miksi he haluasivat Yhdysvaltoihin noin paljon (erittäin voimakkaasti koin että he olettivat minun tuntevan myös samoin). Eli kysytäänpä ihan rehdisti että mikä siellä Amerikoissa vetää ihmisiä, jopa Eurooppalaisista "laatu"maista?
[/quote]
Kaliforniassa ilmasto sekä hyvät työlisyysnäkymät nyt ensialkuun. Yhdysvalloissa elämä on todellakin paljon mielekkäämpää jos on ihminen joka huolehtii asioistaan ihan normaalilla tavalla ja upeaa jos on vielä ahkera ja menestyvä. Meidän naapurustossa asuu todella paljon saksalaisia ja ranskalaisia sekä ruotsalaisia jotka ovat tulleet tänne töihin ja jääneet vuosikausiksi ilman halua muuttaa takaisin. Kaikki puhuvat sujuvaa englantia myös lastensa kanssa eli omat kielet ovat jääneet. Eurooppa ei pysty millään kilpailemaan, tällä hetkellä vielä vähemmän kuin aiemmin.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 22:58"]
"Mutta sää suosii yleensä (paitsi tänä talvena itää), ilmapiiri on ystävällinen, yhteisöllinen ja kannustava, yhteispeliä pidetään arvossa, saat epäonnistuakin jos opit siitä, jos olet hyvä se tunnustetaan ja voit edetä vaikka mihin. Jos siis haluaa menestyä ja on valmis tekemään töitä sen eteen, USA on hyvä paikka."
Waude kuinka kannustava propagandapuhe!
Mutta avaisitko propagandasi suraavaavaa osuutta hiukan (siis Suomessa tämä pölötys on kuuultu tuhat kertaa, ei siinä mitään uutta ole)
"Jos siis haluaa menestyä ja on valmis tekemään töitä sen eteen, USA on hyvä paikka."
Et kai ihan tosissasi tarkoita, ettei muualla maailmassa tehtäisi töitä ja haluttaisi rahaa, rahaa ja rahaa.? Vai tarkoitatko ettei muualla maailmassa makseta työstä palkkaa? Sano yksikin syy miksi USA olisi miljonääriksi aikovalle parempi paikka kuin Suomi?
Onhan Suomessakin menestyneitä miljonäärejä tosin köyhälistö ei ole niin syvällä kuin USA:ssa. Esimerkiksi asunnottomuus on täällä kirpunkokoinen marginaali-ilmiö. Kaduilla asuvia on koko maassa, melkeinpä vain Helsingissä, muutama kymmen. Sosiaalitoimi pääsee tarttumaan heidän hätäänsä, koska he hakevat toimeentulotukea sosiaalivirastosta.
Miksi siellä monien pitää tehdä kahta työtä selviytyäkseen, miksi siellä ei ole samanlaista sairausvakuutusjärjestelmää kuin Suomessa, miksi kymmenet miljoonat työläiset ovat niin köyhiä ettei ole varaa ostaa sairausvakuutusta, miksi NSA vakoilee kansalaisiaan ja koko muun maailman kansalaisia tehokkaammin kuin aikoinaan KGB neuvostoliittolaisia, miksi maanviljelijöille myydään siemenviljaa joka itse tuota itäviä siemeniä vaan joka vuosi on ostettava uusi erä sen sijaan, että sen saisi omasta sadostaan, miksi siellä on oikeusjärjestelmä jossa oppimaton lautamiesporukka (jury) voi päätöksellään estää lainoppineen syyttäjän oikeuteen tuoman rikosjutun käsittelyn, siis koko käsittelyn jne, jne
Amerikan onnela on propagandaa jota ei jostain syystä tuputeta amerikkalaisille. He, mikähän mahtaa olla syy?
[/quote]
Itse näköjään vedit miljonäärit kehiin. Lainaamassasi kirjoituksessa ei vedetty yhtäsuuruusmerkkiä menestymisen ja miljonääriyden välille.
Sairausvakuutusta vailla oli viime kesän jälkeen 13,4% ja edeltäneen vuoden aikana määrä oli vähentynyt 5 prosenttiyksikköä. Se on varmasti vähentynyt edelleen. Toisaalta suomalaisittain on varmaan käsittämätöntä, että moni amerikkalainen pitää oikeutenaan olla ottamatta vakuutusta. Vakuuttamattomista pienituloisia eli alle 25 000 usd tienaavia on vain 30%.
Tuntemillani maataloudenharjoittajilla ei ole ollut mitään ongelmia "itämiskelvottoman sadon" kanssa, vaan käyttävät oman maansa tuotteita uuden sadon kasvattamiseen, ja vakoilupuheet alkavat mennä foliohattuilun puolelle. Suomessahan ei ole kukaan joo todellakaan ketään vahtinut eikä vahdi :D
kiinteistoverosta sen verran, etta me maksetaan 6000 asukkaan tuppukylassa (reilu tunti bostonista korpeen) kiinteistoveroa reilu $8000/vuosi (talo 250nelioo, tontti eekkerin). vesi tulee omasta kaivosta eika kunnallista jatehuoltoa ole. lumen sentaan auraavat ;-)
Mäkin haluun Jenkkeihin! Oon katsonut kaikki tv-sarjat ja se elämä on wonderfull! Oon jo valkaissu hampaat ja ottanu silikonit. Hiukset on tietty blondit! Mä oon laihiksella ja niiin haluan tuonne tähtien joukkoon! Mä tiedän kun näin dreamin että tapaan jonkun rikkaan miehen ja sitten se sanoo marry me baby ja mä pääsen palkintovaimoksi joka on parasta mihin nainen voi Jenkeissä päästä! Mulla on seinällä unelmataulu jonka mun oma idoli ja maailman viisain nainen Oprah käski tehdä! Siinä on kuvia isoista taloista, uima-altaista, dollareista, palmuista ja vaikka mistä! Mä katson sitä every day ja meditoin sen äärellä ja mä niiiin tiedän että pian olen siellä unelmien paikassa, home of the stars! Sitten Saulista tulee mun bestis ja me juodaan yhdessä Sex on the beachejä palmujen alla ja se vie mut kaikkiin bailuihin ja siellä mä tapaan man of my dreams! Ou yeah!
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:20"]
Minäkin olen tätä ihmetellyt, kun olen muutamia tuttavia kuunnellut. He ovat käyneet maassa vain lomamatkoilla, mutta ovat valmiita suurinpiirtein muuttamaan Jenkkeihin. Itsekin kävin pari viikkoa sitten Jenkeissä, mutta en nyt erityisesti vakuuttunut maan mahtavuudesta. Porukkaa on järkyttävästi, autoja on vielä enemmän, lisäksi tavaraa, tavaraa, tavaraa.. Kyllä oli mukava laskeutua Helsinki-Vantaalle. Sitten taas maassa vuoden viettäneet vaihto-opiskelijat ovat puolestaan ensi-ihastumisen jälkeen tulleet siihen tulokseen, ettei todellakaan jäisi. Ehkä se on vain se mielikuva, että siellä on periaatteessa ihan mikä vaan mahdollista. Kai.
[/quote]Kaipa se riippuu siita etta kavitko Nykissa ostoksilla ( oks ) vai pohjoisessa jossain ihanalla hevos ranchilla.....Usa on iso ja ihmiset ovat erilaisia. Osavaltioita riittaa jokaisen makuun.
Tama elama, meidan osavaltiossa, on juuri sita mista unelmoin nuoresta teinista saaka!
JosSuomen kokee itselleen sopivaksi niin hyva....minulla oli levoton sielu....piti loytaa mita etsin...kunnes sen loysin.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 01:18"]
"Lapsesi lähetät myöhemmin aika todennäköisesti kouluun, jossa on metallinpaljastimet ja vartiat (sic) oven suussa ja opetus on niin ala-arvoista, että pistää sanattomaksi."
Parempaa koulua minun lapseni ovat USAssa kayneet kuin koskaan Suomessa. Valmistuneet kolmesta maailman parhaasta yliopistosta.
[/quote]Yliopistoiden nimet?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 05:41"]
Mäkin haluun Jenkkeihin! Oon katsonut kaikki tv-sarjat ja se elämä on wonderfull! Oon jo valkaissu hampaat ja ottanu silikonit. Hiukset on tietty blondit! Mä oon laihiksella ja niiin haluan tuonne tähtien joukkoon! Mä tiedän kun näin dreamin että tapaan jonkun rikkaan miehen ja sitten se sanoo marry me baby ja mä pääsen palkintovaimoksi joka on parasta mihin nainen voi Jenkeissä päästä! Mulla on seinällä unelmataulu jonka mun oma idoli ja maailman viisain nainen Oprah käski tehdä! Siinä on kuvia isoista taloista, uima-altaista, dollareista, palmuista ja vaikka mistä! Mä katson sitä every day ja meditoin sen äärellä ja mä niiiin tiedän että pian olen siellä unelmien paikassa, home of the stars! Sitten Saulista tulee mun bestis ja me juodaan yhdessä Sex on the beachejä palmujen alla ja se vie mut kaikkiin bailuihin ja siellä mä tapaan man of my dreams! Ou yeah!
[/quote]Viidakkoon meni huumorisi......
On Se hyvä maa monille , mutta myös lämmittää palloamme , niin että eri tavoin lapsemme ovat suurissa vaikeuksissa. On Se myös mallina monille.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 05:54"]
[/quote] Why?
Energian kuluttaminen on ollut helppoa, kun omasta maaperästä on saatu helposti öljyä halvalla.
Great things happen only in great countries.
Amerikkalainen unelma on maailman mahtavin unelma.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1425055355304.html
Yhdysvaltalainen Violet, 89, kuoli vain viisi tuntia miehensä Floydin, 90, jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 06:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 05:54"]
[/quote] Why?
[/quote]Why not? Vai puhuitko palturia? Minuakin kiinnostaa...
Mahdollisuudet, isommat kuviot,...