Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siis on vikana kulta-valkomekon näkevien silmissä?

Vierailija
27.02.2015 |

Vai onko ongelma korvien välissä?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivun, mutta itse olen nähnyt mekon Ilta-Sanomien sivuilla koko ajan valko-kultaisena, mutta valmistajan sivulla normaalivalotuksella normaaliolosuhteissa otetun mekon kuvan näen tietysti sini-mustana. 

Eli vika on valokuvassa. Siinä on värien taajuus sekoittunut jollain tasolla niin, että mekon pystyy näkemään "väärin" eli aivan eri värisenä kuin se oikeasti on. Tämähän ei ole mitenkään harvinainen ilmiö, että valokuva vääristää nimenomaan vaatteen värejä.

Mikä tekee tästä mielenkiintoisen on se, että se nähdään niin hyvin eri tavoin. Mutta kaikki ovat varmaan joskus nähneet televisiossa miesten puvun, joka yhtäkkiä alkaa näyttää sateenkaaren värejä ja sahaamaan. No, kyllä se puku edelleenkin on harmaa ja katsojan silmissäkään ei ole vikaa, vaan kuvan tavassa välittää se mitä näkyy katsojan silmään (soluihin) ja viimekädessä aivoille.

Tuntuu, että eikö tämän asian (mistä mekon eri värisenä näkeminen johtuu) tajua jo peruskoulun käynyt. 

Vierailija
82/94 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:10"]

Vai onko ongelma korvien välissä?

[/quote]

Korvien välissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS:n jutusta:

"Buzzfeedin toimittaja kysyi asiaa losangelesilaiselta elokuvien jälkituotannossa työskentelevältä Beniltä. Benin mielestä kuva on otettu kännykkäkameralla huonossa valaistuksessa. Sen vuoksi valkoinen sinertää ja kulta näyttää tummemmalta. Ihmiset, jotka näkevät sinisen ja mustan, näkevät kuvan ensivaikutelman perusteella. Kultaa ja valkoista näkevien ihmisten silmät korjaavat valaistuksen itsestään."

http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/art-1425006928176.html?pos=ok-nln

Vierailija
84/94 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:42"]

"Buzzfeedin toimittaja kysyi asiaa losangelesilaiselta elokuvien jälkituotannossa työskentelevältä Beniltä. Benin mielestä kuva on otettu kännykkäkameralla huonossa valaistuksessa. Sen vuoksi valkoinen sinertää ja kulta näyttää tummemmalta. Ihmiset, jotka näkevät sinisen ja mustan, näkevät kuvan ensivaikutelman perusteella. Kultaa ja valkoista näkevien ihmisten silmät korjaavat valaistuksen itsestään."

[/quote]

Mikä valkoinen sinertää? Mekkohan on sininen oikeasti.

Vierailija
85/94 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli eka valkokulta mut sit menin lukemaan kommentteja ja scrollasin takas ylös nii oli sinimusta :D

Vierailija
86/94 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi toinen kuva o. Ihan erilainen

Vierailija
87/94 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:16"]Kaksi eri kuvaa.

mulla on koneella tallennettu vierekkäin kollaasina molemmat värit.

[/quote]

Kaveri lähetti aamulla kuvan ja kysyi minkä värinen toi on. Vastasin että no valkoselta kultasilla raidoilla näyttää ja hän vastasi että näkee sen sini-harmaana. Joten ei ole kiinni siitä onko eri kuva, vaan silmät tosiaankin näkevät erilailla. Itse olen nähnyt kaikki kuvat valko-kultaisina paitsi yhden joka oli iltalehdessä tms ja valotusta muutettu niin että oli selkeä tummansini-musta

Vierailija
88/94 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:16"]Kaksi eri kuvaa.

mulla on koneella tallennettu vierekkäin kollaasina molemmat värit.

[/quote] voisitko sinä tai joku muu laittaa meille muillekin näkyviin tuollaisen että näkyy molempina rinnakkain?

Vierailija
89/94 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 17:19"]

Viisaampi ihminen näkee valkokultaisena mitä se siis oikeasti on. Viisaan silmä osaa prosessoida kuvan näkymään oikein eikä tajunta hämärry valo-olosuhteiden vuoksi.

[/quote]No jos se on oikeesti sini-musta niin kai se pitää niin nähdäkin

Vierailija
90/94 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:41"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:31"]

Johtuu ihan tietokoneen näytöstä. Jos katsotte kuvaa samalta näytöltä ja samasta kuvakulmasta näette mekon samanvärisenä. Jos kaveri chättää kotikoneeltaan että on valkokultainen ja sinä kotikoneellasi katsot samaa kuvaa ja näet sinimustana on kaverisi näyttöasetukset pielessä, tai sitten katsoo läppärin näyttöä ylä/alaviistosta jolloin värit väärentyvät.

[/quote]No höpö. Me täällä katsotaan samaa näyttöä ja samasta kulmasta, minä näen valko-kullan, mies ja 3-v. lapsi sini-mustan.

[/quote]

Lapsesi on ainakin terve siis. Se on positiivista. 

Vierailija
91/94 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:20"]

En jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivun, mutta itse olen nähnyt mekon Ilta-Sanomien sivuilla koko ajan valko-kultaisena, mutta valmistajan sivulla normaalivalotuksella normaaliolosuhteissa otetun mekon kuvan näen tietysti sini-mustana. 

Eli vika on valokuvassa. Siinä on värien taajuus sekoittunut jollain tasolla niin, että mekon pystyy näkemään "väärin" eli aivan eri värisenä kuin se oikeasti on. Tämähän ei ole mitenkään harvinainen ilmiö, että valokuva vääristää nimenomaan vaatteen värejä.

Mikä tekee tästä mielenkiintoisen on se, että se nähdään niin hyvin eri tavoin. Mutta kaikki ovat varmaan joskus nähneet televisiossa miesten puvun, joka yhtäkkiä alkaa näyttää sateenkaaren värejä ja sahaamaan. No, kyllä se puku edelleenkin on harmaa ja katsojan silmissäkään ei ole vikaa, vaan kuvan tavassa välittää se mitä näkyy katsojan silmään (soluihin) ja viimekädessä aivoille.

Tuntuu, että eikö tämän asian (mistä mekon eri värisenä näkeminen johtuu) tajua jo peruskoulun käynyt. 

[/quote]

"Mutta kaikki ovat varmaan joskus nähneet televisiossa miesten puvun, joka yhtäkkiä alkaa näyttää sateenkaaren värejä ja sahaamaan."

Ei todellakaan ole nähneet. En myöskään näe vihreitä pikkumiehiä mutta se johtuu varmaan siitä kun en juo kossupulloa päivässä. 

Vierailija
92/94 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "valkoinen" näyttää semmoiselta kuin valkoiset pyykit olisivat pyörineet mustien pyykkien kanssa samassa pesussa, tunkkaisen valkoiselta, hieman sinertävältä.

Minä näen valko-kultaisena ja mies sini-mustana. Taapero ei ottanut kantaa, koska ei osaa puhua.

Vierailija
93/94 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 23:42"]

[/quote]

Ei ne silmät korjaa vaan hajoittaa. Mikä hemmetin korjaus se sellainen on että oikeasta väristä tulee väärä?

Vierailija
94/94 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhti paketti aiheeseen liittyvää materiaalia

http://bit.ly/1LTOeOD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän