Kukaan käynyt kaihileikkauksessa? Oliko kamalaa?
Sellainen mahdollisesti edessä ja yllättävän nuorena, alle 50v. Miten onnistui? Hävisikö lähinäkö? Käytätkö silmälaseja? Oliko operaatio kammottava (itse ahdistaa se että ronklataan silmää).
Kommentit (44)
Eiköhän ne ole samoja, jotka leikkaa yksityisinä kuin kunnallisellakin. Itse kyllä toivoisin mieluummin paljon leikanneen kokeneen kuin ensimmäistä leikkaustaan yksin tekevän.
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että yksityisellä on paremmat laitteet ja paremmat lääkärit? Olen valmis maksamaan kunhan saan hyvää hoitoa. Tarvitsen työssäni silmiäni ja jos joku menisi vikaan ja leikkaus epäonnistuisi, se olisi sitten työkyvyttömyys.
Mä kävin yksityisellä ja sain valita kaupungin parhaan lääkärin. Hän leikkaa kyllä sairaalassakin. En vain halunnut pelätä ja jännittää puolta vuotta, mikä oli jono julkiseen.
Hyvin onnistui ei tullut yhtään jälkikaihia, vaikka toinen silmä oli aika pahan jo.
Ei kannata pelätä. Helpompaa kuin hampaan paikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että yksityisellä on paremmat laitteet ja paremmat lääkärit? Olen valmis maksamaan kunhan saan hyvää hoitoa. Tarvitsen työssäni silmiäni ja jos joku menisi vikaan ja leikkaus epäonnistuisi, se olisi sitten työkyvyttömyys.
Mä kävin yksityisellä ja sain valita kaupungin parhaan lääkärin. Hän leikkaa kyllä sairaalassakin. En vain halunnut pelätä ja jännittää puolta vuotta, mikä oli jono julkiseen.
Hyvin onnistui ei tullut yhtään jälkikaihia, vaikka toinen silmä oli aika pahan jo.
Millainen on paha tilanne, kuten kuvailet? Oliko komplikaatiovaaraa enemmän? Kuinka nopeasti pääsit yksityiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puudutetaan millä? Piikillä vai tipoilla?
Nyt yrjöön! Piikillä? Silmämunaan? Aargh[/quote
Mun silmäsairautta hoidetaan 10 kertaa vuodessa piikittämällä lääkettä silmämunaan. Joo, puudutetaan ensin tipoilla. Ei se kivalta tunnu, jos osuu verisuoneen, mutta ei niin hirveältäkään, jos vaihtoehtona on silmän sokeutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kaikki jälkiongelmat kaatuvat julkisen tehtäväksi. Yksityisellä kerätään rahat helpoista tapauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on paha tilanne, kuten kuvailet? Oliko komplikaatiovaaraa enemmän? Kuinka nopeasti pääsit yksityiselle?
Viikossa pääsin. Paha oli siinä mielessä, että se kaihi oli aika isoksi kasvanut, jouduin jatkuvasti kalliita raskaita laseja ostamaan, että näkisin sillä edes vähän aikaa hyvin. Järkevää on mennä silloin, kun lääkäri toteaa leikkausta tarvittavan.
Muutaman vuoden leikkauksen jälkeen pärjäsin todellakin aurinkolaseilla, nyt vanhetessa tarvitsen lähilaseja. Ja kyllä siinä "pahassa" silmässä on aika paljon rappeumaa, mutta ei liity kaihileikkaukseen.
Itse aion mennä omalla rahalla päästäkseni eroon laseista, kunhan ikänäkö on saavuttanut riittävän tason. Kävin jo konsultaatiossa pitkälti alle viisikymppisenä. Sanottiin, että vasta sitten tehdään, kun kauko- ja lähinäön ero on vähintään 2,5 diopteria. En kolmikymppisenä mennyt laserleikkaukseen (koska olisin kumminkin saanut lukulasit neljänkympin jälkeen) ja likinäköisenä rilleillä on menty koko elämä. Kun se kaihileikkaus kumminkin tulee eteen, jos vaan saa pitkään elää, meidän suvussa jo aika nuorena. Menen samantien viisikymppisenä itse. Ehkä ehdin jopa vuosikymmeniä elää ilman kaukolaseja. Jälkikaihi voi tulla, mutta olen ymmärtänyt, että sen laserointi ei ole iso toimenpide.
Mitä jos ei pysty pitämään silmiään paikallaan? Onko leikkausta silloin mahdoton toteuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat leikattu ja toiseen tuli vielä jälkikaihi, joka laseroitiin. Ei kannata pelätä. Pelko on pahempi kuin itse toimenpide. Ovat yleensä jo "muutaman " silmän leikanneet ja tietävät mitä tekevät.
Kävitkö julkisella vai yksityisellä?
Julkisella kävin. Eri lääkärit oli kullakin kerralla ja kaikki olivat ihan hyviä. Tottakai asia jännittää ja mietityttää, kuitenkin harvoin asiat menevät pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse aion mennä omalla rahalla päästäkseni eroon laseista, kunhan ikänäkö on saavuttanut riittävän tason. Kävin jo konsultaatiossa pitkälti alle viisikymppisenä. Sanottiin, että vasta sitten tehdään, kun kauko- ja lähinäön ero on vähintään 2,5 diopteria. En kolmikymppisenä mennyt laserleikkaukseen (koska olisin kumminkin saanut lukulasit neljänkympin jälkeen) ja likinäköisenä rilleillä on menty koko elämä. Kun se kaihileikkaus kumminkin tulee eteen, jos vaan saa pitkään elää, meidän suvussa jo aika nuorena. Menen samantien viisikymppisenä itse. Ehkä ehdin jopa vuosikymmeniä elää ilman kaukolaseja. Jälkikaihi voi tulla, mutta olen ymmärtänyt, että sen laserointi ei ole iso toimenpide.
Päteeköhän tää kaukonäköisiinkin? Eihän mulle välttämättä ikinä tule noin paljoa eroa, kun kaukolasitkin on plussaa.
Toinen sillmä leikattiin jo 40-v. Näkö kirkastui, mutta lähinäkö tosiaan meni huonoksi.
Toisessakin silmässä oli alkavaa kaihia jo silloin, mutta nyt kymmenen vuotta myöhemmin vielä leikkaamatta. Välillä samenee näkö, mutta vielä en ole katsonut pakottavaksi mennä leikkaukseen juuri siitä syystä että pelottaa jos menetän lukunäköni lopullisesti.
Leikatusta silmästä on kerran laseroitu jälkikaihi.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne laitteet ole hyviä molemmilla. Ja monet yksityiset lääkärit leikkaavat myös julkisella puolella. Niistä on vanhenevassa Suomessa valtava pula. Julkisella on tietysti vielä nuoria kokemattomampia lääkäreitä töissä.
Kyllä se nykyisin on ihan perusleikkaus ja yleensä leikkaustulos on hyvä. Ja meillä on mahdollisuus julkiseen leikkaukseen kaikilla, esim. Britanniassa ei ole ja siellä vanhusväestö sokeutuu vauhdilla, kun kaikilla ei ole varaa mennä yksityiselle.
Itse luulen, että ei kannattaisi odottaa jonnekin 80-vuotiaaksi, silloin alkaa jo olla kaikenlaisia muita sairauksia niin paljon, että niistä voi olla haittaa kaikissa leikkauksissa. Kustannukset julkisella tulee vain silmälääkäriltä lähetteen hakeminen, noin 1000 euroa ja toimenpide sairaalassa ehkä 50 euroa. Voisi vaikka suku kustantaa tuon joululahjaksi jollekin köyhälle tai nuukalle vanhukselle.
Leikkauksen "helppoudesta" kertonee se, että siskoni käveli suoraan leikkauksesta 3 kilometriä kotiin lumituiskussa. Sanoi kyllä, että loppumatkasta olisi ottanut taksin, jos olisi sellaisen huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Toinen sillmä leikattiin jo 40-v. Näkö kirkastui, mutta lähinäkö tosiaan meni huonoksi.
Toisessakin silmässä oli alkavaa kaihia jo silloin, mutta nyt kymmenen vuotta myöhemmin vielä leikkaamatta. Välillä samenee näkö, mutta vielä en ole katsonut pakottavaksi mennä leikkaukseen juuri siitä syystä että pelottaa jos menetän lukunäköni lopullisesti.
Leikatusta silmästä on kerran laseroitu jälkikaihi.
Niin siitä itse toimenpiteestä vielä. Kammoksun yleensä kaikkia lääkäritoimenpiteitä ja pelotti aivan sairaasti tämäkin. Näin untakin kuinka silmästäni imetään mykiö pois. Sain diapamin ennen leikkausta ja lopulta yllättävän helposti meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne laitteet ole hyviä molemmilla. Ja monet yksityiset lääkärit leikkaavat myös julkisella puolella. Niistä on vanhenevassa Suomessa valtava pula. Julkisella on tietysti vielä nuoria kokemattomampia lääkäreitä töissä.
Kyllä se nykyisin on ihan perusleikkaus ja yleensä leikkaustulos on hyvä. Ja meillä on mahdollisuus julkiseen leikkaukseen kaikilla, esim. Britanniassa ei ole ja siellä vanhusväestö sokeutuu vauhdilla, kun kaikilla ei ole varaa mennä yksityiselle.
Itse luulen, että ei kannattaisi odottaa jonnekin 80-vuotiaaksi, silloin alkaa jo olla kaikenlaisia muita sairauksia niin paljon, että niistä voi olla haittaa kaikissa leikkauksissa. Kustannukset julkisella tulee vain silmälääkäriltä lähetteen hakeminen, noin 1000 euroa ja toimenpide sairaalassa ehkä 50 euroa. Voisi vaikka suku kustantaa tuon joululahjaksi jollekin köyhälle tai nuukalle vanhukselle.
Leikkauksen "helppoudesta" kertonee se, että siskoni käveli suoraan leikkauksesta 3 kilometriä kotiin lumituiskussa. Sanoi kyllä, että loppumatkasta olisi ottanut taksin, jos olisi sellaisen huomannut.
Siis ei tietenkään tuhatta euroa vaan noin 100 euroa vähän kaupungista riippuen oli vielä joku vuosi sitten silmälääkärin vastaanottomaksu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ei pysty pitämään silmiään paikallaan? Onko leikkausta silloin mahdoton toteuttaa?
Kyllä sen pystyy. Muistaakseni pitää katsoa ylöspäin kattoon, ja onhan sitä puudutettakin niin paljon, että en tiedä pystyisikökään siinä paljon vilkuilemaan.
Itseäni pelotti, kun siinä h-hetkellä pitää pitää pää täysin liikkumatta, että rupeaisin tärisemään tai jotain, mutta lääkäri otti otsasta kiinni ja piti pään paikallaan.
Rauhoittava lääke annetaan halukkaille ennen leikkausta.
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen tulee paljon kalliimmaksi. Meikäläisellä oli näkökyky mennyt niin huonoksi, että en jäänyt odottamaan julkiselle puolelle. Jos muistan oikein, niin vasemmassa silmässä oli näkökykykä jäljellä 10 % ja oikeassa 37%. Odota siinä sitten puoli vuotta julkiselle puolelle pääsyä.
Ennen leikkausta piti laittaa kahdenlaisia silmätippoja muutaman viikon ajan useita kertoja päivässä ja sitten leikkauspäivänä hoitaja tiputteli niitä tosi usein. Leikkaus onnistui hyvin. Sen jälkeen piti laittaa laput silmille yöksi viikon ajan ja silmätippoja piti laittaa muutaman kerran päivässä kolmen-neljän viikon ajan.
Vierailija kirjoitti:
Saako siihen täysnukutuksen ?
Ei saa, vaan silmä puudutetaan. Noin 15 min, molemmat hoidettiin. Ei tuntunut yhtään. Jälkihoito kysyy vähän pitkäjänteisyyttä.
Minulta on molemmista silmista kaihi leikattu. Ja Britaniassa - maksoi 0.00 julkisella. Eli se joka vaittaa etta leikkauksen saa ainoastaan yksityisella on vàrassa.
Kävitkö julkisella vai yksityisellä?