Kukaan käynyt kaihileikkauksessa? Oliko kamalaa?
Sellainen mahdollisesti edessä ja yllättävän nuorena, alle 50v. Miten onnistui? Hävisikö lähinäkö? Käytätkö silmälaseja? Oliko operaatio kammottava (itse ahdistaa se että ronklataan silmää).
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi pelätä. Jos sinua ahdistaa, saat halutessasi lievästi rauhoittavan ja rentouttavan tabletin.
Kaihileikkaus on rutiinia, vaikka onkin periaatteessa aika vaativa. Mutta nykyään on hyvät laitteet. Pyysin itse monovisiota, että näen toisella silmällä hyvin lukea ja toisella hyvin kauas, ilman laseja. Ne menivät aika nappiin.
Muutaman vuoden kuluttua toiseen silmään kehittyi jälkikaihina tunnettua samentumaa. Leikkautin sen pois ihan silmälääkärikäynnillä.
Nykyään käytän vain aurinkolaseja.
Minusta nuo operaatiot eivät olleet pahoja. Mutta minulla on niin monenlaista silmähistoriaa takana, että olen aika rutinoitunut potilas. Molemmat silmäni on esim
laserleikattu likinäköisyyden takia jo nuorena. Lisäksi on ollut melanomaepäilyä verkkokalvolla. Ja muuta mukavaa.
Miten se silmä pysyy auki? Paikallaan? Laitetaanko johonkin ”telineeseen”? Tää pelottaa eniten :)
Oliko näkö heti kunnossa vai menikö siihen päiviä, viikkoja tms?
Kaihi voi olla vaikka nuorellakin. Sitä luullaan vaan mummojen taudiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi pelätä. Jos sinua ahdistaa, saat halutessasi lievästi rauhoittavan ja rentouttavan tabletin.
Kaihileikkaus on rutiinia, vaikka onkin periaatteessa aika vaativa. Mutta nykyään on hyvät laitteet. Pyysin itse monovisiota, että näen toisella silmällä hyvin lukea ja toisella hyvin kauas, ilman laseja. Ne menivät aika nappiin.
Muutaman vuoden kuluttua toiseen silmään kehittyi jälkikaihina tunnettua samentumaa. Leikkautin sen pois ihan silmälääkärikäynnillä.
Minusta nuo operaatiot eivät olleet pahoja. Mutta minulla on niin monenlaista silmähistoriaa takana, että olen aika rutinoitunut potilas. Molemmat silmäni on esim
laserleikattu likinäköisyyden takia jo nuorena. Lisäksi on ollut melanomaepäilyä verkkokalvolla. Ja muuta mukavaa.Miten se silmä pysyy auki? Paikallaan? Laitetaanko johonkin ”telineeseen”? Tää pelottaa eniten :)
Oliko näkö heti kunnossa vai menikö siihen päiviä, viikkoja tms?
Ei sinun tarvi huolehtia noista leikkaustekniikan asioista. ☺️ Silmä puudutetaan, et tunne mitään. Ei tarvi tehdä mitään. Leikkaus kestää n. 10 min.
Heti näkee hyvin, tai ainakin sitten, kun laajennustiopat lakkaavat vaikuttamasta. Eli saman päivän aikana. Silmä tsekataan heti leikkauksen jälkeen, näkökyky siis.
Ja parasta kaikesta: täysin veretön leikkaus!
Puudutetaan millä? Piikillä vai tipoilla?
Vierailija kirjoitti:
Nyt yrjöön! Piikillä? Silmämunaan? Aargh
Mulla myös tämä edessä ja huolestuttaa kovasti se että leikkauksen jälkeen ei näe enää ollenkaan lähelle. Eli tarvii silmälasit. Miten käy lukemisen? Käsitöiden?
Vierailija kirjoitti:
Tipoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
laserleikattu likinäköisyyden takia jo nuorena. Lisäksi on ollut melanomaepäilyä verkkokalvolla. Ja muuta mukavaa.Miten se silmä pysyy auki? Paikallaan? Laitetaanko johonkin ”telineeseen”? Tää pelottaa eniten :)
Oliko näkö heti kunnossa vai menikö siihen päiviä, viikkoja tms?Ei sinun tarvi huolehtia noista leikkaustekniikan asioista. ☺️ Silmä puudutetaan, et tunne mitään. Ei tarvi tehdä mitään. Leikkaus kestää n. 10 min.
Heti näkee hyvin, tai ainakin sitten, kun laajennustiopat lakkaavat vaikuttamasta. Eli saman päivän aikana. Silmä tsekataan heti leikkauksen jälkeen, näkökyky siis.
No mutta eikö se silmä laiteta sellaiseen pakkovenytys-koneeseen että silmämunan saa esille? Kun se venytys tekee osalle sitten roikkuvan silmäluomen mikä on yleinen vika leikkauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla myös tämä edessä ja huolestuttaa kovasti se että leikkauksen jälkeen ei näe enää ollenkaan lähelle. Eli tarvii silmälasit. Miten käy lukemisen? Käsitöiden?
Pistät silmälasit nenälle, sitten voit taas lukea ja tehdä käsitöitä.
Yksityisellä tehdään linssileikkauksia monitehomykiöillä. Sillä pääsee eroon sekä silmälaseista että ei voi tulla kaihia, näitä siis tehdään terveisiin silmiin silmälaseista eroon pääsemiseksi. Maksaa kolmisen tonnia per silmä.
Kävin joo ja kaihi leikattiin liian nuorena (liian aikaisin - ei ollut kypsä) myöhemmin verkkokalvo irtos. Syy kaihin ilmenemiseen noin nuorena oli röökaaminen..älä anna leikata, ellei oikeasti haittaa.
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Kävin joo ja kaihi leikattiin liian nuorena (liian aikaisin - ei ollut kypsä) myöhemmin verkkokalvo irtos. Syy kaihin ilmenemiseen noin nuorena oli röökaaminen..älä anna leikata, ellei oikeasti haittaa.
mies53v
No kun se kaihi etenee. Ja nyt jo oli ”romahduttanut” näköä eli ennen nnäkö -2 ja nyt näkö jo -4 ja kiihtyy vaan.
Vierailija kirjoitti:
mies53v
Mitä? Miten niin liian nuorena? Olisiko pitänyt sen antaa siis mennä todella pahaksi ensin?
Läheiselläni leikattiin yli kahdeksankymppisenä. Hänellä ensimmäinen silmä meni pilalle. Se poistettava osa repi mukanaan muuta kudosta. Silmällä ei oikein näe enää kunnolla.
Toisen silmän leikkasi toinen lääkäri ja se onneksi onnistui.
Mistä ne tietää, millainen monitehomykiö pitää laittaa, jos kaihi jo on heikentänyt näköä? Onko monitehomykiön asennuksessa/toiminnassa jotain erityistä huomioitavaa verrattuna tavalliseen keinomykiöön?
Vierailija kirjoitti:
Läheiselläni leikattiin yli kahdeksankymppisenä. Hänellä ensimmäinen silmä meni pilalle. Se poistettava osa repi mukanaan muuta kudosta. Silmällä ei oikein näe enää kunnolla.
Toisen silmän leikkasi toinen lääkäri ja se onneksi onnistui.
Tää on se kauhuskenaario. Silmiä kun ei saa uusia.
Molemmat leikattu ja toiseen tuli vielä jälkikaihi, joka laseroitiin. Ei kannata pelätä. Pelko on pahempi kuin itse toimenpide. Ovat yleensä jo "muutaman " silmän leikanneet ja tietävät mitä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mies53v
Mitä? Miten niin liian nuorena? Olisiko pitänyt sen antaa siis mennä todella pahaksi ensin?
Olin viidenkympin ja myöhemmin irronnutta verkkokalvoa korjannut professorilääkäri sanoi, että kaihi oli ollut liian tuore leikattavaksi ja yleensäkin kaihin ilmaantuminen oli johtunut kovasta röökaamisesta.
mies53v
Onko niin, että yksityisellä on paremmat laitteet ja paremmat lääkärit? Olen valmis maksamaan kunhan saan hyvää hoitoa. Tarvitsen työssäni silmiäni ja jos joku menisi vikaan ja leikkaus epäonnistuisi, se olisi sitten työkyvyttömyys.
laserleikattu likinäköisyyden takia jo nuorena. Lisäksi on ollut melanomaepäilyä verkkokalvolla. Ja muuta mukavaa.