Toi mekko on toisissa kuvissa sininen ja toisissa valkoinen
Kommentit (55)
Jaa se on tällainen juttu siis:
http://www.wired.com/2015/02/science-one-agrees-color-dress/
No nyt ymmärrän. Hetken jo mietin, kuka täällä on seonnut, minä vai kaikki muut...
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 14:30"]Tästä on jo kaksi ketjua. Mekko on tasan saman värinen kaikilla. Näytön väri-ja kirkkausasetukset, sekä se mistä suunnasta katsot näyttöä määrittää sen minkä väriseltä se näyttää sun silmissä. Unohtakaa jo tämä juttu.
[/quote]
Ärsyttääkö kun ette tajunnu? :D
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 20:35"]
Jaa se on tällainen juttu siis:
http://www.wired.com/2015/02/science-one-agrees-color-dress/
No nyt ymmärrän. Hetken jo mietin, kuka täällä on seonnut, minä vai kaikki muut...
[/quote]
Katsoin siis sitä "virallista" mekon kuvaa ja mietin, kuka hemmetti sen voi nähdä valko-kultaisena. Mutta kyse olikin siis huonolla kameralla huonosti otetusta kuvasta eikä mistään sen mystisemmästä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 14:39"]Annan vinkin, miten sinimustan (eli oikean värisen) mekon näkijät saavat sen muuttumaan valkokultaiseksi läppärin näytöllä. Menkää paikkaan, missä valo osuu suoraan läppärin näyttöön (miel. päivänvalo ikkunasta). Alkakaa laskea näyttöä alaspäin (ts. sulkekaa kantta pikkuhiljaa), ja kas - kun kansi on melkein kiinni, mekko näyttää valkokultaiselta (huono puoli on, että itse näkee sen siinä vaiheessa melkein vaakatasossa). Ylivalotus käsittääkseni tämän ilmiön saa aikaan.
[/quote]
ei kyllä tapahtunut mitään, sinimusta se on koko ajan.. mutta ekana kun aamupäivällä kuvan näin niin takuulla oli mekko valkokultainen ja nyt onkin sinimusta. Menin vielä samaan valoisaan paikkaan katsoon ja samalla tapaa niin ei, en siitä enää kertaakaan ole valkokultasta Saanut vaikka valotus ei ole muuttunut ollenkaan?
Mäkin näin aamulla valkokultaisena nyt sinimustana.
No onko tähän jokin tieteellinen syy?
Siis mä en tajua tätä koko juttua, ihan sama miltä näytöltä, missä valossa ja missä tietokoneen asetuksissa sitä katson niin se on perkele sini-musta :D alkaa tuntua että koko maailma trollaa mua, ei kukaan voi nähdä tota valko-kultaisena.
Hmm, iltalehden sivuilla mekko näyttää valkokultaiselta mutta Ilta-Sanomien sivuilla sinimustalta. Samalta näytöltä ja etäisyydelta katson.
Itse näen sen samalla koneella ja samasta kuvasta katsottuna välillä valkokultaisena ja välillä sinimustana. Ihmeelliset ovat ihmisen aivot, eivoi muuta sanoa!
Minö näen sinimustana. Näytin puhelimestani kuvaa viidelle kaverille kaikki sanoivat valkokulta..
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:18"]
Siis mä en tajua tätä koko juttua, ihan sama miltä näytöltä, missä valossa ja missä tietokoneen asetuksissa sitä katson niin se on perkele sini-musta :D alkaa tuntua että koko maailma trollaa mua, ei kukaan voi nähdä tota valko-kultaisena.
[/quote]
Minä ja mun poika nähdään valko-kultaisena, tytär ja mies sini-mustana :D
Mä haluun tuon mekon, haha!
Se kuva Iltiksessä oli päivällä valko-kultainen, mutta ne on nyt vaihtaneet tilalle musta-sinisen kuvan..!!!
Olen koko päivän nähnyt sen valkokultaisena, mutta nyt viimein näen sen sinimustana! Jos joku valkokultainen haluaa kokeilla, niin itse tein niin että zoomasin vasempaan alakulmaan. Vertasin tummempaa raitaa takana näkyvän mekon mustiin läiskiin ja tadaa väri muuttui päässäni kultaisesta mustaksi :D sen jälkeen sininen tuli myös esiin. En tiedä tajusiko kukaan, mutta itsellä toimi!
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 15:18"]Siis mä en tajua tätä koko juttua, ihan sama miltä näytöltä, missä valossa ja missä tietokoneen asetuksissa sitä katson niin se on perkele sini-musta :D alkaa tuntua että koko maailma trollaa mua, ei kukaan voi nähdä tota valko-kultaisena.
[/quote]
Sama fiilis, paitsi näen valkokultaisena :D
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 16:32"]http://m.iltalehti.fi/fiidifi/201502270105419_fd.shtml
[/quote]
Tässä on siis selitetty, miksi mekko nähdään eri väreillä.
Mä näin mekon valkokultasena ja katsoessani kuvaa pidempään, se muuttui vähitellen sinimustaksi.
Mä olen nähnyt koko päivän tuon mekon vain sinisenä ja mustana. Menkää tarkistamaan näkö.
Ei määritä koska katson tällä samalla perkeleen näytöllä ja samalla kirkkaudella ja samalla etäisyydellä ja suunnasta ja kyllä mä näin sen ekan kuvan valkomustana ja sit jonkun tiisen saman sinimustana?