Onko teillä kotona ongelmajätettä nimeltä minkkiturkki? Sehän oli 80-luvulla muotia
Mitä ajattelitte tehdä sille? Säästää seuraaville sukupolville kaapintäytteenä? Tai mitä olette tehneet sille?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta jos olisi niin käyttäisin sitä.
Eikös minkkiturkin käyttäjät lynkata kadulla?
Ostin typeryyttäni lyhyen turkin kirpparilta n. 10v sitten. Nyt en kuitenkaan kehtaa pitää sitä.
Oon miettinyt voisiko sen värjätä jossain räätälillä, että se näyttäisi tekoturkilta....
Käyttäisin jos olisi.
Ja jos joku häkkilemmikin pitäjä sotkisi sen kadulla niin menisin ja ostaisin uuden.
On mummun vanha minkkiturkki enkä tosiaan tiedä mitä sillä tekisin. En kehtaa käyttää, mutta tuntuisi hullulta heittää menemään. Kaikkein ekologisintahan se olisi ottaa käyttöön ja näin hyödyntää eikä vaan roikottaa kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten muualla on, mut mä asun niin pienellä paikkakunnalla, että en usko et lynkattais. En minäkään uutta turkkia ostaisi, mutta perityt, vanhat turkit, miksi niitä ei saisi ja kannattaisi käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten muualla on, mut mä asun niin pienellä paikkakunnalla, että en usko et lynkattais. En minäkään uutta turkkia ostaisi, mutta perityt, vanhat turkit, miksi niitä ei saisi ja kannattaisi käyttää?
Ja joo, tiedänhän minä että se "kettutyttö" joka raivoaisi ja yrittäisi tulla päälle tms. sotkimaan toisen vaatteita, ei voi tietää että kyseessä on perintöturkki...
Missä vaiheessa minkkiturkeista muuten tuli ongelmajätettä? 80-luvulla niitä käyttivät kaikki, joilla niitä oli. Muistan joskus 90-luvun alussakin lainanneeni äidin minkkiturkkia juhlaan. Mutta silloin 90-luvun puolessavälissäkö tämä sitten tapahtui, että siitä tuli ei-toivottu vaatekappale? Vaiko vasta vuosituhannen vaihteessa?
Muistaako joku?
On, käytän sitä. Turkki on valmistettu joskus 70-80-luvulla, olisi siis epäekologista olla käyttämättä sitä…
Asun Helsingissä ja vieläpä itäisessä kantakaupungissa. Turkki ei ole herättänyt näkyvää antipatiaa. Joskus joku vilkuilee, mutta niin se on muidenkin vaatteiden kanssa…
N30
jos olisi niin tekisin kissalleni alustan...kirppareilta olen etsinyt, muttei ole vielä kohdalle osunut. Yhdestä pidemmästä saisi ainakin 4 hyvänkokoista nukkuma alustaa eri paikkoihin.
Ei voisi koskaan tulla sellaista tilannetta että sallisin turkiksen kaappiini. Mutta veisin varmaan kirpparille.
Mieluummin aito turkki kun noita kaupoissa olevia tekoturkkeja.
Miten se on ongelmajätettä? Biologista materiaalia. Keinoturkisten valmistamiseen käytettiin aikanaan öljyä.
Turkki kestää satoja vuosia, ei muuta kuin odottaa, kunnes on uudet asiat paheksuttavina.
Vierailija kirjoitti:
Miten se on ongelmajätettä? Biologista materiaalia. Keinoturkisten valmistamiseen käytettiin aikanaan öljyä.
Kuvaannollinen ilmaus. ap
Ei se nyt ongelmajätettä ole, eikä se termi ole ollut edes vuosikausiin enää käytössäkään, mutta äidilläni on muutama perintöturkki eikä niitä huoli kyllä kukaan. Olen ehdottanut, että lahjoittaisi johonkin askartelu-, käsityö- ym. käyttöön, mutta siellä ne vintillä roikkuu vieläkin. Roikkukoot.
Oli, äidin entinen, todella laadukas mutta hirveän nolo malli. En jaksanut maksaa muodistamisesta kun kuitenkin vähän käyttöä, myin pois. Hattu on vielä tuolla eteisen kaapissa.
😂
Vierailija kirjoitti:
Onhan niiden käsittelyyn käytetty aikamoisia myrkkyjä.
Ei ne silti taida ongelmajätettä tosin olla.
Turkkien käyttäjät näyttää venakoilta.
Mulla on varmaan 70vuotta vanha susiturkki, talvella koira tykkää loikoilla sen päällä.
On tainnut suden hajut kaikonneet, kun koira ei sitä pahemmin nuukinut.