kokemuksia hybridi-autosta?
onko kellään? jos on, niin merkki, malli, plussia, miinuksia yms.
kiitos
Kommentit (64)
Ostimme tänä talvena Mitsubishi Outlander phevin (2015). Tähän mennessä toiminut hyvin. Kaupunkiajo menee täysin sähköllä, pidemmät matkat ( yli 35km) bensalla. Tällä voi vetää myös peräkärryä. Tuotiin Saksasta, joten tässä säästi jonkinverran. Mies on jonkinasteen ekohörhöilijä ja hänelle tämä oli tärkeämpi juttu, mutta ei ole itselläkään valittamista.
Minulla on nyt ollut jonkin aikaa käytössä Toyota Auris TS Hybrid Premium-varustuksella. Täytyy sanoa, että huippulaite. Ajaminen helppoa ja vaivatonta,polttoaineen kulutus tiestä, nopeudesta ja olosuhteista riippuen 4,5-5,5 L / 100 km. Huonoin puoli on Premium-varustuksen mukana tulleet 45-sarjan renkaat 17 tuuman vanteilla, jotka on tietysti hienon näköiset,mutta eivät sovi muuten auton luonteeseen.
Kannattaa ottaa 16-tuumaiset korkeampiprofiilisilla renkailla.
Valot ja lämmitys loistoluokkaa. Käyttömaksu ja vakuutukset edulliset.
Automaatti toimii hienosti niin kaupungissa kuin maanteillä. Ohitukset maantiellä sujuvat leikiten kun käyttää Power-moodia, muuten voi ajaa aina ECO-moodilla.
Kahta en enää hanki: Dieselautoa ja manuaalilaatikolla varustettua autoa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 12:55"]
Itse vertailin hybridi Mondeota dieseliin. Hintaero noin 4000€, polttoainekuluissa ei juuri eroa, diesel vähän halvempaa ja sitä kuluu vähän enemmän kuin bensaa hybridissä. Hybridin eduksi jää käyttövoimaveron puuttuminen (461€/vuodessa). Mutta hybridiä ei saa farmarina ja sedanissakin on reilusti pienempi takakopsa, koska akut vie tilaa ja suurin puute on se että hybridiin ei saa laittaa vetokoukkua.
En näe järkeä ostaa omaan käyttöön hybridiä.
Farmari: Toyoyta Auris Touring Sports
Ja Toyota Prius Plus.
Eli jos kaikki matkat kotoa on 25km suuntaansa maantietä tai moottoritietä eikä kaupunkiajoa juurikaan ole, noita ei kannata edes harkita?
Koeajoin Priuksen, en tykännyt. Aivan liian kallis, suorituskyvytön ja pieni. Samalla rahalla saa hyvän polttomoottoriauton huomattavasti paremmilla ominaisuuksilla. Jos nyt Toyotasta tykkää, niin Avensiksessa on paljon paremmat ominaisuudet kuin Priuksessa halvemmalla hinnalla.
Sitten kun saan hybridi farmarin (merkillä ei niin väliä) hintaan max 12 000e, saatan sellaisen hankkia. Nyt kun nettiautosta katsoin, halvin farmari hybridi oli 20 900e. En varmasti saa niin paljoa mistään lainaa. Mitenköhän käynnistyy kun pakkasta viikon ajan yli 30 astetta? Ja mitenköhän loppuun ajettuja resuja ne sitten on, kun saavuttavat tuon mainitsemani budjetin ylärajan?
Vierailija kirjoitti:
Olin viime kesänä autokaupoilla ja mietin Toyotan hybridin ja Hondan "tavallisen" auton välillä. Kun sitten kysyin kuinka kauan ne hybridin moottorit kestävät, ei koko autokaupasta löytynyt yhtäkään ihmistä, jolla olisi ollut mitään hajua mikä hybridi edes oikeasti on. Että näin Suomessa.
Melko surkee provo. Ellei sun autokauppa ollut vähemmistöön kuuluvan hieman tummahkon jolla on enimmäkseen hevosista ja näpistyksistä ja isoista hameista tietämystä.
Mulla on ollut Volvo V60h pari vuotta. On tullut ajeltua 90tkm sinä aikana. Keskikulutus on reilut 2l dieseliä per 100km.
Kannattaa laskea huolella, että kannattaako vai ei. Mutta itse ottaisin vain ladattavan hybridin, tämän omakohtaisen kokemuksen perusteella.
Te akuista ja pakkasesta tietämättömät. Hybridin iso akku on se, jolla autoa ajetaan. Lisäksi on se tavallinen akku, jolla auto käynnistyy. Sen voi vaihtaa samoin kuin minkä tahansa auton akun ja samalla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut Volvo V60h pari vuotta. On tullut ajeltua 90tkm sinä aikana. Keskikulutus on reilut 2l dieseliä per 100km.
Kannattaa laskea huolella, että kannattaako vai ei. Mutta itse ottaisin vain ladattavan hybridin, tämän omakohtaisen kokemuksen perusteella.
Tällä hetkellä ladattavien hybridien valikoima on vielä aika pieni ja hintataso korkea. Toisaalta niissä on yleensä erittäin kattava jo ihan vakiovarustelu joten vertailun tekeminen karvalakkimalliin ei ole järkevää.
Itse ottaisin täyssähköauton jos toimintasäde olisi vähintään 350 km ja nopeita (mode 4 vähintään) latausasemia olisi paljon nykyistä enemmän. Teslan tuleva edullisempi malli täyttää kriteerit aika hyvin.
Toistaiseksi ladattava hybridi on kyllä hyvä kompromissi jos kotona on mahdollisuus ladata.
Honda Insight, ostettu käytettynä ja ajettu sen jälkeen itse 24 tuhatta. Ei mitään ongelmia. Tammikuun 2016 pakkasissa käynnistyi aina, lämmin, mukava ajaa erityisesti kaupungissa ja pikkuteillä. Ihmiset kyselevät aina hybridin talvikäytöstä, mutta jos autossa on japanilainen bensakone niin eihän niissä ole ikinä ongelmia. Ongelmat olivat dieselautoilla. Miksi muuten hybridejä väitetään painaviksi?
Meillä toisena autona Lexus GS 450h. Tykkään ajella sillä paljon mieluummin kuin toisella autollamme (bensa vw passat). Tuo Lexus kiihtyy paljon nopeammin ja muutenkin jotenkin paljon pehmeämpi, mutta samalla jämäkämmän tuntuinen alla. :) Aluksi tuntui oudolta lähteä valoista liikenteeseen kun auto oli niin hiljainen, että tuntui onko se edes käynnissä. :D En ymmärrä autoista saatikka hybrideistä mitään, mutta kun kokemuksia kysyttiin, niin ainakin itse olen tuolla tykännyt ajella. :)
Meillä on Toyota Auris farmari hybridi, autolla ajettu nyt n. 55 000km. Autossa on hiukan kalliimpi premium-varustelu, joka on täysin riittävä.
Auto on helppo ajaa, automaattivaihteisto toimii loistavasti. Lämmityslaite ja valot erinomaiset.
Ajo-ominaisuudet hyvät ja kulutus pieni.
Talvella talvirenkailla kulutus 4,7-5,4, kesällä 4,3-4,8 L / 100km. Nämä mitattu tankkauksista.
Kaupunkiajossa ja 80-nopeusrajoitteisilla asfalttiteillä menee kesäkelillä helpostikin alle 4L /100km.
Mitään vikoja tai häiriöitä ei tähän mennessä oleollut, ei toki saa ollakaan noin vähillä kilometreillä.
Ajoakulla on 10 vuoden /350 000km:n takuu.
Vuotuinen ajoneuvovero vähän yli 120 euroa, vakuutukset edulliset.
Varmaa on se, että en koskaan osta enää manuaalivaihteista ja tuskin dieselautoakaan.
Onko kukaan laskenut sähkön hintaa? Sekin maksaa ja entä sopiva pistoke? Pikalataus ei varmaan onnistu rivitaloissa.
Entä riittääkö sähkö yleensä? Talvisin sitä tuodaan kuitenkin. Miksihän ei enempää puhuta kaasuautoista ja satsata niihin?
On monta muuttujaa vielä.
Toyota Auris touring sports -15, ajettu 110 tkm. Itse ajanut siitä 60 tkm. Ainoa haittapuoli on että ajaminen on turhan kivaa! Huollot sama hintaiset kuin normi autossa. Kulutus lähellä vastaavan kokoista dieseliä, mutta ilman dieselveroja.
Kilometrejä tulee 60tkm vuodessa. Aion vaihtaa hybridiin tulevaisuudessakin tämän kokemuksen pohjalta.
Minusta tässä autossa on ostohinta kohdallaan! Kiva pikkuauto! Hyvä varustelu.
Toki jos laittaa kymppitonnin lisää, saa varmaan paremman mutta tää riittää mulle.
Itsellä Toyota Yaris Hybrid Active. Vm 2018. Erittäin näppärä. Hyvä ajaa, taloudellinen, kiihtyy ripeästi. Loistava kaupunkiajoon ja liikkuu hyvin myös motarilla. Hiljainen. Ja vakkari on kätevä. Helppoa ajamista.
Kannattaako ostaa Toyota Prius vm 2012?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako ostaa Toyota Prius vm 2012?
Riippuu ihan hinnasta ja auton kunnosta.
Meillä on Audi Q7 hybridi.
Yli 100k€:n autossa veroja vaan kolmisen tonnia, pikkuautoissakin on enemmän... Arkiset ajot hoituvat lähes yksinomaan sähköllä joten käyttö tulee hyvin halvaksi.
Ja kun tehoa tarvitaan niin sitä löytyy lähes 500hv -kelillä kuin kelillä pääsee äkkiä hidastelijoista ohi.
Koeajoin vuosi sitten. En tykännyt. Tehototon, kaasua painaessa koveni lähinnä ääni, ei vauhti. Ilmeisesti se akku on tyhjä ensimmäisessä kiihdytyksessä ja sen jälkeen ollaan 60hv bensamoottorin varassa.