Kuvottava olo vitamiinilisistä
Onko muilla samaa tai joku teoria miksi en pysty syömään vitamiinia purkista, oon kokeillut kapseleita, poretabletteja sekä tippoja ja kaikkien jälkeen alkaa oksettaa ja kuvottaa. Ongelma on ollut ihan lapsesta asti.
Kalamaksaöljyä pystyn ottamaan.
Kommentit (23)
Sama juttu. Esanssi ei ikinä kivaa, olkoot sitten esanssi mehu tai jotain muuta. Aikoinaan oli niitä herbalife isoja tölkkejä jossa jauhetta sisällä ja josta oksensi aivan suoraan.
Jos otan vitamiineja tyhjään mahaan, alkaa etoa. Jos ruuan kanssa, ei ala.
Mulla oli tuo ongelma raskausaikana, joten voin hyvin kuvitella että monella on ihan normaalitilassakin. 5 min sisällä vitamiinin otosta oli yrjöäminen taattua, jopa silloin kun pahoinvointia ei muutoin enää ollut.
Ei kai niitä vitamiinilisiä tarvitse normaalisti nauttia paitsi ehkä korkeintaan d-vitamiinia ja sitäkin vain jos maitotuotteet ei maistu.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:52"]
Ei kai niitä vitamiinilisiä tarvitse normaalisti nauttia paitsi ehkä korkeintaan d-vitamiinia ja sitäkin vain jos maitotuotteet ei maistu.
[/quote]
... ja kala unohtui mainita.
Mulla saattaa monivitamiini aiheuttaa tuota jos otan tyhään vatsaan tai kofeiinipitoisten juomien kanssa. C-vitamiini todennäköisesti on se ongelma, koska olen kokeillut pelkkää c-vitskua ottaa ja siitä tulee huonohko olo.
Ootko kokeillut öljykapselissa olevaa d-vitamiinia? Onko yhtä paha? Mulla tulee huono olo vain kalaöljystä ja raudasta.
Mulla tulee kans. Mun pitäis kyllä kalaöljyä ja B-vitamiinia ottaa. B auttaa mun hiuksia pysymään päässä. En nyt täysin ole varma, että mikä noista on se, vai kaikki. Syön yleensä B-, C-, D-vitamiineja, ja kalaöljyä.
Sen olen huomannut, että missään nimessä ei kannata yht'aikaa noita ottaa.
Rautatabletti saa minut melkein oksentamaan. Sen verran vahva lisä. Syön myös huonosti ja otan muitakin ravintolisiä (B,D) ja tyhmä kun olen, tarvitsen kofeiiniakin. Milloinkohan mahtaa tulla vatsahaava? Varsinkin jos ottaa kaikki tabletit aamulla aikaisin, tulee jossain vaiheessa sellainen vähän aikaa kestävä, tosi huono olo.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:52"]Ei kai niitä vitamiinilisiä tarvitse normaalisti nauttia paitsi ehkä korkeintaan d-vitamiinia ja sitäkin vain jos maitotuotteet ei maistu.
[/quote]
En mä muuten olekkaan hirveästi ottanut kuin satunnaisesti kokeillut. Nyt oli ajankohtasempi kun olin raskaana ja ruoka ei oikein maistunut ja olin huolissani että saanko kaiken tarvitemani, eihän mikään vitamiini pysynyt sisällä. Nyt siis imetän ja ei uppoo vieläkään.
Ap
En tiedä, mulla etenkin rauta aiheuttaa järkyttävää pahoinvointia.
Ehkä se keho viestittää, että tuota on jo tarpeeksi, ei kiitos enempää?
Miksette ruoan mukana saa vitamiinia? Ettekö syö ruokaa?
Hullua touhua :(
Olen huomannut saman tiettyjen vitamiinilisien kanssa. Varsinkin b-vitamiinista tulee mulle huono olo. Mutta niitäkin on erilaisia, kysy apteekista sellaista, joka imeytyy hitaasti, mulle sopii se. Luulen, että osassa vitamiinitableteista jokin sidosaine aiheuttaa mulle huonon olon. Jotkut tabletit sopii, toiset ei.
Sama vaiva. Otan silti vitamiinini, mieluiten tukevan aterian jälkeen. Jos kuvotus tulee niin odotan rauhallisesti että menee ohi, ei kestä koskaan kuin muutaman minuutin. Ratikassa tai bussissa se aika tuntuu pitkälle kun pidättelee oksennusta.
Minulla on tuo ongelma monivitamiinien kanssa, tulevat pihalle samantien. Olen kokeillut useita eri valmisteita, ja eri aikoina päivää, tyhjään vatsaan ja aterian kanssa. Aina sama juttu. Olen yrittänyt selvittää onko se jokin tietty aine, vai vaan se että liian monta yhdessä. Pystyn aivan ilman ongelmaa ottamaan esim D, C-vitamiinit, rautatabletin, magnesiumin ja sinkin aamulla yhtään aikaa, ja toistaiseksi kaikki mitä olen kokeillut erikseen, eli esim lisäksi B-vit, foolihappo ym menevät ilman ongelmia. Mutta samantien kun yritän ottaa jonkun Multitabsin tai monivitamiiniporeen niin oksennus on taattu. Tämä on ollut minulla ihan teinistä asti, joskin lapsena olen vielä pystynyt syömään monivitamiinejakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuo ongelma monivitamiinien kanssa, tulevat pihalle samantien. Olen kokeillut useita eri valmisteita, ja eri aikoina päivää, tyhjään vatsaan ja aterian kanssa. Aina sama juttu. Olen yrittänyt selvittää onko se jokin tietty aine, vai vaan se että liian monta yhdessä. Pystyn aivan ilman ongelmaa ottamaan esim D, C-vitamiinit, rautatabletin, magnesiumin ja sinkin aamulla yhtään aikaa, ja toistaiseksi kaikki mitä olen kokeillut erikseen, eli esim lisäksi B-vit, foolihappo ym menevät ilman ongelmia. Mutta samantien kun yritän ottaa jonkun Multitabsin tai monivitamiiniporeen niin oksennus on taattu. Tämä on ollut minulla ihan teinistä asti, joskin lapsena olen vielä pystynyt syömään monivitamiinejakin.
Multitabs oksettaa minuakin. Lidlin monivitamiini ei okseta.
Itselläni varsinkin d-vitamiinit aiheuttaa tuota. Ihan sama missä muodossa ovat.