Sukupuolineutraali nimi?
Tuttavapariskunta aikoo antaa pian syntyvälle esikoiselleen sukupuolineutraalin nimen. Heräsi kysymys, että mitkä nimet sitten ovat tälläisiä?
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:20"]Näissä kannattaa muistaa aina se että harva mieltää nimeä suoraan sukupuolettomaksi, vaikka se kummaltakin sukupuolelta löytyisi. Esim Rauni on mun kuvitelmissa aina mies ja Lahja aina nainen, vaikka se voi olla kummi päin vain.
[/quote]
Minä tunnen sekä mies että naispuolisen Raunin. Silti miellän sen naispuoliseksi. :)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:19"]
Rauni (tyttö), Pirkka (poika) ja Miska (poika) eivät ole sp-neutraaleja mielestäni.
[/quote]
Rauni on myös miehen nimi. Esim. elokuvaohjaaja Rauni Mollberg oli mies.
Laittakaa Kallea, Pekkaa. Mattia, Jussia, Villeä, Marttia, Seppoa, Perttiä niin mielletään heti miehen nimeksi ja tytöille taas Ainoa, Liisaa, Helenaa, Pirjoa, Pirkkoa jne. Ei tule epäselvyyttä onko tyttö vai poika.
Jenkeissä on paljon enemmän näitä ns. sukupuolineutraaleja nimiä (Alex, Ashley, Charlie, Robin, Taylor yms.) mutta aika kömpelösti ne mun mielestä suomalaiseen suuhun sopivat, ainakin jos sukunimi on perinteinen suomalainen.
Tän ketjun ehdotuksista tuo Venni on aika suloinen :) Ja pystyn kuvittelemaan sen sekä tytön että pojan nimenä, joten erinomainen!
Tunnen sekä mies että naispuolisen Inarin.
Aami, Aia, Akki, Ami, Asla, Eelo, Ensi, Halla, Jana, Jasi, Jermu, Jessi, Juni, Karla, Kaiku, Lara, Leine, Meja, Mio, Nuu, Peeti, Piita, Semu, Sole, Tuiti, Tunne.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 13:22"]
Tunnen sekä mies että naispuolisen Inarin.
[/quote] Inari naisen nimi vaikka INarin miellän paikkakunnaksi Lapissa
Tunnen Mirka-tytön ja Mirka-pojan.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:15"]Tuiskua olen kuullut molemmilla ja esim. Robin on ainakin Jenkeissä käytössä tytöillä ja pojilla.
[/quote]
Ei voi verrata Jenkkilään, siellä on hiukan erilainen nimikulttuuri kuin täällä. Ja muilla kielillä voi sellaiset nimet olla toisen sukupuolen kuin täällä, esim. Kim on tytön nimi Englannissa ja Kari tytön nimi Norjassa.
[/quote]
Eikö Lauri ole myös tytön nimi jenkeissä?