Sukupuolineutraali nimi?
Tuttavapariskunta aikoo antaa pian syntyvälle esikoiselleen sukupuolineutraalin nimen. Heräsi kysymys, että mitkä nimet sitten ovat tälläisiä?
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:13"]Pirkka [/quote] Onko muka? Miehen nimeksi olen sen aina mieltänyt.
[/quote]
Väestörekisterin nimipalvelussahan näitä voi testata, monelleko tytölle ja monelleko pojalle nimi on milläkin vuosikymmenellä annettu.
Outikin oli ennen vanhaan miehen nimi.
Kari on norjalainen naisen nimi.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:10"]
Isa, Miska ja Rauni tuli ekana mieleen. Mikään sukupuoleton nimi ei mielestäni mene 50/50 tasan millään sukupuolella vaan kaikissa tuntuu olla toista sukupuolta huomattavasti enemmän.
[/quote]
Ja sitten, kun toisen sp:n edustajia on 100 enemmän kuin toisia "lukitaan" nimi sen sukupuolen käyttöön. Tämä selittää esim. miksi Kyllikki esiintyy muutaman vanhan miehen nimenä. Silloin se oli uusi nimi ja sukupuoleton... Eli mitään takuuta ei nimen sukupuolettomuudesta tulevaisuudessa tosiaan ole.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:20"]
Näissä kannattaa muistaa aina se että harva mieltää nimeä suoraan sukupuolettomaksi, vaikka se kummaltakin sukupuolelta löytyisi. Esim Rauni on mun kuvitelmissa aina mies ja Lahja aina nainen, vaikka se voi olla kummi päin vain.
[/quote]
Lahja miehen nimenä? Eikä! Mä tiedän Joa nimisen naispuolisen ja miespuolisen henkilön. Lisäksi olen tavannut Vieno nimisen mummelin ja myös Vieno-nimisen papparaisen :) Myös Misa nimisen miehen tiedän ja olen kuulluut myös naisella. Myös Mirka on erään kaverini tuttu ja luulin hänen aina puhuvan naisesta, mutta Mirka olikin mies!
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:19"]Rauni (tyttö), Pirkka (poika) ja Miska (poika) eivät ole sp-neutraaleja mielestäni. [/quote] Mulle Rauni on poika niinkuin Pirkkakin, mutta Miska on tyttö.
[/quote]
kaksi tuntemaani Raunia ovat naisia ja tuntemani Miska taas poika :)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:21"]
Venni on muuten pojannimi. Venny taas tytön.
[/quote]
Ei ole. :) Mun tuttaville on muutaman vuoden sisään syntynyt kaksi lasta, joiden molempien nimi on Venni. Toinen on tyttö ja toinen poika.
Raunihan on ihan selvästi nainen... Ja Isa/Iisa
Venäläiset lempinimimuodot Miska/Mischa ja Saska/Sascha ovat ainakin molemmille sukupuolille sopivia. Ja suomalaiset merkitysnimet Vieno, Kaino, Myrsky, Paju yms. Ulkomaalaisperäisistä viime vuosikymmenten tulokkaista esim. Nikola, Luka.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:23"]
Vieno, Kaino, Rauni, Toivi, Sointu, Lahja, Mirkka ainakin ovat nimiä, joita on annettu sekä tytöille ja pojille.
[/quote]
Sointu ja Lahja nyt ainakin ovat naisen nimiä eikä niitä enää voi antaa poikapuoliselle lapselle!!!
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:21"] Venni on muuten pojannimi. Venny taas tytön. [/quote] Ei ole. :) Mun tuttaville on muutaman vuoden sisään syntynyt kaksi lasta, joiden molempien nimi on Venni. Toinen on tyttö ja toinen poika.
[/quote]
Ei muuten ole totta, tarkistapa kirjoituasu!
Lakatkaa laittamasta niitä amerikkalaisia esimerkkejä - kiinnostavampaa puhua suomalaisista nimistä kuin jostakin vitun Jamiesta tai Blakesta.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:25"]Jade? Suomessa kai enimmäkseen tyttö, jenkeissä tiedän myös pojan tuolla nimellä.
Lumi, Skylar, Ryder, María, Sibel, Sky, Auri,
[/quote]
Maria ei ole sukupuolineutraali! Se yhdistetään aina toiseen nimeen. Esim Jose Maria on mies, Maria Jose nainen.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:21"] Venni on muuten pojannimi. Venny taas tytön. [/quote] Ei ole. :) Mun tuttaville on muutaman vuoden sisään syntynyt kaksi lasta, joiden molempien nimi on Venni. Toinen on tyttö ja toinen poika.
[/quote]
Ei muuten ole totta, tarkistapa kirjoituasu!
[/quote]
Mitä jankkaat? Kyllä minä olen ihan omin silmin nähnyt että molemmat kirjoitetaan Venni. Nimipalvelustakin näkyy, että 5 vuoden sisällä on 15 tyttöä saanut sen nimekseen.
Viima -nimeä olen kuullut annettavan sekä tytöille, että pojille :)
Hayden, Dana, Hunter, Morgan, Taylor, Shannon, Pat, Jamie, Alex, Kim, Rory, Bobby, Sidney, Willow, Blue, Dakota, Madison, Mackenzie, Lee, Randy, Leslie
36 korjaa: 5 v sisällä on nimetty 14 Venni-tyttöä, ei 15. Poikia paljon enemmän, 252, mutta on noita tyttöjäkin.
Venni kuulostaa mun mielstä enemmän tytön nimeltä, vaikka tiedänkin kaksi Venni-poikaa. Se on vähän kuin Jenni, Senni tai Henni.
Kurre, Ruu, Pouta, Salama, Sahara...
Jade? Suomessa kai enimmäkseen tyttö, jenkeissä tiedän myös pojan tuolla nimellä.
Lumi, Skylar, Ryder, María, Sibel, Sky, Auri,