Miten kannattaisi opettaa eskarilaista suhtautumaan kiusaamiseen (haukutaan esim. rumaksi, tyhmaksi). Pitaako opettaa kertomaan tadeille heti, vai sanomaan etta
itse olet tyhmä. Vai olemaan välittämättä asiasta. Ajattelen siis, miten parhaiten saisi kiusaajan lopettamaan haukkumisen? Kiusataanko herkemmin nynnyä joka ei puolusta itseään?
Kommentit (6)
puolustamiseksi. En kuitenkaan opettaisi haukkumaan takaisin.
Ei sun lapsen tarvi suhtautua siihen kiusaamiseen mitenkään. Sun tehtäväsi äitinä on suojella lastasi kiusaamiselta! Jos lastasi kiusataan on sinun otettava yhteys opettajiin, joiten tehtävä on ottaa yhteys kiusaajien vanhempiin ja järjestää yhteispalaveri ja muuta tarvittavaa ja hoitaa asia kuntoon.
Ei tuo ole lasten ongelma, vaan aikuisten pitää auttaa pikkuisia tuollaisissa suurissa asioissa.
tottakai asiaan pitää vanhempien ja opettajien puuttua, mutta kyllä silti lapsi kannattaa opettaa puolustamaan itseään. Helpommin toki sanottu kuin tehty, tiedän...
Jos kyse on ' vain' (vakavaa ja inhottavaa sekin) nimittelystä, niin ' se on itse sellainen, miksikä toista sanoo' on oikein hyvä lause lapselle opetettavaksi. Jos joka tönäisystä ja pahasta sanasta menee hoitajalle/opettajalle kertomaan, niin saa rollikellon maineen. Jos nimittely on vakavaa, niin siitäkin on hyvä kertoa opettajalle.
Ei siihen tarvita mitään isoa kertapommia. Kyllä jatkuva pieni nälviminen on ihan oikeaa kiusaamista. Ja jos se jo eskarissa on pientä, niin ette kai luule, että se seuraavan kymmenen vuoden aikana siitä itsestään vähenee. Kyllä tuo nyt vaan on jo vanhempien asia puuttua tilanteeseen, eikä vain odotella milloin se pahenee. Tuollaisella tapetaan tehokkaasti kouluinto, ja kohta lapsi pitää pakottaa aamuisin lähtemään, hän alkaa saada selittämättömiä vatsavaivoja aamuisin ja sitten ne siirtyvät iltaan.
On lapselle aika ankeaa, jos hän jo eskarissa oppii, että muut saavat loukata sanoilla, eikä kukaan aikuinen auta.
Meitähän opetettiin lapsina sanomaan niin, että " se on itse tyhmä joka toista haukkuu" . En tiedä, voiko lasta opettaa olemaan välittämättä moisesta, ikäväähän se lapselle on.