Kertokaa hyvän itsetunnon merkkejä?
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Fimean sivuilta näkee, että tällä hetkellä on annettu 8 226 816 rokoteannosta ja niistä vakavia haittoja on ilmoitettu 4032, eli 1/2040 rokotetta. Suomessa on pelkästään sairaalahoidossa ollut koronan takia paljon enemmän ihmisiä, vaikka kansalaisista suurimmalla osalla ei koronaa ole ollutkaan.
Ukkolakin totesi hyvin tuossa jutussaan, että moni rokotusvastainen ei oikein ymmärrä tilastomatematiikkaa. Pelkäävät rokotetta, jonka vakavat haittavaikutukset ovat yhden suhde kahteen tuhanteen, kun taas kahdesta tuhannesta koronasairaasta aika paljon enemmän kuin yksi saa sen sairaalahoitoa vaativan muodon.
Oho, tuli väärään ketjuun :D
Hyvä itsetunto on myös omien heikkouksien tuntemista. Liian itserakkailla ihmisillä, aivan samoin kuin itseään inhoavilla, on huono itsetunto.
Uskaltaa myöntää virheensä, tiedostaa heikkoutensa eikä tarvitse yrittää painaa muita alas. Hyvän itsetunnon omaavalla on henkinen rohkeus olla aito.
Vierailija kirjoitti:
-Omaa totuudenmukaisen minäkuvan – ihminen tunnistaa ja tietää myös heikkoutensa. Hän ei puolustele huonoa käytöstään heikkouksillaan tyyliin: “Minä olen tällainen, en voi itselleni mitään.”
-Luottaa itseensä. Itseluottamusta on, että uskaltaa ottaa vastaan haastavia tehtäviä, joista ei kenties selviä, mutta uskaltaa silti yrittää.
-Arvostaa itseään ihmisenä. Itsearvostus tarkoittaa sitä, että ei anna esimerkiksi loukata itseään.
-Pitää omaa elämäänsä arvokkaana ja ainutkertaisena.
-On itsenäinen oman elämänsä ratkaisuissa ja on riippumaton muiden mielipiteistä.
-Ei koe tarvetta loukata muita, mutta elää omaa elämäänsä niin kuin haluaa – ei sen mukaan, mitä ympäristö kulloinkin arvostaa.
-Sietää epävarmuutta, pettymyksiä ja epäonnistumisia.
Mielestäni tuohon totuudenmukaiseen minäkuvaan liittyy myös se, että ei halveksi, vihaa ja alenna itseään. Se liittyy myös itsearvostukseen.
Kun luin tuon luettelon, huomasin että omaan hyvän itsetunnon. Pystyn allekirjoittamaan joka ainoan kohdan. Uskallan olla haavoittuva ja pystyn myöntämään olevani väärässä, ne kaksi asiaa nuorempana oli minulle vaikeita. Nekin oppinut ja vain ja ainoastaan vahvuuksiksi havainnut.
Oikea terve nöyryys mutta oikea terve itsearvostus. Hyvin tärkeä kohta tuo: ei koe tarvetta loukata muita. Kuinka moni tunnistaa? Käsi ylös.
Pakko on nostaa käsi ylös, koska nyökkäilin koko ajan ja mietin, että nyt on hyvin ja kattavasti kuvattu ja aivan niin kuin itse ajattelen ja koen.
Kookas kulli antaa yleensä buustia itsetuntoonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pyllistele Instassa.
ja huulet törrössä.
"Onxmun tukka hyvin?"
Hyvällä itsetunnolla varustettu nainen antaa muiden naisten toteuttaa rauhassa itseään kuten nämä parhaaksi katsovat, oli se sitten instassa herutusta tai tohtoriksi lukemista. Muiden mollaus on varmaankin kaikkein selvin merkki huonosta itsetunnosta.
Hyvä itsetuntemus ei ole sama asia kuin hyvä itseluottamus. Hyvä itseluottamus(narsismi) voi perustua myös heikkoon itsetuntemukseen. Hyvästä itsetuntemuksesta (ymmärtää vajavaisuutensa) ei aina seuraa hyvää itseluottamusta.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo kaikille mitä omistaa aina kun pystyy. Kiukustuu kavereiden saavutuksista työelämässä ja vihjailee heitä epäkypsiksi. Jos joku saavuttaa jotain, ainut tapa selvitä siitä henkisesti on ajatella, että se saavutus liittyy itseen: on auttanut tai antanut inspiraation ainakin. Ajattelee olevansa elämän suuressa kisassa, jota johtaa koska on tietyn ikäisenä tehnyt jotain mitä itse pitää kisaetappina, esim lapset. Näkee kaikkialla kilpailun ja yrittää parhautta kaikessa mahdollisessa. Ystävien puute on merkki kateudesta. Pystyy olemaan vain sellaisten ystävä jotka ei kilpaile (eli niillä on hyvä itsetunto) ja voi selittää olevansa niiden yläpuolella.
Sulla ei taida ainakaan olla kovin hyvä itsetunto. Kitkerä ja katkera selkeästi olet jollekulle. Kateus ei kaunista sic.
Vierailija kirjoitti:
Urpo kirjoitti:
Urpo kirjoitti:
Loukkaantuu kun joutuu loukatuksi.
Niin ja antaa takaisin.
Ei pidä paikkaansa. Jos on hyvä itsetunto, ei tarvitse antaa takaisin. Sitä ajattelee, että olen ihan hyvä tyyppi, oli tuo tai kuka tahansa mitä mieltä tahansa minusta. Silloin ei ole tarvetta antaa takaisin.
Olen eri mieltä tästä. Mutta vain tiettyyn rajaan asti ajatuksella valitse taistelusi.
Uskaltaa kävellä rannalla seisokissa niin että puolet tulee ulos uikkareista . ja hän ei välitä muiden kantseista
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaa myöntää virheensä, tiedostaa heikkoutensa eikä tarvitse yrittää painaa muita alas. Hyvän itsetunnon omaavalla on henkinen rohkeus olla aito.
Mulla on nuo kaikki, mutta mulla on h*lvetin huono itsetunto, koska en riitä parisuhteeseen.
Hyvä itsetuntemus ja itsetunto eivät ole sama asia. No, olen silti mitä olen enkä muuksi aio muuttua.
Voisin kertoa mutta heti palsta tuomitsisi
Realistinen, tuntee itsensä eli tietää millainen on itse on, ja on myös hyväksynyt sen jolloin pystyy nauramaan mokilleen jne. Mutta siinä se, täällä puhutaan paljon jostain kuuntelemisesta ja mukavuudesta joka ei liity itsetuntoon mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pyllistele Instassa.
ja huulet törrössä.
"Onxmun tukka hyvin?"
Hyvällä itsetunnolla varustettu nainen antaa muiden naisten toteuttaa rauhassa itseään kuten nämä parhaaksi katsovat, oli se sitten instassa herutusta tai tohtoriksi lukemista. Muiden mollaus on varmaankin kaikkein selvin merkki huonosta itsetunnosta.
Olen eri, mutta sanoisin, että myös meillä hyväitsetuntoisilla saattaa olla näkemys siitä, millaisia ovat heikkoitsetuntoiset ihmiset. Tämän näkemyksen ääneen lausuminen ei automaattisesti ole muiden mollausta.
Ei tunne tarvetta ilkeillä kenellekään.
Tästä päätellen täällä ei monellakaan ole hyvä itsetunto.
Uskallan kertoa mielipiteeni siitä huolimatta että tiedän monien olevan eri mieltä kanssani. En ole kateellinen kenellekään, minulla on ihan hyvä elämä ja kadehtiminen on ajantuhlausta. Tiedän kuka olen ja mitä haluan, viihdyn muiden seurassa mutta osaan olla yksinkin. Tästä huolimatta en koe että minulla olisi mitenkään hyvä itsetunto.
Antti Tapani on hyvän itsetunnon merkki: jos sellaisia kuteita uskaltaa päälleen pistää, ei välitä pätkääkään siitä kuin typerältä näyttää muiden silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vertaile itseään muihin. Kuuntelee ja on kiinnostunut muidenkin asioista, eikä kuuntele päästäkseen kertomaan itsestään. Voi jäädä kotiin jos haluaa, ei ole FOMOA. Ei tee asioita siksi, että on tapana tehdä, vaan koska haluaa. Ymmärtää että muutkin ihmiset elää haluamaansa elämää, eivätkä ole erilaisessa elämäntilanteessa kuin itse siksi, ettei ole siihen pystynyt - vaan koska tekee mitä haluaa. Ei tarvitse viimeistä sanaa. Antaa ihmisten olla hankalia, mielestään väärässä tms. ilman, että täytyy yrittää korjata.
Siinäpä ne.
Paitsi kakkien kanssa tämä ei mahdollista. Jos sut ymmärretään tahallaan tai vahingossa väärin tulee taas riitaa.
Fimean sivuilta näkee, että tällä hetkellä on annettu 8 226 816 rokoteannosta ja niistä vakavia haittoja on ilmoitettu 4032, eli 1/2040 rokotetta. Suomessa on pelkästään sairaalahoidossa ollut koronan takia paljon enemmän ihmisiä, vaikka kansalaisista suurimmalla osalla ei koronaa ole ollutkaan.
Ukkolakin totesi hyvin tuossa jutussaan, että moni rokotusvastainen ei oikein ymmärrä tilastomatematiikkaa. Pelkäävät rokotetta, jonka vakavat haittavaikutukset ovat yhden suhde kahteen tuhanteen, kun taas kahdesta tuhannesta koronasairaasta aika paljon enemmän kuin yksi saa sen sairaalahoitoa vaativan muodon.