Kaveri pyysi tuomaan kaupasta ruokia mutta ei itse tarjoutunut maksamaan!
Olen vähän ihmeissäni. Pyysi siis tuomaan juttuja kun menin hänen luokse. Ei ottanut missään vaiheessa esille että ”ainiin ne ruoat, paljonko olen velkaa?” Tms. En sitten itsekään kehdannut sanoa asiasta. Kyseessä ei ole suuri summa, tuntuu nipolta ottaa asia itse esille… miksi olen näin tossu :(
Kommentit (29)
Aina kun menet kylään muista viedä tuliaisia eli joko lahjan viinin ruokaa maitoa pähkinää vesipulloja tai vodkaa. Kukkia jos nainen sukkia jos mies. Kohteliaasti ja kiitetään ruuasta. Itsenäisyys päivänä voi ostaa kaupasta sinivalkoisen kynttilän Suomen värit lumi taivas ja järvet . Siniset lautasliinat. Meidän rakas kaupunki Viipuri YouTube viaborg
No miksi ihmeessä et pyytänyt rahoja häneltä? Miten niin et kehtaa, jos itse vaivauduit sinne kauppaan. Tajutonta, että oli ihan sanaton ja nyt valitat nettipalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää että hän ei ottanut asiaa esille. Minut on ehkä kasvatettu eri tavalla…
Ap
Sinut on kasvatettu tossukaksi, joka ei saa suutaan auki silloin kun pitää.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tästä sanoa jälkeenpäin vai unohdanko koko jutun ja olen viisaampi jatkossa?
Ap
No jo hemmetissä voi pyytää jälkikäteen. Soita ja sano, että muuten saisinko rahat niistä ruokaostoksista. Miksi et voi kaverillesi tuota sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Voiko tästä sanoa jälkeenpäin vai unohdanko koko jutun ja olen viisaampi jatkossa?
Ap
Luota Jumalaan. Hän voi myöhemmin siunata sen sinulle takaisin moninkertaisena.
Mä olen ihminen joka voisi helposti unohtaa. Ei tosiaan ole kyse siitä, että en halua tai pysty maksamaan, vaan oikeasti se vaan unohtuu.
Kerran vuosikausia sitten, kun oltiin kaverin autolla menossa ikeaan hakemaan minulle, ajettiin harhaan ja kaverin piti tankata, minulla ei siis ole korttia, enkä ollut silloin ikinä tankannut. Reissussa oli muitakin sattumuksia, jonka vuoksi hauska tarina ja tulee usein mieleen. Mutta näin jälkikäteen muistellessa olen tajunnut, että kaveri varmaan tankkasi omalla rahalla ja en muista maksoinko edes ruokia ikeassa. Toivottavasti kaveri on kuitenkin jossain vaiheessa tajunnut pyytää bensarahat ja vähän ylimääräistäkin vaivasta, enkä vaan muista. Tulee ihan törppö olo, jos en ole mitään maksanut, mutta ei siinä vaan höpötellessä ja hauskaa pitäessä tullut mieleen. Kaverikaan ei enää muista, mutta ei onneksi ollut vihaisen oloinen, kun kysyin.
Ihan rohkeasti vaan myöhemmin voi sanoa "hei, tuli mieleen, että maksoitko silloin ne ostokset, kun kävin kaupassa sinulle?" Ei kukaan normaali loukkaannu, vaan tajuaa virheensä ja maksaa.
Ei kannata tulkiya asioita heti negatiivisen kautta. Hyvin voi unohtua. Pitkässä juoksussa huomaat ihmisestä, millainen hän on. Asiasta voi myös sanoa, jos vaivaa.
Mutta mikäli ei ole hänelle tyypillistä, niin muistutus ehdottoman neutraalisti. Eikä pummeille, jotka onneksi harvassa (ja seuransa saa itse valita) kannata viedä mitään, mitä ei voisi hyvillä mielin menettää.
En itse kyllä muutenkaan olisi tekemisissä pummien kanssa, mutta voihan heissä olla oikeasti oikein mukaviakin puolia :) taikka ovat lähisukua tms.
Olen itse huomannut että eräs ystäväni pyytää tuomaan joskus kaupasta jotain, yleensä pientä, ja hän maksaa mitään kertomatta tililleni myöhemmin.
Varmaan sitten tulee asia mieleen kun muutenkin käy nettipankissa. En ole kysellyt eurojen perään kun ei nuo summat ole isoja ja uskon että kaiken olen saanut. Voisiko sinunkin kaverisi toimia noin?
Tärkeä varmaan huomata sekin, onko oikeasti jokin sinun vierailuusi liittyvä asia loppu (tyyliin kahvi/tee, maito, pulla, wc-paperi, saippua tai tiskiaine) akuutisti vai onko taustalla tarve tehdä sinusta viikon ruokaostostensa kerääjä ja kotiinkuljettaja maksamisen ohessa.
Stressaavassa elämäntilanteessa elävää ja huonounista, unohtelevaa oikeaa ystävää ei kannata hätyyttää liikaa joidenkin eurojen tähden, se lienee selvää kaikille.
No jos ap nyt kuitenkin haluaa jatkossakin olla kavereita, niin asiasta voi kyllä huomauttaa ihan ystävällisestikin, eikä tullein tylysti.