Millainen ihminen hankkii lapsia ja miksi?
Jo monta kymmentä vuotta on ollut tiedossa että maailmassa on järkyttävä liikakansoitus. Kun minä saavutin sukukypsyyden noin 20 vuotta sitten, ymmärsin jo silloin että ei täällä voi lisääntyä. Mikä siis laittaa ihmisen _edelleen_ lisääntymään, vaikka tilanne on vain massiivisesti pahentunut? Mikä saa kuvittelemaan että lisäihmisten tekeminen keskelle pahenevaa ekokatastrofia on ok ja jotenkin hyväksyttävää? Ettekö yhtään ajattele tai ymmärrä mitä lapsenne joutuvat vielä kärsimään kun ilmastonmuutos etenee, tulee pula vedestä, ruuasta, sähköstä ja valtava massat ihmisiä päiväntasaajan alueilta lähtevät maanpakoon? Miksi ihmeessä joku haluaa hankkia lapsia tänne?
Kommentit (43)
Laiskat ja rahanahneet. Kaikki tuntemani mammat on tehneet lapsia vain saadakseen kelalta rahaa. Töihin ei kyllä viitsitä mennä...
Ehkäpä siksi, että se on elämän tarkoitus. Katsellessa lapsiani tajuan sen. Minun elämälläni oli juuri tämä tarkoitus. Muuten heitä ei olisi.
Miksi vanhempasi tekivät sinut? Onko sinulla suurempi oikeus olla olemassa kuin muilla?
Miksi kaikki eläimet tekevät lapsia?
Miksi kasvit, puut , kukat kaikki lisääntyy?
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä siksi, että se on elämän tarkoitus. Katsellessa lapsiani tajuan sen. Minun elämälläni oli juuri tämä tarkoitus. Muuten heitä ei olisi.
Miksi vanhempasi tekivät sinut? Onko sinulla suurempi oikeus olla olemassa kuin muilla?
Kukaan meistä ei tietääkseni pyytänyt tänne tai edes kysytty että haluaako olla olemassa? Ja tieteellisen tutkimuksen mukaan ihminen eroaa muista eläimistä sillä tavalla että meillä on tietoisuus ja laajempi ymmärrys tekojemme syy-seuraussuhteista. Eli meillä on muita eläimiä parempi kyvykkyys ymmärtää se että lisääntyminen EI ole elämän tarkoitus, vaan voimme itse määrittää elämämme tarkoituksen. Jos ei tähän pysty niin silloin on ameban tasolla. -ap
Varmaan sama syy, joka estää sinua ottamasta itseäsi pelistä pois.
Elämän jatkuvuus, on siinä toki sekin yhteiskunnallinen näkökulma, että kun sinä nyt itse kuitenkin ilmeisesti haluat elää, niin kuka sinua sitten kaupassa palvelee, kenen lääkärin vastaanotolla käyt, kuka hoitaa kotiisi vettä ja sähköä jne. 50 vuoden päästä, jos kukaan ei ole hankkinut lapsia?
Tietysti sen perhekohtaisen lapsimäärän pienentämisen puolesta voisi argumentoida, mutta aika erikoinen ajatusmaailma, että lastenteko olisi joku synti mutta itse sitten kuitenkin halutaan elää ja hyödyntää tätä yhteiskuntaa, joka välttämättä vaatii myös uutta sukupolvea...
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sama syy, joka estää sinua ottamasta itseäsi pelistä pois.
Elämän jatkuvuus, on siinä toki sekin yhteiskunnallinen näkökulma, että kun sinä nyt itse kuitenkin ilmeisesti haluat elää, niin kuka sinua sitten kaupassa palvelee, kenen lääkärin vastaanotolla käyt, kuka hoitaa kotiisi vettä ja sähköä jne. 50 vuoden päästä, jos kukaan ei ole hankkinut lapsia?
Tietysti sen perhekohtaisen lapsimäärän pienentämisen puolesta voisi argumentoida, mutta aika erikoinen ajatusmaailma, että lastenteko olisi joku synti mutta itse sitten kuitenkin halutaan elää ja hyödyntää tätä yhteiskuntaa, joka välttämättä vaatii myös uutta sukupolvea...
Oletko ajatellut että tämä "yhteiskunta" ei ole mikään itseisarvo tai sen ei tarvitse pysyä sellaisena kuin se nyt on? Tai että me suomalaiset emme ole mitenkään erikoisia, eikä meidän geenien jatkuvuudella ole mitään väliä?
Mummollani oli 10 sisarusta. Hän sai kolme lasta, joista vain äitini sai lapsia. Meistä kolmesta sisaruksesta vain minulla on yksi lapsi. Ei tämän sukulinjan tarvitse kuolla täysin sukupuuttoon väestönkasvun rajoittamisen nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Laiskat ja rahanahneet. Kaikki tuntemani mammat on tehneet lapsia vain saadakseen kelalta rahaa. Töihin ei kyllä viitsitä mennä...
Oletko mies? Tahdotko jäädä kotiisäksi? No, pariudu uraa tekevän naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole valinnut olemassaoloaan mutta jokainen voi nykypäivänä valita, haluaako lapsia (eri asia saako).
Eläimillä ja ihmisillä on sukupuolivietti. Ennen lapsia ei haluttu, niitä tuli, kun hinkuteltiin saunan takana.
Evolutiivisesti on ollut merkityksellistä, että raskaus ja synnytys hormoneineen saa äidin rakastumaan lapseen. Jos näin ei ollut niin jälkeläinen todennäköisesti kuoli, joten sellaiset geenit jotka ei suosinut tätä synnytyksessä tapahtuvaa "rakastumista" ovat poistuneet.
Raskaaksi on tultu kautta aikojen ilman haluja vanhemmuudesta. Synnytyksessä on sitten mitattu se, minkälainen on äiti geneettisesti. Jos huono -> pois geenipoolista.
Vasta kärpäsenkakan ajan sillä on ollut mitään väliä onko lapsia haluttu (ehkäisy, kulttuurin hyväksyntä)
Vierailija kirjoitti:
Mummollani oli 10 sisarusta. Hän sai kolme lasta, joista vain äitini sai lapsia. Meistä kolmesta sisaruksesta vain minulla on yksi lapsi. Ei tämän sukulinjan tarvitse kuolla täysin sukupuuttoon väestönkasvun rajoittamisen nimissä.
Meillä on hyvät terveet geenit ja sukujuuret maalla. Isovanhempani, lukutaitoisina, lyhyitä kursseja käyneinä ja perimätietoa hallitsevina, mutta muuten kouluttamattomina, kasvattivat seitsemän lasta, joista jokainen sai korkean koulutuksen. Seitsemästä jokainen sai lapsia 1-3 ja heidän lapset ovat saaneet myös lapsia 1-5. Mummin lapsenlapsenlapset ovat siinä iässä, että ensimmäisiä lapsia alkaa syntyä, mutta mummiani ei enää ole, hän kuoli vanhuuteen. Koen mummini kantaäidiksemme.
Älykkyys periytyy onneksi vahvana. Hyvät koulutukset ja vaikutusvaltaiset asemat työssä. Periytyviä sairauksia ei ole ilmennyt. Sukutapaamisissa näistä keskustelemme. Ei ole ollut alle 50 v sairastumisia ja perinnöllisethän ilmenevät yleensä varhain. Vanhuuden sairauksia on tullut, kun mummin lapset ovat kaikki elossa ja yli 80 v.
Ilman ihmisiä elämällä maapallolla ei ole toivoa. Tää on kuiteski ainoo paikka mistä elämää on löytynyt.
Tyhmät elämänkoululaiset. Maataan kotona ja jonkun (Kela) pitää maksaa se. Säälittävää.
N40
Sossun pummit. Jos lapsia pitää tehdä, antakaa älykkäiden tehdä ne. Tyhmien geenien eteenpäin levittäminen on kauheaa.
Naisten oikeus äitiyteen varallisuudesta riippumatta kun yhteiskunta viimeistään maksaa siitä lapsesta äidille "palkkaa" ja maksaa sen lapsen elättämisen. Lapsilla tehdään elanto että ei tarvitse töissä käydä
Koska haluan olla äiti, haluan kasvattaa ja hoitaa omia lapsiani, opettaa heille asioita ja jatkaa sukuani. Geenini ovat siirtyneet eteenpäin katkeamattomana ketjuna kivikaudelta asti ja minunko olisi pitänyt se ketju päättää? Biologisen elämän tarkoitus on lisääntyä ja siirtää perinnöllinen materiaali eteenpäin. Typerä kysymyskin, ilman lapsia ei ole mitään tulevaisuutta jolla yhteiskunta pysyisi pystyssä. Vai sekö olisi sun ihanne, että ihmiset kuolisi sukupuuttoon eikä täällä olisi enää muuta kuin eläimet keskenään?
Life always finds a way, sanottiin Jurassic Parkissakin. Siksi luonto eläimiin kiiman istutti, että saadaan elämä jatkumaan ja olennot lisääntymään.
Aivan normaali ja tavallinen ihminen. Erilaiset omasta mielestään paremmat eivät näin toimi. Huom. omasta mielestään, ei todellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan olla äiti, haluan kasvattaa ja hoitaa omia lapsiani, opettaa heille asioita ja jatkaa sukuani. Geenini ovat siirtyneet eteenpäin katkeamattomana ketjuna kivikaudelta asti ja minunko olisi pitänyt se ketju päättää? Biologisen elämän tarkoitus on lisääntyä ja siirtää perinnöllinen materiaali eteenpäin. Typerä kysymyskin, ilman lapsia ei ole mitään tulevaisuutta jolla yhteiskunta pysyisi pystyssä. Vai sekö olisi sun ihanne, että ihmiset kuolisi sukupuuttoon eikä täällä olisi enää muuta kuin eläimet keskenään?
Oletko pitkästä ketjusta yksilapsisia perheitä, jotka ovat klooneja vai miten tuo lihavoitu pitäisi ymmärtää :D
Minulla on 2 sisarusta lisääntynyt niin siellä on minunkin geenini menneet eteenpäin, ei tarvita minua enää.
Vierailija kirjoitti:
Sinun äitisi ja isäsi ovat 2 geneettisesti eri yksilöä, jotka antavat puolet ja puolet geenejään. Heidän takanaan on 4 isovanhempaa, heidän takanaan 8 jne.
Sinä olet geneettinen mössö, joka toki on jäljitettävissä eri ihmisiin, mutta samaa mössöä on 3. serkuissasi vuonna 1878.
"Sinun" geenenejäsi on aika hemmetin monessa ihmisessä.
Sulla taitaa olla vakava keskustelu käytävänä vanhempiesi kanssa.