Kerrostalojemme tuli ruokapakkausmuoville oma jäteastia
Muuten voisinkin lajitella, mutt en todellakaan rupea jynssäämään jotain rahkapurkkeja putipuhtaaksi ja kuluttamaan vettä sen vuoksi.
Kommentit (63)
Pelkkä huuhtelu riittää. Ja jos tunget kaikki sekajätteisiin, se näkyy asumiskustannuksissa. Ei se jäteauto käy ilmaiseksi, monta kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä huuhtelu riittää. Ja jos tunget kaikki sekajätteisiin, se näkyy asumiskustannuksissa. Ei se jäteauto käy ilmaiseksi, monta kertaa viikossa.
En meinaa huuhdella. Se kuluttaa vettäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään mitään huuhtele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan pestä ne muiden tiskien kanssa / jälkeen. Tai jos on jotain talouspaperia tms jota on jo käytetty --> pyyhkäise purkki sellaisella.
Ei tästä liian hankalaa kannata tehdä, kierrätys on kuitenkin positiivista...
Tiskaan koneella ja suihkun jätevesi menee vessan huuhteluun ja kukkien kasteluun..
Miksi pitää olla niin vastahankaan ja änkyrä kaikkea vastaan?
Esim. rahkapurkin huuhtelu kylmällä vedellä vie vettä varmaan pari desiä ja aikaa korkeintaan 5 sekuntia.
Siis yleisesti vastustetaan kaikkea ja ollaan välinpitämättömiä joka asiasta.
Huomaa kerrostaloasujana, kun aiemmin oli omakotitalossa, että mistään ei välitetä mitään.
Roska tipahtaa lattialle ja jos sen huomaa, niin sielläpä olkoot. Joku muu saa sen ottaa pois mutta minä en-tyyli on vallitseva.
Kenkiä ei ulkona olevaan rappuralliharjaan voi pyyhkiä vaan tullaan kaikkine lumineen sisälle käytävään ja kopistellaan lattialle johon lumi sulaa lätäköiksi.
Minkähänlaiset olot heillä on kotonaan?
Vai niin, meillä on taas muovikassi mihin laitetaan kaikki roskat ja jätteet jonka jälkeen sen muovikassi viedään roskiin ja valmista tuli.
Näin helppoa on erottelu meillä, eikä muuten ikinä muutu tätä vaikeammaksi.
Täällä kerätään muovit erikseen ja pelkästään olen huudellut astiat. Aika paljon sitä muovia tulee kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kerätään muovit erikseen ja pelkästään olen huudellut astiat. Aika paljon sitä muovia tulee kyllä.
Mitä kuvittelet että erottelemallesi muoville tapahtuu? Jo parhaillaan jäteauto nappaa sen samaan sekajätekuormaan muiden kanssa ja viimeistään jätteenpolttolaitoksella se menee samaan krematorioon energianjätteenä kuin automaattisesti eroteltu sekajäte. Mutta onpa näpräämistä, hyvä mieli, ja uskollinen palvelualamaisen kuvitelma kuinka herrat taputtaa ja silittää päätä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. rahkapurkin huuhtelu kylmällä vedellä vie vettä varmaan pari desiä ja aikaa korkeintaan 5 sekuntia.
Hukkaan heitetyt pari desiä, jos kylmällä vedellä alkaa rahkapurkkia huuhtaisemaan. Hyöty ja teho toimenpiteessä aika lailla mitätön. Mieluummin nakkaa sellaisenaan keräykseen.
Pyyhin käytetyllä talouspaperilla tai laitan muovipurkit tiskialtaaseen, niihin valuu vettä käsiä pestessä. Sitten vain huuhtelen ne ja laitan valumaan. Ei ylimääräistä veden kulutusta.
No ei jätteitä kannata pestä, se on aivan järjetöntä.
Laita muovinkeräykseen ns. siisti muovipakkausjäte, ja ne likaiset helposti haisevat sekajätteeseen. Helppoa.
Ihan sama mitä teet jogurttipurkeillesi. Kunhan et heitä sekajätteitä sinne muovinkeräysastiaan niin olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuvittelet että erottelemallesi muoville tapahtuu? Jo parhaillaan jäteauto nappaa sen samaan sekajätekuormaan muiden kanssa ja viimeistään jätteenpolttolaitoksella se menee samaan krematorioon energianjätteenä kuin automaattisesti eroteltu sekajäte. Mutta onpa näpräämistä, hyvä mieli, ja uskollinen palvelualamaisen kuvitelma kuinka herrat taputtaa ja silittää päätä.
Siinä jäteautossa on lokerot eli ei mene samaan jäteautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne viedään erilliseen keräykseen kyllä eikä samaan kuin sekajätteet. Muovikeräykset on eri päivänä kuin sekajätteen. En asu Suomessa, ja täällä on jo pitkään kerätty muovit erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Muovin lajittelu on kyllä ollut silmiä avaavaa. Sitä muovijätettä tulee ihan järjettömästi. Näin omakotiasujana vien muovit kauppareissulla kaupan pihassa olevaan keräysastiaan. Biojätteet menee oman pihan kompostoriin ja näin meillä käy roska-auto vain kerran kuussa. Hakee lasit, metallit, kartongit ja sekäjätteen. Tulee kyllä ihan rahallista säästöä tästä lajittelusta. Kunhan tästä pikkulapsiajasta selvitään, niin otan tavoitteeksi muovijätteen vähentämisen.
Meillä onneksi koirat lipsuttaa ne puhtaiksi.
Ei niitä pestä tarvi. Joku jo sanoi aiemmin, että kun muuten valutat vettä tai käytät talouspaperia, ota samalla purkin reunasta loput. Tosi likaisia (kanaa marinadissa) en laita kierrätykseen vaan roskiin.
Asutaan Helsingissä ja meille tullut jo yli vuosi sitten sitten muovikeräys. Onneksi meillä iso osa naapureista kierrättää muovin, sitä tulee yhtiön roskiksiin enemmän kuin sekajätettä.
Turha tehdä yksinkertaisesta ja helposta asiasta turhan monimutkaista. Lajittelusta tulee tottumus ihan nopeasti. Ei kätarvitse olla mikään viherpiipertäjä., ihan tavallinen ihminen oppii tämän kyllä.
Ei niitä tarvitsee erikseen huuhdella juoksevalla vedellä. Itse laitan tiskatessa kahteen pesuvatiin vettä (ensimmäisessä saippuavesi, toisessa huuhteluvesi), kun olen pessyt astiat, niin lopuksi huuhtelen keräämäni muoviastiat ja pussit noissa vesissä. Rasvaisista astioista vain pyyhin rasvan käytetyllä talouspaperilla tai nenäliinalla pois.
No ei niitä pestä tarvitsekaan varsinkaan talvella. Huuhtaisu on vain hajuhaitan takia suositeltu. Ne pestään siellä käsittelylaitoksella joka tapauksessa.