Kerrostalojemme tuli ruokapakkausmuoville oma jäteastia
Muuten voisinkin lajitella, mutt en todellakaan rupea jynssäämään jotain rahkapurkkeja putipuhtaaksi ja kuluttamaan vettä sen vuoksi.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä huuhtelu riittää. Ja jos tunget kaikki sekajätteisiin, se näkyy asumiskustannuksissa. Ei se jäteauto käy ilmaiseksi, monta kertaa viikossa.
En meinaa huuhdella. Se kuluttaa vettäni.
Et varmaan vedä vessaakaan jokaisella käynnillä, koska siellä vasta vettä kuluukin.
Suihkun ja käsienpesun jätevesi ajaa asian loistavasti
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa otsikossa oo mitään järkeä. Ettekö tarkista ennen lähettämistä? Pisti vaan silmään, sori siitä.
Se on tuo ennakoiva tekstinsyöttö, joka tekee taikojaan. Eipä tule oikoluettua ennen lähettämistä. Koeta kestää. Jaxut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kerätään muovit erikseen ja pelkästään olen huudellut astiat. Aika paljon sitä muovia tulee kyllä.
Mitä kuvittelet että erottelemallesi muoville tapahtuu? Jo parhaillaan jäteauto nappaa sen samaan sekajätekuormaan muiden kanssa ja viimeistään jätteenpolttolaitoksella se menee samaan krematorioon energianjätteenä kuin automaattisesti eroteltu sekajäte. Mutta onpa näpräämistä, hyvä mieli, ja uskollinen palvelualamaisen kuvitelma kuinka herrat taputtaa ja silittää päätä.
Ihan sama mikä jäteauto ne muovit rinki-pisteeltä vie ja minne. Minä maksan vain siitä jäteautosta joka käy hakemassa meidän sekajätteet pihalta kerran 10 vko.
Minä asun myös omakotitalossa ja vien kaikki roskat jätteiden lajittelupisteelle ja pienen biojätepussin kerran viikossa tyttärellä käydessäni heille ja hän pistää sen taloyhtiön roskiin.
Tärkein on laittaa metallinen kansi metallikeräykseen. Metallit kiertää ikuisesti.
Ainakin pääkaupunkiseudulla menee kaikki sekajäte poltettavaksi ja muuttuu talteenotettavaksi energiaksi. Muovin kierrätys on pähkähullua ja kuluttaa energiaa monikertaisesti eli hyödytöntä puuhastelua. Joku silläkin tienaa ja ohjaa muovin kulutukseen sen vähentämisen sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä huuhtelu riittää. Ja jos tunget kaikki sekajätteisiin, se näkyy asumiskustannuksissa. Ei se jäteauto käy ilmaiseksi, monta kertaa viikossa.
Et varmaan vedä vessaakaan jokaisella käynnillä, koska siellä vasta vettä kuluukin.
Muoviroskissa on harvemmin pissaa tai kakkaa..
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on nii tehokas jätteiden lajittelu jätelaitoksilla että Euroopan standardeilla jokainen voi kipata kaiken talousjätteensä hyvällä omallatunnolla samaan sekajäteastiaan.
Se on sitten eri asia että tämä kansa nauttii säännöistä ja pompottelusta. Mikäs sen kivempaa kuin osoittaa naapurille paremmuutaan näpäyttämällä bioastian kohdalla kuinka perunankuoret kuuluu punoa palloksi ja porkkanankouret letittää.
Taidat olla vuokralainen? Osakkeiden omistajat tietävät, että jäteastioiden tyhjennys ei ole ilmaista, kun taas muovinkeräysastian tyhjennyksestä ei tarvitse maksaa (sen maksaa pakkausmateriaaleja käyttävät firmat). Eli taloyhtiön kustannukset pienenevät, kun yksi sekajäteastia voidaan korvata muovinkeräyslaatikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. rahkapurkin huuhtelu kylmällä vedellä vie vettä varmaan pari desiä ja aikaa korkeintaan 5 sekuntia.
Hukkaan heitetyt pari desiä, jos kylmällä vedellä alkaa rahkapurkkia huuhtaisemaan. Hyöty ja teho toimenpiteessä aika lailla mitätön. Mieluummin nakkaa sellaisenaan keräykseen.
Laita likaiset suosiossa sekajätteeseen. Kierrätysohjeet sanoo:
Pakkaukseen mahdollisesti jäänyt biojäte tai muu kosteus purkaantuu, kun pakkauksia puristetaan kokoon. Tämä voi pahimmassa tapauksessa pilata samassa erässä olevien pakkausmuovien kierrätyksen.
Eli jos ei niitä asitoita halua puhdistaa, niin sitten sekajätteeseen.
Kuka sitä kyttää onko ne nyt pesty ja kuivattu oikeaoppisesti? Ja jos kerta sekajätteeseen ei sovi minun pussit niin laitan ne surutta muovikwräykseen. Hyvin voisi puolestani vaihtaa vaikka kaikki astiat muovikeräysastioiksi jos kerran ilmaisia ovat. Sama se minulle on kuka ne hakee.
Vierailija kirjoitti:
Pesin jossain vaiheessa lihapaketteja, sitten enää jaksanut ja paketit alkoi haisemaan pöydällä jos en jaksanut viedä ulos, sitten tajusin että tyhjät paketit voi pitää jääkaapissa jolloin ne ei ala heti haisemaan, helppo viedä töihin lähtiessä roskiin ja aikaa ja vaivaa säästyy.
Ootko perussuomalainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suihkun ja käsienpesun jätevesi ajaa asian loistavasti
Kiitti vinkistä! Miten keräät jäteveden?
Muovinkeräysastiaan voi laittaa ruokapakkausmuovin pesemättöminä. Kierrättäjä pesee muovit ennen kuin ne uusiokäytetään.
Littaa ne tiskialtaaseen suu ylöspäin, siinä ne huuhtoutuu samalla, kun muuten laskee vettä. Ei niitä tiskata tarvitse.
Kun jätteet lajittelee erikseen, ei tarvitse koko ajan olla kuskaamassa haisevia jätepusseja, vaan riittää kun vie roskat viikon/kahden viikon välein, kun lajiteltuna ne eivät ala haisemaan. Säästöä tulee ainakin roskapusseissa.
Mulla ainakin töissä on niin tiukka aikataulu, hyvä et ehtii pikasesti syömään. Ei mulla ainakaan ole aikaa alkaa roskia pesemään.
Turhaakin turhempaa touhua kierrättäminen, meillä upotetaan kaikki tonne suolampeen. Autonromut, elektroniikka, muovit kaikki sinne vaan.
Kun olen omakotitalossa alkanut erotella muovit ja pahvit erikseen, mun sekajätteen määrä on ihan minimaalinen. Ei sillä bio- metalli ja lasi ole enää käytännön merkitystä, koska niitä tulee niin mitättömän vähän.
Toki kierrätän nekin ja palautan pullot, mutta aika minimissään on noiden pakkausten jälkeen.
Kun saataisiin ostaa aineet omaan täyttöastiaan, niin tekisin niin heti.
Ainoa mihin en ryhdy on palasaippua, haluan ostaa nestemäistä omaan pumppupulloon
Ap:lla on ihan hyvä pointti asiassa. Voi kyllä kierrättää vain ne pakkausmuovit, jotka ovat valmiiksi jo puhtaita, eivätkä tarvi pesemistä. Muut sekajätteeseen (yleensä tämä on siis polttoon menevä energiajäte). Ei ole järkeä alkaa pesemällä pesemään muoveja.
Ylen opintovapaalla oleva toimittaja kirjoitti:
Muovinkeräysastiaan voi laittaa ruokapakkausmuovin pesemättöminä. Kierrättäjä pesee muovit ennen kuin ne uusiokäytetään.
Ei tarvi olla ihan putipuhdas, mutta ei sinne pitäisi laittaa selvästi likaisiakaan. Sellaiset on parempi heittää suoraa sekajätteeseen tai sitten jos viitsii, niin tässä ketjussa hyvä vinkkejä huuhteluun ylijäämävedelä tms. Erikseen ei kannata alkaa pesemään.
Kerrostaloillemme tai -talollemme.
Ei tuossa otsikossa oo mitään järkeä. Ettekö tarkista ennen lähettämistä? Pisti vaan silmään, sori siitä.