Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaikki, mitä voi tehdä lasten kanssa, on hauskempaa ilman lapsia."

Vierailija
26.02.2015 |

Pitääkö otsikon väite paikkaansa? Onko vastaesimerkkejä? Näkemyksiä suuntaan tai toiseen?

t. lasten hankintaa harkitseva

Kommentit (283)

Vierailija
1/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:42"]

Harvoin näkee aikuisia pulkkamäessä ilman lapsiseuraa; miten suhun suhtaudutaan siellä? Miltä susta tuntuu kun melkein kaikki muut mäenlaskijat ovat niitä rasittavia lapsia?

[/quote]

Tämän kirjoittaja ei selvästikään asu opiskelijakaupungissa. Haalariväkeä (sitä isompaa) näkyy ainakn täällä rinteillä paikoin enemmän kuin lapsia.

[/quote]

Mielenkiinnosta; kiskooko ne kaljaa siinä laskemisen lomassa vai ovatko selvin päin? Ovatko tosiaan mäessä päivittäin / viikoittain kun säät sallivat? 
[/quote]
Ihan selvin päin. En tiedä, kuinka taajaan joku yksittäinen opiskelija laskee mäkeä. Minulle riittää pari kertaa talvessa, vaikka en olekaan enää opiskelija enkä ole koskaan.omistanut haalareita.

Vierailija
2/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 07:59"]Jos aikuinen on vielä siinä luulossa että aina pitäisi olla hauskaa niin ei kannata miettiäkään lasten hankkimista, itsekään ei ole tainnut vielä ihan henkisesti kasvaa aikuiseksi.
[/quote]
Eipä kaiken tarvitse olla hauskaa, mutta miksi pitäisi väkisin tehdä elämästä ikävämpää ja hankalampaa? Joiden vastaajien kommenteista paistaa ilottumuus ja eläminen vain lasten kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hiekkalaatikolla leikkiminen hauskaa lapsien kanssa tai ilman. Tosin ilman hoitolapsia, en kehtaisi mennä leikkipuistoon leikkimään :D Liukumäen lasku, keinuminen ja hiekkalinnojen rakentaminen on kivaa. Samaten on hauskaa leikkiä kiipeilytelinehippaa. Ei vain ole aikuisia, jotka suostuisivat leikkimään kanssani, joten tyydyn lainalapsiin.

Joten tässä mielessä kumoan lauseesi omalta osaltani.

-ikilapsi 25vee-

Vierailija
4/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:27"]

Lasten kanssa hauskempaa.

Kaikki Juhlapyhät, tuskin tulisi ilman heitä koristeltua kotia jouluna ja pääsiäisenä, Ja se jännitys ja odotus ja riemu mitkä loistavat lasten silmistä :) en vaihtaisi noita pois. Myös vappu ja uusivuosi ja juhannus, nämä perinteiset ryyppyjuhlat, vietän paljon mielummin pereheen kanssa juhlien kun kavereiden sekoiluja katsoen sekä ravintola ja taksijonossa seisten.

Huvipuisto käynnit: En mä jaksa enää reikkua kaikissa laitteissa niinkuin nuorena. Mulle sopii kuopuksen kanssa kot-kot ja possujuna, isommat saavat riemuita siitä mistä mä riemuitsin nuorena itse.

Matkustelu, tästä täytyy sanoa että nautin sekä lasten kanssa että ilman matkustamisesta. Se on asennekysymys. Jos lapset on mukana niin loma on erilainen mutta ei todellakaan huonompi.

[/quote]

meillä ei ole lapsia ja vietämme ystävien kanssa kaikki juhlapyhät. Ei ne mitään ryyppyjuhlia ole. Teinit voi olla jossain taksijonoissa, me ollaan kotona tai mökeillä. 

Vierailija
5/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:10"]

Minusta taas elämä olisi tyhjää ilman lapsia.

[/quote]

Minun elämäni on paljon merkityksellisempää ilman lapsia.

Vierailija
6/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:55"] [quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:42"] Harvoin näkee aikuisia pulkkamäessä ilman lapsiseuraa; miten suhun suhtaudutaan siellä? Miltä susta tuntuu kun melkein kaikki muut mäenlaskijat ovat niitä rasittavia lapsia? [/quote] Tämän kirjoittaja ei selvästikään asu opiskelijakaupungissa. Haalariväkeä (sitä isompaa) näkyy ainakn täällä rinteillä paikoin enemmän kuin lapsia. [/quote] Mielenkiinnosta; kiskooko ne kaljaa siinä laskemisen lomassa vai ovatko selvin päin? Ovatko tosiaan mäessä päivittäin / viikoittain kun säät sallivat?  [/quote] Ihan selvin päin. En tiedä, kuinka taajaan joku yksittäinen opiskelija laskee mäkeä. Minulle riittää pari kertaa talvessa, vaikka en olekaan enää opiskelija enkä ole koskaan.omistanut haalareita.

[/quote]

Kuinka paljon tunnet aikuisia jotka käyvät selvinpäin ja ilman opiskelijameininkejä pulkkamäessä? Miten iso esim. teidän aikuispulkkailijaporukka on? Minkä ikäisiä olette? Miltä kuulostaisi ajatus mennä joskus lapsiseurassa pulkkamäkeen?

Vierailija
7/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ihan älytön keskustelu. Jotkut ei halua lapsia. Heillä ei ole lapsia eivätkä he osaa kuvitella elämää, jossa heillä on lapsia.  Heillä on varmaan ihan hauskaa.

Toisilla on lapsia. He eivät enää osaa kuvitella elämää ilman lapsia. Lasten kanssa on hauskaa, muttei sitä olisi osannut kuvitellakaan ennen heitä. Omien lasten kanssa kaikki on ihan erilaista kuin oilisi koskaan voinut kuvitellakaan.  Tämä on elämää ja hauskaa!

Vierailija
8/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on uskomaton.

On ihan selvää, että vanhemmille jotkut asiat ovat kivempia omien lasten kanssa kuin ilman. On myös itsestään selvää, että tämä vaihtelee ajassa ja paikassa. Joskun on kiva mennä ravintolaan ilman lapsia, joskus se tuntuu hauskemmalta lasten kanssa. Itse kaipaan usein omaa aikaa, mutta kun eilen olin yksin kotona, tuntui, että kaikki olisi ollut sittenkin hauskempaa jos olisi lapsetkin olleet kotona. 

Oletettavaa on, että kaikki joilla on oma lapsia, nauttii edes välillä heidän kanssaan olemisesta. Toisaalta jokainen vanhempi haluaa tehdä monia asioita rauhassa ilman lapsia. Mielestäni on jotenkin yksinkertaista lapsettoman ajatella, että he varmasti nauttivat kaikesta enemmän ilman lapsia. Näin onkin jos ei ole omia lapsia. Jos vela jostain syystä tulisi raskaaksi ja pitäisi lapsen, hänkin hyvin oletettavasti alkaisi nauttimaan joistakin asioista enemmän yhdessä lapsen kanssa kuin yksin ollessa. Ihminen on eläin ja ihmisen toimintaa ja tunnetiloja säätelevät hormoonit. Ne pitävät huolen kyllä siitä, että lapsen kiinnittyy niin paljon, että hänen kanssaan on mukava olla, ja monet jutut tuntuvat kivemmilta heidän kanssa. Mutta edelleen tämä vaihtelee siis tilanteen ja paikan mukaan. 

Vierailija
9/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 08:58"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:55"] [quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 23:42"] Harvoin näkee aikuisia pulkkamäessä ilman lapsiseuraa; miten suhun suhtaudutaan siellä? Miltä susta tuntuu kun melkein kaikki muut mäenlaskijat ovat niitä rasittavia lapsia? [/quote] Tämän kirjoittaja ei selvästikään asu opiskelijakaupungissa. Haalariväkeä (sitä isompaa) näkyy ainakn täällä rinteillä paikoin enemmän kuin lapsia. [/quote] Mielenkiinnosta; kiskooko ne kaljaa siinä laskemisen lomassa vai ovatko selvin päin? Ovatko tosiaan mäessä päivittäin / viikoittain kun säät sallivat?  [/quote] Ihan selvin päin. En tiedä, kuinka taajaan joku yksittäinen opiskelija laskee mäkeä. Minulle riittää pari kertaa talvessa, vaikka en olekaan enää opiskelija enkä ole koskaan.omistanut haalareita.

[/quote]

Kuinka paljon tunnet aikuisia jotka käyvät selvinpäin ja ilman opiskelijameininkejä pulkkamäessä? Miten iso esim. teidän aikuispulkkailijaporukka on? Minkä ikäisiä olette? Miltä kuulostaisi ajatus mennä joskus lapsiseurassa pulkkamäkeen?

[/quote]

me olimme minttukaakaotermarin turvin pulkkamäessä viime vuonna, myös luistelemassa. Ollaan yli 40-vuotiaita. Eikä se tarkoita, ertä ollaan kännissä. Pienet lämmikkeet ja on mukavaa. Olen ollut myös lasten kanssa pulkkamäessä, vaikka omia lapsia ei olekaan.

Vierailija
10/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 01:29"][quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 01:16"]Voi hyvin olla, että velat eivät osaa kuvitella itseään vanhemmaksi ja kaikkea muuta, mitä tässä viimeisimmässä kommentissasi esität.  Näistä asioista ei kuitenkaan ollut kysymys vaan siitä, että tuossa yllä annat ymmärtää vapaaehtoisesti lapsettomien olevan kyvyttömiä tuntemaan empatiaa ja ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä. Huomautukseni koskivat ainoastaan näitä melkoisen pöyristyttäviä oletuksia, joihin tuskin itsekään uskot, ja joiden tueksi et ole kyennyt esittämään mitään perusteluja. Jostakin syystä et suostu uskomaan, että ihminen saattaa kyllä olla hyvinkin empaattinen ja vastuuntuntoinen ja silti päättää jäädä lapsettomaksi. Miksi muuten luulet minun olevan vapaaehtoisesti lapseton? Etkö kykene keskustelemaan asioista ihmisten sijaan? [/quote] Ai miksi olevan sinun olevan lapseton? No kuule syvästi toivon sitä, tuon takia, että tykkäät laskea liukumäkiä ilman lapsia ja keräillä lehtikokoelmia. Koko keskustelun aihe on ollut se, että kaikkea, siis ihan kaikkea on hauskempaa velan mielestä tehdä ilman lapsia. Tässä puhutaan nyt jumankauta siitä. Kuvitellaan vaikka se huvipuisto nyt tähän, vaikken kyllä edes tajua miten jaksan tuollaisen inttäjän kanssa, eli jos velan huvipuisto reissun pilaa vaikka saman seurueen lapsi, se on empatian puutetta, koska lapsen riemu ei markkaa tälle ihmiselle oman huvin rinnalla mitään. Lapsen kiukuttelu herättää velassa vihaa ja ärtymystä, ei empatiaa lasta kohtaan. Äläkä tähän seuraavaksi tyhmänä kysy: kuka sanoi, että vela sitä ja vielä tätä? Ihan itse sanoivat, ja silloin ei tarvitse perustella, mitä varten mainitsemiini johtopäätöksiin on erittäin helppo päästä. Nyt en lue enää, mitä kirjoitat, vaan painin pehkuihin. Huomenna on palaveri töissä aikaisin aamulla.

[/quote]

Niin, osa meistä tosiaan viihtyy huvipuistossa paremmin aikuisten kuin lasten kanssa. Joillekuille asia on melkein se ja sama, toisten mieltymys on paljon vanhempi. Käytit aika monta sanaa todetaksesi uudelleen tämän itsestäänselvyyden. Et kuitenkaan suostu perustelemaan, miksi tämä preferenssi tarkoittaisi ihmisen olevan kyvytön tuntemaan empatiaa jopa siinä määrin, ettei tämä kykenisi hoitamaan vanhemman tehtäviä kunnolla. (Tiesitkö, että monet vanhemmatkaan eivät pidä muiden lapsista, ainoastaan sietävät niitä?)

Se, että sytät toista inttäjäksi, ei vapauta sinua perustelutaakasta. Jos esität uskomattomia väitteitä, on ilmeistä että sinulta penätään jotakin näyttöä niiden tueksi. Tästä on ihan turha suuttua.

Väitteesi käyvät kyllä viesti viestiltä omituisemmiksi. Liukumäestä laskeminen ja lehtien kerääminen tekee ihmisestä kyvyttömän hoitamaan vanhemman roolia? Tälle en edes odota kuulevani mitään perusteluja. Mahtaa olla aivan munankuoren ohut sinun vanhemmuutesi, jos se tuollaisesta menee rikki. :D

Vierailija
11/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mistä voit sen tietää, kun sinulla ei ole asiasta kokemusta?

[/quote]

Vierailija
12/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea teidän kinastelua, vaan vastaan suoraan ap:n kysymykseen, että yksi asia tuli heti mieleen kirkkaasti parempana lasten kanssa kuin ilman, ja se on JOULU. Olin jo menettänyt joulun iloni, ne tuntui aikuisena niin latteilta, mutta annas olla kun omien lasten innostusta ja iloa seuraa, niin se tarttuu itseenkin!

Vierailija
13/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Saisin ensi viikoksi ainakin neljä tai viisi ihmistä mukaani laskemaan mäkeä. Samalla porukalla olimme juuri viime viikolla luistelemassa kaupungin kentällä. Kolmikymppisiä akateemisia ollaan. Kellään ei ole vielä lapsia, mutta aika luontevaa olisi, että lapsetkin tulisivat mukaan laskemaan mäkeä. Tuskinpa se ketään haittaisi. Pelkästään lasten kanssa en lähtisi laskemaan mäkeä.

Vierailija
14/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 12:05"]

[/quote]

Mistä voit sen tietää, kun sinulla ei ole asiasta kokemusta?

[/quote]

[/quote]

En arvosta lainkaan vanhemmuutta. Vanhemmuus ei ole minulle merkityksellinen tai tärkeä rooli. Lasten hoitaminen olisi suoraan pois ajasta, energiasta ja muista resursseista, jotka voin suunnata johonkin aidosti tärkeään. Mitä suurempi osuus elämästäni koostuu merkityksellisistä asioista, sitä merkityksellisempää elämäni luonnollisestikin on.

Vierailija
15/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 12:08"]

En jaksa lukea teidän kinastelua, vaan vastaan suoraan ap:n kysymykseen, että yksi asia tuli heti mieleen kirkkaasti parempana lasten kanssa kuin ilman, ja se on JOULU. Olin jo menettänyt joulun iloni, ne tuntui aikuisena niin latteilta, mutta annas olla kun omien lasten innostusta ja iloa seuraa, niin se tarttuu itseenkin!

[/quote]

Mikä siinä yksin tai puolison kanssa vietetyssä joulussa niin ikävää on? Minusta nuo ovat juuri parhaita. Sukujoulut lähinnä rasittavat.

Vierailija
16/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:51"]

No ainakin minun elämäni on hauskempaa kun lapset kuuluvat siihen <3

[/quote]

Samoin. Jutun juju on siinä, että pari kolme ekaa vuotta pitää ihan oikeasti tehdä töitä, kasvattaa lasta ja toisaalta ravita rakkaudella. Silloin lapsesta kasvaa täyspäinen pieni ihminen, jonka kanssa voi mennä paikkoihin ja tehdä juttuja ilman, että pää hajoaa.

Siitä ravintolaillallisestakin olen sitä mieltä, että huomattavasti mielenkiintoisempaa lasten kanssa kuin ilman. On mahtavaa seurata vierestä, kun lapsi suhtautuu ruokaan ennakkoluulottoman uteliaasti ja pikku hiljaa löytää uusia juttuja, joista nauttii ihan kympillä.

[/quote]

Minusta taas on kiva itse löytää uusia juttuja ennakkoluulottomasti! 

[/quote]

...Ja nämä kaksi asiaahan eivät millään lailla sulje toisiaan pois. 

Vierailija
17/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ uskallan nyt tunnustaa että jos olisin tiennyt millaista elämä lasten kanssa on, emme olisi tehneet lapsia. Tietysti rakastan lapsiani, enkä heitä kadu mutta jos olisi ollut mahdollista katsoa millaista meidän elämä (aikakoneella) emme olisi tähän puuhaan ryhtyneet. Elämämme olisi matkustelua ja todennäköisesti olisimme mukana jossain hyväntekeväisyys projektissa auttamassa todella köyhien olojen lapsia...

Vierailija
18/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 22:42"]

Toisaalta taas lasten kanssa ei mennäkään ilta-aikaan sinne sushiravintolaan vaan päiväaikaan johonkin lapsiystävällisempään paikkaan.

[/quote]

"Jee."

Eiköhän tämä vastannut tähän kysymykseen.

[/quote]

Riippuu lapsista. Meidän muksut rakastaa sushia (wasabilla!) ja syövät keskittyneeti, muita häiritsemättä sushinsa. 
[/quote]
Olispa kaikki kuten teidän lapset. Mä sain pari viikkoa sitten naapuripöydän lapsen hampurilaisesta täytteitä päälleni kun hänelle ei maistunut :D

Vierailija
19/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun perusteella on todellakin ihmisiä, joiden mielestä kaikki on ihanampaa ilman lapsia, mutta veikkaan kyllä, että suurin osa vanhemmista on sitä mieltä, että jotkut asiat on parempia lapsen kanssa ja jotkut ei. Näin ainakin itselläni.

Elin lapsetonta elämää 36 vuotta, joten tiedän jotain siitä lapsettomastakin elämästä. Ensimmäinen lapsemme oli iso yllätys ja mullisti elämän. Nyt 10 vuotta myöhemmin voin vakuuttaa, etten haluaisi elämää ilman lapsia mutta olihan sillä 36 vuodella omat ihanat puolensa. Siihen ei kuitenkaan kuulu huvipuistossa käynti ilman lapsia tai pulkkamäki ilman lapsia, vaikka näitäkin harrastettiin ihan aikuisiälläkin. Jos kaikki tapahtumat ja elämykset tuntuvat paremmilta ilman lapsia, olisi tosiaankin toivottavaa, että tällainen henkilö on lapseton. Moni asia kun tuntuu oikeasti upealta lasten kanssa, paremmaltakin kuin ennen, koska lapset eivät ole mikään ryhmä, joka pysyy samankaltaisena ja muuttumattomana vuodesta toiseen. On aivan erilaista matkustaa vauvan kuin koululaisen kanssa. Saan aivan eri asioita irti hiekkarannalla löhöämisestä vauvan kuin koululaisen kanssa. Olen nauttinut elämäni eri vaiheista enkä haikaile takaisin huvipuistoilua ilman lapsia. Jos puuhaan jotain ystävieni kanssa, niin takuulla teemme jotain muuta kuin käymme ns. lastenhuvipaikoissa eli meitä ei näy Hoplopeissa eikä huvipuistoissa vaan ennemmin vaikkapa kylpylän k18 puolella.

Olen jouluihminen ja nautin jouluista ennen lapsiakin, joten en sano tähän, että joulu on ihanampaa lasten kanssa mutta kyllä sanon, että joulunodotus on ihanampaa lasten kanssa. Meillä on perheessämme joulunodotustraditioita, joita en harrastanut lapsettomana ja niistä tulee iloa ja tunnelmaa jopa lapsettomalle siskollenikin, joka usein osallistuu osaan puuhista. Myös pääsiäisen pääsiäismunajahtia ei meillä ollut ennen lapsia tai juhannuksen saunavihtojen väkerrystä ja nykyään leivomme lasten kanssa myös jokaiseen juhlaan jotain teemaherkkua. Olin lapsettomanakin juhlaihminen ja erityisesti kaipailen sitä ihanaa siististi juhlaan koristeltua kotia juuri oman makuni mukaan mutta en nauttinut juhlan odotuksesta tuolloin yhtään, ainoastaan lopputuloksesta, joten väitän siis, että juhlista saa uudella tavalla jotain irti lasten kanssa.

Ei ole kyse absoluuttisesta totuudesta vaan siitä, että elämässä on erilaisia vaiheita. Samalla tavalla lapsetonkin viettää erilaista elämää, kun omat vanhemmat ovat reippaita ja työkuntoisia kuin silloin, kun nämä ovat raihnaisia, yksinäisiä ja tarvitsevat apua kaikessa. Se, että joutuu tekemään joulun myös iäkkäälle vanhemmalle, ei välttämättä ole lalinkaan taakka vaan suuri ilo, että voi näin auttaa vanhusta ja saa vielä nauttia hänen kanssaan juhlapyhien viettämisestä. Jollekulle toiselle se voisi tuntua kauhujoululta ja sen oman vanhemman jättää mieluummin hoitolaitokseen myös jouluksi.  Voisin tähän vääntää, että elämä ilman koiria tai elämä ilman vanhempia tai elämä ilman sukulaisia on kaikin tavoin parempaa, mutta kyse on ensinnäkin vain tietystä elämänvaiheesta ja tietyistä ihmisistä, ei mistään absoluuttisesta totuudesta.

Ihminen on sopeutuvainen ja useimmat meistä tekevät elämästään parhaan mahdollisen annetuilla korteilla. Se, että nautin lasten kanssa puuhaamisesta ja pidän luistelua, retkeilyä ja huvipuistoilua hauskempana lasten kanssa, ei tarkoita, ettenkö kaipaisi ihan vain aikuistenkin kanssa puuhaamista ja nauttisi vastaavasti myös siitä.  Yksi parhaimmista matkoistani oli muutama vuosi sitten ystäväni kanssa, kun lapset ja mies oli jätetty kotiin. Muistelen matkaa lämmöllä. Toisaalta olen tehnyt ihania ja upeita matkoja myös perheeni kanssa. Niitäkin muistelen lämmöllä eivätkä ne sulje toisiaan pois. En siis väitä, että matkustaminen ilman lapsia olisi parempaa mutta ei se ole huonompaakaan. Se on vain erilaista samalla tavalla kuin matkustaminen porukassa tai yksin. Yksin voi tehdä mitä huvittaa, porukassa on huomioitava myös muiden toiveet. Samalla tavalla se toimii lastenkin kanssa.

Vierailija
20/283 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas rajoittunutta sakkia. Onneksi itse osaan nauttia tekemisistä sekä lapsi- että aikuisseurassa. Hauskuus tulee juuri siitä että on vaihtoehtoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän